Jump to content

3 vragen over (ster)aarde

Andreas
 Share

Recommended Posts

In afwachting op het arriveren van een nieuwe voor- en eindversterker ben ik aan het uitzoeken geweest hoe ik mijn set het beste kan aarden. Na het lezen van de nodige FAQ's en forumberichten ben ik erachter dat een steraarding te prefereren is. M.a.w., slechts

Ik dacht toch echt dat ik goed gezocht had naar de antwoorden op bovenstaande vragen maar blijkbaar was ik toch iets te voorbarig. Zojuist vond ik nl. het antwoord op mijn eerste vraag. Zo'n scheidingsfilter wordt ook wel een mantelstroomfilter genoemd en kan gewoon geplaatst worden tussen de TV of radio aansluiting op de antennewandcontaktdoos en de TV of radio signaalkabel. Overigens moet voor elke antennekabel die verbonden is met een component in de hifi keten een mantelstroomfilter worden aangebracht. Een en ander wordt ook hier uitgelegd. Een mantelstroomfilter kan er zo uit zien:

tv_isolator.jpg

Bedankt 'Ome Henk' voor je antwoorden. Het enige dat ik me nu nog afvraag is of het niet uitmaakt dat de aarde van de keuken tot een andere groep behoord dan de groep waar het stopkontakt voor de hifi installatie toe behoord. En hoe kun je nu voor eens en voor altijd vaststellen of de aarde in je huis ook daadwerkelijk een goede aarde is?

Beste mensen, trauwens ik zie nooit geen dames op dit forum. Dus geachte heren,

Mijn rtv kabel signaal wordt geleverd door essent. Onlangs heb ik essent een keer gebeld betreft bevenstaand item. Na 10 keer te zijn door verbonden wist niemand eigenlijk waar ik het over had. Er werdt mij verteld dat de kabel galvanisch gescheiden is, en als er geen brom is, de zaak wel in orde moet zijn. Overtuigd ben ik echter niet.

VRAAG: Voor een goede werking moet er dan altijd een mantelstroomfilter geplaatst worden?

Je zou bv. de antennestekker er uit kunnen trekken, en als je dan geen verschil hoort waarom dan toch een mantelstroomfilter plaatsen?

Hoeveel mantelstroomfilters (lastig woord eigenlijk) heb je nodig, als je de tv en de tuner op de versterker hebt aangesloten?

Wat is de beste plaats voor het mantelstroomfilter. Je kan hem bv. ook direkt achter de tuner of de tv plaatsen.

:o

Beste Frieslander,

Als ik het allemaal goed begrepen heb moet het in theorie niets uitmaken waar je de mantelstroomfilter plaatst. Het enige dat deze filter doet is voorkomen dat er stroom gaat lopen via de aarde van de antennekabel. Toch las ik laatst een berichtje van iemand die de filter vlak v

Zojuist vond ik op de Conrad site deze mantelstroomfilter:

Produktinformatie

Voor het compenseren van bromstoringen in BK-netten, die worden veroorzaakt door potentiaalverschillen of door invloeden van buitenaf. Technische spec.: Frequentiebereik 4 tot 2000 MHz

Beste Andreas,

Als ik je gegevens bekijk is de Conrad Polechecker prima geschikt om de correcte fase te bepalen van je apparaten. Ik gebruik zelf de Van Medevoort-polechecker, die eigenlijk volgens het zelfde principe werkt!

Vriendelijke groet,

Audiopaul cool.gif

Maar die van van Medevoort is wel een stuk duurder, nietwaar? Om over de pole checker van van den Hul maar te zwijgen (dat wordt onderhand een obsessie...).

Bert

Geplaatst door Audiopaul:

Beste Andreas,

Als ik je gegevens bekijk is de Conrad Polechecker prima geschikt om de correcte fase te bepalen van je apparaten. Ik gebruik zelf de Van Medevoort-polechecker, die eigenlijk volgens het zelfde principe werkt!

Vriendelijke groet,

Audiopaul cool.gif