Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Valt niet tegen Hans, maar kunnen die merken en boxen wel met een buizen of vintage versterker aangestuurd worden?

Jack,

Kijk even op de site van de AVMN. In het bijzonder op de jubileumavond.

Daar zie je van alles, maar ook een combinatie van een Xanadu speaker met een Alfi (Bert Fruitema) buizenversterker.

Ik was daarbij en kan je melden dat dat fantastisch klonk; zelfs in die relatief grote zaal

We hebben trouwens wel vaker Xanadu/Fruitema combinaties gehoord en dat was altijd wel goed.

Het kan dus wel!!!

Groet,

Leobus

Gevonden! :)

Leuk, op de site van Xanadu had ik al gevonden dat ze ook luidsprekers maken voor buizenliefhebbers.

Van Bert heb ik wel eens een demo gehad bij Menno van der Veen van een zeer mooi gebouwde SE versterker.

Groet,

Jack

Guest tubejack

Beste KT88,

RMAA ken ik nog niet.

Ik gebruikte daar Arta voor, helaas door omstandigheden even uit de lucht.

Maar zodra mijn Macbook weer gerepareerd is .....

Als je een Sony Vfet mooi vind, dan vind je deze Optonica nog mooier.

Voor oversturen ben ik niet bang, de volumepot zit voor het bewuste IC

en moet toch aardig open gedraaid worden voor normaal volume.

Meer "reclame" ga ik niet maken. Ik heb zelfs wat meuk verwijderd.

Groetjes,

Jack

Voor den lol zou je eens moeten meten bij welke ingangsspanning de zaak gaat clippen vòòr de volumeregelaar. Of hoe de THD/IM verloopt tijdens opvoeren van de ingangsspanning. Welke harmonischen de overhand hebben. Of hoe de relatie Vin/Vout is (jaja, ook die kan niet-lineair zijn!).

Uit die metingen is best wat info te halen hoor.

Je zou verbaasd staan bij hoeveel van die vintage apparaten dat mis gaat. Of je het hoort (of zelfs prettig vindt klinken, oa. wat 2e harmonische kan heel prettig in het gehoor liggen --- > "bijna een buizenversterker"!) is nog iets anders.

Luxman was altijd een goede uitzondering, zelfs op de phono ingang (MM) waar je soms wel tot 500 mV @ 1 kHz kon oversturen (!)

Computertje, RMAA (gratis) en een soundcard en je kunt alle metingen doen waar we 20 jaar geleden heel dure meetapparatuur voor nodig hadden. ;)

Beste KT88,

Dit zou best kunnen verklaren hoe 't komt dat met name bij zulke sterke signaalbronnen (CD) via een lijn-ingang van sommige vintage-versterkers hoorbare oversturingsvervorming optreedt. 't Lijkt dan op het effect van de magnetische verzadiging bij m.n. cassettedecks: een soort "verharding", "verglazing", "dichtslaan" van de klank.

Guest tubejack

Beste Spido,

Niets nieuws onder de zon, maar mogelijk dat het onderwerp in de vergetelheid is geraakt en weer actueel

nu er kennelijk mensen geïnteresseerd zijn in vintage audio.

Reeds eind jaren 80 schreef Armon van Ommeren over het belachelijke hoge uitgangsniveau van cd-spelers.

Ook hij stelde voor om een verzwakker tussen de cd-speler en toenmalige (nu vintage) versterkers te gebruiken.

Ik kan het stuk niet 1--2-3 vinden maar hier een stuk van zijn hand. http://www.dse.nl/~t...udio-Muziek.htm

Overigens niet èlke vintage versterker heeft er last van mijn Sony en Optonica niet, het volume is hooguit wat minder elegant

te regelen. Dat is eventueel eenvoudig op te lossen met een paar extra weerstanden zoals KT88 hier al opperde.

Maar dàt kun je de toenmalige ontwerpers fabrikanten niet aanrekenen de CD bestond immers niet.

Grappig om te zien dat het zelf gecreëerde probleem van een te hooguitgangsniveau later door de fabrikanten o.a. is opgelost met een "CD-direct ingang" :rolleyes:

Maar een feit is, dat er goed onderhouden vintage apparatuur bestaat dat mening nieuw apparaat naar huis stuurt.

Je moet gewoon weten waarmee je bezig bent en het de nodige liefde en aandacht geven.

Zo'n "investering" haal je er vaak dubbel en dwars uit, "wat je er instopt krijg je terug"

Wat dàt betreft is audio niet zo raar... dat is met veel dingen zo ;)

Jack :)

Het laat ook zien (en nu ga ik op tenen trappen) dat we er qua electronica al wel een jaartje of 20 a 30 klaar mee zijn .....

De rest is wat geneuzel in de marge, het echt nieuwe is klasse D en echt goed ontworpen versterkers zullen in vrijwel alle gevallen gelijkaardig klinken.

Naar mijn mening heeft Bruno Putzeys helemaal gelijk als die ergens zegt dat "de meeste mensen nog nooit een echt vervormingsvrije versterker hebben gehoord".

Dat staat uiteraard los van de vraag of je dat zou willen en zelfs of je het mooi vindt. There's no accounting for taste en wie van 2H houdt of van amplitude- vs. frequentieafwijkingen tgv. de R-out van een versterker moet dat vooral niet laten.

Maar alle 'matching' verhalen over versterkers en luidsprekers komen op rekening van de tekortkomingen van diezelfde niet-ideale versterkers en niet van de luidsprekers.

Een werkelijk goede (in technische zin) versterker stuurt alles aan wat er op zijn klemmen wordt aangesloten (m.a.w. houdt de spanning constant ongeacht belasting of fasedraaiingen).

Kwa ontwerp heb je gelijk (alhoewel het aantal varianten oneindig is), er zijn echter wel degelijk betere componenten op de markt gekomen.

Er worden ook nog dagelijks uitvindingen gedaan om elektronische systemen te verbeteren.

:)

Het echt nieuwe is klasse D en echt goed ontworpen versterkers zullen in vrijwel alle gevallen gelijkaardig klinken.

Naar mijn mening heeft Bruno Putzeys helemaal gelijk als die ergens zegt dat "de meeste mensen nog nooit een echt vervormingsvrije versterker hebben gehoord".

Een werkelijk goede (in technische zin) versterker stuurt alles aan wat er op zijn klemmen wordt aangesloten (m.a.w. houdt de spanning constant ongeacht belasting of fasedraaiingen).

Is klasse D (dus?) een voorbeeld van een (mogelijk) vervormingsvrije versterker?

En al die andere soorten niet?

M :blink: rc

Guest tubejack

Vervormingsvrije versterker? Ja, die heb ik ook, hoe dat klinkt? eigenlijk niet :rolleyes:

Maar ontopic! Net kwam de post deze zware joekel brengen.

optonika_sa-2121_top.jpg

Zwaar omdat op het pakket ruim 17kilo stond en een joekel omdat hij flink langer is dan standaard apparatuur.

Het 1e wat opvalt is een lel van een voedingstrafo, hele mooie Thosiba transistoren in de eindtrap en een klein afstemcondensatortje :o Eerst even gemeten of er DC op de speaker klemmen staan bij het inschakelen links 5mv en rechts 2mv. Dat zijn mooie waardes, dus hup de speakers aangesloten.

De eerste 10minuten klinkt het niet onaardig de ontvangst is redelijk, maar dat is met 10minuten afregelen verholpen en die is nu goed. Na een half uurtje spelen nog eens e.e.a. nagemeten links 2mv en rechts 1mv, ik vind het mooi.

Het geluid gaat dezelfde kant op het klinkt gewoon goed.

Prima receiver, kan in tegenstelling tot bijna alle andere merken ook uitstekend met lage impedanties omgaan. Ook na een paar uur wordt niets echt heet .... op 2 vage schaal verlichtings lampjes na.

Jack :)

Guest tubejack

Soms komt het gewoon naar je toe. :o

De telefoon gaat en voordat ik het wist, een heel leuk gesprek over vintage.

Lang verhaal kort met een beetje geluk staat hier straks een "killer" en Philips 22AH673 :)

Het is "even" werk om het op te knappen 12 lampjes 5 relais en 83 elco's en dan moet er nog het nodige schoongemaak en afgeregeld worden. Ik ben er een dag of 2 mee zoet ..... maar dan heb je ook wat!

AH673.jpg

Het is net van KT88 zegt in 1979 konden ze het ook al ;)

Jack

Guest tubejack

Maar 20 jaar...?? Dat is toch geen vintage...??

Ik denk dan eerder aan minstens 30 jaar en nog meer aan 40 jaar oud.

Ook toen waren er al goede condensatoren Hans van o.a. Nichicon.

Ik schat die in mijn Optonica receiver die nu staat te spelen al zo'n 35 jaar oud zijn.

"werkpaarden" noem ik die, ook na al die jaren lekken ze nog steeds niet.

De capaciteit zal hier en daar verlopen zijn, maar mag het.... ze zijn al v

Soms komt het gewoon naar je toe. :o

De telefoon gaat en voordat ik het wist, een heel leuk gesprek over vintage.

Lang verhaal kort met een beetje geluk staat hier straks een "killer" en Philips 22AH673 :)

Het is "even" werk om het op te knappen 12 lampjes 5 relais en 83 elco's en dan moet er nog het nodige schoongemaak en afgeregeld worden. Ik ben er een dag of 2 mee zoet ..... maar dan heb je ook wat!

AH673.jpg

Het is net van KT88 zegt in 1979 konden ze het ook al ;)

Jack

Beste Tubejack,

Op http://www.mfbfreaks.com/apparatuur/tuners/673/index2.htm kan men wat gegevens vinden, plus foto's (van een nog steeds mooie tuner en van een helemaal niet mooi meer jaren 70-behangetje, alsmede een wat verwarrend achtergrond/halftoon illustratietje van zo'n goedkoop all-in-one setje waarmee Philips zelf zijn topline producten ongeloofwaardig maakte. :angry:

Guest tubejack

Mwah .... breng ik wel een setje Yamaha B2/C2 of een Kenwood L02A mee.

Beiden begin '80 dus zo'n 30 jaar oud. :P

Beste KT88,

Het gaat niet om de "dikste, duurste, of weet ik veel"

Het gaat om het geluid en kwaliteit van vintage die vroeger

in een doorsnee huis stonden.

En...

Niet iedereen heeft luidsprekers staan die

met buizen, vintage en high-end fatsoenlijk werken.

Het moet wel bij elkaar passen en met mijn boxen gaan slepen

is géén optie.

En Ivan heeft goede oren en zou nog langskomen dus ....

VDV en Array tegen Optonica.

Beste Spido,

Voor zover ik weet gemaakt in de USA technisch erg mooi, ik heb er al een paar opgeknapt.

philips2.jpg

Groet,

Jack

Mwah .... breng ik wel een setje Yamaha B2/C2 of een Kenwood L02A mee.

Beiden begin '80 dus zo'n 30 jaar oud. :P

Beste KT88,

Het gaat niet om de "dikste, duurste, of weet ik veel"

Het gaat om het geluid en kwaliteit van vintage die vroeger

in een doorsnee huis stonden.

En...

Niet iedereen heeft luidsprekers staan die

met buizen, vintage en high-end fatsoenlijk werken.

Het moet wel bij elkaar passen en met mijn boxen gaan slepen

is g

Guest tubejack

OK, zet ik mijn Array's in en eventueel een Marantz 1515 van 40 jaar oud.

Waar..??

Leuk Hans :)

Maar ik ben bang, dat ik òf niet duidelijk ben, òf dat je het niet heb begrepen.

Lang niet àlle vintage is even goed, en dan is er nog een verschil tussen wel

of niet onderhouden.

Verder moet je luidsprekers hebben die van zichzelf al goed met een dempingsfactor

van zeg 2 overweg kunnen. Die zijn volgens mij op 2 handen te tellen. Zonder dat

gaat èlke vergelijking sowieso al mank....<_<

Sinds gister staat deze Sharp Optonica SA-2121 in de kamer.... wat een "slagschip" zeg :o

Ik meet zoal 53! centimeter lang.

Ik heb er vrijwel nog niets aan gedaan en nudat hij weer zo'n 16 uur onder spanning

heeft gestaan laat hij al heel veel muziek horen.

De radio ontvangst is nu bovengemiddeld goed, weergave van cd' s idem.

Niet scherp of overdreven of schrewerig niets van dat alles ....gewoon kwaliteit en opmerkelijk

veel details, ruimte en transparantie zonder dat je technisch gaat luisteren ...

Hoe dat komt? volgens mij een kwestie van een goed ontwerp en goede onderdelen.

Eigenlijk heb ik hier veel meer lol van, vintage is wel mijn ding.

Even een hi-res foto. Van binnen zie je die joekel van een trafo, de hele receiver leunt naar links :rolleyes:

Zal hem binnenkort weer verwijderen of kleiner maken i.v.m. laden webpagina 's

sa2121.jpg

Bij ons stonden (in een doorsnee huis):

Thorens TD 160 met Stanton 681 EEE

Revox A77 2 spoor

Hawk voorversterker met inegbouwde phonotrap en Dolby DNL

Hawk eindversterkers (en later de Quad 405)

B&W DM2a

Mijn jongste broer had overigens zo'n ding met al die knoppen. Volgens mij was dat een Franse versie van een of ander Pioneer reciever.

Ik kwam overigens ook regelmatig bij andere mensen met mooie installaties.

Met b.v. de Lemnco L85 of de Akai 26"GX tapemachines.

Ik denk dat luxe audio toen gewoner was dan tegenwoordig.

En als het iemand was die iets serieuzer met de materie bezig was, misschien wel een Pioneer SA500!

Frontaal.jpg

Zo! Dan was ik al aardig serieus bezig op mijn 18e.

Ik heb er nog steeds (alleen maar) het metalen dopje van een knopje van over. Snif.

M g035.gif rc

Guest tubejack

Wanneer een versterker maar met luidsprekers overweg kunnen die op een hand zijn te tellen, deugt het ontwerp in mijn oren niet.

Dat kan en mag je natuurlijk vinden Hans :)

Feit is dat veel doorsnee versterkers in de 70/80 jaren een niet zo'n hoge dempingsfactor hadden.

Waarom is me niet helemaal duidelijk 2 gedachtes....

1) Er waren luidsprekers die daarmee om konden gaan.

2) Tot zo'n beetje begin jaren 70 waren er nog veel buizen versterkers die hadden ook niet zo'n hoge factor. 20 is al heel wat.

Je kunt natuurlijk ook andersom redeneren. "Een luidspreker die zoveel controle van de versterker nodig heeft deugt niet." :rolleyes:

In beide situaties kun je natuurlijk een fantastisch klinkende set maken.

Maar liever ga ik uit van luidsprekers die makkelijk zijn aan te sturen, dan heb ik gewoon véél meer keus.

Ik hou van keus :)

Groet,

Jack

P.s. KT-88 zal er even een nieuw lampje er inzetten. De Pioneer SA-500 en TX-500 zijn inderdaad bij bosjes verkocht

Maar het duurdere spul werd ook goed verkocht toen ik nog in het stereo magazijn stond van Wastora in Zaandam.

Soms was het niet aan te slepen en moest ik zelfs op zaterdag bijbestellen.

Guest tubejack

Ik lees zovaak posts van wanhopige lieden die al jaren zoeken naar de juiste luidspreker voor "mijn 300B versterker" .... egcijferen.

-Check....en opgelost :Dbeauty2165.jpg

Guest tubejack

Zo nu weer serieuze mode.

Nu zijn dingen niet altijd "toevallig" maar ik heb ze een paar jaar terug gewoon gekocht om ik ze mooi vond klinken.

En toeval of niet. voor mijn werk is het ook heel handig om makkelijk aan te sturen boxen te hebben.

De een heeft een voorkeur voor buizen, de ander transistoren, Fets, vintage, high-end en noem het maar op.

En dan is het handig, dat je dáár dan mee kan demonstreren...

-check ;) Jack :)

P.s net 6 lampjes verwisseld die er in zaten waren niet goed....

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...