Jump to content

120/180 Gram

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn arm ingesteld op 180 grams platen. Voor de vele 120 grams platen heb ik de VTA dus niet helemaal goed staan. Is er een mat die precies dit verschil overbrugd. Volgens mij is een 120 grams LP 1,6 mm en een 180 grams 2,0 mm. Het gaat dus om een mat van 0,4 mm.

Ik heb mijn arm ingesteld op 180 grams platen. Voor de vele 120 grams platen heb ik de VTA dus niet helemaal goed staan. Is er een mat die precies dit verschil overbrugd. Volgens mij is een 120 grams LP 1,6 mm en een 180 grams 2,0 mm. Het gaat dus om een mat van 0,4 mm.

Die "mat" is er wel en kun je zelf maken. Neem een vlaaiendoos (in Nijmegen zijn vast wel bakkers die dit kunne leveren) en snij daar een mat op maat uit. Je krijgt de klank van een ringmat (althans bijna) en de dikte is precies goed voor je 120g LP's ;)

als het een verschil geeft van 0.4mm dan zou dit een hoek verschil van 0,09549287743587174 graden zijn.

Hou je ook rekening met de snijdiepte in de plaat de tolerantie van de snijbeitel de montage van de naaldtip, de spandraad en rubber die onderhevig is aan temperatuurschommelingen?

De VTA is een belangrijke instelling maar het kan ook overdreven worden

en een stuk karton zal het wel anders laten klinken dat geloof ik wel maar of dat door de vta komt betwijfel ik.

Mijn Oracle mat kan ik niet vervangen en vandaar dat ik zoek naar een oplegmat. Die oplegmat zou ik dan tevens op mijn tafel kunnen leggen als ik niet draai Hans. De idee van die vlaai is zeker niet slecht Rogier. Er zal vast en zeker wel ander karton te vinden zijn want ik doe aan de lijn(al meer dan 5 kilo afgevallen). Het artikel op TNT over VTA heb ik ook gelezen Tube, maar ja ik wil wel overtuigd worden. Overigens maakt mijn draaitafel overuren want na een jaar verhuisellende geniet ik wel erg ondanks/dankzij het slechte weer. Het klinkt hier echt goed.

PS Rogier ik heb hier nog een paar boeken voor je liggen.

Mijn Oracle mat kan ik niet vervangen en vandaar dat ik zoek naar een oplegmat. Die oplegmat zou ik dan tevens op mijn tafel kunnen leggen als ik niet draai Hans. De idee van die vlaai is zeker niet slecht Rogier. Er zal vast en zeker wel ander karton te vinden zijn want ik doe aan de lijn(al meer dan 5 kilo afgevallen). Het artikel op TNT over VTA heb ik ook gelezen Tube, maar ja ik wil wel overtuigd worden. Overigens maakt mijn draaitafel overuren want na een jaar verhuisellende geniet ik wel erg ondanks/dankzij het slechte weer. Het klinkt hier echt goed.

PS Rogier ik heb hier nog een paar boeken voor je liggen.

Ik leg altijd een oude LP op de draaitafel wanneer ik niet draai. De mat blijft dan mooi stofvrij.

Wat ik bedoel gaat overigens niet, de matten lopen per mm op.

:)

• Members

Beste Carl,

Stel de arm toch gewoon in op het vinyl wat je het meeste draait! Voor die paar 180 grammers (die vaak trouwens helemaal niet beter zijn) kun je altijd nog een oplossing verzinnen. Of toch voor die besproken optie van 2 armen gaan natuurlijk... :lol: (dat wordt dan alleen wel een nieuwe tafel!)

Beste Carl,

Stel de arm toch gewoon in op het vinyl wat je het meeste draait! Voor die paar 180 grammers (die vaak trouwens helemaal niet beter zijn) kun je altijd nog een oplossing verzinnen. Of toch voor die besproken optie van 2 armen gaan natuurlijk... :lol: (dat wordt dan alleen wel een nieuwe tafel!)

Een lust voor oor en oog die Oracle Marco ;) Ik ben niet te verleiden denk ik. Overigens heb ik nogal wat 180 grammers en heb geen zin om voortdurend aan mijn Graham te liggen draaien (niet goed voor mijn vibes). Typisch trouwens dat niemand zo'n voor de hand liggend produkt op de markt brengt.

Beste Carl,

Een lust voor oor en oog die Oracle Marco ;) Ik ben niet te verleiden denk ik. Overigens heb ik nogal wat 180 grammers en heb geen zin om voortdurend aan mijn Graham te liggen draaien (niet goed voor mijn vibes). Typisch trouwens dat niemand zo'n voor de hand liggend produkt op de markt brengt.

Je kunt hem natuurlijk ook precies in het midden optimaal afstellen. Dan gaat het nog over 0,2 mm... :o

:)

• Members

[...]

Weet ik ook wel, dat moest je ook niet te serieus nemen. Maar dat hele gedoe over 120 of 180 grammers, veel van die moderne 180 grams krengen hobbelen ook nog eens als de pest. Wat denk je dat dat met je VTA doet... En hoor je dat dan ook terug? En wat dan als je 90 grams persingen gaat draaien? Weer een andere mat? Zoek gewoon naar de gulden middenweg, en draai muziek, heel veel muziek (oftewel..., geniet). Het is toch takkeweer (hier in Oostenrijk @#%$&^*%$# helemaal). Neuzelen doen we een andere keer wel weer!

Ik vind het altijd moeilijk aan goede LP's te komen Marco. Ik heb verder zelden problemen met Speakers Corner. Wij zijn van de week maar naar de Sauna gegaan om het lekker warm te krijgen!

Ja hee, we zijn op een audiofiel forum en dit is een audiofiel probleem.

Als je praat over optimaliseren dan heb je voor verschillende LP's verschillende matten nodig.

Dat je daarmee een beetje een zot wordt is niet zo van belang, dat ben je als audiofiel toch al.

Zeg audiofiel,en wol praat over kabelrichting en mij schieten jullie naar de maan toe,vooral het vriendje van KF :D :D maar die is geen audiofiel zeker weten :D

Guest tubejack

Zou het gemiddelde nemen. Ik heb een paar 180grams persingen die slechter zijn dan een exemplaar van de kringloop. :(

Maar uiteraard, zijn er ook erg goede persingen.

Gewoon genieten.

Jack :)