mordante Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 Misschien goed nieuws. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 Het zou wat zijn. Ik heb eens gelezen dat er TV's zijn die het al doen, de volume bij reclames blijft dan even hard als de film. Eigenlijk moeten we naar de bron, het mixen van de albums. Ik begrijp ook niet waarom je harder wilt klinken, want in de radiostudio doen ze ook nog iets met het geluid. Goed dat de industrie er over na gaat denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 Het zou wat zijn. Ik heb eens gelezen dat er TV's zijn die het al doen, de volume bij reclames blijft dan even hard als de film. Eigenlijk moeten we naar de bron, het mixen van de albums. Ik begrijp ook niet waarom je harder wilt klinken, want in de radiostudio doen ze ook nog iets met het geluid. Goed dat de industrie er over na gaat denken. Toch snappen mensen het nog steeds niet echt. Wanneer het schuiven van vingers over de snaren bijna net zo hard klinkt als het gitaarspel zelf, vind men dat prachtig (vanmiddag nog gehoord ). Ik mag hopen dat er snel een eind komt aan deze vervorming van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 Ik mag hopen dat er snel een eind komt aan deze vervorming van de muziek. Ik ook, doch ik vrees het ergste Bij de produktie heeft men altijd de gebruiker en de ruimte, waarin de muziek wordt gedraaid, in het oog (oor). Vroeger was dat niet alleen maar de jeugd. En wat in de populaire muziek belangrijk was, was hoe het klonk in de disco. Nu is belangrijk hoe het klinkt op low-fi personal audio, op tv en op puber-radio stations als 538. En de grote clubs zijn ook verdwenen en vervangen door kleine uitgaansgelegenheden die met slechte geluidsinstallaties en limiters moeten werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 ik vind de geluidskots die nu tevoorschijn komt enorm ondermaats het verdient de kwalificatie 'muziek' niet. het zijn niet eens samples waar je naar moet luisteren, het is volledig computergenereerd. en maar bazelen over 'nieuw talent'. stemmen van niks, eindeloos talentloos gejammer. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2011 Report Share Posted 23 juli 2011 ik vind de geluidskots die nu tevoorschijn komt enorm ondermaats het verdient de kwalificatie 'muziek' niet. het zijn niet eens samples waar je naar moet luisteren, het is volledig computergenereerd. en maar bazelen over 'nieuw talent'. stemmen van niks, eindeloos talentloos gejammer. groet Over welke 'geluidskots' heb je het precies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 Toch snappen mensen het nog steeds niet echt. Wanneer het schuiven van vingers over de snaren bijna net zo hard klinkt als het gitaarspel zelf, vind men dat prachtig (vanmiddag nog gehoord ). Ik mag hopen dat er snel een eind komt aan deze vervorming van de muziek. Jij speelt geen gitaar he Hans of ga jij wel eens naar life muziek luisteren? Vorige week hadden mijn buren nog een huiskamer concert acoustisch onversterkt gitaar, contrabas, drums en zang. ja het schuiven over de snaren klinkt soms bijna net zo hard als het spel zelf. Een goeie muzikant probeert dit zoveel mogelijk te voorkomen en op een spaanse gitaar is het alweer een stuk makkelijker. Ik speel zelf ook een beetje gitaar maar dan met heeel veel schuivers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 Toch snappen mensen het nog steeds niet echt. Wanneer het schuiven van vingers over de snaren bijna net zo hard klinkt als het gitaarspel zelf, vind men dat prachtig (vanmiddag nog gehoord ). Ik mag hopen dat er snel een eind komt aan deze vervorming van de muziek. Jij speelt geen gitaar he Hans of ga jij wel eens naar life muziek luisteren? Vorige week hadden mijn buren nog een huiskamer concert acoustisch onversterkt gitaar, contrabas, drums en zang. ja het schuiven over de snaren klinkt soms bijna net zo hard als het spel zelf. Een goeie muzikant probeert dit zoveel mogelijk te voorkomen en op een spaanse gitaar is het alweer een stuk makkelijker. Ik speel zelf ook een beetje gitaar maar dan met heeel veel schuivers Wat je zegt... probeert te voorkomen. En wanneer het gebeurt zo weinig mogelijk. Dit was echter duidelijk een geval van compressie. Zo ook op de CD van de Beatles waar kennelijk ergens een bijgeluid beter te horen zou zijn dan op de plaat... Allicht wanneer je de boel 10 db comprimeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 @Hans goed, vanaf nu mag er alleen maar zonder enige vorm van compressie opgenomen, geproduceerd en gemasterd worden. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste audiofielehighendcompressor op de markt komt omdat het allemaal niet meer om aan te horen is... Je wordt gek van de herrie. Maar op zich is dat wel de weg, gewoon het spul goed opnemen en laat de afspeelapparatuur het resultaat maar 'vernaggelen' tot voor de omstandigheden aanvaardbaar niveau (en dat kan dan ook nog automatisch afhankelijk van de omgevingsruis). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 @Hans goed, vanaf nu mag er alleen maar zonder enige vorm van compressie opgenomen, geproduceerd en gemasterd worden. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste audiofielehighendcompressor op de markt komt omdat het allemaal niet meer om aan te horen is... Je wordt gek van de herrie. Maar op zich is dat wel de weg, gewoon het spul goed opnemen en laat de afspeelapparatuur het resultaat maar 'vernaggelen' tot voor de omstandigheden aanvaardbaar niveau (en dat kan dan ook nog automatisch afhankelijk van de omgevingsruis). Nou sla je een beetje door. Maar comprimeren totdat er niet meer dan 5 dB muziek over is en bovendien de pieken laten clippen komt tegenwoordig vaker voor dan ongecomprimeerde muziek. Een CD speler heeft een dynamisch bereik van ca 115 dB. Een goede plaat komt aan 60 dB. Ik denk dat 60 dB een mooie waarde is. Platen klinken (helaas) dynamischer dan CD's. Of eigenlijk is het meer helaas dat men de dynamische mogelijkheden van de CD niet uitnut. Ik wordt eerder gek van de oversturing en dat alle instrumenten even hard klinken (o.a. Coldplay). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 Hans, je hebt volgens mij nog steeds niet door dat jij een dinosaurus bent in de poel van de popmuziek. Je hebt gelijk als het erover gaat dat er teveel gecomprimeerd wordt. Maar je snapt volgens mij nog steeds niet (of je wil het gewoon niet waar hebben) dat jij een nis-consument bent. Muziek wordt tegnwoordig hoofdzakelijk geproduceerd dat het lekker in de auto of op een iPod (oid) klinkt, met de standaard bagger oortelefoontjes erbbij. Zou je muziek zo afmixen dat het op jouw set perfect klinkt, dan is het op een autoradio of zo'n iPod (of smartphone) niet om aan te horen. Welke markt is groter? Die van de audiofielen of die van het klootjesvolk (met alle respect)? Waar is er dus meer te verdienen? Ik denk dat je daar zelf wel een antwoord op kunt geven. Het gevecht dat je probeert te voeren is eenzelfde gevecht als een zekere Spaanse edelman trachtte te voeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 Ik begrijp best dat de markt voor automuziek groter is dan voor audiofiele muziek. En toch vertik ik het om genoegen te nemen met die bulk. Ik blijf gewoon zoeken naar mooie muziek die daarbij ook nog eens goed is opgenomen. Maar wat er tegenwoordig op de markt komt (zelfs serieuze muziek) is kompleet vernielt door de compressie. Waarom zou ik een mooie audioset hebben en daarom alleen maar zooi kunnen draaien..?? De laatste tijd ben ik nogal bezig met het verzamelen van zestiger jaren jazz. Als je hoort hoe dat vaak klinkt, dan hoef ik inderdaad geen "modern" opgenomen muziek meer. En ik hoop inderdaad nog steeds dat de oren van de rest van Nederland ook nog eens open gaan en weer van echte kwaliteitsmuziek gaan genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 juli 2011 Report Share Posted 24 juli 2011 Allemaal aan de MP3 speler! Bob Lefsetz 'zelfuitgeroepen muziekindustrie-criticus' kreeg ook opeens audiofiele aspiraties bij het luisteren van dit nummer: Carney - Testify Hij bezocht een soundengineer, die hem op Dynaudio BM15A de track liet horen. I'm financially challenged, but I was calculating... I've got the Mac Pro, $600 for the Lavry and $3,000 for a pair of BM15A's... Actually, the speakers are a bit cheaper and the D to A converter a bit more expensive, but remember when we were on a quest, to get closer to the sound, when we wanted to walk right into the speakers and become one with the music? That's what it was like, listening on these BM15A's was like being injected with aural heroin. Maar zelfs hij begint zijn mail met: Now let's start at the beginning, let's go back to that studio in Glendale, stocked with hundreds of thousands of dollars worth of equipment. It's like being a kid in a candy store. The kids may be listening on earbuds, but the creators are still freaks for sound. And what's coming out of the speakers is positively MIND-BLOWING! Ik weet niet wat het nummer doet op een hifi-set... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 augustus 2011 Report Share Posted 19 augustus 2011 Maar goed, het ging over Loudness. Wie zit daar nu werkelijk om verlegen? Als je naar muziek luistert, wil je geen extra gedreun en dergelijke! Als je aanwezig bent bij een klassiek live concert, wordt je ook niet getrakteerd op elektronische ingrepen die e.e.a. zo afschuwelijk versterken. Laat het a.u.b. zo klinken zoals het bedoeld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 augustus 2011 Report Share Posted 19 augustus 2011 Gewoon met buizen spelen ...... Lekker nummertje Ivan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts