Jump to content

Lyra Kleos

carl
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Carl als je al, met zo'n mooi element speelt waarom zou je dan een Lyra Kleos willen?

Als hij versleten is..... ja. Maar dat zal toch nog wel even duren?

Gewoon lekker plaatjes draaien :)

Carl als je al, met zo'n mooi element speelt waarom zou je dan een Lyra Kleos willen?

Als hij versleten is..... ja. Maar dat zal toch nog wel even duren?

Gewoon lekker plaatjes draaien :)

Twee antwoorden Jack:

- ik heb eens eerder een element kapot gehad en toen veel te snel iets moeten kopen. Ik wil me dat niet meer laten overkomen.Daarbij het tempo waarin hear wordt gedraaid na gedwongen geheelonthouding is erg hoog.

- wat wil de man (volgens een bekend feministe) ....... meer <_<

Guest tubejack

Duidelijk Carl. Dat heb ik met mijn cd-speler waar ik minstens 3 exemplaren van heb staan en reserve onderdelen.

Ik weet niet of het kan, is het dan niet een idee om een 2e arm op je Oracle Delphi te zetten.

Of die Thorens van je op te knappen, met een goed element.

Het is dan bij pech even behelpen, maar je staat niet gauw meer droog.

Succes,

Jack

Hai Jack,

Die Thorens is met een Denon 160 in working condition. Klinkt ook goed op de hoofdset waar ik hem vroeger getest heb. Ik wil hem eigenlijk verfraaien en verbeteren.

Het enige nadeel van de Oracle is dat er geen tweede arm op kan. Althans ik heb nog nooit gezien dat iemand dat gedaan heeft. Volgens mij zou je een brug kunnen maken tussen de twee veren van het subchasis of zoiets. Zie de foto hieronder. Maar als ik zoiets niet kan kopen begin ik er niet aan.

http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Whats%20Under/Phonosophie/PS_0806.jpg

Kom ik daar geheel onverwacht Marco tegen. Een erg leuk gesprek gehad over elementen LS en al zijn toekomstplannen. Veel van mee gekregen.

Kom ik daar geheel onverwacht Marco tegen. Een erg leuk gesprek gehad over elementen LS en al zijn toekomstplannen. Veel van mee gekregen.

Een mooie Soundsmith "The Voice"? :rolleyes:;)

Hij dacht meer aan een Strain Gauge voor mij :cool2: Heb jij nu de Voice of Strain Gauge?

Ik ben s'avonds maar de betreffende Stereophile testen gaan lezen. Die Lederman heeft een dag nodig om zo'n element te bouwen. Heb ook wel eens van van de Hul gehoord dat hij 5 uur nodig heeft. Conclusie is dat mijn tandarts niet zo veel verdiend :lol:

Overigens vind Marco ook andere elementen erg mooi zoals Koetsu en van de Hul.

• Members

Conclusie is dat mijn tandarts niet zo veel verdiend :lol:

Alleen berekenen tandartsen dan weer geen invoer rechten en is alle vrij van BTW, dat scheelt dus al bijna een derde van de prijs!

Peter Lederman is btw langer als een dag bezig, het circuit in de versterker voor de Strain Gauge is per element anders. Die zijn dan ook niet uitwisselbaar.

Er zijn trouwens nog wel een paar elementen die ik heel hoog heb ziten hoor, wat dacht je van de Air Tight elementen, of de Dynavector XV1T, de Ortofon A90 of het London Decca element? Allemaal aan de prijzige kant, maar je valt wel van je stoel als je ze hoort (niet die prijzen he!)...

In het betaalbare segment mag ik nog steeds graag een Benz Ace low, een Goldring 1042, een Shelter 501 of een Shelter 301 aanraden.

Maar hoe mooi en precies veel van deze elementen ook mogen zijn, de elementen die mij het meest raken zijn idd de Strain Gauge en de vd Hul Canary. Ongetwijfeld heeft dat ook te maken met mijn smaak, maar ze springen er voor mij gewoon echt uit. Daar de Strain Gauge het mooist presteerd in een Dynavector arm en de vd Hul in een Kuzma 4 punts arm (en dat nu toevallig weer mijn 2 favoriete armen zijn) zal deze combinatie daar ook wel mee te maken hebben schat ik zo. De Ortofon A90 in een SME V is trouwens ook een combinatie om van te watertanden...

Na het verhaal hierboven durf ik het nauwelijks nog te zeggen...een The Voice ;)

Zat bij Fremer wel in klasse A en dat is gezien de prijs wel een prestatie.

Het blijft toch een feest te lezen over al die mooie elementen die Arden oplepelt.

Vind dat je een paar basisregels in acht moet nemen, zoals hele goede matching met de rest van de keten, lage effectieve massa, stijve cantilever en een zeer goede naaldtip. Daarachter blijken de verschillen smaakgebonden te zijn.

Het blijft toch een feest te lezen over al die mooie elementen die Arden oplepelt.

Vind dat je een paar basisregels in acht moet nemen, zoals hele goede matching met de rest van de keten, lage effectieve massa, stijve cantilever en een zeer goede naaldtip. Daarachter blijken de verschillen smaakgebonden te zijn.

Ben het zeker met je eens. Marco heeft nogal wat toegang tot elementen. Ik heb hem gesuggereerd om met die elementen wat muziek op te nemen op CD en dat ter beschikking te stellen. Zou je zelf kunnen vergelijken.Lijkt me geweldig.

Ben het zeker met je eens. Marco heeft nogal wat toegang tot elementen. Ik heb hem gesuggereerd om met die elementen wat muziek op te nemen op CD en dat ter beschikking te stellen. Zou je zelf kunnen vergelijken.Lijkt me geweldig.

Goed idee Carl. ;)

Maar waarschijnlijk haalt de cd het wezenlijke kenmerk weg. Waarom zou je anders liever naar LP luisteren?

Ik vermoed dat je er dus niet veel mee opschiet.

Marc

Ik vermoed dat in het echt de verschillen tussen de elementen net iets sterker zijn dan op de CD. Zo'n CD geeft je heel wat betrouwbaarder informatie dan bij een dealer naar een element te luisteren want dan krijg je de hele keten er gratis bij. In deze situatie alleen loopwerk, kabel, arm en element en de opname. Het element is de enige variabele factor.

Zo'n CD kan je doorgeven en er ook andere opnamen op laten zetten. Krijg je een leuk archief. Zoals ik al zei, Michael Fremer werkt al jaren zo. Ook de Stereoplay bijlage CD vond ik best overtuigend. De verschillen tussen de diverse typen van de Hul waren subtiel maar toch weer sterk.Los van het geld kon je daar wel een goede keus uit maken.

Mij zou zo'n CD echt niets zeggen Carl.

Je moet elementen niet beoordelen in gelijke omstandigheden, maar juist de omstandigheden voor elk element zo ideaal mogelijk maken. Dan bestaan er ineens veel meer goede elementen in de wereld dan wellicht voor mogelijk gehouden.

Mij zou zo'n CD echt niets zeggen Carl.

Je moet elementen niet beoordelen in gelijke omstandigheden, maar juist de omstandigheden voor elk element zo ideaal mogelijk maken. Dan bestaan er ineens veel meer goede elementen in de wereld dan wellicht voor mogelijk gehouden.

Kun je dan niet beter je eigen audioset meenemen en daar al de elementen inbouwen? B) Er zit een punt in, je zou een allround hifi-platenspeler combinatie moeten hebben om het karakter van een element goed te laten horen. Maar om de hele set-up nu te veranderen per element? Dan moet je wel een goede audio-voorraad en kennis hebben.

Beste RBH,

Puur natuurkundig geredeneneerd zou m.i., voor minimale energie-overdracht (en dus verlies) van cantilever op armmassa, de massa van de cantilever eindeloos klein moeten zijn, en van de arm eindeloos groot.

Bovendien zou de beweeglijkheid van de arm eindeloos groot moeten zijn. (Geen wrijvingsweerstand in de lagering.)

Het is natuurlijk een raar wereldje waar we in zitten. Maak iets maar duur genoeg en het wordt al vlug serieus genomen. De vraag is of dit terecht is en zeker in het wondere wereldje van elementen. Ik koop nooit iets zonder het thuis geprobeerd te hebben - probeer dat maar eens bij een element. De CD methode zou een manier zijn om een indruk te krijgen van elementen.

Het is natuurlijk een raar wereldje waar we in zitten. Maak iets maar duur genoeg en het wordt al vlug serieus genomen. De vraag is of dit terecht is en zeker in het wondere wereldje van elementen. Ik koop nooit iets zonder het thuis geprobeerd te hebben - probeer dat maar eens bij een element. De CD methode zou een manier zijn om een indruk te krijgen van elementen.

Inderdaad. :lol:;)

• 1 year later...

Nu ander half jaar later heb ik mijn Thorens 160 net laten aanpassen door Hanze. Met een Denon 160 speelt die de sterren van de hemel. Doet me weer twijfelen aan mijn Benz Ruby. Klinkt absoluut subtieler maar aan de andere kant heeft de Denon wat meer body. Dat mis ik toch bij de Ruby . Zou het slijtage zijn van de Ruby of wil ik dan toch een ander geluid ? Hoe kom ik daar achter?