Guest tubejack Posted 9 juli 2011 Report Share Posted 9 juli 2011 Laten we daar maar niet over beginnen Wol Je staat mijlen ver achter. Bladen, kunnen schrijven, zoals jij en ik. Het heeft weinig betekenis.... Wat ik eigenlijk veel belangrijker vind, is een oordeel van een vakman die kan bepalen wat nu wel of niet kan in een arm. Daar heb ik eigenlijk m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2011 Report Share Posted 10 juli 2011 A. (...) En het antieke Ortofon element van Spido's evenknie waar al een fine-line naald in zit. B. Zouden die verschillen nu zo groot zijn? Ik geloof er niets van. Ook die, kunnen als ze niet goed afgesteld zijn je LP's verwoesten..... (...) Beste Tubejack, Ad A: Naakt gemonteerd op een boron cantilever. En de gelijkstroomweerstand in beide spoeltjes is slechts 3Ω, zodat de geadviseerde afsluitimpedantie >10Ω is... O ja: de lineariteit is ±2 dB van 20 - 35.000 Hz. (Het beste is allang gewéést!) Ad B: de praktijk toont het wel aan: LP's uit lang vervlogen dagen (jaren '50 en '60 van de vorige eeuw) klinken nog als nieuw. Hoewel tientallen malen gedraaid. Maar wel nat, natuurlijk. (Lencoclean reinigingsarm: niet met Lencoclean fluid, vanzelfsprekend, maar met residu-vrij gedestilleerd water en alcohol.) En de armen waren SME 3009 MkII en Ortofon AS212. Niks bijzonders, dus. Simpelweg het beste dat ooit werd gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 10 juli 2011 Share Posted 10 juli 2011 · Hidden 10 juli 2011 - naam aangepast Hidden 10 juli 2011 - naam aangepast Heren, de berichten van het duo Wol & Willemsen in dit topic zijn door mij verwijderd. Ze dragen niets bij. Moderator2 Wel mijn naam goed schrijven heer moderator 2 Graag Willems en niet Willemsen. Link to comment
Guest tubejack Posted 10 juli 2011 Report Share Posted 10 juli 2011 A. (...) En het antieke Ortofon element van Spido's evenknie waar al een fine-line naald in zit. B. Zouden die verschillen nu zo groot zijn? Ik geloof er niets van. Ook die, kunnen als ze niet goed afgesteld zijn je LP's verwoesten..... (...) Beste Tubejack, Ad A: Naakt gemonteerd op een boron cantilever. En de gelijkstroomweerstand in beide spoeltjes is slechts 3Ω, zodat de geadviseerde afsluitimpedantie >10Ω is... O ja: de lineariteit is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 juli 2011 Members Report Share Posted 10 juli 2011 [...] Overigens vertelde ik Henk dat Accuphase weer een element maakte. Hij had nog een oude liggen.Henk heeft ongelooflijk veel gehoord. Die nieuwe heeft hij alleen nog niet gehoord. Kan ook niet, want die is hier gewoon niet. Ik heb de importeur al meerdere malen verzocht er 1 naar NL te halen (desnoods om hem dan maar aan mij te verkkopen), maar nee hoor, meneer heeft niets met analoog. Hetzelfde voor die nieuwe phonostage, die gaan we hier niet horen om dezelfde reden... Beste Ruud, Jij hebt een Van de Hul "Colibri" weggedaan voor een Soundsmith MI? Dat is op z'n minst z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juli 2011 Author Report Share Posted 10 juli 2011 [Dat de vd Hul elementen in steeds minder winkels worden gevonden heeft dan ook niets te maken met kwaliteit, maar met belangen. Dat die tegenwoordig de markt bepalen is niet alleen triest, het is eigenlijk te zot voor woorden... Dat woordje tegenwoordig ben ik niet me je eens Arden, vor de rest wel. Via Duitsland zullen we die Accuphase nog wel eens tegenkomen - denk je niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 juli 2011 Report Share Posted 10 juli 2011 Ik kan me vergissen, maar ik vind van den Hul weinig vernieuwend met zijn cartridges. Is in mijn ogen in een prijssegment opererend, die niet, voor iedereen bereikbaar is. Je kunt m.i. als leverancier nooit op je lauweren gaan rusten. Wat je nu ziet dat er heel veel merken aan de onderkant naar de echt klasse elementen met allerlei interessante modellen komen. Verder ben ik niet echt tevreden met zijn retip service. Ik had hier een DTT II Special waar de naald gewoon scheef was gemonteerd en uit het midden. Ook nog lelijke lijmresten .... broddelwerk. Dat zag ik zelfs als leek..... Wie had het er ook alweer over een "snijbeitel" En dat is jammer want ze kunnen het daar erg goed, heb ik me laten vertellen. Voor de rest ben ik zeer tevreden met spullen die ik hier gebruik met zijn naam. Dat de markt is verdeeld wat phono betreft ben ik met je eens.... Maar ja, zo groot lijkt me die niet. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 [...] Overigens vertelde ik Henk dat Accuphase weer een element maakte. Hij had nog een oude liggen.Henk heeft ongelooflijk veel gehoord. Die nieuwe heeft hij alleen nog niet gehoord. Kan ook niet, want die is hier gewoon niet. Ik heb de importeur al meerdere malen verzocht er 1 naar NL te halen (desnoods om hem dan maar aan mij te verkkopen), maar nee hoor, meneer heeft niets met analoog. Hetzelfde voor die nieuwe phonostage, die gaan we hier niet horen om dezelfde reden... Beste Ruud, Jij hebt een Van de Hul "Colibri" weggedaan voor een Soundsmith MI? Dat is op z'n minst zéér opmerkelijk te noemen! Je lijkt er geen spijt van te hebben, dus ik neem aan dat je de Soundsmith een verbetering vindt. Klopt dat? Dan vraag ik me vervolgens af, of die Colibri wel optimaal werd (voor)versterkt. Of hij zeer laagohmig werd afgesloten, met name. Kun/wil je daar iets over mededelen? Beste spido, een goede vriend van mij speelt met datzelfde Colibri XGP element, het beste resultaat werd toch bereikt met een afsluitcapaciteit van 1000 Ohm. Het spijt me zeer... De rest ga ik hier niet allemaal quoten, maar over die levensduur, dat heeft toch vooral te maken met hoe goed het element is opgebouwd, ingebouwd en hoe er mee om wordt gegaan. Dat een JA zoveel langer mee zou gaan, het zal allemaal wel, een vd Hul tip wordt minimaal 3500 uur gegarandeerd, JA maakt o.a. gebruik van bijgeslepen vd Hul naalden. Dat er door iets te verwijderen 6500 uur bijkomt lijkt mij ietwat je-weet-wel. Overigens, om het eens over het belang van van den Hul te hebben in deze materie, weten jullie wie er in het verleden o.a. door van den Hul zijn opgeleid om hem bij te staan? Een zekere J.A. die daarna voor zichzelf begon en een zekere meneer Lukaschek die precies hetzelfde deed. Ik denk dan ook dat we met iemand als vd Hul onze handjes dicht mogen knijpen. Dat de vd Hul elementen in steeds minder winkels worden gevonden heeft dan ook niets te maken met kwaliteit, maar met belangen. Dat die tegenwoordig de markt bepalen is niet alleen triest, het is eigenlijk te zot voor woorden... Zeker in de war met een EMT vdHul met een adsluitimpedantie van zo'n 3 Omh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Ja, het lijkt me leuk om in de TD150 ook een wat mooier elementje te doen. Maar hoe hoger je komt des te specialer het naaldje. Dan moet je het wel goed afstellen. Jammer van de Accuphase importeur. Japan heeft een grote naam op het gebied van analoog. Om daarmee ouderwets het illustere Accuphase weer onder de aandacht te brengen is een gemiste kans. Via Duitsland kan de internationaal geori Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 http://audioaficionado.org/phono-pre-amps-cartridges/6810-van-den-hul-colibri-xgp.html De Heren hebben gelijk: de Colibri heeft meer inwendige weerstand* dan ik meende mij te herinneren, en moet dus zwaarder worden afgesloten. Aalt Jouk zegt (schrijft) het zelf ook... * Volgens de fabrieksspecificaties zijn er qua spoelweerstand drie uitvoeringen, waarvan de lichtste - en dus de beste - een inwendige weerstand heeft van niet minder dan ca. 21 Ω. (± 10%). Valt me tegen! Immers: hoe minder, hoe lichter spoel (en dus: hoe meer / hoe beter magneet), hoe minder weerstand, hoe minder bewogen massa... hoe beter, dus, in principe. Men vergelijke Ortofon A90 en Anna (4 Ω), Jubilee en MC20 Super (5 Ω), Rohmann (6 Ω) en EMT TSD15 LZi (< 6 Ω). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Ik kan me vergissen, maar ik vind van den Hul weinig vernieuwend met zijn cartridges. Is in mijn ogen in een prijssegment opererend, die niet, voor iedereen bereikbaar is. Ik ben ook niet een heel groot voorstander van vd.Hul, maar om nu te zeggen dat hij in een prijsklasse opereerd die "niet voor iedereen bereikbaar is" ben ik het niet helemaal mee eens. Een DDT2 Special is al te koop voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Hee hoe kan dat nu Michel??? Die ommezwaai Jij noemt het toch van den Kul Even zonder gekheid. Ik weet niet wanneer de DDT2 special is geïntroduceerd maar ik zie al testen vanaf 2001. Nu zijn we 10jaar verder en natuurlijk is nieuwer niet altijd beter, vaak slechter maar in dit segment is m.i. de concurrentie fors. Vele merken hebben daar aantrekkelijke producten. Waarvan sommige m.i. zeker net zo goed en misschien wel beter. Ik heb de DDT2-special daarvoor te kort kunnen beluisteren. Maar wat ik hoorde was goed. Het is ook helemaal geen aanval van mij op van den Hul ben je gek? Maar ik vind het stukje van Arden een beetje "zwanenzang" Mooi dat JA en Lucas huppelepup leerlingen zijn van hem. Maar een goede leerling overtreft uiteindelijk zijn leraar. toch ? Ik gun iedereen zijn of haar boterham, maar de audiobranche is keihard ...... maar waar niet, in deze tijd. Gewoon niet zo gauw opgeven.... kwaliteit komt uiteindelijk vanzelf bovendrijven. En anders maar niet Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juli 2011 Author Report Share Posted 11 juli 2011 Wat ik altijd van van de Hull hoor is dat zijn elementen weinig constant zijn. Dat vind ik wel een min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Wat ik altijd van van de Hull hoor is dat zijn elementen weinig constant zijn. Dat vind ik wel een min. Is dat niet met ieder element zo? Ik heb verschillende Benz.ACE en Transfiguration Spirit elementen gehoord die niet naar mijn smaak klonken, en toch zijn dat mijn favoriete elementen. Ik denk dat het heel veel te maken heeft met de combinatie arm, tafel en (vooral) afstelling. Ik kan ieder goed element even slecht, tot goed tot heel goed laten klinken, op de zelfde tafel, met de zelfde arm, ook al presteren ze op de scoop even goed. De fijnafstelling van een element bepaald vaak (zoniet altijd) de werkelijke prestatie van een element volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Welke initialen staan er nu weer op die bepaalde versterkers, was het dan 8j of meer geleden ook geen vernieuwend ontwerp ... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 (...) Ik kan ieder goed element even slecht, tot goed tot heel goed laten klinken, op de zelfde tafel, met de zelfde arm, ook al presteren ze op de scoop even goed. (...) Beste Miracle, "(...) ook al presteren ze op de scoop even goed". Ook bij grote modulaties in hoog en laag (en niet alleen bij de obligate 315 Hz lateraal)? Hoe speel jij het dan klaar om een element dat op de scoop bij moeilijke opgaven goed presteert toch slecht te laten klinken? Kun je een concreet voorbeeld geven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juli 2011 Report Share Posted 12 juli 2011 (...)_ kwaliteit komt uiteindelijk vanzelf bovendrijven. (...) Beste Tubejack, "Kwaliteit komt vanzelf bovendrijven"? Nee, je vergist je. Helaas. Wrakhout komt altijd vanzelf bovendrijven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 juli 2011 Report Share Posted 12 juli 2011 (...)_ kwaliteit komt uiteindelijk vanzelf bovendrijven. (...) Beste Tubejack, "Kwaliteit komt vanzelf bovendrijven"? Nee, je vergist je. Helaas. Wrakhout komt altijd vanzelf bovendrijven! [......] Anders maar niet Spido .... klagen heeft geen zin...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juli 2011 Report Share Posted 12 juli 2011 Wat ik altijd van van de Hull hoor is dat zijn elementen weinig constant zijn. Dat vind ik wel een min. Dat, Carl, zie je helemaal verkeerd, je levert je lijstje favoriete muziek in bij vdH en welke toonarm je gebruikt en hij stemt zijn element exact op je smaak af ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 12 juli 2011 Members Report Share Posted 12 juli 2011 Wat ik altijd van van de Hull hoor is dat zijn elementen weinig constant zijn. Dat vind ik wel een min. Dat, Carl, zie je helemaal verkeerd, je levert je lijstje favoriete muziek in bij vdH en welke toonarm je gebruikt en hij stemt zijn element exact op je smaak af ... Yep... En buiten dat, ik heb het al vaker aangehaald, als het element goed is ingespeeld kun je er mee terug voor de laatste fine-tunings aanpassingen. Daar hoor je alleen niemand over, waarschijnlijk te veel werk? Een auto gaat ook terug na de eerste 1500 km, dat vind niemand raar, als het echter met een element moet... Afgelopen week moest ik voor een dealer een Basis draaitafel nalopen en finetunen, hier zat trouwens een Lyra Titan element in (om het maar weer een klein beetje on topic te houden), die zat er gewoon scheef in. De phono daarna op 470 Ohm gezet, de goede man zat met tranen in zijn ogen muziek te luisteren, zo mooi had hij het nog nooit gehoord. De leverancier van de tafel had de phono btw op 100 Ohm gezet, wat experimenteren met de instellingen kan dus ook zijn vruchten afwerpen. Papieren wijsheid is leuk, maar luisteren en ervaring doet toch meer goed. Dan nog even om op een draadje van een klein jaar terug te komen, ik ben een tafel aan het opbouwen voor een review in de ME (ja, ook wij zijn commercieel), daar heb ik een vd Hul Canary voor gehaald m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juli 2011 Report Share Posted 12 juli 2011 (...) De phono daarna op 470 Ohm gezet, de goede man zat met tranen in zijn ogen muziek te luisteren, zo mooi had hij het nog nooit gehoord. De leverancier van de tafel had de phono btw op 100 Ohm gezet, wat experimenteren met de instellingen kan dus ook zijn vruchten afwerpen. Papieren wijsheid is leuk, maar luisteren en ervaring doet toch meer goed. (...) Beste Arden, Het moet jou - want je bent duidelijk een intelligent mens! - toch bekend zijn dat onze zintuigen bedriegers zijn? En dat juist om die reden meetapparatuur wordt gebruikt? Welnu, een simpele vraag: heb jij ooit de resultaten van dat gefiedel langs de diverse afsluitimpedanties van phono-voorversterkers gemeten? En zo ja: heb je méér gemeten dan alleen de frequentie/amplitudekarakteristiek bij één (matig) signaalniveau? Heb je bijvoorbeeld ook vervorming en ruis gemeten, bij diverse signaalniveaus? Nogmaals: enkel gehoormatige beoordeling kan heel erg fout uitpakken. Menigeen hoort bijvoorbeeld "emotie", waar eigenlijk sprake is van harmonische vervorming... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juli 2011 Report Share Posted 13 juli 2011 Beste Spido, Luister jij soms ook met een meter of gebruik je daar je oren voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 13 juli 2011 Members Report Share Posted 13 juli 2011 [...] Beste Arden, Het moet jou - want je bent duidelijk een intelligent mens! - toch bekend zijn dat onze zintuigen bedriegers zijn? En dat juist om die reden meetapparatuur wordt gebruikt? Welnu, een simpele vraag: heb jij ooit de resultaten van dat gefiedel langs de diverse afsluitimpedanties van phono-voorversterkers gemeten? En zo ja: heb je m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 13 juli 2011 Members Report Share Posted 13 juli 2011 We dwalen geloof ik ook weer aardig af... De Kleos, daar ging het toch over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2011 Author Report Share Posted 13 juli 2011 Vandaag mijn draaitafel weer helemaal op orde gebracht. Ik ben begonnen met de CD speler de balans van de LS volledig correct te krijgen. Bij een correcte balans hangt de stem als het ware boven de LS. Als het geluidsbeeld volledig op orde is weet ik daarnaast ook redelijk zeker dat ik geen fouten in de LS opstelling aan het corrigeren ben. Vervolgens alle stapjes VTA, gewicht en als laatste en lastigste azimuth. En tegen de tijd dat ik met alles klaar ben weer alles opnieuw omdat bij een unipivot nu eenmaal alles met elkaar te maken heeft. Ik dacht dat ik nu alles op orde had maar morgen de hele zaak weer eens doorlopen. In ieder geval is het resultaat dat de Benz Ruby optimaal lijkt te klinken en plaatruis ook minimaal is.Ik zou het wel eens willen nameten maar ik ben het wel met Arden eens dat het resultaat telt. Vraag is dan of het met een ander element nog beter/gewenster kan.Daarvoor moet je eerst weten wat de klankmatige verschillen ongeveer zijn.Misschien weer eens een topic openen. Overigens gaf het Duitse blad Stereophile dat indertijd weer, door dezelfde opname met verschillende elementen op CD te zetten en als bijlage bij het blad uit te geven. Dat gaf in ieder geval een indruk. Jammer dat ze dat niet herhaald hebben, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts