Jump to content

Lyra Kleos

carl
 Share

Recommended Posts

Sinds de verhuizing is mijn interesse voor Hifi weer helemaal terug. Zelfs voor CD want de Meridian 506 heb ik voor ik over ging laten maken. Van de week weer eens het blad LP gekocht met een enthousiaste test van de Lyra Kleos. Ik ben kort geleden wel bij Henk geweest maar heb te veel bijgepraat en te weinig geluisterd (hij heeft de Lyra staan in een Holborne met SME arm).Wie heeft de Lyra Kleos inmiddels gehoord? De Delos heb ik inmiddels verschillende malen gehoord en top of the pops.

Guest tubejack

Ik heb hem gehoord en mogen vergelijken met de Delos en een JA dacht Boron II.

Mooi maar ik vond het wat dun en terughoudend qua geluid.

Qua waar voor je geld, was het simpel, ik vond de Delos echt niets onder doen voor de JA.

Die laatste, heeft natuurlijk wel als voordeel: een extreem lange levensduur.

:)

Qua waar voor je geld, was het simpel, ik vond de Delos echt niets onder doen voor de JA.

Hai Jack,

Had jij niet eerst een Ace. Hoe zou je die Delos willen omschrijven ten opzichte van de Ace en/of Kleos. Overigens moet die JA eerst nog maar eens zijn lange levensduur bewijzen. Prachtig elementen, alle elementen die de man maakt zijn prachtig.

Overigens vertelde ik Henk dat Accuphase weer een element maakte. Hij had nog een oude liggen.Henk heeft ongelooflijk veel gehoord.

Ik heb de review van Micky Fremer gelezen Ruud. Zo moeilijk al die dingen enigszins objectief te vergelijken. Wat had jij daarvoor Ruud?

Guest tubejack

Hai Jack,

Had jij niet eerst een Ace. Hoe zou je die Delos willen omschrijven ten opzichte van de Ace en/of Kleos. Overigens moet die JA eerst nog maar eens zijn lange levensduur bewijzen. Prachtig elementen, alle elementen die de man maakt zijn prachtig.

Overigens vertelde ik Henk dat Accuphase weer een element maakte. Hij had nog een oude liggen.Henk heeft ongelooflijk veel gehoord.

Ik ben met een Ortofon X5-MC de wereld van MC elementen ingestapt en had toen al iets van wauw t.o.v. een Grado Gold.De Ace zit daar een.... twee niveaus boven. Dankzij zijn naaldvorm had ik het idee dat ook kringloop LP' s onverwachte kwaliteiten hadden. Met de Delos is nog meer genieten, nog meer kleine details, nog veel minder plaatruis. Kijk eens naar zijn naaldvorm bijna net als de snijbeitel. In zijn klasse net als de Ace en Ortofon een topper.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd extreem veel aandacht heb gegeven aan de phono pre en dat met vaste weerstanden exact heb aangepast.. En voor de Delos een speciaal correctie netwerkje met zilvermica C' s

Telkens heb ik geprobeerd het uiterste er uit te persen. Dat is aardig gelukt :)

Maar wat minstens net zo belangrijk is dat het element goed matched met je arm anders wordt het niks ...

http://www.tubejack.nl/pickup.html

Guest tubejack

JA.

Wil geen afbreuk doen aan JA

Verschillende mensen "HEAR" hun JA hadden maar een beperkte levensduur ...

Weet je ook hoe dat komt? want volgens http://www.audioselectief.nl/vraaghethenk/nl_naaldvorm.html

Haalt mijn Micro-Ridge wel 4000uur en een JA wel tot 20.000

Die lage ruis heb ik op de laatste analoog show zelf gehoord. In vergelijking tot het Benz/Oracle element waren de Lyra's opvallend stiller.

PS Jack ik had je nog een PB gestuurd.

JA.

Weet je ook hoe dat komt? want volgens http://www.audioselectief.nl/vraaghethenk/nl_naaldvorm.html

Het lag niet aan de naald Jack ... ;)

Doet hier nu niet ter zake eigenlijk

Guest tubejack

Ook eens een Soundsmith MI in je beoordeling meenemen, sla je een versterker-trap over en dat scheelt.

Dat is ook een optie, ik heb even een Soundsmith dacht Aida gehoord bij een ex forumlid en ook dat element

weet gewoon veel meer muziek uit de groeven te halen dan het vorige type Ace.

Dus niet alleen de arm, maar ook de rest v/d combi is belangrijk.

Groet,

Jack

P..s Hier nog een klein stukje uit de tekst van mijn website.

[.....]

Ook de kombinatie is natuurlijk belangrijk. Een Thorens klinkt wat warm, zoals

Guest tubejack

Op mijn Delos zit zo'n klein fragiel naaldje, die ik bij één keer onachtzaam draaien stuk kan maken.

Ik ben bewust heel lang, ver van dergelijke kwetsbare elementen gebleven... toch heb ik die stap gemaakt.

Maar dat heeft niets met de levensduur te maken. Ik kan hem ook opblazen door een vage phono

pre te gebruiken.

Hoe voorzichtig je ook bent.... bij mij gaat ook wel eens wat stuk.

Ook een BMW kun je in de prak rijden, maar als ik het geld zou hebben, koop ik er morgen een.

Zoveel meer plezier :)

Moderator 2, volgens mij bent u nog groen achter de oren of u bent niet op de hoogte van deze materie,

Vanaf ,86 zijn er publicaties in verschillende audio bladen met foto,s dat de puntbeitels de groeven beschadigen met een gewone arm <_<

Of is deze site alleen geschikt voor praatjes makers :) dozenschuivers doen dat ook :D

Guest tubejack

Het kan al mis gaan met een niet goed afgesteld element met een eliptische naald Wol.

Dàt is een open deur, Wol! :blink:

Hoe meer de naald de platengroef, door zijn of haar vorm kan volgen, des te moeilijker is het om te monteren en zullen er hogere eisen aan de arm gesteld worden.

Maar dàt heeft toch weinig of niets, met dit topic te maken Wol.:wacko:

JA.

Guest tubejack

Als het niet ter zake is, noem het dan niet <_<

Zowel, noem: "man en paard" Dàt is tenminste duidelijk ;)

Carl als je de Delos nog een keer wilt horen, dan ben je van harte welkom.

http://www.lyraconno...elos/delos.html

Maar misschien is Kleos een betere keus voor jouw Oracle Delphi...

weet ik niet ...

Na enig experimenteren kom ik op 100Ω , 320pF en 63dB versterking met

mijn Array PH-1

Met mijn buizenpré met step-up trafo is dat 9Ω

Vanochtend heerlijk platen gedraaid, klinkt echt super mooi :)

Vriendelijke groet,

Jack

Een nieuw element op de iets langere termijn Jack. Ik ben zo'n type die minstens een jaar nodig heeft om zoiets uit te kiezen. Vanavond gaat de Oracle weer aan de stroom! Ik ga eens kijken wat onze plannen zijn de komende tijd.

Jack,dus je wilt ervanuit gaan dat die audio bladen geen deskundig heid in huis voor het afstellen van het element <_<

Jack ,we praten over puntbeitels en niet over een eliptische naald <_<

Guest tubejack

Jack,dus je wilt ervanuit gaan dat die audio bladen geen deskundig heid in huis voor het afstellen van het element <_<

Jack ,we praten over puntbeitels en niet over een eliptische naald <_<

Wol je bent niet alleen of-topic. Maar ook voorbarig met je de door jouw toebedeelde meningen en conclusies aan anderen..... die werkelijk nergens op slaan. We (ik) zijn heus niet achterlijk ......

Reeds eind jaren 70 werd daar al voor gewaarschuwd. Met de komst van Quadrofonie en dan het èchte CD-4 van o.a. JVC.

waren er al Shibata naalden die een nóg betere arm en afregeling vereiste.

Mooie draaitafels en armen waren er al veel eerder :) Ga je huiswerk eens beter

doen knul .....<_<

ad.gif

Guest tubejack

Een nieuw element op de iets langere termijn Jack. Ik ben zo'n type die minstens een jaar nodig heeft om zoiets uit te kiezen. Vanavond gaat de Oracle weer aan de stroom! Ik ga eens kijken wat onze plannen zijn de komende tijd.

Ik heb er ruim een half jaar over gedaan, dingen geprobeerd, uitgezocht en bij diverse mensen mogen luisteren.

Na 2 maanden was ik weer terug bij af, want ik heb een relatief zware arm op mijn draaitafel.

En ineens vielen àlle puzzel stukjes in elkaar :) En ik heb niet zo'n strenge vrouw :lol:

Jack niet er overheen kletsen,een puntbeitel gaat niet met een normale arm,toch nog eigenwijs zijn :D

Dat is het zelfde met het filmpje van MV daar klets je ook maar erover heen Jack,over ruis dat naam je maar voor kennisgeving aan,Jack je moet over feiten hebben anders niks. Ik wil je wel de verhalen met foto,s tzt wel op zoeken ,dan kun je met eioen ogen lezen Jack.