Jump to content

Lyra Kleos

carl
 Share

Recommended Posts

(...) Mijn ervaring met de vorige generaties "top" Ortofon's is (ik dacht dat ik het nooit zou zeggen) dat deze toch iets te "bright" kunnen klinken. En dit gaat op de lange duur vervelen/tegenstaan. Het zijn wel zeer goede trackers, dit altijd in combinatie met een relatief hoge naalddruk.

Dat moet een mis-aanpassing zijn geweest!

Ortofon MC-elementen hebben bij de juiste afsluiting een kaarsrechte karakteristiek in het hogetonengebied.

Vrijwel alle andere MC-elementen hebben zelfs bij optimale afsluiting een flinke bult boven 7 kHz.

Zie voorbeeld: Lyra "Dorian".

lyradorian_freq.gif

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/lyra_dorian_e.html

(...) Most cartridges rely on a resonance in the treble region to compensate for a mechanical rolloff with increasing frequency. With moving magnets this is an electrical resonance, defined by the cartridge's self inductance and the cable and preamplifier input capacitance. With moving coils this resonance is mechanical in nature, i.e. largely independent of electrical loading. Some manufacturers try, and succeed, in putting this resonance in the ultrasonic region. Examples are Benz and Allaerts. Such cartridges have a frequency response that slowly droops towards 15-20kHz, perhaps rising slightly after that.

Other cartridges put their main resonance firmly between 10 and 20kHz. This then results in a response that peaks significantly in the musical treble. In the past I've always found this a questionable practice, preferring cartridges with a flat (rare!) or slightly rolled-off response. Only lately I've revisited my opinion, taking into account the numerous losses that the treble signal incurs in its path from cutting to pressing to playing LP records. A rising cartridge response may not be entirely faithful to the Book of High Fidelity, but it does make listening to old or bad pressings more interesting! (...)

Die "other cartridges", met een piek tussen 10 en 20 kHz lijken me vooral geschikt voor wat bejaarde audiofielen, met een verminderde gevoeligheid voor hoge tonen.

Wellicht is zulke ouderdomsdoofheid ook de reden waarom de schrijver onlangs zijn mening bijstelde.

Zo'n piek is echter het gevolg van resonantie, en dus vervorming!

Zou best kunnen Spido hoewel ik het over de Lyra helikon heb.Toch heb ik verhaal van Arcman over Ortofon ook elders op internet gelezen.

De vraag zou trouwens niet moeten zijn: hoe meet het element, maar hoe meet het in relatie tot arm en draaitafel.

Beste Spido,

Zo begin ik altijd als ik mensen ongelijk moet geven. :)

Ik ben direct getergd mijn platenspeler ordner ingedoken om mijn gelijk te krijgen.

Allereerst is er natuurlijk de subjectieve beleving en een meettechnische onderbouwing van wat je hoort. Jammer genoeg is men niet heel scheutig met frequentie responses op internet, dus moet je mij geloven op mijn woord. De Ortofon Jubilee en de Rohmann hebben wel degelijk een oplopende response. Niet in die mate van de getoonde Lyra maar aanzienlijk. Ik weet zelfs nog van een publicatie van Ortofon dat dit een gewenste response was die zij proefondervindelijk hadden vastgesteld als ideaal (m.b.v. de Ortofon "golden ears" club). Een goede audiovriend (zonder voorkennis) heeft mij altijd op dit klankkarakter gewezen, maar ik heb het zeer lang niet willen horen. Immers elementen van deze prijs en kwaliteitsniveau zijn onberispelijk............

De sluipende ontevredenheid en mogelijke misaanpassing heb ik nog een keer trachten te omzeilen door een volledige Ortofon front end. Namelijk een SPU Royal i.c.m. een SPU T100 step-up trafo (op zijn beurt afgesloten op de voorgeschreven 47kOhm). Bracht geen verbetering (spoorde ook nog eens slechter dan ik gewend was). Zoals Carl aangeeft zijn er meer mensen te vinden die de "bright" ervaring aanhangen. Kan zo zijn maar ik geef op dit forum liever alleen mijn eigen ervaringen door. "Bright" is m.i. wel vaak gerelateerd aan de spreiding in software kwaliteit, bij sommige platen is het "to much for my body". Mijn huidige elementen doen het gemiddeld beter. Ik ben er zo blij mee....................  

Je bent volgens mij een welkome aanvulling hear Arcman. Kunnen we gebruiken. 

Overigens is wat je hoort altijd een soort relatie. Ik bedoel dat als je wat minder mid hoort het extra hoog pas storend is.

Volgens mij krijgt Spido geld van Ortofon. Hij dweept er iig altijd mee. Tot op heden heb ik slechts 1 (één) Ortofon element gehoord dat mij goed beviel en die wordt niet meer gemaakt (jammer). Dat was de A-90. De anderen hadden altijd wel iets. Sommigen waren te pruimen, maar het gros was absoluut niet mijn ding. Veelal wollig in het laag en suf, of dun en schel (verschillende draaitafels, phonotrappen, loads en armen geprobeerd). Sorry, voor mij géén Ortofon.

Je bent volgens mij een welkome aanvulling hear Arcman. Kunnen we gebruiken. 

Overigens is wat je hoort altijd een soort relatie. Ik bedoel dat als je wat minder mid hoort het extra hoog pas storend is.

Carl, ik ben het op beide punten met je eens!

P.s. ik probeer het niveau vast te houden.

Guest tubejack

Die "other cartridges", met een piek tussen 10 en 20 kHz lijken me vooral geschikt voor wat bejaarde audiofielen, met een verminderde gevoeligheid voor hoge tonen.

Wellicht is zulke ouderdomsdoofheid ook de reden waarom de schrijver onlangs zijn mening bijstelde.

Zo'n piek is echter het gevolg van resonantie, en dus vervorming!

Beste Spido,

Al die nieuwe elementen uit deze test hebben een oplopend hoog vanaf zeg 10khz. :blink:

Ook de 2 Ortofon Candenza's    http://www.fastaudio.com/workspace/uploads/downloads/stp_08_10_sd_tonabnehmer.pdf

Beste Spido,

Al die nieuwe elementen uit deze test hebben een oplopend hoog vanaf zeg 10khz. :blink:

Ook de 2 Ortofon Candenza's    http://www.fastaudio.com/workspace/uploads/downloads/stp_08_10_sd_tonabnehmer.pdf

Beste Tubejack,

Zoals gezegd: de afsluitimpedantie kan een grote rol spelen. Vooral bij de beste MC-elementen, met een kleine spanningsafgifte en een heel geringe inwendige (spoel)weerstand.

(...) Fig. 1 shows the effect of varying the resistive load on an MC cartridge. The potential deviation from a linear response by a wrong loading resistance can be massive.

¡¡ ¡¡ Loadin1.gif

http://www.extremephono.com/Loading.htm

Guest tubejack

Een goede fabrikant geeft m.i. ook aan hoe je .e.e.a. het beste kunt doen.

Zowel de documentatie van Lyra  als  die van mijn VdV MC-10  step-up trafo is uitmuntend te noemen.

Het is even werk,  maar dan heb je ook wat.  De ohmse belasting die de Lyra ziet is slechts11Ω

Tot op heden heb ik slechts 1 (één) Ortofon element gehoord dat mij goed beviel en die wordt niet meer gemaakt (jammer). Dat was de A-90. De anderen hadden altijd wel iets. Sommigen waren te pruimen, maar het gros was absoluut niet mijn ding. Veelal wollig in het laag en suf, of dun en schel (verschillende draaitafels, phonotrappen, loads en armen geprobeerd). Sorry, voor mij géén Ortofon.

Toch jammer van zo'n bekende naam. Zijn hun oudere modellen ook zo of is het een geluidssignatuur van de laatste 10-20 jaar?

Volgens mij krijgt Spido geld van Ortofon.

Dat klinkt een beetje als mijn baas, die graag zegt: die heeft zeker aandelen in [dit of dat wat wordt aangeprezen] Spido is denk ik gewoon erg tevreden. Ik heb één keer een SPU element gehoord bij HanzeHifi. Dat heeft toch wel wat. Maar een allround Ortofon fan ben ik niet en dat is best jammer. Want ze maken ook budget vriendelijke elementen. Een beetje keuze in meerdere (bejubelde) elementen en merken lijkt wel rond de 5-600 euro en daarna rond de 1000 euro te liggen. Het signatuur van een Ortofon de nadruk op mid-hoog/hoog of te weinig bass en midden is dat specifiek een Deens geluid? Is dat er niet uit te tweaken? En waar ligt dat signatuur nu aan, het materiaal of het ontwerp? Kunnen ze eens een special edition maken de Dutch series, anders getuned. ;-) 

Als men gebruik maakt van een luister-team, dan had dat team dus een lichte voorkeur voor een nadruk op mid-hoog. Een opname valt dan wel beter op tijdens je luistersessies en wordt dan als verbetering ervaren.

Ortofon Cadenza

Ortofon productiefilm

Ortofon SPU

Ortofon Xpression

Die Telefunken S600 met Ortofon S212 ziet er wel goed uit en voor zover het van een video is af te leiden klinkt het ook goed:

Ik hou het nog maar even op het gebied van elementen op Nagaoka of een Audio Technika.