Guest tubejack Posted 20 maart 2012 Report Share Posted 20 maart 2012 (edited) Gewoon nieuwe FKP1 kopen bij Conrad 47 nF 1250volt 1€58 Bestnr.: 456543 - 89 Hogere spanning maakt niets uit, meestal is de verliesfactor of TAN zelfs lager. Afmetingen (l x b x h) 31.5 x 13 x 24 mm Als je die te groot vind kun je evt MKP10 1000volt nemen Bestnr.: 459987 - 89 0,58€ per stuk (l x b x h) 18 x 8 x 15 mm Maar die FKP1 genieten de voorkeur kunnen zéér snelle pulsen verwerken en zijn vele malen beter dan wat er nu in je versterker zit en ook beter dan de Siemens. Succes, Jack P.s. maar je had de goede gevonden, tegenwoordig koop ik liever nieuw en Wima. Edited 20 maart 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2012 Report Share Posted 21 maart 2012 Leuke info gevonden op http://audio-nirvana...eng/leaktlg.htm . Dat een kabeltje, wanneer het niet helemaal goed ligt, zulke storing kan veroorzaken! (...)June 10th, 2002- Suddenly, two weeks ago, one of the Leak failed. It began to do an audible noise, like a pulse. I took the amplifer to Amptek and there Jorge Bueno and his team began to check all the circuit. They checked all the passive elements, feedback, etc,etc, but nothing was found. When the amplifier was connected to an oscilloscope we clearly saw that the noise was a 50 hz noise coming from the power supply. So, we thougth that the cause of the noise, after checking all the components, could be only two things: the output transformer or a completely stupid thing. Well, it was a really stupid problem. A wire! A wire running from the output transformer to the tube anode that was in the wrong place. Only moving away a little the cable the noise dissapeared. Do you realize how important is a good cable and a good cabling? When working with classic amplifers the best thing you can do before connecting the unit is to take the amp to an expert technician in order to do a complete checking, even if you buy the amps from a specialized shop.After fixing the problem I took the amps to my home and there I listened to the music again. The audition only took an hour and I spent more of this time trying to see if the noise was audible. Nothing. Only say that it is amazing how good a good classic amplifier can sound. I'm also surprised to see how such a little tube can deliver this sound. That's the reason why somebody called the EL84 "A baby with bite". It's incredible that these tubes in a 40 years old amplfier with only 12 watts of power output can deliver this sound. What I listened was very good. It's to soon to say more. I'm working on it. August 19th, 2002-During these holidays I have been listening again to these amplifiers. Now I understand why Haden Boardman (one of the most important vintage audio experts in the UK, formerly writer at Hi-Fi World and now with Audio Classics) believes that these amplifiers are so good. Hi-Fi World also believes that they are very good and so they have been listing these amps in their vintage favourites section for years. Its amazing what 12 watts and a pair of EL84 can do. Incredible bass and sweet mid and treble. I would say that even better than Quad II in bass response. And they're cheaper than the Quad combos (22+II). A great finding. (...) Het ziet er overigens naar uit, dat een goede kennis van me een Leak Varislope II Stereo buizen-voorversterker heeft bemachtigd. Die zal wel renovatie nodig hebben, na bijna een halve eeuw. En als er ooit nog een vergelijking tussen vintage en nieuwe buizenversterkers mocht komen, zal een ingang "direct" en CD-bestendig" (high level) moeten worden gemaakt. Wie zou dat een leuk klusje vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2012 Report Share Posted 21 maart 2012 Lijkt me mooi Spido, maar ervaring leert dat het geen "klusje" is Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 21 maart 2012 Report Share Posted 21 maart 2012 Hallo Jack Ik heb de WIMA FKP1 besteld bij Conrad. Zijn inderdaad wel andere bedragen dan Jensen of zoiets. Ik hoop ze deze week binnen te krijgen. Ben erg benieuwd. Als dan ook de Russische PIO's nog komen kan ik eens een mooi vergelijk maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2012 Report Share Posted 21 maart 2012 Ik heb ze ook in mijn eigen buizen eindversterker. Goed en niet duur. bovendien daar zijn de wisselspanningen relatief hoog. Zo een paar volt tot honderd volt of meer. In een MC buizenvoorversterker, met hele kleine wissel spanninkjes ga ik binnenkort tin folie proberen. Die kosten iets van 13€ per stuk, nog niet duur t.o.v. een V-cap die op het dialectrium na polypropyleen i.p.v. teflon verdacht veel op elkaar lijken. Alleen qua prijs niet.... die ik nodig heb 365€ per stuk t.o.v. 12,59. Maar ook hier zou FKP1 verwacht ik het goed doen echter de grootste waarde is dacht 0,22uF dan heb ik er 5 nodig .... beetje onhandig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2012 Report Share Posted 21 maart 2012 Ik heb samen met mijn ega vanmiddag op de bank gehoord wat zo'n oude Philips CD-650 nog kan. Mijn vrouw : "wat klinkt het mooi" Zegt ze heus niet altijd. Het hangt wel een beetje af welke versterker je aansluit. Zo'n Philips klinkt wat warm, dat gaat prima samen met een transparante transistor versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2012 Report Share Posted 23 maart 2012 (...) Het ziet er overigens naar uit, dat een goede kennis van me een Leak Varislope II Stereo buizen-voorversterker heeft bemachtigd. Die zal wel renovatie nodig hebben, na bijna een halve eeuw. En als er ooit nog een vergelijking tussen vintage en nieuwe buizenversterkers mocht komen, zal een ingang "direct" en CD-bestendig" (high level) moeten worden gemaakt. Wie zou dat een leuk klusje vinden? Hij hééft 'm! Wat nú? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2012 Report Share Posted 23 maart 2012 Kijk of er een netschakelaar opzit en zet hem op 240volt Dan proberen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2012 Report Share Posted 23 maart 2012 Beste Tubejack, O, hij doet 't heus wel: dat heeft een technicus al gemeten. Maar hij kan vermoedelijk alleen gebruikt worden in combinatie met een antieke Leak, Radford, Rogers e.d. stereo eindversterker via de specifieke "octal" achtpolige kabelaansluitingen. We zijn nog op zoek naar een geschikte eindversterker met die aansluitingen, èn naar die kabel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2012 Report Share Posted 23 maart 2012 Als ik van dit schema uitga zit er geen voeding in deze voorversterker? Dus dat moet uit b.v. een Leak TL/12 Plus komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 maart 2012 Report Share Posted 24 maart 2012 (...) Als ik van dit schema uitga zit er geen voeding in deze voorversterker? Dus dat moet uit b.v. een Leak TL/12 Plus komen? Beste Tubejack, Zo is het maar nèt! Dit is de achterzijde van een type Varislope 1, dat qua lay-out lijkt op type 2. We moeten de manual nog downloaden, dus de functie van die twee contactpennen helemaal links is nog niet duidelijk... (En... o wat zitten die RCA-sockets dicht bij elkaar! Die monsterlijk dikke RCA-pluggen van tegenwoordig passen daar natuurlijk weer niet in, zonder afslijping! Dit exemplaar is overigens zo te zien gemoderniseerd, met gold plated RCA-females. Nonsense! Vertind is toch goed genoeg?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 maart 2012 Report Share Posted 24 maart 2012 Beste Spido Ik vind het in deze Leak versterker zelfs lelijk. Vertinde of verchroomde aansluitingen zijn elektrisch gezien goed. Gewoon 1x per jaar schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol. Maar bij een enkele update vervang ik zelf ook de bestaande cinch aansluitingen door vergulde exemplaren. Wel zo subtiel, dat het niet of nauwelijks opvalt, dus esthetisch verantwoord is. Het oog wil ook wel eens wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 8 april 2012 Report Share Posted 8 april 2012 De WIMA FKP1 zijn gemonteerd in de "The Fisher X-100-A. Op de achtergrond zijn de Russische PIO's te zien. Alle oude ERO's zijn nu vervangen. Wel zo veilig nu. Dat was de 1e prioriteit. Ik moet zeggen dat het erg goed klinkt zo. Misschien in de toekomst wat anders proberen met tin folie, Jensens oid, (advies ?????) Het is allemaal erg makkelijk bereikbaar in deze versterker dus ook voor mij goed te doen. Of heeft iemand nog andere adviezen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 april 2012 Report Share Posted 9 april 2012 Die FKP1' s zijn denk ik onovertroffen qua prijs/kwaliteit, ze zijn heel mooi neutraal, snel en verliesarm En dàt is precies wat je wilt in de eindtrap van een versterker. Jensen of Audionote Pio's erg mooi, maar let op ze kunnen niet zo goed tegen warmte, dan loop je het risico dat ze gaan lekken, is mij en bij een van mijn leraren al gebeurt. De Russische Pio's geseald in glas zijn steviger, maar die ik gehoord heb K40...42 vond ik wat vaag en versmeerde het geluid. Volgens mij ben je nu "spekkoper" met die FKP1's Veel plezier ermee, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 http://www.ebay.nl/i...#ht_1283wt_1142 (...) Very rare and extremely well presented LEAK STEREO 60 Power Amplifier which comes complete with its original Stereo Varislope 2 Pre-Amplifier and connecting cable and power cable. The Leak Stereo 60 was the highest power version of all "Leak Stereo" valve amplifiers delivering a full 30 Watts per channel from ultra-linear connected EL34 valves in push pull for each channel. This example dates from between 1964 and 1967. It uses the specially designed type 8615 output transformers that have screen taps at 25% rather than the more usual 43% and 50% (this gives an output stage more closer in nature to Triodes) and a higher HT voltage which gives it the extra power whilst maintaining the very high standards set out for all Leak amplifiers. The Harmonic distortion at low power (3 watts) is below measurement detection (more than 90dB below the fundamental) and at 20 watts the 3rd Harmonic distortion is measured at 70dB below fundamental. (...) Grofweg twee-en-een-half duizend euro, dus ( € 2.493,63 oftewel GBP 2.060,00)! En dat voor een buizenversterker die al zo'n vijftig jaar oud is... Kennelijk zijn sommige van de jongelui-van-toen, die destijds hetzelfde onbereikbare high fidelity - ideaal koesterden als Spido, inmiddels wèl rijk geworden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 april 2012 Report Share Posted 10 april 2012 Ik vind het van de gekke Spido Maar voor de liefhebber. Leak TL12 mono blokken http://www.bassboy.com.au/getreel/site/classicamps/files/amps/leak/tl12/amp.htm http://link.marktplaats.nl/543884356 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 Ik vind het van de gekke Spido (...) Beste Tubejack, Dat kan ik me voorstellen! Ware 't niet dat zulke antiquiteiten destijds beter / muzikaler klonken (en nu nog stééds beter / muzikaler klinken!) dan àlles wat later werd bedacht en gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2012 Report Share Posted 11 april 2012 (edited) Zoiets valt nog steeds te bouwen Spido. Wat ik niet snap, dat in het schema KT66 buizen gebruikt worden. http://www.bassboy.c...l12/circuit.htm Terwijl in de specificaties de veel kleinere EL84 genoemd worden http://www.bassboy.c.../tl12/specs.htm Dan staan in het schema de KT66 buizen in triode (G2 is met een weerstand van 100Ω aan de Anode geknoopt) waarbij de KT66 inderdaad iets van 10...15watt leveren. Maar een EL84 red dat bij lange na niet, hooguit 5 watt. Ik neem aan dat ze KT66 bedoelen...* Maar goed, de spec's zijn zeer goed Of het zo goed klinkt t.o.v. nieuwe versterkers? Ik kan er ongehoord geen uitspraak over te doen. Ik heb het al gevonden de TL12 werd in 1957 afgelost door de TL12/plus die configuratie staat in ultra lineair en kan inderdaad 10...12 watt leveren. Edited 11 april 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2012 Report Share Posted 21 april 2012 (...) Leak TL/50 Plus monoblock power amplifiers. Vintage, vacuum tube, stereo amplifier set, very rare models. These were the highest powered and the highest priced amps built by Leak and are the most rare and best sounding. Used by the BBC for monitoring, they had lower distortion and higher power than other types. 60 watts per channel, Ultra-linear design, heavy steel chassis, heavy terminal board with PTP wiring, heavy choke filter and top quality transformers. Beautiful build and sound quality, with a clear and sweet sound and plenty of power for most speaker systems. Completely restored with top quality components, improved input wiring, and extra fusing for best protection. Uncommonly good! $4000.00 http://www.uptownaudio.com/used.htm Mooi hè? En dat voor maar... eh... (slik!) vierduizend dollar?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 april 2012 Report Share Posted 21 april 2012 Mooi hè? En dat voor maar... eh... (slik!) vierduizend dollar?! Mooi Spido, een vergelijkbare nieuwe set zal iets duurder zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 april 2012 Report Share Posted 23 april 2012 Beste Tubejack, Niets nieuws is vergelijkbaar met vintage! Nothing compares with Leak... uitgezonderd, wellicht: Radford. Ook héél mooi! En héél góed! (Dat kwam vooral door de uitgangstrafo's, zo vertelde men mij.) http://www.adventure...rd-electronics/ Weet iemand toevallig nog ergens een leuk setje staan - bijvoorbeeld een SC-22 preamp met STA-60 ( B ) of STA-100 stereo poweramp? Al jaren ongebruikt op zolder? Van een oud vrouwtje, of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2012 Report Share Posted 25 april 2012 Niets nieuws is vergelijkbaar met vintage! Dat is een waarheid als een koe Spido Ben nu deze aan het opknappen, beetje onbekent merk Optonia ST-3636 Mooi gemaakt, 5 voudige afstemcondensator, 3 dualgate mosfets in het afstemgedeelte. fase lineaire filters in het midden frequent etc. etc. etc. Om van te smullen zo mooi. Ook een lage vervorming In Nederland nog niet ontdekt. Hier wel http://www.audioscop...ner-p-1422.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 april 2012 Report Share Posted 26 april 2012 Dat is een waarheid als een koe Spido Dat is zeer bedenkelijk voor die koe. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 april 2012 Report Share Posted 29 april 2012 Dat is een waarheid als een koe Spido Holy Cow! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 april 2012 Report Share Posted 30 april 2012 Wat audio betreft, vind ik weinig heilig Spido. Feit is wel, dat vroeger "doorsnee" apparatuur heel wat beter in elkaar zat dan nu. En als het dan een keer stuk ging kon je het ook nog gewoon repareren. Laatst last ik ergens dat in moderne audio en zelfs versterkers. Steeds meer SMD onderdelen gebruikt worden. Net als de schrijver, vind ik dat uit oogpunt van service geen beste ontwikkeling. Maar on-topic in de kamer staat een Sony ST-3950 te spelen. Zeer degelijk en mooi. Als je alleen al ziet hoe mooi de draaiknoppen gemaakt zijn. Vandaag de dag nieuw onbetaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts