mumsoft Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 Even Spido pesten. Mij geeft een versterker pas een rustig gevoel als er voldoende zijnsinformatie doorheen komt. En dat is een wezenlijk verschil bij al die versterkers in den lande. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 Even Spido pesten. Mij geeft een versterker pas een rustig gevoel als er voldoende zijnsinformatie doorheen komt. En dat is een wezenlijk verschil bij al die versterkers in den lande. M rc Henry van der Heide: Ordenings informatie is geen signaal. Het is een 'zijns' informatie. En die 'zijns' informatie, daar richt onze eigen 'zijn' op. Ja? Zo is het eigenlijk. Het is dus niet een spanning of een stroom, maar het is een 'zijns' informatie en die 'zijns' informatie die ervaren wij wanneer wij daarmee in aanraking komen als een verstoring van ons gemoed of als een verbetering van onze gemoedgesteldheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 Dat klopt wel, Hans. Doorkomen kun je het beste interpreteren als 'geen blokkade vormen voor'. Er zijn daarin wezenlijker verschillen te vinden bij versterkers (en cd-spelers) dan in die andere aspecten zoals watts, dempingsfactor, vervorming etc. Het is m.i. de reden waarom velen hier de voorkeur geven aan buizen en vinyl. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 (...) Het is m.i. de reden waarom velen hier de voorkeur geven aan buizen en vinyl. (...) Beste Mumsoft, "Velen" hier? Is dat juist? En is dat voor die mensen dan nog wel leuk? Wellicht hebben velen voorkeur voor buizen en/of vinyl, omdat zij zich graag onderscheiden van de massa. Of omdat ze fetisjisten en/of magisch-realisten zijn. Of omdat ze een voorkeur hebben voor een weergave die door ruis, resonantie en harmonische vervorming de werkelijkheid aanpast aan hun - eh - smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 (...) Het is m.i. de reden waarom velen hier de voorkeur geven aan buizen en vinyl. (...) Beste Mumsoft, "Velen" hier? Is dat juist? En is dat voor die mensen dan nog wel leuk? Wellicht hebben velen voorkeur voor buizen en/of vinyl, omdat zij zich graag onderscheiden van de massa. Of omdat ze fetisjisten en/of magisch-realisten zijn. Of omdat ze een voorkeur hebben voor een weergave die door ruis, resonantie en harmonische vervorming de werkelijkheid aanpast aan hun - eh - smaak. Dag Spido, Ja, die 'velen' hier zijn allemaal (zowat) audiofielen, en die onderscheiden zich als vanzelfsprekend van de massa geluidsconsumenten. Wat doe je anders op zo forum, of het is bij toeval omdat er iets stuk ging in de set. Die laatsten zijn meestal ook weer snel vertrokken. Mocht er al sprake zijn van 'ruis' 'resonantie' en 'harmonische vervorming' dan geeft men toch de voorkeur aan buizen cq. vinyl omdat er meer muziek uitkomt, ondanks die genoemde euvels. Al zal het best zo zijn dat het verschil in harmonische vervorming tussen transistorversterkers en buizendito's daar ook een woordje meespreekt, daar wil ik vanafzijn. Je gaat toch niet voor je lol eerst je platenverzameling bij het grof vuil zetten, om die jaren later weer moeizaam op te mogen bouwen. Ach, er zal ook wel een beetje snobisme een rol spelen - daar speelt de draaitafelindustrie ook handig op in - maar ik ben ervan overtuigd dat de voorkeur voor vinyl in de eerste plaats gebaseerd is op de muziekweergave, die een LP beter afgaat dan de cd, ondanks die mooie meetwaarden van de laatste. En met buizen net zoiets. Eigenlijk wel een aardig onderwerp voor een polletje, bedenk ik me. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts