Jump to content

Surrond en Front Luidsprekers

Errol
 Share

Recommended Posts

Ik heb een SONY DE245 Dolby Prologic Receiver met 2 Grote Frontluidsprekers (B&W DM4 25 jaar oud) en 1 center speaker en 2 achterspeakers. Nu ga ik binnenkort een aktieve subwoofer toevoegen.

De oude grote frontluidsprekers wil ik ook gaan vervangen. Aangezien ik dus een aktieve sub-woofer heb, kan ik dan de f frontluidsprekers vervangen door surround luidsprekers ?

Simpel gezien : kan ik achter(surround) luidsprekers gebruiken als front luidsprekers ?

Wat zijn de voor-en nadelen ?

Hallo Errol,

Welke surroundluidsprekers heb jij?

Om als frontluidspreker te kunnen functioneren (ook al heb je een subwoofer) dient een luidspreker mijns inziens aan de volgende eisen te voldoen:

- voldoende ruim frequentiebereik, zeker de laagextensie is wel degelijk van belang. Als de speaker niet diep genoeg kan kun je subwooferen wat je wil, maar het laag blijft dan ofwel te kaal omdat er toch "kuilen" in het laagbereik zitten, ofwel het wordt een seismisch rommelfestijn omdat je krampachtig mbv de subwoofer probeert het gebrek van de frontspeakers te compenseren.

- ze moeten luid genoeg kunnen spelen. De frontkanalen hebben een groter aandeel in de totale geluidssterkte dan de achterkanalen. In theorie is het mogelijk dat bij een geluidstrack in DolbyDigital of DTS de achterkanalen even luid zijn als de frontkanalen, maar in de praktijk komen zeer luide geluiden via de achterkanalen maar weinig voor.

- het afstraalpatroon is belangrijk. Sommige surroundluidsprekers hebben een zeer grote afstralingsspreiding en zetten dus in op een zeer groot aandeel indirecte reflecties. Voor situaties waar je vrij dicht bij de surrounds zit, of op een ongunstige plaats ten opzichte van die surrounds, kan zo`n afstraalgedrag aangenaam werken omdat je dan minder snel het gevoel hebt dat ze in je oren tetteren. Voor de frontkanalen heb je qua ruimtelijkheidsgedrag een zo groot mogelijke plaatsingsprecisie nodig, en dat doen zgn. direct stralende luidsprekers veel beter.

Eigenlijk is het heel simpel om te bepalen of jouw surrounds in staat zijn om als frontluidsprekers te functioneren. Sluit ze maar eens aan op de frontkanalen, stel de versterker in op spelen zonder subwoofer, en speel eens gewoon een stukje muziek in stereo. Als dat bevredigend klinkt, en de laagbeperkingen betreffen hooguit de laagste frequenties, dan zijn ze geschikt om als frontspeakers gebruikt te worden.

Succes,

Marcel

Ik heb Sony Surround luiddsprekers.

Aantal watts is 80, ruim voldoende voor mij.

Er zit een speaker van 5-inch in.

Frekwentiebereik is 80-20000hz.

Ik kan goedkoop 2 surroundspeakers kopen(krijgen van min zwager). Deze hebben de

volgende specs : type Marquant, 150 watt max

en een frekwentiebereik van 250-20000.

Ze testen gaat niet zo, moet anders te ver

gaan rijden.

Marcel, als ik je goed beluister dan zou die 250 hz wel een probleem kunnen zijn ?