Jump to content

Energievreters... Klasse A, Buizen. Enz

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Voor audio apparatuur maak ik mij daar niet zo druk om.

Dat is immers een deel van de hobby en is een keuze die je maakt.

Voor laders en TV's die stand-by staan is dat inderdaad niet meer nodig.

Er is inmiddels een nieuwe chip op de markt die dergelijk onnodig stroomverbruik tegengaat.

In stand-by mode is daarbij het stroomverbruik enorm terug gebracht tot praktisch 0.

Er gebeurd dus genoeg om dergelijke energie verlies te beperken.

Groetjes George

Dan zijn opeens alleen nog Klasse D versterkers mogelijk.

Is ook geen ramp heb ik vandaag mogen beluisteren ;)

Groetjes George

Klopt. Bij Sander klonk het toen uit de kunst.

Maar daar was jij vandaag niet.

M :ph34r: rc

Voor audio apparatuur maak ik mij daar niet zo druk om.

Dat is immers een deel van de hobby en is een keuze die je maakt.

Groetjes George

'N hobby MAG geld kosten. Het MOET niet.

Klasse D.. ik heb het ook al vaak goed horen klinken.

Maar het gaat niet alleen over versterkers, mijn CD speler heeft een paar buisje.

Dat ding wordt ook bloedheet... voor niks, maar niet gratis.

:)

Guest tubejack

Tja dan moet je met Array gaan spelen dat klinkt optimaal als dat een weekje standby heeft aan gestaan

Geadviseerd wordt hem eigenlijk niet meer uit te doen ..... maar het op standby te laten...

Trekt bij mij 37watt in standby *24 *365= 324120watt zeg 324kwh * 21cent (gemiddeld) zeg ongeveer 70€

voor in standby staan.......

Is dat van deze tijd ?

Jack :unsure:

Wie zo beetje de duitse hifi-bladen leest,

dan kom je regelmatig discussiestukken tegen die met name

(de duitste) hifi-industrie voert met het europese-parlement

(=lobbyen) aangaande steeds strengere regelgeving over stanby-verbruik.

Die is meen ik, voor apparaten die sinds begin 2010 nieuw op de markt worden

gebracht en bedraagt 1 watt voor hifi-apparaten zonder display en 2-watt met een display.

Deze regelgeving geldt (vooralsnog) alleen voor grote fabrikanten die vele stuks verkopen.

Echter deze regels worden steeds verder aangescherpt en gaan voor steeds meer fabrikanten

een plicht worden.

Het grote probleem is, dat duitsland vele kleine high-endfabrikanten kent,

deze voeren veelal dure producten met een lange levenscycli maar met relatief kleine

omzetaantallen en ze staan niet bepaald te trappelen deze apparaten te vernieuwen/herontwerpen!

Je ziet ook steeds meer apparaten, waarbij naast de normale "grotere" trafo een kleinere

trafo wordt ingebouwd, die alleen als functie heeft, het standbye verbruik te reduceren !

M.i.z. een goede ontwikkeling !

Om ff een parallel met de auto-industrie te trekken. in het begin dacht men ook, dat

katalysatoren e.d. een negatieve invloed op de prestaties, edoch we zien auto,s steeds

schoner worden en steeds hogere prestaties leveren (per liter brandstof)

Zoals altijd is er in het begin protest vanuit de industrie (kost geld !) maar de mens is vindingrijk.

Hifi-apparaten zullen in de toekomst steeds zuiniger zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteits-

ontwikkeling en over een jaar of 5 is men deze discussie al weer lang vergeten.

Klasse A versterkers zullen een langzame dood sterven.

Guest tubejack

Tja en dan mijn buizen voor en eind versterker .... standby is niet nodig na 5 minuten hoor ik al geen verschil ......

Wat ik er van vind Hans? Dat je niet helemaal objectief bent, ik kreeg dit jaar zelfs ruim 250€ terug.

Dit jaar wordt dat iets meer...... ;)

Jack :)

Guest tubejack

En dan "stroom vreters" laten we even uitgaan van een Array S-10 eind een A-3 voor en een PH-2 phono.

Maximaal stroomverbruik 390watt, 13watt en 12watt

Mijn buizeneind < 220 watt voor en riaa samen 20watt....

Ok die Array kan veel meer vermogen leveren maar 90db is al veel geluid in mijn kamer en daar is maar 1 watt voor nodig.

Géén handig topic Hans...... natuurlijk zijn er dikke klasse A bakken die continu honderden watts uit het net trekken

Maar dat is niet van deze tijd en van eerdere tijd m.i. ook niet....

Jack

(...) een verbod op techniek, daar hou ik niet van.

Toch mogen we blij zijn dat bepaalde technieken niet meer gebruikt worden. Asbest bijvoorbeeld (al wordt het 'probleem' daarvan in bestaande gebouwen wel schromelijk overdreven), of lood in waterleidingen, of DDT, of chroom VI... :rolleyes:

Toch mogen we blij zijn dat bepaalde technieken niet meer gebruikt worden. Asbest bijvoorbeeld (al wordt het 'probleem' daarvan in bestaande gebouwen wel schromelijk overdreven), of lood in waterleidingen, of DDT, of chroom VI... :rolleyes:

Dat schaar ik onder materialen, als ik zo vrij mag zijn.

Ik vroeg mij ook af of het meerverbruik enkel van de versterkers komt, 4000 euro is wel heel veel

Iemand had een meerverbruik van 5000kwh en dat bleek van een paar maanden airco gebruik in de zomer...

Ik sta zowizo stil bij ons energieverbruik maar ben ook een beetje laks soms

De standby van de TV blijft al eens aan en de bluenote staat constant aan

Kinderen probeer ik mee te geven om hun laders van ipod, nintendo, batterij foto, uit tevtrekken als het opgeladen is + te kijken om het eventueel 'snachts op te laden of aan mij te vragen en dan steek ik het in als ik ga slapen

De verbouwing vlot goed en dan maak ik werk van een nieuwe versterker en nu al hou ik toch rekening met het toekomstige verbruik. Nu mag er een hele mooie klasse A en betaalbaar mijn pad kruisen, ik denk wel dat ik deze aan mij laat voorbij gaan en een zuiniger apparaat kies, zeker met kinderen in huis die ook gemakkelijk de versterker aanzetten als ik niet luister

Zonder iemand vr het hoofd te stoten of te schofferen

Als je je 4000 euro extra electriciteit kunt veroorloven, je weet toch hoeveel je versterkers verbruiken, wilt dat ergens zeggen dat je de centen hebt

Ja je zou ook de productie van automotoren van >100 pk kunnen verbieden :D

Ik ben bewust met energie bezig als het gaat om verlichting (waar het niet zo veel uitmaakt gaan er spaarlampen in), gebruik van buitenverlichting, onnodig de TV aan, onnodig de verwarming aan, dat soort dingen. Ik houd het gasverbruik jaarlijks zelfs bij, en hou een oogje in het zeil voor het stroomverbruik.

Toen ik begon met de buizenversterker kocht ik in dat jaar ook een Plasma TV. Als compensatie voor het 'hoge energieverbruik' deed ik de buitenverlichting van de tuin uit. Aan het eind van het jaar kreeg ik geld terug.

Een surround receiver heeft een schrikbarend hoog aansluitvermogen, maar het nominale verbruik heb ik nooit gemeten. Ik heb zo'n ding ook niet meer. Maar volgens mij komt het verbruik redelijk overeen met het verbruik van mijn buizenversterker, en dat ligt rond de 180 Watt/uur. Vind ik dus best meevallen.

Als audio beter klinkt door het aan te laten staan, zoals mijn DAC en voorheen de CD speler, dan doe ik dat. De kosten van het energieverbruik zijn een schijntje als je het vergelijkt met de kosten van de hobby.

Maar 4000 euro bijbetalen, waar Hans over begon met dit topic, is natuurlijk schrikken!

@Stefk ja dat is ook zo eentje, die airco. Overal zie je ze verschijnen op de daken. Te koop voor weinig, maar over de kosten wordt niet nagedacht! Bovendien zie je vooral bij goed geïsoleerde huizen! De mensen weten blijkbaar niet hoe ze praktisch om moeten gaan met zomerse temperaturen...

Ik kan maar 1 advies geven voor bewustwording van het energieverbruik: open af en toe de deur van je meterkast en noteer de meterstanden.

Toch nog een 2e advies: koop zo'n verbruiksmeter. Kost een tientje bij de Gammel.

Daar houd ik me niet mee bezig. Buizen zijn snel warm en aan laten staan of standby is volstrekt niet nodig. De levensduur kan ook zeer lang zijn bij de meeste buizen zeker als je een tot twee uur per dag draait. Stroomverbruik is zeker wel hoger bij buizen, maar je moet wel wat over hebben voor een goed geluid vind ik. En het spekt de staatskas, ook niet verkeerd in deze lastige tijd. Daarom is het goed dat we woensdag met de auto naar een buizenset gaan luisteren.

Een dergelijk bedrag per jaar bijbetalen, lijkt me trouwens ook niet normaal en lijkt me sterk te wijten aan het op standby laten van een buizenset. Had deze kennis ook niet andere energie verbruikende hobby/bijverdienste? Komt wel vaker voor in Brabant.

Daar houd ik me niet mee bezig. Buizen zijn snel warm en aan laten staan of standby is volstrekt niet nodig.

Ja die dingen zijn natuurlijk direct heet. Maar bij een buizenbak gaat het vooral om de trafo's (vooral zware van AE) en de elektronica zoals condensatoren die langzamer op temperatuur komen.

@hansko: Zo'n bijverdienste kan ook heel groen zijn ;)

Daar houd ik me niet mee bezig. Buizen zijn snel warm en aan laten staan of standby is volstrekt niet nodig.

Ja die dingen zijn natuurlijk direct heet. Maar bij een buizenbak gaat het vooral om de trafo's (vooral zware van AE) en de elektronica zoals condensatoren die langzamer op temperatuur komen.

Na 15 minuten speelt mijn set optimaal en hoor ik echt geen verschil met langer wachten.

Dat schaar ik onder materialen, als ik zo vrij mag zijn.

Zo vrij mag jij zijn. Je hebt daar zelfs gelijk in. Maar waarom zou je materialen wel mogen verbieden en bepaalde technieken niet? Bovendien is de toepassing van deze materialen natuurlijk wel weer een manier om een bepaald doel te bereiken. Een techniek dus...

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat klasse A verboden moet worden, want dat zet toch geen zoden aan de dijk, met die paar verdwaalde audiofielen die nog een klasse A-versterker in huis hebben staan. Je kan beter alle computers (en dan vooral de servers!) op de wereld 1% energiezuiniger maken. Dat scheelt veel meer... Maar natuurlijk is het altijd goed om als eindgebruiker op het energiegebruik te letten...

Een surround receiver heeft een schrikbarend hoog aansluitvermogen, maar het nominale verbruik heb ik nooit gemeten. Ik heb zo'n ding ook niet meer. Maar volgens mij komt het verbruik redelijk overeen met het verbruik van mijn buizenversterker, en dat ligt rond de 180 Watt/uur. Vind ik dus best meevallen.

Ik vind dat niet meevallen. Ik vind het ook niet tegenvallen trouwens. Maar ik vind het wel raar: 180Watt per uur. Moet dat niet gewoon '180Watt' zijn? :rolleyes:

Ps. de eenheid van energie is 'Joule', dus energieverbruik geef je aan in 'Joule per seconde'. Een 'Joule per seconde' is gelijk aan een 'Watt'. Een 'Watt per uur' is dan dus een 'Joule per seconde, per uur'. En dat slaat dus eigenlijk nergens op. Nou ja, je kunt er natuurlijk wel een betekenis aan geven, maar dat is niet wat jij bedoelt... ;)