goodtube Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Bedankt DHFreakie voor aanvullingen. Als ROM loopwerk wordt bedoelt een DVD RW. Dat zijn uiterst nauwkeurige lezers. Wellicht is inmiddels BR nog weer nauwkeuriger. En 10 Mb/s. Je bedoelt 10 MB/s. 30 MB/s haal je al gemakkelijk met een enkele schijf over een 1Gb netwerk. RAID is geen must. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 4 augustus 2011 Report Share Posted 4 augustus 2011 Bedankt DHFreakie voor aanvullingen. Als ROM loopwerk wordt bedoelt een DVD RW. Dat zijn uiterst nauwkeurige lezers. Wellicht is inmiddels BR nog weer nauwkeuriger. En 10 Mb/s. Je bedoelt 10 MB/s. 30 MB/s haal je al gemakkelijk met een enkele schijf over een 1Gb netwerk. RAID is geen must. Ok, dat was in de link niet duidelijk wat voor loopwerk, maar dat zijn inderdaad nauwkeurige lezers. Ja, na ff checken inderdaad 10MB/s voor de goedkope modellen. Of RAID een must is moet ieder voor zich bepalen, zelf heb ik 2 RAID5 partities van samen ~7TB voor films, (DVD5/9, HD films) En ik vind het dan wel prettig dat als er een schijf kapot gaat, dat ik dan niet alles kwijt ben wat daar op stond. Plus dat ik niet regelmatig een aparte back-up hoef te maken, voor het geval dat er een schijf kapot gaat, dan had ik 14TB aan schijven nu nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 5 augustus 2011 Report Share Posted 5 augustus 2011 Voor het rippen van CD's kun je beter een goede brander gebruiken, ipv een standaard rom loopwerk, een brander is vanwege het branden nauwkeuriger met lezen/schrijven. Ik vraag me af waarom je dit zou willen doen. Technisch kan het perfect, maar de kop van een writer is zwaarder dan die van een gewoon CDrom loopwerk. Dus als EAC het commando geeft om een sector meerdere keren uit te lezen leidt dat tot een hogere belasting en ga je je DVD writer/BR writer nodeloos hard belasten. Een gewoon cdrom loopwerk doet het werk minstens even goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 augustus 2011 Report Share Posted 5 augustus 2011 de EACers hebben proefondervindelijk vastgesteld dat met double layer dvd RW loopwerken de minste leesfouten optreden. Oftewel de grootste kans op een goedgekeurde uitlezing (checksum). Neem dat dus maar aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 19 augustus 2011 Report Share Posted 19 augustus 2011 ...... Of RAID een must is moet ieder voor zich bepalen, zelf heb ik 2 RAID5 partities van samen ~7TB voor films, (DVD5/9, HD films) En ik vind het dan wel prettig dat als er een schijf kapot gaat, dat ik dan niet alles kwijt ben wat daar op stond. Plus dat ik niet regelmatig een aparte back-up hoef te maken, voor het geval dat er een schijf kapot gaat, dan had ik 14TB aan schijven nu nodig. /offtopic Denk je er wel effe aan dat RAID kwetsbaarder is dan je denkt? Kijk anders eens op tweakers.net in de storage-hoek. Daar barst het wekelijks van de RAID-bezitters zonder backups. Dat verhaal eindigt slechts zelden met een happy end. Van jouw 14 TByte zal vast een deel belangrijk zijn (dat backup je dus) en een ander deel opnieuw "te verkrijgen" (dat backup je dus evt. naar jouw keuze niet). Alles wat je niet kwijt wil, komt m.i. in aanmerking voor een backupregime. Maar je bent natuurlijk vrij om daar je eigen keuzes in te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts