goodtube Posted 2 september 2011 Report Share Posted 2 september 2011 Hoewel ik mijn UL40-S2 versterker al weer sinds 2004 in bezit heb, blijft experimenteren met deze versterker leuk om te doen. Dit topic gaat over de KT66 buis in deze versterker. Eerst een inleiding De versterker (S2, tweede versie) is al weer 10 jaar op de markt en de meeste bezitters volgen het pad van upgraden zoals Menno van der Veen, de geestelijke vader van deze versterker, via stapsgewijze modificaties publiceert. Ook ik heb dat pad gevolgd en ben daarna ook van paden afgeweken etc. Zo schakel ik heen en weer tussen de modificaties door de eindbuizen een andere instelling te geven, de Supertriode instelling te bouwen en weer af te breken, en vervolgens met componenten te gaan stoeien. Om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Jensen C's en Superpentode De belangrijkste verbetering vond ik het vervangen van 4 MKP koppel C's door Jensen Copper foil Paper in Oil condensatoren. Een drastische verandering. Ook heb ik geëxperimenteerd met een vorm van SuperPentode instelling door de buizen in Pentode mode te zetten -in mijn geval Tetrode mode want ik gebruik geen EL34 Pentode- en daarbij de schakeling van de Supertriode zoals Menno dat heeft gepubliceerd voor deze versterker, toe te passen. Dit is een eenvoudige schakeling waarbij teruggekoppeld wordt van anode naar stuurrooster. Een oude schakeling ook, google maar op "Schade feedback". Ik vind dit nog steeds een interessante schakeling die in "Super-Pentode" heel dynamisch klinkt en waarbij het geluidsbeeld diep is en gedetailleerd. De dempingsfactor ligt rond de 1, bij de standaard waarde van de terugkoppelingsweerstand (2,2 MOhm). Optimalisatie kan bereikt worden door iets met deze weerstandswaarde te spelen, maar uit luisterervaringen is mij gebleken dat ik niet meer dan 20% van die waarde af moet wijken. Een optimum vond ik rond 1M8 tot 2M en er is getest tot 1M2. Maar bij elke verandering vind je wat en laat je wat. De Superpentode klinkt iets minder gedetailleerd dan Supertriode maar vind ik wel aangenamer bij de meeste muzieksoorten. De klank wordt ook wat beïnvloed door toename van oneven harmonischen. En dat wil je eigenlijk niet. Hoewel het minimaal is is dat wel een bijkomstigheid. Overigens gebruik ik gemakshalve het woord pentode, waar het tetrode moet zijn. De Supertriode mode vind ik best leuk klinken en deze schakeling verbetert de weergave met 6550 buis aanzienlijk, in technische zin. Maar ik vind het ook een vorm van behelpen. Eigenlijk moet een buis gewoon goed klinken in Ultra Lineair. Daarbij wordt ook al flink tegengekoppeld -op het schermrooster- en meer moet eigenlijk niet nodig zijn. Maar de 6550 buis, en ook de KT88 klinken wat wollig in UL mode en vooral de 6550 mist wat details. Een andere eindbuis dus maar.... Hoewel ik deze versterker -en dat is misschien een zonde- nog nooit beluisterd heb met de EL34 pentode ben ik al flink aan het 'tube rollen' geweest maar bleef daarbij wisselen tussen buizen die teveel hetzelfde karakter hebben. Svetlana Winged C 6550, Tung-Sol 6550, JJ KT77 en verder in de voortrap de Philips E188CC, Russische 6N1P, 6N23P, EH 6922, JJ E88CC. Veel wisselen tussen triode, Ultra Lineair en Supertriode of Superpentode. Ik blijf dus zoekende.....een vorm van hobby, en ervaring op doen. KT66 Vandaag maar eens een setje KT66 gehaald want ik wilde eigenlijk deze buis die in de jaren 30 speciaal voor audioweergave is ontwikkeld eindelijk eens horen. Voor het eerst heb ik een buis uit China in deze versterker. Reviews leerden me dat de huidige productie van met name de KT66 heel goed is. Optisch beoordeeld is dit een hele mooi buis. Echt prachtig gemaakt. Ik heb geen ervaring met NOS buizen en wil dat eigenlijk zo houden. De hoofdprijs betalen voor een buis is niet de bedoeling. Helaas is deze buis, gemaakt door Shuguang, een forse buis waarvan de glaskolf net een paar millimeter te hoog is. De kap van de UL40-S2 pas dus niet meer. Als ik deze buis hou dan moet ik daar maar een oplossing voor vinden. Een alternatief is een KT66 van een ander fabrikaat. De JJ KT66 bijvoorbeeld is wat lager. Hoewel de KT66 nog maar een paar uur in de versterker speelt valt me direct op dat deze buis juist wel prettig klinkt in de Ultra Lineair mode. Daar waar de 6550 toch wel vraagt om wat terugkoppeling in verband met wollige bas en wat doffe details, klinkt het met de KT66 eigenlijk direct prettig in de oren. Dat is althans mijn eerste subjectieve indruk. En eigenlijk was dat ook mijn hoop. De KT66 is een 25 Watt buis en ik heb hem ingesteld op 18 Watt Klasse A, daarboven gaat de buis over in Klasse AB.(18W =bias 50 mA bij een voeding 355 V) Dit is een vertrekpunt. Later kan ik deze waarde nog wat aanpassen. Een prettige bijkomstigheid, want in vergelijking met de 6550 buis die zich pas lekker voelt bij 70-100 mA geeft deze waarde een aanzienlijke reductie van de warmteontwikkeling van mijn versterker en dat is gunstig voor alles. Ook voor de Jensen's, en ook voor de rekening van de energiemaatschappij. Ik schrijf deze review mede met het idee de KT66 buis wat meer onder de aandacht te brengen. Velen denken namelijk dat in het rijtje KT66, KT77, KT88 -later aangevuld met KT90, KT100, KT120- de KT88 de topper is. Dat is ten dele waar. Maar je kunt appels alleen met appels vergelijken en dit rijtje bestaat niet uit louter appels. De KT66 stamt van een heel andere lijn af als de KT88. De verschillen tussen eindbuizen die onderling uitwisselbaar zijn, zijn eigenlijk niet eens zo groot voor een niet getraind gehoor. Maar toch maakt het wel degelijk een verschil. De Shuguang KT66 buis is prachtig gebouwd en is optisch een geslaagde replica van de originele GEC KT66. Of dit de beste KT66 is uit huidige productie kan ik niet zeggen, maar de eerste indruk is dat deze buis in UL instelling mij beter voldoet dan de 6550 in UL. En dat vind ik een winstpunt, want het liefst pas ik geen extra tegenkoppeling toe want de vele luistertesten die ik ermee gedaan heb hebben mij geleerd dat teveel tegenkoppeling een buizenversterker saai laat klinken. Wel schoon, maar ook saai. Als een standaard transistorversterker zegmaar. Niet de bedoeling. Laat ik het anders zeggen, als je met een buizenversterker de eigenschappen van een transistorversterker wilt bereiken, koop dan gewoon een transistorversterker want daar wordt je veel gelukkiger mee! Jammer dat de kap van de UL40-S2 net niet meer past! De versterker is superstabiel en de voeding wordt minder belast. Ik heb er hoge verwachtingen van! Wordt vervolgd. goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2011 Report Share Posted 2 september 2011 (edited) Wat een prachtig stuk GoodTube klasse! Wat zijn er eigenlijk veel merken met KT-66 http://thetubestore.com/kt66reviews.html Jack Edited 2 september 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 september 2011 Report Share Posted 3 september 2011 Leuk artikel Goodtube ik had nog niet gehoord over een KT66 buis. Ik heb ook geen buizenversterker, maar toch leuk leuk om te lezen. En mooie link, die Jack gepost heeft! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 september 2011 Report Share Posted 3 september 2011 Hehe, mooi verhaal op een mooie zaterdagochtend. Nu ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar de KT66, en mis ik alleen nog een fotootje. Buizen zijn fotogeniek. Toe nou, goodtube. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 september 2011 Author Report Share Posted 3 september 2011 Hehe, mooi verhaal op een mooie zaterdagochtend. Nu ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar de KT66, en mis ik alleen nog een fotootje. Buizen zijn fotogeniek. Toe nou, goodtube. Marc Google is your friend, Marc Maar bij gelegenheid kan ik een foto maken en dan plaats ik die wel ergens tussen de tekst. De geschiedenis van de KT66 gaat terug tot 1935. General Electric Company heeft de legendarische G.E.C. KT66 geproduceert. Tegenwoordig een collectors item. Prachtige buis. Ik meen gelezen te hebben dat de KT66 door de Chinezen ook al zo'n 50 jaar wordt gemaakt. De Shuguang KT66 is een prachtige replica zoals ik al schreef. Wordt ook verkocht onder de naam Valve Art. Dit klinkt al zo goed, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de GEC KT66 onge Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 3 september 2011 Report Share Posted 3 september 2011 Hehe, mooi verhaal op een mooie zaterdagochtend. Nu ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar de KT66, en mis ik alleen nog een fotootje. Buizen zijn fotogeniek. Toe nou, goodtube. Marc over fotogenieke buizen gesproken volgende week draai ik met deze: Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Dit klinkt al zo goed, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de GEC KT66 onge Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 september 2011 Author Report Share Posted 4 september 2011 Dit klinkt al zo goed, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de GEC KT66 onge Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Hehe, mooi verhaal op een mooie zaterdagochtend. Nu ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar de KT66, en mis ik alleen nog een fotootje. Buizen zijn fotogeniek. Toe nou, goodtube. Marc over fotogenieke buizen gesproken volgende week draai ik met deze: Ik ben benieuwd naar je creatie. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 It's alive! Aaaaahhahhaaaaaa.... Ja, ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Hehe, mooi verhaal op een mooie zaterdagochtend. Nu ben ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar de KT66, en mis ik alleen nog een fotootje. Buizen zijn fotogeniek. Toe nou, goodtube. Marc over fotogenieke buizen gesproken volgende week draai ik met deze: Da's wel een knots zeg. Ik begin wat kleiner, met een paartje Electro Harmonix 6922EH: Die zitten in mijn Little Country. Ik heb de ballen verstand van buizen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe-Neuvorstellungen/BTB/KT66-Genalex/KT66-Genalex.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Heel leuk verhaal !! KT66 77 of 88 Zoals jullie weten, of niet weten, heb ik toen blind vr de KT77 ter vervanging van mn EL34 Maar om nu 4 GoldLion KT66 aan te schaffen als vergelijk, vind ik toch te duur hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 transistors have specs, tubes have guidelines. klinkt het beter....... is het beter. Instellingen volgens het boekje zijn voor mij aleen een startpunt dat meestal snel veranderd bij mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 september 2011 Author Report Share Posted 4 september 2011 @StefK ja we hebben allebei de verkeerde keuze gemaakt.... serieus! Ik kocht toen ook KT77. Een setje Shuguang KT66 kost 110 euro bij DrTube en is dan ook ter plaatse gematched. Dat is een pre want een fabrieksmatching is leuk maar als het spul verscheept moet worden gebeurd er onderweg helaas wat mee dat zo'n matching niet veel meer zegt. @KT88 dank voor je kritische noot. Prima. En inderdaad er zijn veel buizen die er zomaar in kunnen, al dan niet met een kleine aanpassing en rekening houdend met maximale discipaties. De autobias print maakt het toch wel makkelijk. De optimale belastinglijn is per buis verschillend en kun je mijn inziens pas bereiken met scope meting. In een versterker zoals die van mij die met spanningen werkt in de 350 Volt range lijkt mij het risico op een mismatch minder groot dan in een versterker waarvan B+ in de 450 Volt range ligt. Laat ik het zo zeggen dat ik met een optimaal ingestelde 6550 nooit het resultaat heb gehaald dat ik direct met een -wellicht nog niet eens- optimaal ingestelde KT66 bereik. En of ik tevreden blijf met het resultaat dat laat ik hier uiteraard weten. Ik vind de trebles van de KT66 mooier dan die van de 6550. Wellicht ga ik nog een schakelaar op de versterker bouwen (P, UL, T) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Jij (en Tubejack, en Goodtube) weet wat je aan het doen bent hoe en wat. Waren oa 1 van de mensen die zelf de specs opsnorden om mij te zeggen dat het kon Ben niet over 1 nacht ijs gegaan hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 [...] Maar met alleen een bias instelling ben je er nog niet ... er is ook nog zoiets als een optimale belastingweerstand, e.e.a. afhankelijk van of je uiterste vermogen wilt hebben of minimale vervorming. En dan ook nog: welke harmonischen-spectrum bij welke instelling? Nogal logisch dat een setje 66 in dezelfde versterker anders klinkt dan een setje 88, 90 of 6550. Of EL34 of KT77 for that matter. Ze hebben allemaal een optimale instelling EN belasting nodig anders gaat het inderdaad anders klinken. [...] Thanks KT, hear doelde ik dus op in een eerder discussie met Tubejack, maar kon blijkbaar m'n bedoeling niet goed verwoorden. Was de draad helaas weer eens kwijt geraakt, maar nu terug gevonden. Hear dus Mag ik hieruit concluderen dat tube rolling tussen verschillende types vrij zinloos is zonder ook op andere plaatsen aanpassingen in de schakeling te doen. (hetgeen eigenlijk al jaren mijn mening is, waardoor het wellicht beter/zinvoller is om je aandacht b.v. volledig te richten op de perfecte EL34 versterker, ipv buisjes wisselen in de "standaardbak".) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 september 2011 Report Share Posted 4 september 2011 Lijkt me een mooi buisje die KT-66 In de van der Veen UL-40 (s2) kan hij zonder meer. Als je er geen verstand van hebt, is het verstandig om even bij de dealer of fabrikant na te gaan of e.e.a. kan. Om een voorbeeld te geven... Een KT77 lijk elektrisch veel op een EL34 die kan zo in mijn versterker. Een KT88 weer niet, die ziet liever een uitgangstrafo met een wat hogere weerstand (RA) of bij 2 buizen (RAA) Dan kan ik de bias nog zo goed instellen maar dikke kans dat de versterker gaat oscilleren en als AM zender gaat fungeren... Met geen of de verkeerde gridstoppers idem... Zo zijn er nog meer dingen waar je op moet letten zoals de gridweerstand van G1 als die een verkeerde waarde heeft kan er teveel stroom lopen en dan stook je binnen 3 maanden een set buizen op. G2 idem dito. Eindbuizen hebben een bepaalde stuurspanning nodig, levert je driver trap dat niet dan zul je nooit optimale resultaten halen. In zo'n geval is het gewoon dan beter om b.v. mooiere EL34 buizen te kopen. Dan heb je toch een upgrade maar blijft de boel optimaal. Fraai vind ik JJ EL34L. De 6,3volt gloeistroom is ook een aandachtpunt leuk voorbeeld vind is b.v. 6NP1 i.p.v. ECC88 stuurbuis die trekt echter 600ma gloeistroom tegen 365ma van een ECC88 .... Als je een paar van die buisjes in je versterker hebt kan zomaar je voedingstrafo erg warm worden.... Voor eindbuizen geldt dat nog sterker, wat te denken van een KT120 De benaming van buizen niet altijd logisch het is al genoemd een KT77 is beslist g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 september 2011 Report Share Posted 5 september 2011 Dat hele topic heb ik niet gezien. Ben ook een tijdje niet hier geweest. Goh joh, ... Zouden die ouwe knarren dan toch dingen hebben geweten die wij vergeten zijn? Nee hoor, we hebben jou toch nog. Alle gekheid op een stokkie, ik denk dat er echt helemaal geen kennis verloren is gegaan. Veel van die kennis wordt helaas niet op een erg inzichtelijke manier gepresenteerd, diep verscholen in slechte websites of achter in de schappen van de Slechte. Of nog erger, als die kennis dan gedeeld wordt wil men er niet eens notie van nemen. Helaas wordt vergeten dat je een zekere basiskennis nodig hebt om mee verder te bouwen. zodat je ook weet wat en waarom een mod iets doet. Velen zijn veel te gefocust op microdetails als b.v. de verpakking van de condensator of de kleur van de kabelmantel. De queeste naar de beste condensator of spoel voor een luidspreker en er aan voorbij gaan dat je met het plaatsen van die dingen ook de afstemming van het geheel veranderd. De implicaties in het geheel niet meer (kunnen) herkennen. Gelukkig zijn er hier en daar wel lichtpuntjes, ik vind b.v. Menno's documentatie bij zijn MC step-up heel erg goed. Iets waar je op de verschillende fora vrijwel nooit iets over hoort, waarom die trafo nu met dat element harmonieert en die niet met deze. Daar wordt beschreven hoe je het geheel (technisch) goed moet afstemmen, als je dat voor elkaar hebt kun je altijd nog tweaken en af en toe naar de basis (referentie) terug keren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 september 2011 Report Share Posted 5 september 2011 De documentatie van de MC-10 is inderdaad verschrikkelijk goed, ik heb mijn Lyra Delos dankzij die documentatie exact kunnen afstemmen op elkaar. Zelfs met mijn Array PH-1 red ik dat niet zo nauwkeurig. Maar back on track, ik vind dat GoodTube een prachtig mooi stuk heeft geschreven. Zo goed, dat het begint te kriebelen, dus ik begrijp voorgaande reacties en waarschuwingen volkomen.... Gelukkig zijn er Hear genoeg mensen die kunnen en willen helpen. Mij mag je altijd mailen met vragen over buizen. in het ergste geval, weet ik het ook niet. Ik weet zeker, dat vele buizen liefhebbers Hear er net zo over denken en net zo toegankelijk zijn. Vriendelijke groet, Jack P.s. KT88 zonde van die trafo, maar bij mij gaat er ook wel eens wat mis.... leermomentjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 6 september 2011 Report Share Posted 6 september 2011 Hardstikke leuk leesvoer hear ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 september 2011 Author Report Share Posted 6 september 2011 Ik ga geen mega test houden van verschillende KT66 buizen. De Golden Lion zou fantastisch moeten zijn, maar ik heb die niet. Wat ik wel in huis heb is de Shuguang, de aanleiding van dit topic, maar ook de JJ KT66. Nou, inmiddels een paar keer gewisseld tussen de Chinese en Slowaakse KT66 buizen en er blijkt verschil. Maar welke buis heeft nou het meest het karakter van de KT66? De JJ KT66 wordt sinds 2007 gemaakt, en lijkt niet op het origineel van GEC. Maar bij JJ schijnen ze deze buis opnieuw berekend te hebben en de spec's voldoen wel aan het origineel. Bij JJ zijn ze niet van het namaken van goede NOS buizen, nee ze zijn wel van het opnieuw ontwikkelen van nieuwe buizen, met niet eerder gebruikte typenummers. Dat valt mij wel op. JJ is een fabrikant die (omstreeks 1994) de oude machines van Tesla heeft overgenomen maar helaas het personeel niet, dat was net te vroeg door Tesla, die geen heil meer zag in audio buizen, met pensioen gestuurd. Dus je kunt wel zeggen dat ze daar in Slovak Republik hard hebben gewerkt aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Een mooi merk, dat JJ. Wat ik zo lees en wat mij ook enigszins waar lijkt, is dat de JJ KT66 gebaseerd is op de JJ KT88. En dat is een bovengemiddelde goede buis. De buis is niet zo spannend vormgegeven als de Shuguang, maar de afwerking van de JJ is top. En de opdruk zit steeds op dezelfde plaats. Netjes. Als ik naar de datasheet kijk dan lijken mij de eigenschappen erg goed. Deze fabrikant heeft tenminste een website met datasheets. Dat valt me bij de Russen en Chinezen namelijk wat tegen. Of de klank van de JJ KT66 in de buurt komt van het origineel, terwijl de buis er niet eens op lijkt, kan ik simpelweg niet zeggen want ik ken het origineel niet. Waar ik inmiddels wel achter ben is dat deze buis heel goed voldoet in de UL40-S2. In het laag veel meer 'ballen' dan de Shuguang's, die wat bescheidener zijn in het laag. Misschien eens spelen met hogere bias.... Verder zijn er veel details te horen.. Deze buis van JJ is ook een mogelijkheid! Hij is wat betreft afmetingen iets lager dan de Shuguang waardoor de kap van de versterker nu ook past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 6 september 2011 Report Share Posted 6 september 2011 Zo snel kan je geen buizen beoordelen goodtube. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2011 Report Share Posted 6 september 2011 (...) Wat zijn er eigenlijk veel merken met KT-66 (...) The Leak TL/12 "Point One" Amplifier (1948) (...) The output stage uses the KT66 kindles tetrode, which is one of the best audio power valves ever made, probably only surpassed by the WE300B triode. The output stage was triode connected for maximum linearity before application of feedback. (...)The amplifier uses a pair of KT66 valves in the output stage that are connected in a triode configuration with individual cathode bias. This enables the amplifier to use un-matched valves in the output stage. A neat side-effect is that the R/C cathode network also acts as a feedback compensation network at low frequencies to control the stability of the amplifier. (...) http://www.44bx.com/leak/TL12_50yrs.html#anchor2136862 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 7 september 2011 Report Share Posted 7 september 2011 Gelukkig zijn er Hear genoeg mensen die kunnen en willen helpen. Mij mag je altijd mailen met vragen over buizen. in het ergste geval, weet ik het ook niet. Ik weet zeker, dat vele buizen liefhebbers Hear er net zo over denken en net zo toegankelijk zijn. Vriendelijke groet, Jack Idd er zijn hear genoeg mensen die je helpen met buizen, het interpreteren van informatie in de handleiding enz enz ... Jij hebt mij ook uitvoerig gemaild over deze materie en raad gegeven. Mocht ook eens gezegd worden vind ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts