Hans van Liempd Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 30 minutes ago, Groovy said: Ik zal langer moeten luisteren om dat te ontdekken Ik heb wel eens gelezen dat een ls kabel met een dikkere koperenkern meer laag geeft. Meer is niet altijd beter. In het geval van dikke koperkabels klinkt het laag inderdaad vetter, maar de tonen zijn minder goed te onderscheiden. Het wordt meer een brei van lage tonen zeg maar. Doordat er minder controle is, zwabbert de luidspreker maar wat heen en weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 (edited) 43 minutes ago, Hans van Liempd said: Meer is niet altijd beter. In het geval van dikke koperkabels klinkt het laag inderdaad vetter, maar de tonen zijn minder goed te onderscheiden. Het wordt meer een brei van lage tonen zeg maar. Doordat er minder controle is, zwabbert de luidspreker maar wat heen en weer. Als ik deze gevolgtrekkingen lees krijg ik de indruk dat hoge en lage tonen een soort van Smurfen zijn: Kunnen jullie door een waterkraan? Ja, wij kunnen door een waterkraan En ook door een sleutelgat? Ja, ook door een sleutelgat Kunnen jullie ook blokfluit spelen? Ja, daar kunnen wij ook op spelen Vinden smurfen dansen fijn? Ja, maar alleen op dit refrein Lalalalalala... Enz. Edited 14 oktober 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 Heb je wel eens echt dikke luidsprekerkabels geprobeerd. Van die stranded 10 mm2 of zo iets. Moet je eens doen. Een kennis kwam eens hier met een stel prachtig uitziende luidsprekerkabels. High-endig afgemonteerd met mooie spades. Of ik die eens wou beluisteren. Na twee nummers wist ik, dit zijn dikke kabels. Uiteindelijk kwam het er op neer dat iemand die wel high-end apparatuur verkocht maar niet in kabels geloofde, dit eens gemaakt had om audiofielen te "testen". Deze audiofiel trapte daar niet in. Het bleek dan ook niet meer dan twee stukken dikke liftkabel, maar wel heel mooi afgewerkt Zo ook de dikke luidsprekerkabels die ik eens van Audiohome mocht lenen. Vet laag zonder controle. of de dikke daarna van Hobo. Daarna ben ik zelf met luidsprekerkabels gaan experimenteren. En kwam dus tot de conclusie dat dikke stranded kabels het geluid versmeren het laag lijkt meer, maar is ook minder doortekend. Niet te vergelijken met smurfen dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 oktober 2017 Report Share Posted 14 oktober 2017 Jazeker Hans, Ooit lang geleden (zo begin 2000) toen we nog wild waren en wat jongden. 25mm2 met ander spul vergeleken. Tot 0,4mm Shigaraki teflon kabel aan toe Onmiskenbaar een ander karakter maar niet zozeer qua detail in het laag. De Shigaraki klonk juist wat wolliger in het laag. Maar die had ook beduidend meer elektrische weerstand dan de overigen, wat de controle in het laag niet bevorderde. Die 25mm2 klonk beslist niet minder gedetailleerd dan de overige wat we bij de hand hadden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Ook met de dikke ls kabels klinkt het hier loepzuiver. Geen versmering,de instrumenten zijn goed gescheiden van elkaar te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Dan toch maar zelf een kabel samenstellen van verschillende diameters? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Wel leuk als je kunt kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Ik heb ooit kabels gezien, samengesteld uit installatiedraad (wat ook achter je stopcontacten zit) voor het laag, PTT-kabel voor het midden en Litz draad voor het hoog. Dit was zo gekozen om zeker te zijn dat alle frequenties tegelijk bij de speakers aankomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 (edited) Je kunt er ver in gaan. Deze kabels heb ooit van een bezoeker gehad die er niets meer mee deed. Ik dacht toch maar weer eens aansluiten. Het enige nadeel is dat 1 kabel dwars over de vloer loopt omdat hij te kort is om omgeleid te worden. 2 gelijke lengtes nu van 4 meter. Edited 15 oktober 2017 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Gelijke lengtes is altijd goed, klein stukje maakt niet zoveel uit maar grote lengteverschillen kunnen klankverschil geven. En nu gaan we lekker naar buiten, 't weer is heel mooi hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 21 hours ago, Pjotr said: Jazeker Hans, Ooit lang geleden (zo begin 2000) toen we nog wild waren en wat jongden. 25mm2 met ander spul vergeleken. Tot 0,4mm Shigaraki teflon kabel aan toe Onmiskenbaar een ander karakter maar niet zozeer qua detail in het laag. De Shigaraki klonk juist wat wolliger in het laag. Maar die had ook beduidend meer elektrische weerstand dan de overigen, wat de controle in het laag niet bevorderde. Die 25mm2 klonk beslist niet minder gedetailleerd dan de overige wat we bij de hand hadden. Zo zie je maar. Zelf in je eigen set en met je eigen oren beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 1 hour ago, Hans van Liempd said: Zo zie je maar. Zelf in je eigen set en met je eigen oren beluisteren. Het was mijn set niet. Maar zowel de oren van de eigenaar van de set als mijn oren namen overeenkomstige dingen waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 oktober 2017 Report Share Posted 15 oktober 2017 Ik bedoel dus, dat het kennelijk setafhankelijk is. Ik heb met meerdere sets andere ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 oktober 2017 Author Report Share Posted 16 oktober 2017 Kabels is uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 8 september Report Share Posted 8 september Ik heb deze : https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1302339/luidspreker-kabel-op-rol.html 4 carré, helemaal tevreden mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 8 september Report Share Posted 8 september Dat is CCA, oftewel alu met een laagje koper, wat ik ten zeerste zou afraden. Je kunt ook voor OFC kiezen, wat naar mijn idee het absolute minimum is qua kwaliteit van de aders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 september Report Share Posted 8 september Heel veel slechter kun je niet vinden. Of het moet schrikdraad zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 september Author Report Share Posted 8 september Ik zit natuurlijk ook een beetje te kijken bij Alpha audio. Daar kan ik bijna niet van slapen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 september Report Share Posted 8 september Ik ben het heel erg eens met deze man....Dat is wat ik steeds probeer uit te leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 8 september Report Share Posted 8 september Net zoals de interlink test, slaagt men er niet in om de metingen te relateren aan wat men hoort. Het laatste is dan ook subjectief. Het is nogal redelijk wiedes dat een verschillende samenstelling van kables, ook verschillend meet. Dit omslaan in wat je hoort is puur eigen interpretatie. De man spreekt dat een kabel "black" klinkt. Excuseer??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 september Report Share Posted 8 september Meer zwart bestaat echt...Het gaat er meer om welk signaal zat er voor het zwart werd, en wat mis je eraan. Verschillende lengtes van dezelfde kabel meet ook anders, ook de stroom en spanning die er gaat lopen maakt het een andere kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 8 september Report Share Posted 8 september Jammer dat ze geen Ocos kabel hebben meegenomen is dit vergelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 september Author Report Share Posted 9 september Niet meer op de markt Ove. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 september Report Share Posted 10 september On 9-9-2024 at 08:13, carl said: Niet meer op de markt Ove. Tweedehands nog prima verkrijgbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 september Author Report Share Posted 11 september Ik weet het Cor. Heb jij trouwens een enkele of dubbele run Ocos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts