Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Stilstand is achteruitgang zeg maar.

Moet dat niet zijn: "inzicht" is vooruitgang :)

Vanmiddag weer 1,5 uur met rode oortjes geluisterd naar de Onkyo.

Zelden zo'n hoge resolutie meegemaakt, met zo'n betaalbare setup.

Jammer dat ik hem nog niet had, op de Heardag ;)

Guest tubejack

Wat buizenversterkers betreft, zou achteruitgaan-in-de-tijd best wel eens vooruitgaan-in-kwaliteit kunnen betekenen! :P

Praatjes vullen geen gaatjes. Ik daag je uit! Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek :)

Als jij nu een Leak of Quad versterker regelt, dan regel ik zo'n moderne.

Wat buizenversterkers betreft, zou achteruitgaan-in-de-tijd best wel eens vooruitgaan-in-kwaliteit kunnen betekenen! :P

Ik las dat als: buizenversterkers zijn beter dan transistorversterkers.

M :ph34r: rc

Praatjes vullen geen gaatjes. Ik daag je uit! Tijd voor een vergelijkend warenonderzoek :)

Als jij nu een Leak of Quad versterker regelt, dan regel ik zo'n moderne.

Beste Tubejack,

Dat zou dan een Leak buizencombinatie moeten worden, zoals Varislope Stereo voorversterker met Stereo 50 of Stereo 60 eindversterker.

Voor CD ("high level input") zou de voorversterker moeten worden aangepast. Dat is technisch geen groot probleem, denk ik.

Een groter probleem wordt gevormd door de kosten. De voorversterkers zijn heel zeldzaam. De eindversterkers worden vaker aangeboden, maar kosten dan (niet gerenoveerd) minstens duizend euro.

http://www.ebay.nl/itm/LEAK-TL-50-Plus-monoblock-amplifier-RARE-amp-vacuum-tube-Leak-TL-20-30-50-/251002665480?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a70ecba08#ht_500wt_922

http://www.ebay.nl/itm/Leak-50-Stereo-tube-amplifier-VG-Working-/260955080535?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3cc2228757#ht_6565wt_1206

Spido kan zulke dure apparatuur helaas niet betalen... :(

LeakGold_flat2a.JPG

Stereo50front_f.JPG

Stereo60_picture.JPG

Guest tubejack

Ik heb nog een oude Klein en Hummel Telewatt is dat wat..??

Ik denk het wel, maar een Leak of Quad zijn versterkers waar je dikke buizen

kunt gebruiken zoals een KT-66, 88 en natuurlijk een EL34

Voor een vergelijk niet handig ;)

Maar wie weet dat iemand anders op dit forum zo'n versterker heeft.

Beste Tubejack,

Dat zou dan een Leak buizencombinatie moeten worden, zoals Varislope Stereo voorversterker met Stereo 50 of Stereo 60 eindversterker.

Voor CD ("high level input") zou de voorversterker moeten worden aangepast. Dat is technisch geen groot probleem, denk ik.

Een groter probleem wordt gevormd door de kosten. De voorversterkers zijn heel zeldzaam. De eindversterkers worden vaker aangeboden, maar kosten dan (niet gerenoveerd) minstens duizend euro.

http://www.ebay.nl/i...08#ht_500wt_922

http://www.ebay.nl/i...#ht_6565wt_1206

Spido kan zulke dure apparatuur helaas niet betalen... :(

LeakGold_flat2a.JPG

Stereo50front_f.JPG

Stereo60_picture.JPG

Alleen al het kijken hier naar verhoogt het luisterplezier. Blind testen lijkt me daarom verstandig.

Guest tubejack

26 jaar jong en helemaal origineel :)

Misschien dat je nét wat details mist met moderne spelers (die zijn waarschijnlijk toch allemaal al stuk. :P )

Maar dat compenseert de Onkyo wel weer, die laat écht horen wat deze speler kan :wub:

Wat een heerlijk ding, je kunt er de hele avond naar luisteren zonder luister moeheid ;)

Waar is het misgegaan :confused:

http://www.dutchaudi...cd650_cdplayer/

Philips-cd650-007.jpg

Jack

P.s. als iemand de gebruikers handleiding weet te vinden dan zou ik daar heel blij mee zijn. De service manual heb ik al.

Edited by tubejack

Guest tubejack

Die CD-650 ook :)

Ik heb er 2 waarvan 1 die defect is (denk de servo sturing )

PhilipsCD650innen.jpg

Ik heb als test 3 cd-spelers in het rek aangesloten staan. Deze 16-bits Philips uit 1986 een bitstream Rotel uit 1996

en een 24bits/192khz Pioneer uit 2002.

Er zijn verschilletjes maar niet spectaculair. Minder dan je qua type DAC' s en verdere techniek

zou mogen verwachten. Die CD-650 speelt ook mooi. Ik gebruik de extra gefilterde uitgang :)

Guest tubejack

Mooi hoor!

Maarre.... zo'n CD-650 is toch niet VINTAGE?

Dat is toch gewoon een MODERN apparaat?

D'r zitten zelfs IC's in en zo! :o

Beste Spido,

Deze dame is met haar leeftijd 26 voor audiobegrippen aardig antiek. Maar ze mag er zijn :)

Ik vind het vintage. Veel van de originele onderdelen zoals de échte "Philips" elco's zijn nog steeds te koop.

Misschien dat ik haar met o.a. nieuwe originele condensatoren opknap. Want ik vind het een kostbaar bezit.

Verder werden er rond '76 dacht ik al IC's in stereo-apparatuur toegepast. Mondjesmaat want kennelijk waren

ze erg duur. In een toenmalig topmodel Philips tuner uit 1979 werd één IC gebruikt :o;)

http://nl.wikipedia....erde_schakeling

Guest tubejack

Ik heb vandaag "het boek der boeken" gekregen, misschien niet helemaal het juiste topic

maar ik wil speciaal Spido hier op attent maken.

ontwerpen-buizenversterker.jpg

http://www.mennovand...ersterkers.html

Hier staat nu eens precies in wat de dempingsfactor van een versterker doet met het geluid.

Er komen tal van onderwerpen naar voren geschreven in heel begrijpelijke taal b.v. wat het

na- en voordeel is van tegen koppeling. Wat de verschillen zijn in buizen versterkers.

Hoe en waarom iets klinkt zoals het klinkt.

Het is jammer dat jij Spido slechts virtueel bent, anders kreeg je dit boek kado.

Voor gewone stervelingen een absolute aanrader :)

Groet,

Jack

Aan het eind staat er:

There is no mysticism in amplifier design,

just serious science.

---Andrey A. Danilov, nfq@orc.ru

Wat gek dat zoiets benadrukt moet worden. In de wiskunde ben ik dat nog niet tegengekomen.

Guest tubejack

Beste Tubejack,

Ken jij het artikel (en de vele reacties daarop) van Martin Colloms over negative feedback?

Dat zal jou wel aanspreken, denk ik. En Menno wellicht ook.

http://www.hificriti...s/Archive_6.pdf

Beste Spido,

Nee dat artikel kende ik nog niet, dank je wel.

Net als dat boek dat notabene al ruim een jaar oud is.

De bevindingen in het laatste boek van Menno van der Veen komen voor

een groot deel overeen met mijn eigen waarnemingen.

E.e.a. heb ik ook hier regelmatig geventileerd.

B.v. een dempingsfactor van 2 kan al heel bruikbaar zijn en 4 goed genoeg.

Duidelijk is dat tegenkoppeling niet alleen voordelen heeft maar ook eigen vervorming veroorzaakt.

Mensen die alleen de voordelen van iets zien, nooit verder kijken, en bij hun oude stokpaartjes blijven hangen.

Kan ik daarom niet serieus nemen. Bij audio is het geven en nemen.

Mijn advies koop het boek!

Vriendelijke groet,

Jack

Aan het eind staat er:

There is no mysticism in amplifier design,

just serious science.

---Andrey A. Danilov, nfq@orc.ru

Wat gek dat zoiets benadrukt moet worden. In de wiskunde ben ik dat nog niet tegengekomen.

Beste Mumsoft,

Wat de heer Danilov daar kort vóór opschreef, mag ook wel worden vermeld:

(...) Dynamic nonlinearity is caused by transient feedback breaking under varying signal conditions in improperly designed amplifiers. Since any nonlinearity causes intermodulation distortions, coloration appears. (...)

Hij wijst op intermodulatievervorming (en de oorzaken daarvan) als de bron van de geluidsvervuiling: net als de heer Lee Stephens, die een m.i. zeer nozel voorstel doet voor een dynamische testmethode met witte ruis.

(...) I think Martin Colloms, in his January article, touched on a neglected subject: intermodulation distortion. (...) The test signal consists of white noise, limited to the bandwidth under test. The amplitude is chosen to remain just under hard clipping. A narrow frequency segment of the test signal is removed with a band-stop filter. At the output of the amplifier, a narrow bandpass filter is used to measure the signal present within the stop band of the test signal. Any energy within this passband is due to the presence of a mixture of idle noise and intermodulation products. The IM component can be removed by removing the test signal. The difference between these two readings is an indication of the level of intermodulation products. (...)"

Misschien had de heer Stephens wel kunnen helpen bij het ontraadselen van de "enigmatic results" die de heer Atkinson verkreeg bij zijn tests met een "signal with a comb like spectrum".

Er valt nog veel te leren, heren!

Niet naar mij. Ik ontwerp geen versterkers, en hoef voorlopig niet te weten hoe ze in elkaar steken. Petje af voor die knappe koppen, maar aan deze doodgewone sterveling is zo'n boek niet besteed.

Guest tubejack

Niet naar mij. Ik ontwerp geen versterkers, en hoef voorlopig niet te weten hoe ze in elkaar steken. Petje af voor die knappe koppen, maar aan deze doodgewone sterveling is zo'n boek niet besteed.

Zelfs Henri wordt nog even benoemd :)

En waarom buizenversterkers veel harder klinken en ga maar door :)

Mensen echt, een aanrader met tal van begrippen en thema's waar hier zo

vaak over gediscussieerd is. En waar we nooit uitkomen, Zelfs als je niet

van buizenversterkers houdt of iets wil gaan bouwen. Gewoon beschouwend geschreven,

dus heel leesbaar ook zonder technische kennis.

Met vriendelijke groet,

Jack

Edited by tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...