Jump to content

Thorens Td 145 Mk I I

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mijn schoonzus heeft sinds 1978 een Thorens TD 145 MKII in de huiskamer staan. De laatste 15 jaar is er weinig of niet mee gespeeld, daarvoor misschien een keer per week een plaatje. Bovendien zijn ze er altijd erg zuinig op geweest. Je zou zeggen een beetje olie en een nieuw snaartje en het ding kan er weer jaren tegen. Er zit een ADC ZLM element op. Dit is net zo oud als de draaitafel. En nu zijn ze het ding beu, hij moet dus weg.

Nou heb ik hem nog niet goed bekeken, maar ik meen dat er zelfs een 10 mm lager met metalen binnenplateau in zit. De stofkap is heel maar het zou kunnen dat er een plaatje van een magneetslotje op gelijmd zit.

Binnenkort komt hij hierheen en zal ik hem eens goed bekijken. Voor iemand die zoiets zoekt is dit een buitenkansje. Over een eventuele prijs is nog niet gesproken. Of ik hem misschien zelf wil houden, heb ik ook nog niet nagedacht.

td145mkii_tp16mkii_2.jpg

Zo een is het dus, vroeger had is er zelf ook een, maar dan met een plastic binnenplateau. Ik meen me te herrineren dat het ding lang zo slecht nog niet was.

Welk modern element zou op deze draaitafel passen.??

:)

Wat een schoonheid! Uhm volgens de Vinyl Engine heeft de arm TP16-mkII een arm massa van 7,5 gram. Nulpunten: 54.4 / 117.9

Zie:

http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=Thorens&sort=1&ascdesc=ASC&search=search&mdl=&eflo=&efhi=&mdlo=&mdhi=&ohlo=&ohhi=&amlo=&amhi=&cw=&mp=

Element

Een element van Nagaoka lijkt me leuk, lekker vierkant dus goed voor het afstellen, maar de compliance is te laag volgens onderstaande "hulp". Dus dan wordt het een Grado of een Ortofon, die hebben meestal een hoge compliance. Of heb je nog een oud element liggen? Weet niet of je nog een reserve MC hebt liggen zou leuk zijn, lekker upmarket maar ik heb het jammer genoeg niet ;)

Zie:

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=7.5&submit=Submit

Van de Grado wordt de Grado Gold geroemd en de Ortofon 2m Blue, zou het "beter" doen dan de 2M Red. Een Goldring uit de 2000-serie lijkt me ook leuk, een 2100, maar het meest aanbeden model de 2500 is prijzig. Daarnaast is het model erg rond, wat vervelend bij het afstellen kan zijn. Let ook even op of er schroefdraden in het element zitten. Ik weet niet of dat problemen oplevert?

Zie voor ideeen:

http://www.whathifi.com/reviews/accessories/cartridges

http://www.stereophile.com/category/phono-cartridge-reviews

http://hi-fiworld.co.uk/index.php/olde-worlde/298.html

Die ZLM lijkt me nog prima. Zo een hebben we beneden ook in de platenspeler (Pioneer PL 12D meen ik), omdat een XLM er niet in wou deugen. Die dingen slijten haast niet, met een naalddruk van 1 gram.

Dus eerst zo maar proberen, lijkt me.

M :ph34r: rc

Die ZLM lijkt me nog prima. (...) Die dingen slijten haast niet, met een naalddruk van 1 gram. Dus eerst zo maar proberen, lijkt me.

Dat lijkt mij ook! Maar als na zoveel jaren het rubber van het cantileverkraagje stug is geworden, kun je voor slechts € 102,- een nieuwe (replica) naaldunit kopen, en de oude voor reserve houden. Een goede ZLM of XLM, in een geschikte arm*, hoeft voor weinig nieuwe MM/MI concurrenten onder te doen.

http://www.powertronics.nl/ADC-Platenspeler-Naalden/ADC-ZLM-platenspeler-naald.html

t1234.jpg

* Spoortests kunnen dit aantonen. Grootste probleem met deze vlieggewichten is wellicht de gevoeligheid voor stofjes. De naald moet tijdens het spelen echt schoon zijn en schoon blijven.

Hij staat ondertussen hier. Een paar dingen ontbreken, het aluminium afdekkapje bovenop de arm, je kijkt dus op de messing stelschroeven. Ook de scharnierdelen van de kap ontbreken. Nou is dat niet zo'n probleem, want de kap moet er toch af tijdens het draaien (vind ik). De kap is overigens wel heel en ziet er tamelijk onbekrast uit. het vastgelijmde plaatje is er ondertussen vanaf, maar er zitten nog lijmresten op. Eens kijken hoe ik die netjes kan verwijderen. Ik vrees dat het schuren wordt, en daarna de kap weer netjes polijsten.

Bijzonder is ook, dat er nog een DIN plug aanzit. Hij zat n.l. tot zo'n 10 jaar geleden aangesloten op een Tandberg reciever. Het snaartje ziet er wonder boven wonder nog goed uit. en ook het plateau draait nog zeer soepel. Ook de aluminium kast ziet er nog erg gaaf uit. De tekst bij de knoppen is nog als nieuw.

Hij heeft inderdaad nog het 10 mm lager met metalen binnenplateau.

Dan het element... de naald was kompleet verdwenen onder een klont vuil. Zelden zo'n smerige boel gezien. Dus eerst meer eens schoongemaakt. Het rubber oogt ook nog extreem soepel. De cantilever was n.l. erg beweeglijk tijdens het schoonmaken.

Ik zal hem binnenkort eens voorzien van cinchpluggen, aansluiten en proberen.

Zou ik er eerst nieuwe olie in moeten doen..?? of zou de oude olie het voor het testen wel houden..?? Schade aan het lager is het laatst wat ik wil natuurlijk.

Wat voor phono-pre ga je gebruiken Hans?

Ik denk dat ik het weet.......

Array? Ligt wat te veel voor de hand....

:lol::lol:

Om te proberen wordt het zeker de Array.

Ik ben wel benieuwd hoe dit zich houdt t.o.v. de Fat Bob...

Die ZLM lijkt me nog prima. Zo een hebben we beneden ook in de platenspeler (Pioneer PL 12D meen ik), omdat een XLM er niet in wou deugen. Die dingen slijten haast niet, met een naalddruk van 1 gram.

Dus eerst zo maar proberen, lijkt me.

M :ph34r: rc

Precies, maar ik heb ook nog ergens een gebruikte Stanton 681EEE en een Audio Technica At82E liggen. En nog een ongebruikte Ortofon N15 liggen.

Ik kan dus kiezen.

Alsjeblieft nieuwe olie, Hans. Heb het al een keer geleerd... <_<

Vandaag even naar 't lager gekeken. Er zat nog een miniscuul filmpje op de pen, maar met een wattenstaafje in het lager bleek er toch erg weinig olie aanwezig te zijn. Ik heb nu de pes en lagers goed schoongemaakt en er even wat olie (wat ik had staan) in gedaan. Droog in elkaar schuiven leek mij n.l. geen goed idee. Nu nog even kijken welke olie ik er definitief in ga doen. Er is weinig speling, dus dunne olie zou voldoende moeten zijn.

De naald van het ZLM element is ooit vervangen door een QLM 36 MKII naald. De eigenaars van de platenspeler kennende is dit zeker door een gerenomeerd bedrijf gedaan. Dit zal dus wel passen.

Ik vind het wel jammer dat het plaatje op de arm weg is. Verder is de draaitafel en arm n.l. nog extreem gaaf. En de stofkap.. ?? De lijm is wat in het plexiglas ingevreten. Helemaal wegpoetsen zal dus niet lukken. Maar toch eens kijken hoe ver ik kan komen (zonder dat er een gat in valt of een grote deuk ontstaat).

hoi Hans ik heb hier nog een nette stofkap liggen die mag je wel hebben.

Ook heb ik hier nog een oude arm liggen die niet meer compleet is misschien kan je er iets van gebruiken.

Groetjes George

Nogmaals hartelijk bedankt voor de kap en andere onderdelen. De armwand past er op, dus nog een paar draadjes solderen en dan is die ook weer prima. Het dopje past ook perfect.

Dan de kap nog polijsten en andere pluggen aan de kabel zetten. De olie moet ik ook nog vervangen, ik heb er nu tijdelijk motorolie in zitten, maar dat is niet ideaal denk ik. Daarna zal ik hem eens aansluiten.

Welk element zal ik op de tweede armwand zetten, de Stanton 681EEE, de Audio Technica At82E of de Ortofon N15 ??

Welk element zal ik op de tweede armwand zetten, de Stanton 681EEE, de Audio Technica At82E of de Ortofon N15 ??

Hoi Hans met de Stanton 681EEE komt de komt de resonantie frequentie mooi op 10Hz te liggen dus die zou goed passen.

Van de At82E en de N15 kan ik zo snel geen data van vinden en kan daar dus niet veel over roepen.

Ik hoop dat het weer een nette speler wordt ze zijn het zeker waard.

Groetjes George

• 2 weeks later...

Vandaag cinch stekkers er aan gemaakt en de stofkap opgepoetst (nog niet helemaal naar m'n zin, maar dat komt nog wel).

Nu staat hij te spelen met de orginele arm en de ADC QLM (armresonantiefreq 8Hz). En... alles werkt naar behoren, alleen de lift zal vroeger wat langzamer zijn geweest. Zelfs de afslag doet het nog.

Het valt me op dat het laag niet echt MM klinkt, tenminste niet zoals de andere MM die ik vroeger gebruikte. Het is mooi strak. Ik mis wel wat detail wat de Glider op de Fat Bob veel beter doet. Maar toch.. het valt helemaal niet tegen.

Nou de andere armwand in orde maken en daar een geleend Ortofon Nr. 2 element eens opschroeven. Dit is een MC element, en komt op 11 Hz. Dus dit kan ook.

Voorlopig heb ik weer vinylmuziek, daar de Glider kapot is (bij het instellen is de lijmverbinding tussen het aluminium huis en het eigenlijke element los gegaan. Met als gevolg natuurlijk ook dat de draadjes los zijn. Hopelijk kan hij nog gerepareerd worden).

Het valt me op dat het laag niet echt MM klinkt, tenminste niet zoals de andere MM die ik vroeger gebruikte.

Dat is eerder een eigenschap van Ortofon elementjes dan dat het te wijten is aan het MM systeem. (en straks gaat spido weer schieten ..... )

Het valt me op dat het laag niet echt MM klinkt, tenminste niet zoals de andere MM die ik vroeger gebruikte.

Dat is eerder een eigenschap van Ortofon elementjes dan dat het te wijten is aan het MM systeem. (en straks gaat spido weer schieten ..... )

Ortofon...?? Er zit nu een ADC QLM 36 MK II op, de Ortofon is een MC en moet ik nog monteren. Het mindere laag heb ik eerder van de Nagaoka of de Stanton 681 EEE. Naar dat kan ook heel goed aan andere invloeden gelegen hebbe.

Hans,

Mijn opmerking over het minder gedefinieerde laag bij MM elementjes is in zijn algemeenheid en heeft geen betrekking op de ADC. De ADC elementen die ik ken (zijn er niet zoveel) hadden dat euvel iig niet of veel minder. Jouw opmerking over vet laag bij MM elementen was toch ook meer een algemene opmerking? Het gros van de Ortofon elementen die ik gehoord heb gaven een dergelijk ongedefinieerd laag. Beluisterd op verschillende draaitafels en het nodige geexperimenteer met afsluitcapaciteiten. Het gros bleef "wazig" laag geven.

Tot nog toe heb ik 1 Ortofon mogen beluisteren die echt goed was en die wordt zo ver ik weet niet meer gemaakt en was bovendien erg prijzig, nl de A-90 (en dat is een MC). Ik heb echter geen ervaring met de hele SPU lijn.

Ok... nu begrijp ik je beter.

Vanavond zit ik weer naar de Thorens met ADC te luisteren, maar een paar dingen vallen me toch op.

Het geluid trekt wat naar links.

Er zit een gat in het midden van het stereobeeld.

Stemmen zijn wat scherper dan ik gewend ben.

De naald is meer gevoelig voor stof. Een klein pluisje, en het vervormt meteen behoorlijk. Dit zal wel door de lage naalddruk komen (staat nu op 1,75 gram).

Maar het zou kunnen dat dit aan de afstelling ligt. Het element is indertijd door Goossens en Swagerman gemonteerd en verder is er nooit meer naar om gekeken. Behalve dat er ooit een nieuwe naald op is gezet. Met de arm met het blikken plaatje is de VTA trouwens lastig goed af te stellen. De arm hoort n.l. omhoog richting element te lopen. Het plaatje is hiervoor een beetje schuin gemaakt. Het is dus lastig om dit horizontaal af te stellen.

Overigens hoorde ik vandaag dat de snaar nog maar een paar jaar oud is. Die moet dus nog even meekunnen.

Wanneer ik tijd heb, de andere armwand eens in orde maken en de Ortophon monteren. Ik wil dat slechte laag zelf dan ook eens ervaren.

Beetje off-topic, Hans vervelend dat je Glider defect is :(

Verder leuk verhaal :)

Dat off topic valt wel mee, omdat de Glider kapot is, speel ik met de Thorens. Overigens bestaat er een redelijke kans dat hij gerepareerd kan worden. Eerst maar een opsturen.