Jump to content

De Hobbyset Van Kappa 7

WanFie
 Share

Recommended Posts

Omdat Kappa 7 wat onderdelen voor m'n op te knappen Thorens TD 145 MKII had, ben ik gisteravond "even" heen en weer Veluwe gereden.

Zoals we hier hebben kunnen lezen is hij nogal druk met allerlei zelfbouw projecten. O.a. de Phono Dude, een voorversterker, interlinks en last but not least een luchtgelagerde tangentiale toonarm.

Alle projecten zien er uiterst proffelsioneel uit, dus dat "Hobbyset" neem maar gerust met een flinke korrel zout. De eindversterker is een Aaron Millenium en de luidsprekers Magnepans 1.5 ('t lijken wel nieuwe) de CD speler een 333ES van Sony.

Allereerst hebben we een paar LP's beluistert. Deze zou in de oren van eerdere luisteraars wat aan de scherpe kant klinken. Maar scherp wil ik het eigenlijk niet noemen. Het lijkt eerder of het midhoog en hoog wat oplopen. Slecht opgenomen platen klinken dat al gauw scherp. Op zich weinig aan de hand dus. Het laag is tonaal mooi op niveau, maar het midlaag blijjft een beetje achter. Hierdoor klinken stemmen een beetje bodyloos. Het stereobeeld is er ook, maar toch is dit op microniveau minder dan wat ik gewend ben. Galm e.d. is minder te horen.

Hierna de CD speler met een CD waar we zpjuist de LP van gedraaid hebben (namen is niet mijn sterkste kant.. :( ). Het valt op dat het een stuk platter klinkt, minder dynamiek, maar gelijk wel meer body. Volgens Kappa ligt dat aan de opname. Een andere CD laat horen dat het wel beter kan.

Ik had m'n phonotrap meegenomen zodat de Phonodude hiermee vergeleken kon worden. Deze dus ingesteld op 42 dB versterking, 47 kOhm maar de ingangscapaciteit op 610 pF laten staan. Kappa hoorde in deze stand wat vervorming (ik natuurlijk niet op een plaat die ik niet ken). Reden om wat met de instellingen te spelen. 100 pF bleek al beter, maar bijzonder was, dat met meer gain (en de voorversterk uiteraard wat zachter) de vervorming weg was. Kappa merkte op dat het nu klonk als z'n phonotrap voor de laatste wijziging. Het laag klonk zo mogelijk nog weer wat strakker en dan valt ook op dat de Magnepan 1.5 het laag prima weergeeft. Onder de 50 Hz loopt het wel af, maar zelfs met de mondscheinsonate waarbij de strijkbas erg diep gaat, was hier weinig van te merken.

Daarna besloten we ook de interlinks te vervangen door mijn vlechtsels. Dit bracht eigenlijk de grootste verandering. Nu was er plotseling meer diepte in het geluid en galm en andere microinformatie waren duidelijk beter hoorbaar.

Hierna hebben we nog wat platen gedraaid. O.a. de beruchte mondscheinsonate van Ray Brown met Almeida. Waar deze op veel andere platenspeler volledig in de mist gaat omdat de naald de groef niet kan volgen, bleef deze hier keurig sporen. Een belangrijke pre voor de zelfbouw arm. Kappa liet mij ook nog wat onderdelen zien waarvan zo'n arm gemaakt zou kunnen worden. Ik kan niet anders zeggen... dit is gewoon vakwerk. Aardig is ook, dat de orginele Thorens liftbediening werkt op de door hem geconstrueerde arm. En mocht je denk dat de Thorens scheef gaat staan de de verlopende belasting tijdens het verplaatsen van de arm. Ik kon het abosluut niet waarnemen.

De twee en een half uur die ik beschikbaar had waren dus veel te snel weer om. Tussendoor moest n.l. ook het nodige nog besproken worden.

Kappa bedankt, dat ik jouw bouwsels een mocht beluisteren.

:)

Hans een zeer leuke review, maar ik denk dat jij de arm niet goed kent,ik denk ook dat jij iets wilt horen wat niet bestaat.

De arm van Kappa klinkt super in het mid hoog maar in het laag moet er nog veel aan gesleuteld worden,maar op de zelfbouwshow vond ik de beste van de show <_<

Hans een zeer leuke review, maar ik denk dat jij de arm niet goed kent,ik denk ook dat jij iets wilt horen wat niet bestaat.

De arm van Kappa klinkt super in het mid hoog maar in het laag moet er nog veel aan gesleuteld worden,maar op de zelfbouwshow vond ik de beste van de show <_<

Wol, je moet een uitzonderlijke gave bezitten, dat je dat hoort/ziet :blink:

Ha Hans bedankt voor deze mooie review.

Ik vond het gezellig om je te mogen ontvangen en kan het ook wel herkennen van wat je schrijft.

Zelf was ik ook onder de indruk van de door jou mee gebrachte software met name de mondscheinsonate van Ray Brown met Almeida.

Zo als jij ook al aangaf bleef deze super mooi terwijl ik mij goed kan voorstellen dat normale armsystemen echt problemen kunnen hebben met dit stuk.

Ook het vergelijk met de Array phono trap was interessant hierdoor moet ik toch concluderen dat het zo als jij dat noemt het oplopen in het hoog veroorzaakt wordt door het Element.

Deze heeft namelijk een reputatie dat deze een kleine lift heeft in het hoog.

Simiko Blue Point Special, the EVO III

Wol, je hebt de DT + Phono Dude toen in een andere set gehoord.

Er werd daar gebruik gemaakt van corner woofers in combinatie met een DSP systeem en die hou ik dan ook verantwoordelijk voor dat laag.

Wel was ik toen erg blij met het behaalde resultaat om dat dit voor mij toch ook een onbekende set was.

Zeker de kritieken die ik die dag en ook daarna heb mogen ontvangen op het zelfbouwaudioforum hebben mijn ego enorm gestreeld.

Zins een aantal weken ben ik bezig met het sleutelen aan de PD.

Ik heb een paar weken terug een bezoek gebracht aan Reinout die mij toen wat weerstanden en condensatoren had mee gegeven om dit eens te proberen in de PD.

Die zitten er nu in en het resultaat was een enorme verbreding van de stage maar ook in het hoog heeft dit iets gedaan.

Vandaar dat ik nu wat andere weerstanden heb gehaald om dit weer in balans te brengen.

Groetjes George

Ook het vergelijk met de Array phono trap was interessant hierdoor moet ik toch concluderen dat het zo als jij dat noemt het oplopen in het hoog veroorzaakt wordt door het Element.

Deze heeft namelijk een reputatie dat deze een kleine lift heeft in het hoog.

Groetjes George

Aha, zit dat zo. Dan zie je maar weer dat wat de een scherp noemt door de ander gezien wordt als oplopen in het hoog. Misschien deden die eerste buizen die ik bij je hoorde dat ook wel? Die vond ik echt niet om aan te horen, en het heeft voor mij de ogen geopend voor het verschil in buizen, waar ik helemaal nog geen kijk op had. Met de 'oude' buis werd het toch meteen weer muziek, ook al was het hoog nog wat, eh, aangezet.

Ik vraag me wel af of Hans nu ook bij jouw sony een scherp randje ontwaarde, wat ik niet heb ontdekt.

En het laag is gewoon prima, Wol moet niet zo snel conclusies trekken.

M :ph34r: rc

Het bestaat wel, maar dan live. Ik probeer er alleen zo dicht mogelijk bij te komen.

Met het laag bij Kappa 7 is helemaal niks mis. Sterker nog, dit klonk in mijn oren ontzettend goed en mooi doortekend. Misschien dat ik door jouw gesignaleerde problemen niet gehoord heb omdat de 1.5 niet heel erg diep gaat. Maar dat kan ik me moeilijk voorstellen omdat strak laag meestal in de boventonen van de bas of drum (ca 100 -500 hz) gevormd wordt.

Ik vraag me wel af of Hans nu ook bij jouw sony een scherp randje ontwaarde, wat ik niet heb ontdekt.

En het laag is gewoon prima, Wol moet niet zo snel conclusies trekken.

We hebben slechts kort gedraaid met de Sony. Dit was met de CD van Peter Gabriel (nou weet ik het weer), waarvan de vinyl versie veel beter klonk. Die was in ieder geval niet scherp, maar ook behoorlijk saai.

Saai? Dat heb je met die andere speler die je op het oog hebt (Sorry, ben de naam kwijt) waarschijnlijk ook.

Marc

Lezen hé... ik heb het over de geluidskwaliteit van de Peter Gabriel CD.

Beter dan de software zal het nooit worden.

Saai? Dat heb je met die andere speler die je op het oog hebt (Sorry, ben de naam kwijt) waarschijnlijk ook.

Marc

Lezen hé... ik heb het over de geluidskwaliteit van de Peter Gabriel CD.

Beter dan de software zal het noot worden.

Bedoel je nou dat... nee, ik snap niet wat je bedoelt.

Maar ik bedoelde dat cd-spelers nu eenmaal behept zijn met een handicap. Noem het saaiheid, scherp randje, onbetrokkenheid, droog, hard, korreligheid, maakt niet uit. Er zijn vast hele goede cd-spelers die dit allemaal minder hebben, maar ze werken nu eenmaal met cd's, dat is en blijft de basis.

Andere mogelijkheden ontstaan pas als je die software(?) op een ander medium parkeert.

Om het nog iets anders te zeggen: voor mij never nooit meer een cd-speler.

Dat bedoel ik.

Het bestaat wel, maar dan live. Ik probeer er alleen zo dicht mogelijk bij te komen.

Dus jij wilt een live sound op zolder?

Een live optreden is doorgaans leuk voor de sfeer, maar imo toch echt niet voor de fabuleuze geluidskwaliteit...

Guest tubejack

Om het nog iets anders te zeggen: voor mij never nooit meer een cd-speler.

Een off-topic. Het medium maakt niet zoveel uit.

Je moet het er alleen weten af te halen....

Wat is nu mooier dan licht? Niets toch.

Jack :)

Afgelopen Zondag is Mark ook wezen luisteren en zou toen een set vd Hul Skyline Hybrid kabels mee nemen.

Helaas was hij die vergeten maar had deze alsnog toe gestuurd.

Top service natuurlijk en bedankt voor het uitlenen van je kabel.

Gister lagen deze in de bus en vanmorgen na eerst even na mijn eigen kabels te hebben geluisterd de kabels van Marc er tussen gehangen.

Deze zitten er nu

Dus jij wilt een live sound op zolder?

Een live optreden is doorgaans leuk voor de sfeer, maar imo toch echt niet voor de fabuleuze geluidskwaliteit...

Hangt er vanaf welk optreden. Bovendien... wanneer het beter is dan live deugt er van de PA of akoestiek weinig.

Maar terug naar de set van Kappa....

Oke ik ben weer aan de beurt begrijp ik.

De kabels zitten er nu een dag of wat tussen en heb nog niet het gevoel dat dit het nu is.

Het lijkt wel of een masker over het geluid wordt gelegd.

Zo is de plaatruis minder geworden.

Wel hoor ik nog dat het hoog in het geheel iets oploopt maar met deze kabel lijkt het wel af gefilterd te worden.

Het gekke is dat het hoog er wel is maar het sprankelende dat mis ik een beetje.

Waarschijnlijk is mijn oude kabel daar verantwoordelijk voor dit is een koperen kabel met zilver.

Deze heeft natuurlijk als eigenschap dat deze wel eens een fris tintje kan geven aan het geluid.

Mogelijk ga ik eens met een vol koperen kabel spelen om eens te horen wat dat doet.

Wat ik wel van de kabel van Mark kan waarderen is dat de ruimtelijke afbeelding nog weer wat mooier woord neer gezet.

Ik verwacht dat ket koolstof in de kabel hiervoor verantwoordelijk is.

Kort om ik ben er dus nog niet uit.

Ik zal nog het nodige moeten experimenteren voor dat ik hier een goed verhaal over kan plaatsen.

Groetjes George

Eindelijk een goed verhaal zonder euferie <_<

Kappa, je hebt een little brother gekregen :D ,

Wollie heeft ook een Terminator arm met ongeveer het zelfde element als jou :)

Het geluid is mij steeds bijgebleven en dat met een simple draaitafel :D