Seed7 Posted 10 augustus 2011 Report Share Posted 10 augustus 2011 Ik heb het over de Prologue7 van PrimaLuna, door het AutoBias board kan ik hiermee ongestraft, KT88, EL34, 6L6GC, 6550, KT90, 7581A of KT66/77 gebruiken. Voor de buis ja, voor het geluid ook? Hier is er een voor de buizen guru's, als je (willekeurig) twee buizen uit het bovenstaande rijtje kiest en die in dezelfde versterker vergelijkt, vergelijk je dan wel twee optimale situaties (ondanks auto-bias). Naar mijn mening niet. M.i. zul je dan ook per buis andere componenten in de schakeling moeten vervangen door andere waarden. Dat maakt het vergelijk wel ineens heel wat lastiger ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 augustus 2011 Report Share Posted 11 augustus 2011 Het kan blijkbaar wel Seed7 http://www.primaluna...enManual_lr.pdf Hoe het precies werkt vertellen ze er natuurlijk niet bij. Volgens de manual meten ze de vervorming tussen 12 en 30watt... en stellen daar de buizen op in. In mijn eigen versterker heb ik ook zoiets maar daar moet ik met de hand op 1 centraal punt de ruststroom instellen. B.v. op 50ma. Automatisch en onafhankelijk van elkaar wordt die ruststroom ingesteld. Buizen hoeven niet eens gematched te zijn. Bij 370volt in mijn amp is dat 50ma * 370volt = 18,5 watt = nog ruimschoots onder de maximale dissipatie van een EL34 (schermrooster verwaarloos ik even) Dus ik kan nu een groot aantal buizen in mijn versterker zetten EL34, KT66, KT77, 6550 zonder iets te veranderen er blijft in rust 50ma lopen. Er wordt misschien niet het maximale vermogen uitgehaald, maar dat maakt niet zoveel uit als je onderling wilt vergelijken. Buizen gaan dan veel langer mee en kennen een heel groot gebied waarop je ze kunt instellen. Wil je het onderste uit de kan dan zul je een hoog mogelijk bias in willen stellen. Je buizen hebben dan wel een kortere levensduur....Bij mijn amp kan dat, ik weet niet of de Prologe 7 dat kan, daarvoor heb ik te weinig info. Transistoren heben ratings en buizen guidelines. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 11 augustus 2011 Author Report Share Posted 11 augustus 2011 Hallo allemaal, Bedankt voor jullie input en adviezen, ik heb voldoende info waar ik wat mee kan. Voorlopige conclusie: Ik ga voor nieuwe KT88 Genalex Goldlions en koop er 8 EH EL34 bij, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 augustus 2011 Report Share Posted 11 augustus 2011 Leuk Fred, Aan die 120 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 augustus 2011 Report Share Posted 11 augustus 2011 Als je het leuk vindt, mijn set is op hifi.nl te vinden: http://my.hifi.nl/index.php?user=15397 Thanks, Fred Mooooooie set, mijnheer. Veel zorg eraan besteed, petje af. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 augustus 2011 Report Share Posted 11 augustus 2011 Een vraagje Fred Heb je set bekeken ... waarom plaats je nog eens siliconenringen omheen de EAT dempers? Binnenin de dempers kun je toch de rubbers verschuiven zodat de binnenmaat kleiner of groter wordt. Heb er ook vandaar mijn vraag naar de reden waarom enkel bij 2 buizen en niet 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 11 augustus 2011 Author Report Share Posted 11 augustus 2011 Hallo Stef, Als je goed kijkt( fotos zijn niet echt duidelijk), zie je dat de ringen niet om de EAT dempers zitten, ze horen bij de buizenkoelers van Pearl. De EAT gebruik ik in eerste instantie om het geluid positief te beinvloeden(strakker), ze zitten om de mooiste NOS buisjes. De Pearl hebben in mijn oren wat minder invloed op het geluid, ik heb beide type buizenkoelers ook om (hopelijk) de levensduur van de buisjes wat te verlengen. Verder is mijn set wat eerder op klank door het gebruik van deze Tweaks. http://www.eltim.eu/index.php?item=&action=page&group_id=10000167〈=NL Gr Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 12 augustus 2011 Report Share Posted 12 augustus 2011 Bedankt vr de uitleg Fred, ik had het idd niet goed bekeken of opgemerkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 augustus 2011 Report Share Posted 13 augustus 2011 Ik heb geen verstand van buizen... en dat gaat waarschijnlijk zo blijven... Kunnen we elkaar een hand geven. Overigens zijn er wel meer zaken waar ik de ballen verstand van heb, maar, ook zaken waar ik wel iets van weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 6 september 2011 Author Report Share Posted 6 september 2011 Hallo, Ik heb net 8 stuks EL34 van EH besteld bij Tonefactory, dit wordt dus een EL34 testje met een prijs van nog geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 11 september 2011 Author Report Share Posted 11 september 2011 Hallo, De EL34 buizen zijn binnen, direct de KT88 eruit en de EL34 van EH erin, uurtje laten opwarmen( ja, ik weet het veel te snel ) en...... laat maar, ik heb de deur dicht gedaan, de muziek laten draaien en ben andere dingen gaan doen. eerste gedachte, wat dun, iel, en een plaatsing..pffff, zonde van het geld . De volgende dag, tegen de avond(de boel heeft de hele nacht en dag doorgespeeld) begon ik toch zoiets te krijgen van... niet verkeerd! die stemmen, die gitaar, de bekkens. Verdomt het midden lijkt sprankelender...het zal toch niet??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 september 2011 Report Share Posted 11 september 2011 Wat een leuk verslag Fred. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 september 2011 Report Share Posted 11 september 2011 Leuk te lezen....gaaf dat de EL34 toch nog zulke hoge ogen gooit. Had ik wel een beetje verwacht... Ja het blijft spelen met die buizenbakken. Dat spelen houdt op zodra er een goede UcD staat....bah, nee, nu nog niet Hoewel ik besef dat die tijd ook wel zal komen...of beter gezegd, er al is. Laat mij maar achter lopen haha. PS de reden dat ik voor KT66 heb gekozen en dus niet voor KT88 is dat ik een lagere biasstroom wilde zonder dat de buis daarmee te koud zou staan. Door die lagere ruststroom blijft de versterker koeler en blijven de spanningen wat meer in de buurt van het ontwerp. Dus eigenlijk minder Class A vermogen en in de praktijk merk je daar helemaal niets van. Hoe staat jouw versterker geschakeld, Fred? Triode ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 PS de reden dat ik voor KT66 heb gekozen en dus niet voor KT88 is dat ik een lagere biasstroom wilde zonder dat de buis daarmee te koud zou staan. Ik dacht dat je eigenlijk een KT88 wilde hebben maar dat de ugt van de UL40 daar eigenlijk te klein voor waren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 12 september 2011 Author Report Share Posted 12 september 2011 Hallo Goodtube, Ja, het blijft me verbazen, buizen instellingen, aanpassingen in het algemeen, en dat duur niet altijd beter (of lees mooier)hoeft zijn. Soms komt het overeen met je verwachtingen of revieuws en dan weer gaat het compleet de andere kant op. Ik vertrouw mijn eigen oren en smaak.. Mijn vorige versterker had een keuze schakelaar voor Triode/ultralinear, de set die ik nu heb staat in triode en heeft een auto bias, daardoor kan ik ook zo makkelijk experimenteren. Hij wordt nu ook duidelijk minder warm dan met KT88 bezetting, aan de stand van mijn volume hoef ik niets te doen, de mindere watt,s merk ik zo niet..? De grap is dat ik een aantal jaren terug met een andere versterker speelde met EL34, maar die buizen toen heb vervangen door KT66 en later door de KT88 van type Goldlion, de KT66 uit die versterker(PL Dialogue one)heb ik toen verkocht , ben vol overtuiging voor de KT88 gegaan, klonk toen beter dan de EL34/KT66. Of ik ben beter/anders gaan luisteren of het is de leeftijd maar nu met mijn huidige set Primaluna monblokken(met NOS stuurbuis bezetting), is het weer anders, de EL34 komen echt tot hun recht....... wordt vervolgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 Nee dit is de echte reden, je kunt niet zomaar elke buis kriskras in elke versterker gebruiken. Je moet weten wat je doet. Of nog simpeler ..... even navragen bij de leverancier. Voor de UL-40S2 in huidige opzet geldt dit zie ook http://www.mennovand...l40-s2-mod.html EL34: warm en rond geluidsbeeld, dynamisch met veel details, maar het laagbereik is niet super gecontroleerd (blijkt vooral in de triode-instelling). De versterker gedraagt zich elektrisch gezien uiterst stabiel met deze buis en is moeilijk in onbalans te brengen (geen oscillatie). De versterker is oorspronkelijk voor deze EL34 ontwikkeld en dat verklaart dan ook zijn uiterst stabiele elektrische gedrag. 6550C: stevig en meer gecontroleerd geluidsbeeld met erg veel strakke details. Het laagbereik is nu stevig strak doortekend en snel. Bij deze buis klinkt de versterker schoon, nog steeds buisachtig, maar zeker niet rond. Elektrisch gezien is deze buis uiterst stabiel en is nagenoeg niet in onbalans te brengen (geen oscillatie). Elektrisch ligt de 6550C vlak bij de EL34, hij heeft alleen een veel grotere maximale anode dissipatie. Dit verklaart waarom deze buis zich zonder enige problemen gelukkig voelt in de UL40-S2 KT88: het paradepaardje! Zeer gecontroleerd zoals bij de 6550C, goed en strak laag en rustig. De KT88 geeft net ietsje meer details als de 6550C en wordt daarom ook door velen uitgekozen. Elektrisch gezien is deze buis onrustig en geeft redelijk snel aanleiding tot onbalans (oscillatie). Ik heb hier wat voorschriften voor gegeven, zoals het verhogen van de schermrooster weerstanden van 150 Ohm naar 1 kOhm, maar ondanks dat heb ik bij meerdere versterkers toch oscillatie geconstateerd. Ook bij oversturing is de KT88 onrustiger en vertoont zelfs een vreemde dip als de versterker tegen zijn grenzen aanloopt. Ik zou de UL40-S2 specifiek kunnen ontwerpen voor de KT88, maar doe dat toch niet. Straks komt iemand met weer een andere "huppelepup" buis en kan ik mijn huiswerk weer opnieuw gaan doen. Dit lijkt mij geen slimme procedure en daarom laat ik de UL40-S2 zoals hij is. Het kan goed gaan met de KT88 en het kan ook misgaan. In de UL40-S2 staat de KT88 op de rand van stabiliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 "Solid State" KT88?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 @Buell Ik vermoed dat je door de jaren beter getraind bent in het beoordelen van goed geluid en dat dat de reden is dat je nu weer terug bent waar je vandaan komt. Helemaal niet erg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 Ach ja Jack, niet steeds die UL40 erbij halen joh. Dat stukje tekst is onveranderd en stamt nog uit de tijd dat de KT66 nauwelijks werd gemaakt -hoewel de Chinezen nooit zijn gestopt- en de Autobias zoals wij hem nu kennen er nog niet was. Daarnaast doet MvdV alleen maar Svetlana's omdat die door Amplimo ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 september 2011 Report Share Posted 12 september 2011 Je vergist je.... wat staat hierop GEC KT-66 Je verdere conclusies vind ik wel erg kort door de bocht..... Toegeven het lijkt altijd zo simpel als je hem hoort praten, of iets hoort uitleggen. Maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 13 september 2011 Author Report Share Posted 13 september 2011 Hallo, Ik speel met de gedachte om een luisteravond of middag te houden voor een aantal van jullie, met name voor hen die het leuk vinden om mijn ervaring met EL34 eens live te horen. Ik woon in de buurt van Arnhem, laat het maar eens horen, bij wat animo zal ik eens kijken of het te realiseren is, b.v op een zondagmiddag. Gr Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 september 2011 Report Share Posted 13 september 2011 Daar ben ik wel voor in. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 september 2011 Report Share Posted 13 september 2011 +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 september 2011 Report Share Posted 13 september 2011 Leuk idee Fred, helaas Arnhem is hier behoorlijk ver vandaan. Maar wie de EL34, KT88 of 6550 wil horen mag ook hier komen luisteren. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 14 september 2011 Author Report Share Posted 14 september 2011 Daar ben ik wel voor in. M rc +1 Ik kom er nog op terug, nog even afwachten of er meer reacties komen, leuk dat jullie er wat in zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts