RastaPhil Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Hoi, lang geleden dat ik nog eens Hear om inlichtingen kom, omdat ik best tevreden was/ben met mijn set en omdat ik niet meer zo veel zit te tweeaken en zo. Maar nu zal ik toch stilaan moeten meegaan met de recentere technologie, zo blijkt. Ik ben al sinds december 2010 mijn vinyl collectie aan het archiveren op mijn laptop (en externe hard disc). Tot nu toe deed ik dit door: A: de al reeds opgenomen audio grade CDR's te rippen (in AIFF op Itunes), B: de nog niet op CDR gezette platen (7", 10", 12", LP's) eerst op CDR zetten (audio grade CDR op Marantz CDR 7). Nu worden er geen audio grade CDR's meer gemaakt en de laatste tijd kan ik nog alleen opnemen op de twee laatste audio grade CDRW's die ik nog heb liggen. Ik neem dus de vinyl op op audio grade CDRW en rip die dan op PC om ze daarna te 'erasen' en de volgende lading vinyl op te zetten. Ja vrij primitief maar zonder kosten omdat alle apparatuur al aanwezig is. Maar die laatste twee CDRW's beginnen nu toch wel lastig te doen (99 keer hergebruiken zoals toendertijd de verkoper vertelde? Vergeet het!). dus nu zoek ik een dgelijkere oplossing (en nee een plastieken platendraaier met USB uitgang is geen vervanging voor mijn Thorens TD 124/SME 3009i/AT20ss, noch voor mijn Thorens TD 125/SME 3009/Decca London) Ik gebruik de phono amp van mijn Sumo Athena MKI. Nu zag ik in HIFI+ een furutech ding dat me wel geschikt lijkt. http://www.furutech.com/a2008/product2.asp?prodNo=374 zijn er nog andere opties? beste groet, rastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Als je al een CD kunt maken, dan heb je de bestanden toch al op de PC staan? Of mis ik iets? Ik neem een LP op door rechtstreeks de tape-out van de versterker te verbinden met de line-in van mijn PC (Audiophile 2496). Meestal maak ik er dan niet eens een CD van maar "beperk" ik mij tot het afspelen van de FLAC bestanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 juli 2011 Author Report Share Posted 11 juli 2011 Als je al een CD kunt maken, dan heb je de bestanden toch al op de PC staan? Of mis ik iets? Ik neem een LP op door rechtstreeks de tape-out van de versterker te verbinden met de line-in van mijn PC (Audiophile 2496). Meestal maak ik er dan niet eens een CD van maar "beperk" ik mij tot het afspelen van de FLAC bestanden. Ja je mist iets. Ik heb geen (M audio) audiofile 2496 aan me laptop hangen. Laptop alleen USB en Blue tooth connecties. Heb een analoge hifi set met Sumo Athena preamp. Werk sinds 1998 met CD recorders (Philips, later Marantz). Die werken met audio grade CDR's. Maar dat soort CD wordt niet meer gemaakt. Dus nu zoek ik een apparaat om mijn hifi set te verbinden met mijn laptop (uit ga ik via de headphone out van de laptop) maar ik wil dus ook IN kunnen, en uiteraard heb ik dan geen CDR's meer nodig als tussenstap. Je werkt zelf met M Audio? Zou ik zo een stand alone soundkaart (met USB verbinding dus) aanschaffen? En dus de phono input van de Sumo Athena blijven gebruiken? Lijkt me wel doenbaar... bedankt voor de tip. nog ideeën? mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 juli 2011 Report Share Posted 11 juli 2011 Een audiograde CDR is gewoon een goede CDR met een hoog prijskaartje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 12 juli 2011 Report Share Posted 12 juli 2011 Ik zou dan inderdaad op zoek gaan naar een goede externe geluidskaart met USB. Ik heb een interne M-Audio, met echte cinch ingangen. Ik ken hun externe niet, maar ongetwijfeld hebben ze dezelfde goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 16 juli 2011 Report Share Posted 16 juli 2011 Is dit misschien niet toch de simpelste oplossing? ("De getoonde afbeelding kan van het product afwijken." Zeg maar: Het getoonde wijkt af.) Andere USB-phonovoorversterkers zijn er o.a. van Pro-Ject. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 juli 2011 Author Report Share Posted 17 juli 2011 Is dit misschien niet toch de simpelste oplossing? ("De getoonde afbeelding kan van het product afwijken." Zeg maar: Het getoonde wijkt af.) Andere USB-phonovoorversterkers zijn er o.a. van Pro-Ject. Ik denk dat ik deze ga bestellen. http://www.roland.com/products/en/UA-1G/ bedankt om mee te denken. (en nee een PC grade CDR kan je niet gebruiken in een audio grade recorder - ik heb thuis ook een spindle met recente Maxell 'audio' CDR maar dat zijn ook PC CDR's met een mogelijkheid ze te gebruiken als audio CD - gebrand van PC - of als 'memory stick' - verhuisbare data) met andere woorden ze worden niet herkend door een stand alone audio CD recorder mvg RastaPhil PS: heb momenteel ongeveer 4600 STUDIO ONE tracks - UIT MIJN EIGEN COLLECTIE dus geen downloads - op PC gezet http://en.wikipedia.org/wiki/Studio_One_(record_label) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 juli 2011 Report Share Posted 17 juli 2011 Hoi Rasta, Ik heb aan mijn laptop een externe USB geluidskaart hangen. Dit is de E-mu tracker pre. Hiermee heb je nog veel meer mogelijkheden. n.l. bruikbaar als hoofdtelefoonversterker bruikbaar als microfoon voorversterker (met fantoomvoeding) bruikbaar voor het beluisteren van opgeslagen- of internetmuziek voor profesoineel gebruik kan er nog een apparaat (b.v. echo) tussengeaschakeld worden geschikt om geluidsmetingen mee te doen (met meetmicrofoonb en software) is 24 bit 192 kHz enz. Het ding klinkt zeker niet onaardig en kost ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 juli 2011 Report Share Posted 18 juli 2011 Ik denk dat ik deze ga bestellen. http://www.roland.com/products/en/UA-1G/ bedankt om mee te denken. (en nee een PC grade CDR kan je niet gebruiken in een audio grade recorder - ik heb thuis ook een spindle met recente Maxell 'audio' CDR maar dat zijn ook PC CDR's met een mogelijkheid ze te gebruiken als audio CD - gebrand van PC - of als 'memory stick' - verhuisbare data) met andere woorden ze worden niet herkend door een stand alone audio CD recorder mvg RastaPhil De cd-rw's die ik aangaf zijn Maxell CD-RW80 MU XL-II audio. Geschikt voor cd-recorders (ik gebruik ze zelf ook in een stand-alone cd-recorder die niet geschikt is voor pc-cd's). Wat de Roland UA-1G betreft, een niet onbelangrijk detail op blz. 35 van de handleiding (pdf): "If you Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 18 juli 2011 Report Share Posted 18 juli 2011 Ik gebruik de phono amp van mijn Sumo Athena MKI. 1e post... Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 juli 2011 Report Share Posted 18 juli 2011 1e post... Oja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 juli 2011 Author Report Share Posted 24 juli 2011 Hoi Rasta, Ik heb aan mijn laptop een externe USB geluidskaart hangen. Dit is de E-mu tracker pre. Hiermee heb je nog veel meer mogelijkheden. n.l. bruikbaar als hoofdtelefoonversterker bruikbaar als microfoon voorversterker (met fantoomvoeding) bruikbaar voor het beluisteren van opgeslagen- of internetmuziek voor profesoineel gebruik kan er nog een apparaat (b.v. echo) tussengeaschakeld worden geschikt om geluidsmetingen mee te doen (met meetmicrofoonb en software) is 24 bit 192 kHz enz. Het ding klinkt zeker niet onaardig en kost ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 25 juli 2011 Report Share Posted 25 juli 2011 Wat betreft "audio grade" cds. Voor zover ik weet gaat het hier over CDs met het "cd audio" label. Op zich is de kwaliteit NIET verschillend van gewone CDR. De enige reden waarom CD Audio id wereld is geroepen is om platenmaatschappijen, artiesten, ... een beetje te steunen. Met de komst van Audio CD recorders hadden die ook door dat meer en meer CDs gecopieerd zouden worden ipv gekocht. Als gevolg, is een Audio CD een gewone CDR met een vanuit de fabriek aangebrachte identificatie. CD Audio recorders checken op die informatie, en als die er niet is, gaat het feest niet door. Doorgaans zijn Audi CDs ook ietwat duurder; dat heeft te maken met de contributie ad platenmaatschappijen ed. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc#Logical_formats "The recordable audio CD is designed to be used in a consumer audio CD recorder. These consumer audio CD recorders use SCMS (Serial Copy Management System), an early form of digital rights management (DRM), to conform to the AHRA (Audio Home Recording Act). The Recordable Audio CD is typically somewhat more expensive than CD-R due to lower volume and a 3% AHRA royalty used to compensate the music industry for the making of a copy" Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 juli 2011 Author Report Share Posted 25 juli 2011 Wat betreft "audio grade" cds. Voor zover ik weet gaat het hier over CDs met het "cd audio" label. Op zich is de kwaliteit NIET verschillend van gewone CDR. De enige reden waarom CD Audio id wereld is geroepen is om platenmaatschappijen, artiesten, ... een beetje te steunen. Met de komst van Audio CD recorders hadden die ook door dat meer en meer CDs gecopieerd zouden worden ipv gekocht. Als gevolg, is een Audio CD een gewone CDR met een vanuit de fabriek aangebrachte identificatie. CD Audio recorders checken op die informatie, en als die er niet is, gaat het feest niet door. Doorgaans zijn Audi CDs ook ietwat duurder; dat heeft te maken met de contributie ad platenmaatschappijen ed. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc#Logical_formats "The recordable audio CD is designed to be used in a consumer audio CD recorder. These consumer audio CD recorders use SCMS (Serial Copy Management System), an early form of digital rights management (DRM), to conform to the AHRA (Audio Home Recording Act). The Recordable Audio CD is typically somewhat more expensive than CD-R due to lower volume and a 3% AHRA royalty used to compensate the music industry for the making of a copy" Ja zo heb ik het ook altijd geleerd. En nu blijkt in Antwerpen geen enkele audio grade CDR meer te vinden. Ik heb ook op intternet gezocht maar ook daar niet echt iets gevonden. Ik heb ook geen mastercard of visa, noch phone banking (voel me net Catweazle terwijl ik dit schrijf) dus kan ook niet makkelijk zo maar op internet kopen, behalve waar er met overschrijvingen gewerkt kan worden, en die moeite ga ik niet doen voor een onduidelijk of dubieus product of firma. Dan maar een audio interface tussen de laptop en (weeral) een aantal nieuwe handelingen aanleren. PS heb nog tijd om een apparaat te kiezen; bijna alles is reeds geript en ik heb toch weinig tijd om me er mee bezig te houden. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 26 juli 2011 Report Share Posted 26 juli 2011 Wat betreft "audio grade" cds. Voor zover ik weet gaat het hier over CDs met het "cd audio" label. Op zich is de kwaliteit NIET verschillend van gewone CDR. De enige reden waarom CD Audio id wereld is geroepen is om platenmaatschappijen, artiesten, ... een beetje te steunen. Met de komst van Audio CD recorders hadden die ook door dat meer en meer CDs gecopieerd zouden worden ipv gekocht. Als gevolg, is een Audio CD een gewone CDR met een vanuit de fabriek aangebrachte identificatie. CD Audio recorders checken op die informatie, en als die er niet is, gaat het feest niet door. Doorgaans zijn Audi CDs ook ietwat duurder; dat heeft te maken met de contributie ad platenmaatschappijen ed. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc#Logical_formats "The recordable audio CD is designed to be used in a consumer audio CD recorder. These consumer audio CD recorders use SCMS (Serial Copy Management System), an early form of digital rights management (DRM), to conform to the AHRA (Audio Home Recording Act). The Recordable Audio CD is typically somewhat more expensive than CD-R due to lower volume and a 3% AHRA royalty used to compensate the music industry for the making of a copy" Ja zo heb ik het ook altijd geleerd. En nu blijkt in Antwerpen geen enkele audio grade CDR meer te vinden. Ik heb ook op intternet gezocht maar ook daar niet echt iets gevonden. Ik heb ook geen mastercard of visa, noch phone banking (voel me net Catweazle terwijl ik dit schrijf) dus kan ook niet makkelijk zo maar op internet kopen, behalve waar er met overschrijvingen gewerkt kan worden, en die moeite ga ik niet doen voor een onduidelijk of dubieus product of firma. Dan maar een audio interface tussen de laptop en (weeral) een aantal nieuwe handelingen aanleren. PS heb nog tijd om een apparaat te kiezen; bijna alles is reeds geript en ik heb toch weinig tijd om me er mee bezig te houden. mvg RastaPhil Amazon lijkt CDR-audio's te hebben. Dat is tenminste een redelijk serieus bedrijf..... Verder kan je zonder enige "moderne" bank faciliteiten gebruik maken van PayPal,doch niet bij Amazon. Het opnemen via een (externe) geluidskaaart is iets wat ikzelf overweeg, echter is het volgens mij een makkelijker (lees minder werk) proces met een recorder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts