Jump to content

Ls Kabel

carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag de Hifi News gekocht waar diverse LS kabels met elkaar vergeleken werden. Zo kwam ik toevallig weer op dit topic. Ik heb indertijd een goede en goedkope keuze gemaakt. Roger met zijn kostbare kabel bracht me later een beetje aan het twijfelen. Zou toch nog eens wat LS kabels willen uitproberen maar dan van de goedkope klasse met desnoods wat DIY werk. Suggesties? Zal ook eens bij TNT kijken.

Vandaag de Hifi News gekocht waar diverse LS kabels met elkaar vergeleken werden. Zo kwam ik toevallig weer op dit topic. Ik heb indertijd een goede en goedkope keuze gemaakt. Roger met zijn kostbare kabel bracht me later een beetje aan het twijfelen. Zou toch nog eens wat LS kabels willen uitproberen maar dan van de goedkope klasse met desnoods wat DIY werk. Suggesties? Zal ook eens bij TNT kijken.

Hoe lang moeten ze zijn? Bi- wire of single?

Ik heb nog een set van 3 m liggen. Topkabel, maar voor mij nu te kort.

Of had ik dit al eens gemeld?

Groet,

Leobus

Daar haalt Charles het helaas niet mee. Die van mij zijn 5m en dan lag er een kabel dwars door de kamer. Charles heeft in deze opstelling iets van 2x 7m nodig.

Ik heb hier nog 20m Wireworld Stream 16/2 op rol liggen. Die kunnen we wel eens uitproberen.

Hifi News vergeleek verschillende sets kabels: dus steeds LS kabel en interlink van hetzelfde merk met die van een ander merk. De Audioquest Sydney interlink en type 4 LS kabel en de Chord Chameleon interlink en Odyssey LS kabel kwamen er zeer goed uit, Andere combis zoals Van de Hul Integration Hybrid en D 352 , Ecosse Nu Diva en Reference en Tellurium Black and Blue kwamen er minder uit.

Wat ze goed en slecht vinden vind ik minder interessant dan waarom ze dat vinden. Ze vonden veel kabel combis al vlug te "tam" klinken in hun testopstelling (!).

Ik heb dit draadje nog even doorgelezen. Ik heb zelf altijd met tevredenheid met Kimber 4 TC gespeeld in mijn oude huis. De 8 TC vond ik na de verhuizing toch wat te analytisch. Heeft natuurlijk puur met de interactie tussen ruimte met LS te maken. Met een beetje peper en zout probeer je het dan ideaal te krijgen. Zou trouwens goed kunnen dat een vergelijk nu iets anders zal uitvallen. Er is toch wat demping toegevoegd.

PM die Wireworld is die niet te dun Roger?

Ik heb er nu prikkeldraad aanzitten :D.

Is er dan geen enkele leidraad (ka :biggrin:bel)? Ik bedoel, kabel A zet het laag wat aan, kabel B brengt meer diepte, enz.

Is het meer afhankelijk van hoe de diverse aangesloten apparaten op elkaar reageren?

Ik weet het, 1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen antwoorden en ik vind het leuk om jullie weekend eens flink te verpesten :D

Het is ondoenlijk om 85 verschillende kabels in huis te halen.

IJzerdraad ook.

:)

Nee ijzer is niet zo goed.

Maar al het koper is zo'n beetje hetzelfde. Ook het netsnoertje van de haardroger is OFC koper.

Ken je de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over zout? Zout is zout. Dit is hetzelfde. Koper is koper.

Ik denk er weleens over om de Keuringsdienst van Waarde te schrijven over kabels. Daar is wel een leuk programma over te maken. Ik dacht dat door de crisis de kabelgekte wel aan het overwaaien was. Ik heb het natuurlijk niet over dikke budgetkabels, maar over de draadjes die duizenden Euro's moeten kosten.

Het is hier al eens eerder aan de orde geweest: het metaal komt allemaal uit dezelfde paar fabrieken in Belgie of China. 

Waarom is ijzer niet zo goed? Daar heb ik eigenlijk nooit iets audiofiels over gezien. Menig component in audioapparatuur heeft aansluitdraadjes van ijzer of kovar.

Maar i.d.d. wat koper betreft, alle voor elektro bestemd koper is elektrolytisch koper en OFC.

Bij een audiovriend lag een Nordost Walhalla van 8000 euro. 

De beste man heeft bestudeerd hoe merken als Kimber en Nordost hun kabels maken.

Daar is een zelfbouwkabel uit voortgekomen die niet onder doet voor een Walhalla, vertelde hij.

Hoe klinkt je kabel dan?, was mijn vraag.

Je luistert er al de hele avond naar, was het antwoord.

Ik heb mij al wel eens vaker afgevraagd, wat er toch allemaal in een extreem dure interlink kan zitten?

Als ik een ander product koop van 8000 euro, b.v. een tweedehands auto, dan zit daar daadwerkelijk van alles in.

Na nu ook het hierboven aangehaalde artikel op Audiocreative gelezen te hebben, krijg ik toch wel heel sterk het gevoel, veel geld voor lucht neer te moeten tellen. Als je dat gebakken lucht mag noemen, zet ik de fritespan vast aan.

Na nu ook het hierboven aangehaalde artikel op Audiocreative gelezen te hebben, krijg ik toch wel heel sterk het gevoel, veel geld voor lucht neer te moeten tellen. Als je dat gebakken lucht mag noemen, zet ik de fritespan vast aan.

ff los van de discussie, of er hoorbare verschillen zijn, tussen kabels !

Je koopt parfum A  in het groot in, gooit het in een fancy flesje en je vraagt er de hoofdprijs voor,

vervolgens druk je hier een merknaam "Harley Davidson" op en het al dure flesje gaat nog een paar keer over de kop !

Zo vergaat het ook met vele audiokabels,  bij transparantie in de markt, is de audiokabel-industrie niet gebaat :wacko:  

Die ken ik, jaren geleden al eens vergeleken. Speedy André had die meen ik. Maar ook een paartje met zilveren strippen i.p.v. rond draad. En daarbij (die met de strippen) kon je goed horen dat het lage middengebied wat werd aangezet. Hij klonk nét wat warmer dan de andere teflon interlinks. Hij gebruikte overigens ook teflon slang.

Ik denk zeker niet dat dure kabels beter klinken dan goedkope. Hoewel beweert wordt, dat koper of zilver geluidsmatig geen verschil uitmaakt, prefereer ik koper (al was het maar voor de prijs). Waar ik wel in geloof is, dat opbouw van kabel verschil uitmaakt. Zo'n Gevlochten kabel van Kimber klinkt toch wel net iets anders. Of je dat bevalt of niet is een kwestie van smaak.

DIY recepten vind ik eigenlijk wel interessant.

Niet erg enthousiast ?? Ik heb daar ook in de PM niks van geschreven. Sterker nog... ik ken het merk niet echt.

Mijn ervaringen:

Zilver, een fractie helderder dan koper

Verzilverd, laat alles door, "verzacht" niks

Massief, klinkt net wat krachtiger

Dikke stranded kabels, klinken sloom

Veel geïsoleerde dunne draadjes, laten een iets hogere resolutie door.

Vlechten, maakt het laag gecontroleerder, maar lijkt daarmee ook wat zachter (in volume) te klinken.

Dunne luidsprekerkabels, klinken wat feller dan dikke.

Afschermingen, maken het geluid ronder en minder dynamisch.

Kabels gemaakt van vlakdraad, klinken wat aangezet in het lage middengebied.

En dan gaat het er nog om de combinatie van factoren.

Ik ben uitgekomen op onafgeschermde kabels met veel dunne massieve draadjes en vlak gevlochten.

Niet erg enthousiast ?? Ik heb daar ook in de PM niks van geschreven. Sterker nog... ik ken het merk niet echt.

Mijn ervaringen:

Zilver, een fractie helderder dan koper

Verzilverd, laat alles door, "verzacht" niks

Massief, klinkt net wat krachtiger

Dikke stranded kabels, klinken sloom

Veel geïsoleerde dunne draadjes, laten een iets hogere resolutie door.

Vlechten, maakt het laag gecontroleerder, maar lijkt daarmee ook wat zachter (in volume) te klinken.

Dunne luidsprekerkabels, klinken wat feller dan dikke.

Afschermingen, maken het geluid ronder en minder dynamisch.

Kabels gemaakt van vlakdraad, klinken wat aangezet in het lage middengebied.

En dan gaat het er nog om de combinatie van factoren.

Ik ben uitgekomen op onafgeschermde kabels met veel dunne massieve draadjes en vlak gevlochten.

En post 91 dan? Of ben ik nou gek? 

Overigens was ik in dat berichtje helemaal niet negatief over die interlink van André. Eerder over de stripuitvoering van die interlink.Die klonk té warm.

Ik denk dat dit omstreeks 2004 was dat ik die interlink regelmatig hoorde. André was er toen erg enthousiast over.

Mijn ervaringen:

Ik deel je mening wel Hans gezien mijn ervaringen met Kimber. Miste daar wel wat warmte wat in mijn oude huis wel werkte, maar hier ietsjes minder.