Jump to content

Stroom

carl
 Share

Recommended Posts

Niet dat ik zo geloof in stroom maar mijn stoppenkast moet in de toekomst vervangen worden (ouderwetse kast). Ik kan heel makkelijk een aparte leiding voor de hifi leggen naar die kast maar hoe doe je dat verder audiofiel verantwoord?

Guest tubejack

Als je niet te weinig groepen hebt e.e.a. een beetje fatsoenlijk is.

Zou ik die oude kast laten hangen en kijken of er niet nog ruimte is in de huidige kast.

Dan kun je met gewone 10 of 16 ampere zekeringen werken. Volgens mij is dat nog het beste i.p.v. al die electronica

in de huidige "stoppen kasten" Ik heb nog wel een pasring voor je en een pasring schroever.

Mag je zo hebben.

Groet,

Jack

Als je niet te weinig groepen hebt e.e.a. een beetje fatsoenlijk is.

Zou ik die oude kast laten hangen en kijken of er niet nog ruimte is in de huidige kast.

Dan kun je met gewone 10 of 16 ampere zekeringen werken. Volgens mij is dat nog het beste i.p.v. al die elektronica

in de huidige "stoppen kasten" Ik heb nog wel een pasring voor je en een pasring schroever.

Mag je zo hebben.

Groet,

Jack

Meestal ga je je elektrische installatie niet voor niets renoveren. Het is nog steeds mogelijk om bij een installateur een 1 of 2 groepenkast te krijgen waar nog gewone schroefzekeringen in moeten. Die zijn voor je audio beslist beter dan die elektronica in de nieuwe groepenkasten. Je kunt hem naast, boven of onder de bestaande groepenkast plaatsen. Bij mij was het destijds een enorme verbetering. Doe e.e.a. zeer zorgvuldig en zet alles zeer goed vast. Met name ook alle elektrische verbindingen. Slechte contacten, heb ik als ervaring, hoor je terug in je geluidsbeeld.

Niet dat ik zo geloof in stroom maar mijn stoppenkast moet in de toekomst vervangen worden (ouderwetse kast). Ik kan heel makkelijk een aparte leiding voor de hifi leggen naar die kast maar hoe doe je dat verder audiofiel verantwoord?

Hoe kun je nou niet in stroom geloven? :lol::P

Hoe je zoiets audiofiel verantwoord doet, weet ik niet, maar doe het vooral wel verantwoord. Veilig dus. Dus met een zekering of een installatieautomaat (beide hebben zo hun voordelen) en een aardlekschakelaar ervoor. Of een aardlekautomaat, dat kan natuurlijk ook. En voor iemand er over begint dat een aardlekschakelaar 'niet audiofiel' is of zo: deze is verplicht bij een renovatie van je meterkast (en bij een uitbreiding trouwens ook), dus je komt er niet onderuit...

Dan kun je met gewone 10 of 16 ampere zekeringen werken. Volgens mij is dat nog het beste i.p.v. al die electronica

in de huidige "stoppen kasten"

Het is nog steeds mogelijk om bij een installateur een 1 of 2 groepenkast te krijgen waar nog gewone schroefzekeringen in moeten. Die zijn voor je audio beslist beter dan die elektronica in de nieuwe groepenkasten.

Welke elektronica bedoelen jullie?

Ik geloof wel in stroom, maar niet in een 'audiofiele' aparte stroomgroep. Al het geld en moeite die je daar in steekt kan beter besteed worden.

Ik geloof ook niet dat dit het eerste topic is over een aparte stroomgroep. Wat die audiofielen toch allemaal voor gekkigheid uithalen zonder goed te weten wat ze aan het doen zijn, ongelooflijk. d015.gif

M <_< rc

Zo'n aparte groep is ook niet zo aan mij besteed. Een smeltzekering of nog audiofielere oplossingen daarvoor weer wel.

Verder denk ik dat het van belang is ondanks wisselstroom de stekkertjes even aan de juiste kant in te pluggen. Oelbach heeft hiervoor een hele gebruiksvriendelijke oplossing.

Zo'n aparte groep is ook niet zo aan mij besteed. Een smeltzekering of nog audiofielere oplossingen daarvoor weer wel.

Verder denk ik dat het van belang is ondanks wisselstroom de stekkertjes even aan de juiste kant in te pluggen. Oelbach heeft hiervoor een hele gebruiksvriendelijke oplossing.

Ja en als je handig bent: spanningszoeker (voor de fase) verlengdoos zonder randaarde en multimeter. Kun je zelf meten hoe hoog de AC spanning is tussen randaarde en behuizing. Schrik niet. Loopt in sommige gevallen richting 100 Volt.

Keer de stekker om en meet nog eens. Welke positie de laagste spanning had, was de beste positie. Markeer met stift of een kwastje tipp-ex de zijde v/d fase op de stekker.

Meet elk apparaat afzonderlijk, dus ook zonder signaalkabels eraan.

Wat ik begreep is dat die schroefzekeringen er binnen niet al te lange tijd uitgingen. Er zijn ook wel andere redenen om de zaak een keer te moderniseren. Als je dan toch bezig bent zal een aparte groep voor audio niet zo moeilijk zijn. Ik heb het overigens zo gemaakt dat het stekkerblok onder de bank zit en het stopcontact daaronder in de kelder. Ik heb het nu allemaal een beetje voor nood aangelegd. Heb ook last van schakelklikken van een dimmer.

Wat ik begreep is dat die schroefzekeringen er binnen niet al te lange tijd uitgingen.

Van wie heb je dat begrepen? Het lijkt mij heel sterk dat zekeringen er 'binnenkort' (op welke termijn is dat?) uit gaan. Die dingen worden nog volop gebruikt, ook in de industrie en bij netbeheerders. Zekeringen hebben namelijk bepaalde voordelen t.o.v. installatieautomaten. En ja, ze hebben ook nadelen, maar die wegen niet altijd tegen de voordelen op. Er zijn zelfs toepassingen waar je niet eens installatieautomaten MAG gebruiken. Dus dan moet je wel zekeringen toepassen, want zonder beveiliging werken mag ook niet...

Er zijn ook wel andere redenen om de zaak een keer te moderniseren. Als je dan toch bezig bent zal een aparte groep voor audio niet zo moeilijk zijn. Ik heb het overigens zo gemaakt dat het stekkerblok onder de bank zit en het stopcontact daaronder in de kelder. Ik heb het nu allemaal een beetje voor nood aangelegd. Heb ook last van schakelklikken van een dimmer.

Die schakelklikken houd je waarschijnlijk wel. Of je moet op een andere fase gaan zitten, maar misschien dat je dan wel weer last hebt van andere 'storingen'. Van de buren of zo... Een filter installeren kan ook natuurlijk, maar dat is vast niet audiofiel verantwoord... ;):D

Guest tubejack

Nog een..

In plaats van je audio.... "tussen allerlei filters groepen etc " aan te sluiten.

Kun je ook omgekeerd gaan denken.... stoort je koelkast? zet daar dan een net filter tussen etc... m.a.w het probleem bij de bron aanpakken.

Ontstoor de stoorder ;)

Maar een dimmer zou ik sowieso klikoneren.

Zo jaren 70.... :o:lol:

Groet,

Jack

Tubejack je hebt m.i. helemaal gelijk. Ik ben niet verder gegaan dan alle overige apparaten in huis op de juiste fase inpluggen, dat is al een enorme verbetering.

Je bedoelt hopelijk de audio-apparaten in je set? Anders lijkt het mij een megaklus.

M :ph34r: rc

Uiteraard niet, een koelkast bromt veel minder indien hij op de juiste fase is aangesloten, een dimmer eveneens. Het is gewoon gek dat wij geen stekkers hebben die altijd de juiste fase laten inpluggen.

Vind je? Er zijn landen die wel zulke stekers hebben. Althans, stekers die je maar op 1 manier in de wcd kan steken. Maar dat gaat natuurlijk alleen werken als de bedrading achter de wcd ook juist is aangesloten. En ik denk dat het de gemiddelde installateur werkelijk geen bal uitmaakt of hij de fase en nul juist aansluit in zo'n wcd of dat ie ze omdraait. In beide gevallen werkt het gewoon. Daar is de apparatuur op gemaakt (tegenwoordig tenminste). Het mooiste zou natuurlijk zijn om alle apparatuur te voorzien van een 3-fasen-aansluiting. Of nog mooier: een 2x 3-fasen-aansluiting. Heb je ook geen nul meer nodig, is veel makkelijker gelijk te richten en het scheelt een hoop harmonischen op het net... ;):D