goodtube Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Zo'n dooddoener dat verhaal over accu's van een succesvolle hybride. Pure antipathie. Ik rij regelmatig in de Honda hybride en vind het geweldig. Voldoende kracht uit een kleine motor dankzij een actief vliegwiel. Gewoon slim om remenergie te hergebruiken. De concurrentie zit nu op start/stop systemen en de volgende stap is dat ze ook de remenergie gaan opslaan. "Hybrid" wordt dan de standaard. Recycling: http://www.toyota.nl/nieuws/nieuws_11_batterij.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Vorig jaar moest ik ook iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Ik heb ook zo'n plintboiler (Daalderop) en kreeg ineens last van vochtige muren waar de muurverf van losliet! Bleek dat de boiler lek was. Dat werd me overigens pas duidelijk toen de zekering er 2x uitklapte en een week later had ik geen warm water meer. Omdat die boiler lekker weggebouwd was viel dit probleem pas op toen het ook echt schade had aangebracht! Lekker hoor. Veel vocht in de vloer. Rotding. Ik heb hem eruit gebouwd. In een keukenkastje kan nog, want als ie dan lek is dan zie je dat wel, maar verstopt en weggebouwd is een risico gebleken. Die boiler zou zuinig moeten zijn maar ik betwijfel dat. We hebben nu weer ouderwets warm water in de keuken en dat duurt 30 seconden voordat het er is. Pratijk: je pakt wat minder snel de warme kraan. Ik ben geen voorstander van het volledig uitschakelen van apparatuur als er een standby knop op zit. Apparatuur verouderd door thermische wisselingen. De besparing die je bereikt op energiekosten ben je kwijt aan reparatiekosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Ik heb ook zo'n plintboiler (Daalderop) en kreeg ineens last van vochtige muren waar de muurverf van losliet! Bleek dat de boiler lek was. Dat werd me overigens pas duidelijk toen de zekering er 2x uitklapte en een week later had ik geen warm water meer. Omdat die boiler lekker weggebouwd was viel dit probleem pas op toen het ook echt schade had aangebracht! Lekker hoor. Veel vocht in de vloer. Rotding. Ik heb hem eruit gebouwd. In een keukenkastje kan nog, want als ie dan lek is dan zie je dat wel, maar verstopt en weggebouwd is een risico gebleken. Die boiler zou zuinig moeten zijn maar ik betwijfel dat. We hebben nu weer ouderwets warm water in de keuken en dat duurt 30 seconden voordat het er is. Pratijk: je pakt wat minder snel de warme kraan. Ik ben geen voorstander van het volledig uitschakelen van apparatuur als er een standby knop op zit. Apparatuur verouderd door thermische wisselingen. De besparing die je bereikt op energiekosten ben je kwijt aan reparatiekosten. Hoeveel apparatuur heeft een standby knop? een router, kabel modem, digitale TV ontvanger etc allemaal niet. De voedings adaptor van mijn printer werd warm zonder dat de printer aan staat. ik gebruikte deze nog wel eens als voetenwarmer in de winter als ik lang achter de PC zat. De boiler licht achter de keuken plint. Een plint verwijderen kan nooit heel moeilijk zijn. Mijn warmwater voorziening staat op de 2e etage. Tussen de ketel en de kraan in de keuken zitten heel wat meters koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Miracle maakte een tijd terug ook zo'n rake opmerking over die hybride auto's ..... waar moet je heen met het afval van die accus? Had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan..... Sorry Jack maar al eens nagedacht wat voor een berg afval al die zonnepanelen geven? Bij de recyclage heeft niemand ooit al stilgestaan ... Geen idee waar ze precies van gemaakt zijn, ik weet wel dat ze over 25 jaar nog 80% van de originele stroom opbrengen.Ik dacht dat die accu's van een Toyota Hybride Li-ion 's zijn en zo'n 10 jaar meegaan. Dat is lang voor een accu bovendien schijnt dit type milieuvriendelijker zijn. Maar dat is allemaal de crux niet. Waar het mij omgaat haal je bij de ene milieu vriendelijke actie niet iets anders vervuilend op de hals? Zo'n Toyota is natuurlijk een mooi staaltje techniek,. Maar is het niet veel slimmer en milieu vriendelijker over een termijn zeg van 10 jaar om een auto te hebben zoals de BlueMotion techniek van VW ? Echt vriendelijk is m.i. alleen waterstof .... maar hoeveel energie is daar weer voor nodig om het vloeibaar te maken? Verder doordenken vind ik geen dooddoener, élke actie naar een schoner milieu is natuurlijk mooi. Maar wees eerlijk denk ook over de gevolgen op de lange termijn.... Met die zonnepanelen weet ik het nog niet, goeie Stef Hmm Lees net silicium (zand) en dat lijkt me niet milieu belastend dan zijn we weer mooi on-topic want er worden ook halfgeleiders van gemaakt http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicium Groet, Jack P.s. het glas en aluminiumlijst is natuurlijk ook recyclebaar...... probleem opgelost Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Prius heeft Ni-Mh accu's en ook het nikkel wordt hergebruikt. In 2012 komt de Civic met Li-ion. Rijdt al in the States. Alle motortechnieken die de verbrandingsmotor zuiniger maken zijn interessant, dus ook BM. Maar hergebruik van remenergie is nog veel interessanter. Waterstoftechnologie voor de massa zie ik niet gebeuren. Ik geloof meer in een ideale accu of supercap. Een aantal jaren geleden was het wachten op de gigabit chip. Toen die er eenmaal was kwam het digitale tijdperk in een ongelooflijke stroomversnelling. Iets soortgelijks moet (en zal) ook gebeuren met de accu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Miracle maakte een tijd terug ook zo'n rake opmerking over die hybride auto's ..... waar moet je heen met het afval van die accus? Had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan..... Sorry Jack maar al eens nagedacht wat voor een berg afval al die zonnepanelen geven? Bij de recyclage heeft niemand ooit al stilgestaan ... Geen idee waar ze precies van gemaakt zijn, ik weet wel dat ze over 25 jaar nog 80% van de originele stroom opbrengen.Ik dacht dat die accu's van een Toyota Hybride Li-ion 's zijn en zo'n 10 jaar meegaan. Dat is lang voor een accu bovendien schijnt dit type milieuvriendelijker zijn. Maar dat is allemaal de crux niet. Waar het mij omgaat haal je bij de ene milieu vriendelijke actie niet iets anders vervuilend op de hals? Zo'n Toyota is natuurlijk een mooi staaltje techniek,. Maar is het niet veel slimmer en milieu vriendelijker over een termijn zeg van 10 jaar om een auto te hebben zoals de BlueMotion techniek van VW ? Echt vriendelijk is m.i. alleen waterstof .... maar hoeveel energie is daar weer voor nodig om het vloeibaar te maken? Verder doordenken vind ik geen dooddoener, Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Echter mijn keuken zal niet zo snel energie zuinig zijn. Ik heb 2 ovens (Gaggenau BS270 en een Gaggenau B250), een stoom en een normale oven. Ik kan mij voortstellen dan een stoomoven niet heel energie zuinig is in gebruik en de gewone oven heeft een pyrolytische zelfreiniging wat vast ook niet heel zuinig is. Ook hebben we electrische plintboiler dit scheelt in het gasverbruik maar gebruikt wel weer stroom. IHybride auto's zijn leuk hoor maar voor de meeste mensen echt niet bestaalbaar een Prius kost bijna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Ik denk ook milieuvriendelijk hoor Jack Zonder subsidie vind ik het een te grote uitgave in een keer . Nu is zo'n simpele set met 1800:2= 900€ betaalbaar. Maar daar doe je het eigenlijk niet alleen voor. Het is fijn om iets minder afhankelijk te zijn van de energie leveranciers. En wat is nu mooier dan op een milieu vriendelijke manier audio te repareren/reviseren.... of als het heel slecht is zelfs te restaureren .... scheelt weer wat afvalstoffen... de overblijfsels breng ik naar de milieustraat. Ik wil het in kleine stapjes doen, die 660watt /uur van de 3 grote panelen die nu op dak liggen. Is genoeg om alle energie vragende apparaten overdag van stroom te voorzien. Inclusief die van mijn bedrijfje Wij wonen pal zuid met uitzicht op het oosten en westen. Pakken de zon bijna 270graden. Soms al vanaf 5:30 tot 22.00 zolang het licht blijft. Dit jaar zijn we helaas uit geloot, volgend jaar probeer ik het weer. Maar wat over stroomverbruik... In Nederland heb je nu energie labels zoals AA+ wij gebruiken al 15 jaar dergelijke zuinige vries/koel combinaties van Gram. Over 25 jaar ben ik 78,.... Hulp heb ik allang geregeld , in de vorm van "schoonzoons" met een van hen heb ik de panelen ook zélf op het dak gezet ... Ik verwacht eigenlijk geen problemen... Jack P.s. ik verwacht niet dat die berg "oude zonnepanelen" in één keer gerecycled moeten worden. Hier in de buurt heeft bijna niemand ze.... Het zal denk ik net als met auto's gaan. Heel geleidelijk .... Maar misschien maak ik het niet eens meer mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 augustus 2011 Author Report Share Posted 16 augustus 2011 Wij hebben een dak van 30 grd. met een kant op het oosten en de andere dus op het westen. Niet ideaal dus. Anders speelde mijn set ook op zonne-energie. In Duitsland is het trouwens beter geregeld. Daar betalen alle energieverbruikers mee aan de subsidie voor groene energie. Daarom zie je daar ook extreem veel zonnepanelen. Soms weilanden vol. We kunnen allemaal wel over de kosten vallen, maar dat is natuurlijk niet waarover het gaat. Al onze fossiele- en ook kernbronnen zijn uitputtelijk. Ik ga dat niet meer meemaken, maar mijn kleinkinderen wel. Daarom vind ik het een goede zaak dat er geinvesteerd word in allerlei vormen van groene energie. Wanneer je nog moet beginnen wanneer alles op is, ben je dus te laat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Wij hebben een dak van 30 grd. met een kant op het oosten en de andere dus op het westen. Niet ideaal dus. Anders speelde mijn set ook op zonne-energie. Hans, is windenergie geen optie voor jou? Zover ik mij herinner had je toch een diepe tuin en daar achter groen groen groen ... moet toch lukken om zo'n windmolentje te plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Miracle maakte een tijd terug ook zo'n rake opmerking over die hybride auto's ..... waar moet je heen met het afval van die accus? Hergebruiken natuurlijk. Net zoals nu al met veel auto-onderdelen/-materialen gebeurt... Daar zijn auto's juist uitermate geschikt voor. In ieder geval veel meer dan spaarlampen... Overigens zie ik hybride-auto's als een overgangsverschijnsel. Eens raakt de aardolie op (of wordt het in ieder geval te schaars om nog rendabel uit de grond te halen en te verwerken) en moeten we dus op een andere manier onze auto's zien voort te bewegen. Met elektriciteit kan dat prima, maar elektriciteit uit accu's zie ik niet zitten. Dat beperkt namelijk de axiradius (te weinig capaciteit dus), of je moet te lang wachten tijdens het opladen. Snel laden kan wel, maar beperkt weer de levensduur van de accu's, en bovendien houdt dat snel opladen natuurlijk een keer op. Dat wordt beperkt door de laadstroom. Ga maar na: als je een accu van 100Ah in 1 minuut wilt opladen, dan heb je een laadstroom nodig van minimaal 6000A. Dat is nog afgezien van verliezen tijdens het laden. En 100Ah is natuurlijk nog drie keer niks... Natuurlijk hoeft een auto niet meteen in 1 minuut weer opgeladen te zijn, maar het moet toch ook niet veel langer duren dan pak 'm beet 10 minuten. Je zou het nu ook niet accepteren als je een paar uur lang benzine/diesel moet tanken voordat je tank weer vol zit. Uiteraard kan je wel langzaam laden als je 'm toch niet gebruikt, maar als je op vakantie wilt naar zuid Spanje (tja, ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen, maar goed...) dan wil je snel kunnen laden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Na een uur is het verbruik inderdaad niet 3600 x 180 Watt, maar 3600 x 180 Joule (ofwel 648kJ). Het 'probleem' zit 'm in de term 'verbruik'. Vaak wordt er gezegd 'dit apparaat verbruikt 180 Watt'. Maar dat klopt dus niet helemaal. Die 180W is namelijk niet het verbruik van het apparaat, maar het opgenomen vermogen ('Watt' is immers de eenheid voor 'vermogen'). Het verbruik van een apparaat is de energie die het apparaat opneemt. En energie = vermogen x tijd. De eenheid van energie is Joule. En 1 Joule is gelijk aan 1 Watt x 1 seconde, ofwel 1 Ws ('watt-seconde'). Dus geldt ook 1 Watt = 1 Joule/seconde. Meestal wordt voor elektrische energie echter niet de eenheid Joule gebruikt (althans niet in de 'volksmond'), maar 'kiloWatt-uur'. 1kWh = 1kW x 1 uur (en dus niet '1kW per uur'! want dan zou het 1kW / 1 uur zijn). Uiteraard kan je 1kWh weer omrekenen naar Joule. 1kW is immers 1000W en 1 uur bestaat uit 3600 seconden, dus 1kWh = 1000W x 3600s = 3.600.000J = 3.6MJ (MegaJoule)... Hoop dat alles zo duidelijk is, en dat nu ook duidelijk is waarom 'een kilowatt per uur' een rare term is. Dat is immers '1kJ per seconde per uur'. Dat is een soort van versnelling van vermogen (analoog aan de eenheid voor versnelling van snelheid (m/s^2)) en dat is theoretisch natuurlijk wel mogelijk, maar niet realistisch... Henrie, prima uitleg zo, merci. Zie wel in hoe de vergissing er makkelijk insluipt maar kWh moet dus zuiver wiskundig worden gelezen, duidelijk. Maar de platte TV is een grotere verbruiker dan de oude beeldbuis...voorlopig. Maar met LED technologie wordt het wel steeds zuiniger. Ook die TV. Heb sinds kort zo'n dunne Sony Bravia LED tv (nog geen 3cm diep). Prima beeld, maar de speakers laten het door het dunne formaat in kwaliteit flink afweten. Zelfs een bekende tv stem klinkt onnatuurlijk anders (heb twee tv 's in huis gehad beiden met hetzelfde euvel. De eerste bleek te groot en is ingeruild voor een kleine beeldscherm formaat). Oude Sony speakertjes (ooit gekocht om in vakantie aan de cd walkman te plakken) uit de kast gehaald en die op de TV aangesloten. Geluid is nu ok, maar ze spelen wel via een adaptor in het stekkerblok. Weg stroomvoordeel dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Ik durf het bijna niet te vertellen (ik heb een platte LED TV gekocht ) Eergister gaf mijn mooie Philips de geest, de hoogspanning begon gevaarlijk te knetteren. Een paar maanden terug had ik al het e.e.a. gerepareerd .... dit vond ik even te link worden. Zo'n "plat ding dus" Een Panasonic TXL32E3E Energie vriendelijk en zover ik kan beoordelen milieu bewust geproduceerd .... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 augustus 2011 Report Share Posted 16 augustus 2011 Ik durf het bijna niet te vertellen (ik heb een platte LED TV gekocht ) Eergister gaf mijn mooie Philips de geest, de hoogspanning begon gevaarlijk te knetteren. Een paar maanden terug had ik al het e.e.a. gerepareerd .... dit vond ik even te link worden. Zo'n "plat ding dus" Een Panasonic TXL32E3E Energie vriendelijk en zover ik kan beoordelen milieu bewust geproduceerd .... Dàt weer wel 'k hoop dat je er gelukkig mee wordt Jack! Enjoy. Wel prutsen met de beeldinstellingen waarschijnlijk. Zet de backlight niet te hoog, halverwege ongeveer. Edge LED geeft anders teveel vlekken op zwart beeld. Backlight niet te hoog geeft 's avonds de beste beelden. Contrast mag dan vrij hoog en helderheid ook halverwege. Kleuren niet te hoog, op 1/3 van de schaal. (gok ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 'k hoop dat je er gelukkig mee wordt Jack! Enjoy. Ik hoop Goodtube, bedankt voor de tips Qua geluid, kon (zover ik weet) geen ènkele TV aan die Philips tippen. Beeld was ook fantastisch .... maar ja... 10 jaar plezier van gehad. Ik heb haar naar de milieu straat gebracht. Wel goedkoop zo'n nieuwe TV. Die Philips was bijna 1300€ die Panasonic 1/3 op een paar euro na. Het geluid laat ik indien nodig via onze audio installatie lopen. On-topic de versterker staat toch al aan Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Wel goedkoop zo'n nieuwe TV. Die Philips was bijna 1300 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Echter mijn keuken zal niet zo snel energie zuinig zijn. Ik heb 2 ovens (Gaggenau BS270 en een Gaggenau B250), een stoom en een normale oven. Ik kan mij voortstellen dan een stoomoven niet heel energie zuinig is in gebruik en de gewone oven heeft een pyrolytische zelfreiniging wat vast ook niet heel zuinig is. Ook hebben we electrische plintboiler dit scheelt in het gasverbruik maar gebruikt wel weer stroom. IHybride auto's zijn leuk hoor maar voor de meeste mensen echt niet bestaalbaar een Prius kost bijna Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Wel goedkoop zo'n nieuwe TV. Die Philips was bijna 1300 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Heb je er ook een digitale ontvanger bij, of zit die ingebouwd in de tv? Of blijf je ook op deze tv analoog kijken? Nee het is net wat Goodtube zegt: "bijna een instappertje" Ik hou het voorlopig nog even analoog, HDTV is bijna 2x zo duur )))) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Heb je er ook een digitale ontvanger bij, of zit die ingebouwd in de tv? Of blijf je ook op deze tv analoog kijken? Nee het is net wat Goodtube zegt: "bijna een instappertje" Ik hou het voorlopig nog even analoog, HDTV is bijna 2x zo duur )))) Maar er zit toch wel een common interface slot op voor een UPC module + smartcard (DVB-C) zo heel ver weg is digi tv niet Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Ja zit er in.... Het is bijzonder, hoeveel mogelijkheden zo'n goedkoop toestel al bied. Hij is net door TNT-post gebracht, ga er vanavond even mee spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Tja, je had het erover om je trouwe tv uit de set weg te werken, en dat heeft het oude beestje geen goed gedaan. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 Tja, je had het erover om je trouwe tv uit de set weg te werken, en dat heeft het oude beestje geen goed gedaan. M rc Typisch een M RC opmerking Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 augustus 2011 Report Share Posted 17 augustus 2011 @Mordante Zonneboiler schat ik snel op 4000 euro incl installatie Ik ken de subsidies niet voor Nederland + de eventuele inbreng bij de belastingen Wat je moet weten is dat zo'n boler eentje moet zijn van minstens 250 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts