John Posted 22 augustus 2011 Report Share Posted 22 augustus 2011 Beste mensen, Sinds een jaar of zes zeven heb ik de Unison Unico versterker ( twee buisjes in voortrap ). Vandaag stond mijn set aan met de volumeknop op nul. Ineens hoorde ik een zachte brom die steeds luider werd. Op dat moment speelde geen enkel apparaat. Mijn draaitafel en cd speler die zijn aangesloten op de versterker stonden uit op dat moment. Ik heb de versterker direct uit gezet met de knop aan de achterzijde. Eerst dacht ik dat iets fout zat in de bekabeling maar hier aan zag ik niks. Ik heb de versterker weer aangezet en na enkele seconden ( dat is normaal bij deze versterker ) stoppen de groene lampjes met knipperen en is hij klaar voor gebruik toen kwam er opeens een soort tik ...of beter gezegd een spetter door de speakers niet echt hard en toen opeens begon ook het brommen weer. Het begint zacht en wordt steeds luider. Ik heb direct de versterker weer uitgezet. Heeft dit te maken met aarding of toch met een defect in de versterker ? Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad of hier ervaring mee ? Ik wil hem opsturen ter controle maar wil eerst even informeren of het misschien toch ergens in mijn bekabeling of andere zaken hier in huis kan liggen. Niks is trouwens veranderd in mijn huis de afgelopen tijd. Dus ook niet aan de elektra enz. Ook de set is niet van de plek geweest en ook de overige componenten zijn niet veranderd. B.v.d. Groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 augustus 2011 Report Share Posted 22 augustus 2011 Ik vermoed dat de buisjes aan vervanging toe zijn. Na 6-7 jaar is dat zeker niet bijzonder. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 augustus 2011 Report Share Posted 22 augustus 2011 John, het kunnen eventueel de voorversterker buisjes zijn, als die nog origineel zijn. Versterker uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 22 augustus 2011 Author Report Share Posted 22 augustus 2011 Helaas, heb er twee andere in zitten ( de originele ) die ik in begin direct vervangen heb. Maar probleem is gelijk gebleven De originele hebben wel al die tijd in de kast gelegen maar zijn zeker niet op. Hebben nauwelijks gespeeld. Dus helaas zal zeker ander probleem zijn. Toch al bedankt voor deze tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 augustus 2011 Report Share Posted 22 augustus 2011 Misschien een elco in de voeding? Vraag eens aan mede-forumlid Sodejuu, woont denk ik niet ver van jou vandaan en is over het algemeen zeer behulpzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 augustus 2011 Report Share Posted 22 augustus 2011 Ja dat is ook een goeie tip van Ruud .... elco' s , gelijkrichter of iets anders in de voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 augustus 2011 Report Share Posted 23 augustus 2011 Tis waarschijnlijk niks in de voeding en ook niet in het voorversterkergedeelte. Ik vermoed het probleem in het beveiligingscircuit (DC beveliging/inschakelvertraging). John heeft ak een email van mij ontvangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 augustus 2011 Author Report Share Posted 23 augustus 2011 Klopt Roger, en jij ook al weer terug Bedankt voor de ondersteuning heren :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: :cool2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 augustus 2011 Report Share Posted 23 augustus 2011 Tis waarschijnlijk niks in de voeding en ook niet in het voorversterkergedeelte. Ik vermoed het probleem in het beveiligingscircuit (DC beveliging/inschakelvertraging). John heeft ak een email van mij ontvangen Brom door een inschakelvertraging? Enfin, we horen het ter zijner tijd wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 augustus 2011 Report Share Posted 23 augustus 2011 Fijn John, ik hoop dat je versterker het alweer doet of gauw gemaakt wordt Zonder muziek is maar niks.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 augustus 2011 Author Report Share Posted 23 augustus 2011 Ja ik hoop het ook Ben zeer tevreden over deze versterker die met de betere buisjes een aardig deuntje kan mee spelen. Ik laat wel wat weten of natuurlijk Sodejuu wat het probleem is of was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 september 2011 Report Share Posted 29 september 2011 't Heeft ff geduurd, maar het beestje draait weer. Er was meer kapot dan ik had gedacht. Blijkbaar heeft ie een flinke spanningspiek te vreten gekregen. Een 24V zener was kapot geflitst. Hierdoor had ie geen -24V en ook geen -15V. Door de onbalans was ook een eindtor gesneuveld, dus die ook maar allemaal vervangen (gematchte paartjes voor gebruikt). Tevens de voedingselco's maar gelijk meegenomen en nu speelt ie weer als nieuw. Met dank aan Wim van Kraanen (Analogue Audio) voor het aanleveren van het schema (al dan niet helemaal compleet, want de biasregeling staat er niet in). Het heeft me helaas wel een stel speakers gekost, maar dat is mionder erg (heb alweer nieuwe geregeld). De Unico staat nu in de burn in t/m zaterdag of zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 september 2011 Report Share Posted 29 september 2011 Toch niet je hoofdspeakers mag ik hopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2011 Report Share Posted 30 september 2011 Nee hoor, het was een stel Tannoy Eclips. Echt een lelijke speaker, maar wel een eerlijk geluid. Ik heb intussen alweer een nieuwe set weten te regelen . Had ik de Jamo's die ik ook nog heb staan maar voor de test gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 1 oktober 2011 Report Share Posted 1 oktober 2011 Voor dit soort testen gebruik ik een stel ouwe plastic Philips luidsprekers. Als je ze opstookt zoek je gewoon nieuwe (Marktplaats/kringloop), ze kosten nagenoeg niks. En het geluid is draaglijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 4 oktober 2011 Report Share Posted 4 oktober 2011 Goed werk Sodejuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 6 oktober 2011 Report Share Posted 6 oktober 2011 Voor dit soort testen gebruik ik een stel ouwe plastic Philips luidsprekers. Als je ze opstookt zoek je gewoon nieuwe (Marktplaats/kringloop), ze kosten nagenoeg niks. En het geluid is draaglijk. Je kunt een testspeaker maken met een forse C in serie. Dan sneuvelt de speaker in ieder geval niet door DC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 4 november 2011 Author Report Share Posted 4 november 2011 Zo medegenoten Heb de Unico weer hedenavond aangesloten en hij draait weer als vanouds Mijn dank is groot aan Sodejuu die hem gerepareerd heeft. Ook dank aan Wim van Kraanen (Analogue Audio). Helaas zijn mijn JMlab Electra's 906 ook defect. Deze hebben we hedenavond even aangesloten samen met Sodejuu. Heb mijn oude B&W CDM1 ( ooit verkocht aan Sodejuu en nu van hem mogen lenen )op dit moment er op staan en ben zeker niet ontevreden met wat ik hoor In tegendeel zelfs ....Helaas zie ik geen CDM1 te koop staan op dit moment ... Maar is geen probleem, ik heb tijd en zal zoeken of ik een setje nog kan vinden tegen een verantwoorde prijs. Groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Zo medegenoten Heb de Unico weer hedenavond aangesloten en hij draait weer als vanouds Mijn dank is groot aan Sodejuu die hem gerepareerd heeft. Ook dank aan Wim van Kraanen (Analogue Audio). Helaas zijn mijn JMlab Electra's 906 ook defect. Deze hebben we hedenavond even aangesloten samen met Sodejuu. Heb mijn oude B&W CDM1 ( ooit verkocht aan Sodejuu en nu van hem mogen lenen )op dit moment er op staan en ben zeker niet ontevreden met wat ik hoor In tegendeel zelfs ....Helaas zie ik geen CDM1 te koop staan op dit moment ... Maar is geen probleem, ik heb tijd en zal zoeken of ik een setje nog kan vinden tegen een verantwoorde prijs. Groetjes John Zijn die JM labs niet te repareren. Dit is toch ook een mooi klinkende speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 4 november 2011 Author Report Share Posted 4 november 2011 Zijn die JM labs niet te repareren. Dit is toch ook een mooi klinkende speaker. Hallo Hans, De Jmlab is zeker te repareren. Heb vandaag contact gehad met Total Speaker Repair ( ergens bij Groningen ) en ze denken dat de spoelen defect zijn geraakt van de units. Althans dit is de meest voor de hand liggende nadat ze mijn verhaal gehoord hebben wat er is mis gegaan. Maar het kan natuurlijk zeker ook nog meer zijn maar dat is moeilijk meten door een telefoon op die afstand Zouden het de spoelen beiden zijn dat kostte dit € 120,- incl. per stuk. Dus dat is nog zeker wel te overzien gelukkig. Ik heb de speakers op dit moment bij Sodejuu staan, heb hem gevraagd of hij even de conus wil indrukken dan kun je het meestal al voelen schijnbaar of de spoel rip is. Je hoort dan namelijk of een licht schurend geluid of een weerstand voel je die niet gelijkmatig is of een conus die helemaal vast zit. Althans zo deelde Total Speaker Repair me heden mede. Ik had zeker het idee dat ze weten waar ze over praten Het wordt denk ik in elk geval een ritje richting Groningen. Ook heb ik heden een mail gezonden aan Heijmans Sound en Vision de importeur van Jmlab. Of ik nog de units los kan komen en wat ze kosten. Maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen dat zal wel volgen nog. Nieuwe Electra monitor kost minimaal € 1100,- het stuk. De BE uitvoering € 1600,- Dus het loont wel even voor te kijken wat ik er nog mee kan. Was ook zeer te spreken over deze kleine speaker zeker in mijn ruimte en in mijn set. Maar zoals ik al zei, ik draai op dit moment dank zij Sodejuu met een CDM1 en ik wordt er echt niet ongelukkig van hoe deze speaker nog een deuntje kan meespelen. Ik ben de laatste jaren meer bezig met muziek luisteren dan naar apparaten luisteren als je begrijpt wat ik bedoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts