mordante Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 Ik zit wel eens te denken om al mijn CD's te kopieren/rippen naar HDD als backup. Ik weet dat een HDD ook niet eeuwig meegaat. Maar sommige CD's zin gewoon niet meer te koop dan is het toch wel fijn om een copy te hebben. Nu zat ik te denken om een USB HDD te kopen. Weet iemand hoeveel HDD ruimte ongeveer 1000CD's in AIFF nodig hebben. Zijn er hier mensen die zoiets gedaan hebben, wat zijn hun ervaringen en met welke software is het gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 Ik zit wel eens te denken om al mijn CD's te kopieren/rippen naar HDD als backup. Ik weet dat een HDD ook niet eeuwig meegaat. Maar sommige CD's zin gewoon niet meer te koop dan is het toch wel fijn om een copy te hebben. Nu zat ik te denken om een USB HDD te kopen. Weet iemand hoeveel HDD ruimte ongeveer 1000CD's in AIFF nodig hebben. Zijn er hier mensen die zoiets gedaan hebben, wat zijn hun ervaringen en met welke software is het gedaan? Ik adviseer je om FLAC als formaat te gebruiken. Gemiddeld kost dit 300 MB per CD dus op een 2 TB harddisk passen dan 2000/0.3 = 6600 CD's Met bijvoorbeeld Exact Audio Copy kun je goed rippen. Als je harddisken gebruikt, gebruik er dan minstens 2 ( een schaduw ). Zelf gebruik ik 3 hardddisken: 1 in de NAS en 2 x USB die beide beurtelings worden ingezet om de NAS te backuppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 2 augustus 2011 Author Report Share Posted 2 augustus 2011 Ik zit wel eens te denken om al mijn CD's te kopieren/rippen naar HDD als backup. Ik weet dat een HDD ook niet eeuwig meegaat. Maar sommige CD's zin gewoon niet meer te koop dan is het toch wel fijn om een copy te hebben. Nu zat ik te denken om een USB HDD te kopen. Weet iemand hoeveel HDD ruimte ongeveer 1000CD's in AIFF nodig hebben. Zijn er hier mensen die zoiets gedaan hebben, wat zijn hun ervaringen en met welke software is het gedaan? Ik adviseer je om FLAC als formaat te gebruiken. Gemiddeld kost dit 300 MB per CD dus op een 2 TB harddisk passen dan 2000/0.3 = 6600 CD's Met bijvoorbeeld Exact Audio Copy kun je goed rippen. Als je harddisken gebruikt, gebruik er dan minstens 2 ( een schaduw ). Zelf gebruik ik 3 hardddisken: 1 in de NAS en 2 x USB die beide beurtelings worden ingezet om de NAS te backuppen. Waarom zou je FLAC gebruiken ipv AIFF. Een 1T of 2T USB HDD kost niet zoveel meer dus waarom comprimeren? Een NAS of meerder HDD die automitisch een backup maken is helemaal mooi maar voorlopig denk ik niet dat ik zover ga. Als ik al mijn CD's op de externe HDD heb staan gaat deze bij iemand anders of op werk of bewaard worden. Ik speel nu helemaal geen muziek met de computer af dus ik hoef de HDD niet thuis te bewaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 Waarom zou je FLAC gebruiken ipv AIFF. Een 1T of 2T USB HDD kost niet zoveel meer dus waarom comprimeren? Juist daarom gewoon in .wav op de HDD zetten. Dat is wat het origineel (wat op de CD staat) het dichtst benaderd. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 warom niet als iso opslaan dan? Dan maak je een echte copie van de disc. Denk dan aan 600 mb per cd dan kan je zelf wel uitrekennen hoeveel ruimte je nodig hebt. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 augustus 2011 Report Share Posted 2 augustus 2011 warom niet als iso opslaan dan? Dan maak je een echte copie van de disc. Denk dan aan 600 mb per cd dan kan je zelf wel uitrekennen hoeveel ruimte je nodig hebt. Groetjes George Dat is inderdaad het beste, als het gaat om backups. Want die wil je kunnen restoren, en aan wavjes en flacjes en al die andere formaten heb je dan weinig. Neem dan 1TB schijf, ben je klaar. eh, nee, twee of drie. Het gaat tenslotte om backups. Je moet de schijven dan wel formatteren met bv NTFS als je windows gebruikt, en niet in FAT. FAT is FLUT. En af en toe, om de 3 a 4 jaar, verversen die handel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 augustus 2011 Author Report Share Posted 3 augustus 2011 wat is iso eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Een ISO is feitelijk een bit perfecte kopie van een cd of dvd. Zie hier voor meer uitleg over ISO Echter zie ik daar wel staan dat het niet mogelijk is om een iso te maken van een audio CD. Een DDP of een BIN/CUE zou een betere optie zijn. Ervaring heb ik daar niet mee. Wel weet ik dat ik vroeger een programma had (ben de naam even kwijt maar ik dacht iets van Cd clone of zoiets) dat een Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Ik zie net dat het nog bestaat. Of de link die op die site staat vrij van virussen is of iets dergelijks weet ik niet eigen risico. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Ik zie net dat het nog bestaat. Of de link die op die site staat vrij van virussen is of iets dergelijks weet ik niet eigen risico. Thuis gebruik ik K3B (natuurlijk) Er zijn nogal wat alternativen voor Windows te vinden: http://alternativeto.net/software/k3b/?platform=windows M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Ik zou CloneCD en dergelijke sterk afraden! Dit houdt geen rekening met leesfouten. Installeer EAC, goed configureren en daarna idd van elke CD een CD image maken. Dit zal wel even werk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 3 augustus 2011 Report Share Posted 3 augustus 2011 Idd, EAC, Exact Audio Copy, maakt een bitperfecte copy van een audio cd (indien mogelijk). Vaak wordt de fout gemaakt om te denken dat een audio cd hetzelfde is als een data cd (waar software op staat). Echter dit is niet zo. De drager, de cd, is hetzelfde, echter de formaten (de indeling) zijn totaal verschillend (redbook & yellow book). Een van die verschillen is de foutdetectie en foutcorrectie. Deze zijn totaal verschillend (lees nt bestaande) bij audio cds, zoals die bij data cds bestaan. Echter, EAC verifieert via een database, of wat gelezen wordt op de audio cd ook wel echt correct is (AccurateRip). Ik gebruik EAC al meerdere jaren, en ben daar heel tevreden over. EAC is gratis te vinden op: http://www.exactaudiocopy.de/ Echter, zoals gezegd, je bent er wel even mee bezig om er optimale resultaten uit te halen. Niet direct de meest gebruiksvriendelijke software. Maar die veldslag hoef je maar 1x te strijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Juist je maakt dan dus geen kopie van je cd maar leest de data uit en gaat deze in een ander bestand opslaan dat niet identiek is aan de cd. wil je dan weer een cd maken van de muziek die in het geripte bestand staat dan moet de pc software weer verzinnen hoe het in het red-book standaard moet passen en gaat zelf weer de foutcorrectie berekenen. Kortom een programma als eac is niet geschikt om dat deze het formaat aanpast en dat is met het maken van een back-up nu net niet de bedoeling lijkt me. Hierbij wil ik niet zeggen dat eac niet goed werkt maar het maakt geen 100% kopie va het origineel. Als rip programma is het natuurlijk prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Hierbij wil ik niet zeggen dat eac niet goed werkt maar het maakt geen 100% kopie va het origineel. Neen, het maakt een kopie die BETER kan zijn dan het origineel. Een CD image via EAC is perfect valide. Kortom een programma als eac is niet geschikt om dat deze het formaat aanpast en dat is met het maken van een back-up nu net niet de bedoeling lijkt me. Met andere woorden jij wil fouten (door krassen, vlekken, of gewoon fouten bij de persing)op de originele CD meekopieren op je kopie.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Kortom, de vraag is dus wat wil Mordante, een een op een kopie van de CD of een kopie van de muziek op z'n cd's. In het eerste geval maakt'ie een ISO en bakt een nieuwe CD (dat kan waarschijnlijk z'n standaard CD-bak software) in het tweede geval gebruikt'ie EAC of equivalent en ript de gehele collectie naar HD('s). Mordante, in dat geval kan ik je de aanschaf van DB poweramp aanraden, werkt gewoon vlotter en prettiger dan EAC (gebruikt meer databases voor de metadata, betere tag's). Hoe je het ook doet, het gaat nogal wat tijd kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Dinobe,een kopie van het orgineel kan nooit beter zijn als de orginele cd ,mensen menen dat, daar door krijg je ook van die grote onzin van hy-end labels, dat is gewoon op smaak toegevoegd,de mens wil wat horen aan extra toevoeging Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Dinobe,een kopie van het orgineel kan nooit beter zijn als de orginele cd Helaas wol, dat kan perfect wel. En ik heb hier geen zin in een welles-nietes verhaal. Als Mordante een backup wil maken van zijn cd's: met EAC een bin/cue image maken. Einde verhaal. Een gids: een aantal jaren oud, maar nog steeds interessant: http://web.archive.org/web/20070502132222/users.pandora.be/satcp/eac-qs-nl.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Dinobe,ik wil je wel aantonen op een meting tussen orgineel en zogenaamde orginele daar word je lekker tureluur van en dan wil wollie meer laten horen hoe wij de oren krijg gewassen en dan wil ik jullie ook nog vragen op de meeting , wat is waar en wat is niet waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Dinobe,een kopie van het orgineel kan nooit beter zijn als de orginele cd Helaas wol, dat kan perfect wel. En ik heb hier geen zin in een welles-nietes verhaal. Als Mordante een backup wil maken van zijn cd's: met EAC een bin/cue image maken. Einde verhaal. Zou ik ook mijn vingers niet aan willen branden als ik jou was Verder denk ik dat het verhaal van Seed7 goed aangeeft dat het afhankelijk is wat je doel is. Beide programma's werken gewoon prima maar zijn ieder voor een ander doel gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 augustus 2011 Author Report Share Posted 4 augustus 2011 Jullie maken het mij wel moeilijk. In de eerste instantie zat ik te denken aan puur een back-up. Echter zoals werd aangegeven slaat een computer muziek anders op dan waneer het op een CD staat. Gisteren ben ik even wezen spelen met EAC. Het viel mij wel tegen dat EAC geen AIFF kan maken wel FLAC, MP3 of WAV. Ik moet daar nog even over nadenken. Ook lees ik evrschillende dingen over de diverse instellingen binnen EAC wel of geen cache aanvinken, wel of geen C2 foutcorrectie aanvinken etc etc. Het is allemaal moeilijker dan ik dacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Jullie maken het mij wel moeilijk. In de eerste instantie zat ik te denken aan puur een back-up. Echter zoals werd aangegeven slaat een computer muziek anders op dan waneer het op een CD staat. Gisteren ben ik even wezen spelen met EAC. Het viel mij wel tegen dat EAC geen AIFF kan maken wel FLAC, MP3 of WAV. Ik moet daar nog even over nadenken. Ook lees ik evrschillende dingen over de diverse instellingen binnen EAC wel of geen cache aanvinken, wel of geen C2 foutcorrectie aanvinken etc etc. Het is allemaal moeilijker dan ik dacht. Lees eerst de link eens door die ik daarnet heb gepost: http://web.archive.org/web/20070502132222/users.pandora.be/satcp/eac-qs-nl.htm Waarom wil je AIFF? Wav is net zo goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Ja waarom AIFF als er FLAC bestaat. AIFF is van Apple. FLAC is van de Open Source Community, om het zo maar te zeggen. En daarmee veel breder geaccepteerd. WAV is verder niet zo'n handig formaat. Geen TAG's. Gewoon FLAC. Dit is ook een razendsnel format. Vergeet de rest. ISO is onhandig. Leuk om een CD via internet te verspreiden om vervolgens te branden maar eenmaal muziek op de harddisk, waarom zou je dan weer branden. ISO rechtstreeks streamen gaat ook niet. @Mordante, ik adviseer je om dit eens te lezen. Dit stukje tekst stamt uit een lezing die ik heb bijgewoond. Die lezing en bijbehorende demo heeft mij overtuigd en ik heb inmiddels mijn eerste stappen richting Streaming Audio gezet. Geen CD speler meer in de set aanwezig. http://www.alfi-audio.com/index.php/techniek/57-streaming-audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Jullie maken het mij wel moeilijk. In de eerste instantie zat ik te denken aan puur een back-up. Echter zoals werd aangegeven slaat een computer muziek anders op dan waneer het op een CD staat. Gisteren ben ik even wezen spelen met EAC. Het viel mij wel tegen dat EAC geen AIFF kan maken wel FLAC, MP3 of WAV. Ik moet daar nog even over nadenken. Ook lees ik evrschillende dingen over de diverse instellingen binnen EAC wel of geen cache aanvinken, wel of geen C2 foutcorrectie aanvinken etc etc. Het is allemaal moeilijker dan ik dacht. Als je wilt rippen om vanaf HDD te luisteren, gebruik EAC om naar WAV of FLAK te rippen. Als je wilt "rippen" om opnieuw te branden op CD wanneer nodig, "rip" dan naar Bin/Cue, dit kun je dan met de minste fouten op CD branden om af te spelen. Goodtube, die link van jou is redelijk informatief, maar gaat op computertechniek helaas wat mank. Voor het rippen van CD's kun je beter een goede brander gebruiken, ipv een standaard rom loopwerk, een brander is vanwege het branden nauwkeuriger met lezen/schrijven. En over de Nas, in veel gevallen is de NAS luidruchtiger dan de meeste nieuwe pc's, dit komt omdat veel NAS'sen werken met een 40/60cm ventilator. vaak een echte stofzuiger kwa geluid..... In de meterkast zetten is goed, maar kies je NAS zorgvuldig uit, niet alleen op geluid van de ventilator, maar ook op RAID mogelijkheden en snelheid. De goedkopere NAS'sen hebben niet genoeg CPU kracht voor een snelle RAID werking, en de doorvoer naar het netwerk is ook erg laag. Bij de goedkopere modellen zit je vaak op een snelheid van 10Mb/s (let op, kleine b ) zelfs al zit er een 1GB netwerk aansluiting op. Een thuisnetwerk kan goed met wifi, de snelheid is groot genoeg in veel gevallen maar gebruik dan wel minimaal de 54Mb/s (IEEE 802.11g) standaard, en schakel de 11Mb/s (IEEE 802.11b) niet in. Voor geluid is een dergelijk netwerk ruim voldoende, met ongecomprimeerde HD beelden voor naar de TV kan het wat vol raken, bedraad is dan beter/prettiger (100Mb/1Gb) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 [...] maar kies je NAS zorgvuldig uit, niet alleen op geluid van de ventilator, maar ook op RAID mogelijkheden en snelheid. De goedkopere NAS'sen hebben niet genoeg CPU kracht voor een snelle RAID werking, en de doorvoer naar het netwerk is ook erg laag. Bij de goedkopere modellen zit je vaak op een snelheid van 10Mb/s (let op, kleine b ) zelfs al zit er een 1GB netwerk aansluiting op. RAID voor thuisgebruik is nogal onzinnig. Gewoon een handvol losse schijven in een kassie en een goed backup regime!. (mijn simpelste nas-achtige ding is een oud bakkie waar soms tot een stuk of tien USB schijven aan hangen) @Mordante, welk formaat je gebruikt is niet zo belangrijk, het is allemaal weer heel goed te converteren. Ik heb heel lang geleden voor Flac gekozen omdat capaciteit toen veel meer een issue was, zeker bij het goed maken van backups moet je er steeds 3 schijven ineens bij kopen als het weer eens vol loopt. Ligt dus nogal van de grootte van je muziek collectie af en of je er nog andere data op wilt zetten (fotografie etc. kan ook ruimte vreten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Seed, je zegt het zelf al; goed backup regime! Daar staat of valt het mee, niet iedereen zal/wil dat doen, dan is RAID makkelijker in de zin van beheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts