spido Posted 19 mei 2012 Report Share Posted 19 mei 2012 http://www.ortofon.c...2/AS%20212.jpeg http://www.ortofon.c...212%20MkII.jpeg Na al die jaren SME... nog steeds m'n favoriet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2012 Report Share Posted 27 mei 2012 Ik heb een Quad 303 eindversterker gekregen en een FM3 tuner beide opknappers. Mis alleen nog de voorversterker Quad 33. Volgens deze test van Jan Kool [...] De eindconclusie is eenvoudig: Quad heeft er wel weer voor gezorgd, dat het een merk blijft, dat thuishoort bij het allerbeste wat deze wereld aan audioapparatuur te bieden heeft. Maar zou het de moeite nog zijn om te restaureren naar al die jaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2012 Report Share Posted 27 mei 2012 Dan deze Pioneer SX-850, de bouwkwaliteit vind ik ook na meer dan 30 jaar uitmuntend. Speelt verbluffend goed samen met mijn Perfect Performers. Gaat na restauratie waarschijnlijk weer vele decennia mee. Soms denk ik stiekum wel eens.... zal ik de rest van de boel maar verkopen? Maar ja waar zet ik dan mijn draaitafel neer...? luxe problemen Zie ook http://www.audioreview.com/cat/amplification/receivers/pioneer/sx-850/prd_118739_1593crx.aspx#reviews Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 mei 2012 Report Share Posted 27 mei 2012 Wat een mooie Pioneer, Jack! Een schoonheid. Er zijn altijd wel fans voor Quad. Hoe ziet de behuizing er uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 mei 2012 Report Share Posted 27 mei 2012 De behuizing van de FM3 is matig en moet ook opnieuw gespoten worden de 303 is redelijk. Het is natuurlijk verschrikkelijk leuk om zoiets op te knappen, maar ik verwacht niet dat het ook na revisie op kan tegen zo'n SX-850. En die Quad serie heeft allerlei vreemde deels DIN aansluitsnoeren en normen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 28 mei 2012 Report Share Posted 28 mei 2012 Ja, dat is balen, die DIN aansluitingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 mei 2012 Report Share Posted 28 mei 2012 Ja, dat is balen, die DIN aansluitingen. Ook daar kun je prima allerlei snoeren voor maken en je kunt de gevoeligheid iets aanpassen meer naar de cd-norm van nu. Maar het is allemaal extra werk. Hier een mooi stuk voor de liefhebber http://www.technotekst.nl/quadrenovatie.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei 2012 Report Share Posted 28 mei 2012 Ruud Jansen van het hifi forum is gespecialiseerd in oude Quads. Heeft dat stuk ook geschreven waar Ivan het over heeft. Als je die 303 nog kwijt moet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 mei 2012 Report Share Posted 28 mei 2012 Ruud Jansen van het hifi forum is gespecialiseerd in oude Quads. Heeft dat stuk ook geschreven waar Ivan het over heeft. Als je die 303 nog kwijt moet? Het stuk is op de genoemde website is inderdaad van zijn hand. © Ruud Janssen, oktober 2004 Maar ik moet niks kwijt Carl Ik vroeg me alleen af of het nog zin had om zoiets op te knappen. Hij wordt in het stuk van Jan Kool als ik goed begrijp vergeleken met destijds top buizenversterkers van Quad, Radford en Lowther... http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kquad303-33.htm Is het nu ook te horen? Bovenstaande vraag wordt speciaal over versterkers van deze allure nogal eens gesteld. Zeer terecht meent men vaak, dat op een gemiddeld kamerniveau er geen verschil te horen is tussen diverse versterkers van behoorlijke kwaliteit en een redelijk vermogen. Verschillen, die men hoort, liggen dan meestal bovendien aan kleine afwijkingen in de pickup-aanpassingen en de voorversterkerschakelingen. Niet in de kwaliteit van de eindversterkers. Mijn eigen referentiestandaard is, zoals u wel bekend is, de Quad-buizenversterker. Iedere andere, van gelijk niveau zou ook kunnen (Radford bijvoorbeeld). Ik behoor ook beslist niet tot de groep fanatici, die direct met zeer absolute stelligheid kunnen beweren dat ze het verschil tussen 0,1 en 0,2 procent vervorming ondergaan als een auditieve marteling. Helaas moet ik zonder deze zekerheden het leven door. Nu echter moet ik toegeven dat er verschil is. Ook op lage niveaus is er een extra gemak en verbetering in definitieve, vooral in het laag merkbaar, dat niet te miskennen valt. Deze versterker geeft steeds de indruk te 'freewheelen'. Het is een zelfde soort verschil dat men vast kan stellen als eerst een versterker van uitstekende kwaliteit van een watt of 8 à 10 beluisterd wordt en daarna een Radford of Lowther of een ander beroemd merk met een vermogen van 25 tot 50 watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 29 mei 2012 Report Share Posted 29 mei 2012 Goedenavond. Even een update van mijn set. De "The Fisher X-100-A" met de FKP1 en pio's speelt erg mooi op mijn ESL57 speakers. Maar ik heb sinds gisteren een "The Fisher SA-16" staan. Is een versterkertje die uit een console komt en ik kwam deze op het spoor naar aanleiding van ene Sheldon Stokes. Schijnt een bekende in het Quad wereldje te zijn.... Dit schrijft hij......... http://www.quadesl.c...fisherSA16.html Ik moet zeggen.......volgens mij heeft hij gelijk De combinatie met de gemodde Dynaco PAS-3 is geweldig. Ik zou graag de economie willen stimuleren door een nieuwe dikke bak te kopen of zo, maar dat ga ik lekker niet doen Voor een paar foto's even de "flickr" link beneden aantikken aub. Staan weer meer nieuwe foto's. Groet een junior member.........( lid sinds 1 oct. 2002 en al een beetje oude man ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2012 Report Share Posted 30 mei 2012 Mooi, Symfo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juli 2012 Report Share Posted 17 juli 2012 Spido's verzamelzolder is al óvervol... anders zou hij vast nog wel een plaatsje inruimen voor wat nog altijd een fabelachtige luidsprekercombinatie is: Kelly Decca London Ribbon hogetonenluidsprekers (hier netjes in gefineerde kastjes ondergebracht, facultatief met frontjes zelfs) en Kelly Mk 7 15" (38 cm) basluidsprekers. Er werden destijds professionele tweeweg-monitors gemaakt met deze units. In principe kon de hoornbelaste hogetonen-ribbonspeaker al inzetten bij ca. 1000 Hz (min. 18 db/oct.), zodat de grote woofer niet àl te erg hoefde op te breken en ook niet àl te erg hoefde te bundelen, bij zijn pogingen het middengebied te verklanken. In dat geval moest men echter wel heel wat kleuring door hoornresonantie en compressievervorming van de hogetonenluidspreker voor lief nemen. Het zou wellicht beter zijn om er een geschikte middentoner tussen te plaatsen, teneinde problemen met de basluidspreker (opbreken en bundelen in zijn hoogste bereik) en de hogetonenluidspreker (kleuring en compressievervorming in zijn laagste bereik) te voorkomen. Wijlen Jan Endenburg zou, in de dagen van zijn roemruchte Engasound 3KF, vermoedelijk meteen een Fane 501 of 601 uit z'n doosje halen... Of wellicht een Jordan Watts module. Maar een vierwegsysteem, met een snelle, lichte 2" (titanium?) dome-unit om de impulsweergave in het hogere middengebied beter in fase-overeenstemming te brengen met de output van de vrijwel massaloze ribbon, zou wellicht de perfecte performance nog méér dichterbij brengen... (Mits het filter samen met de units "minimum phase" systeemprestaties levert, natuurlijk!) ][/font](...) EXTENDEDLoudspeaker systems perform more naturally if the tweeter has an extended frequency band. The DECCA literature of the nineteen seventies mentions a response that is practically flat up to 40.000 Hz. after which the response weakens a few dB and continues to 80.000 Hz.* The dimensions of the horn determine the lower cutoff frequency. The mouth opening of the DECCA horn measures 14.9 by 28.1 cm (the surface of the mouth opening is 418 cm2) and makes it possible to use the London Ribbon from 1000 Hz. on. So essentially it is suitable for use in a 2 way system. But generally a higher crossover frequency of about 3000 or even higher is recommended to avoid coloration. (...) http://www.soundfoun...amb/ribbon.html * Kent u een moderne tweeter die hier ook maar een béétje bij in de buurt komt? Wie ingaat op deze advertentie ( http://cgi.ebay.nl/w...#ht_5570wt_1141 ) zal er m.i. dus goed aan doen het geheel uit te breiden tot een deugdelijk drieweg- of vierwegsysteem. Het met deze units mee te leveren "originele filter" (tweeweg) ziet er eerlijk gezegd meer uit als vrij slordig amateurwerk (ferro boutjes & moertjes om de luchtspoelen vast te zetten, bijvoorbeeld!) - mogelijk echter wel op basis van een origineel (Decca) en goed schema. Maar hoe dan ook: de hier aangeboden Kelly/Decca luidspreker-units zijn zondermeer fel flonkerende juwelen in de schatkist van de hifi-geschiedenis. Ze zijn van museale, en dus feitelijk onschatbare waarde! Dan te bedenken dat de biedingen, op het moment van schrijven, nog niet hoger zijn gekomen dan ca. € 31,- Een schànde is 't, eigenlijk! P.S. Deze (Australische) ebay-adverteerder heeft nog veel méér interessante artikelen in de aanbieding, zoals een Garrard 401 draaitafel met SME 3009 arm. Zéér aanbevolen in de aandacht van onze dierbare draaitafel-vintage-liefhebbers! http://cgi.ebay.nl/w...#ht_3712wt_1141 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 juli 2012 Report Share Posted 18 juli 2012 Zit hier aan te meten een Sansui TU-666 uit begin 70er jaren. Schitterend mooi gebouwd er komt een mooi haast buizensound uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Een eigen foto ditmaal. Mooi gebouwd, in de jaren 70 konden ze er wat van! Het ontwerp is op buizen na, praktisch zo 1 op 1 overgenomen uit buizen ontwerpen uit de jaren 60. Als je goed op de foto kijkt dan zie je op het scherm, dat deze tuner -ook zo- "iets warm" klinkt de even harmonischen zijn iets in het voordeel. Als je van techniek en muziek houdt, dan is dit een juweeltje Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Een vraagje, gericht aan ervaren vintage-vrienden: Diverse van mijn vintage versterkers uit Engeland (Rogers, Armstrong, Leak) hebben luidspreker-aansluitingen voor stekkertjes met pootjes van ongelijke dikte: 3 mm (+) en 4 mm (-).* Maar die stekkertjes maken niet erg goed contact (meer). Ik overweeg om de pennetjes dikker te maken met een laagje soldeertin. Zou dat kunnen lukken? Of heeft iemand een beter idee? * aanduiding dikte van contactpennen gecorrigeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Even de pootjes van de contacten naar elkaar knijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Wellicht nieuwe stekkers? Conrad etc heeft een heel assortiment met o.a. bananen stekkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Diverse van mijn vintage versterkers uit Engeland (Rogers, Armstrong, Leak) hebben luidspreker-aansluitingen voor stekkertjes met pootjes van ongelijke dikte: 2 mm (+) en 3 mm (-).Maar die stekkertjes maken niet erg goed contact (meer). Ik overweeg om de pennetjes dikker te maken met een laagje soldeertin. Zou dat kunnen lukken? Lukken vast wel, maar soldeertin is geen beste geleider, dus ik denk dat de suggestie om nieuwe stekkertjes te vinden de betere is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2012 Report Share Posted 19 juli 2012 Even de pootjes van de contacten naar elkaar knijpen. Beste Kappa7, Je bedoelt de beide pootjes (resp. 3 en 4 mm) van het originele stekkertje? Zodat ze een beetje scheef naar elkaar toe komen te staan? Ja, dat zou inderdaad kunnen werken! Maar dan moet er wel héél subtiel geknepen worden, hè? Destijds waren er ook stekkertjes met een split in de lengterichting van de pootjes. Dan kon je, door een mes o.i.d. in de split te zetten, een pootje wat wijder maken. (Ach ja, destijds... ) Maar de pootjes waar het hier om gaat zijn massief en kunnen helaas dus niet uitgebogen worden. (Er is m.i. weinig principieel verbeterd aan versterkers in de laatste tientallen jaren - met uitzondering van de ontwikkeling van D-klasse tot UcD wellicht - maar ik moet eerlijk toegeven: de luidspreker-aansluitingen van goede versterkers zijn sinds deze stekkertjes, èn de daaropvolgende DIN-plugjes, wel een héél stuk beter geworden!) De andere heren worden wel bedankt voor hun suggesties! Banaanstekkers voor 4 mm aansluiting zijn bij Conrad e.a. ruim voorhanden. En er zijn ook "mini-banaanstekkers" (voor modelbouw met zwakstroom?) met een 2,6 mm pootje. Maar 3 mm banaanstekkers heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Bij bepaalde 4 mm banaanstekkers kun je een bladverenkrans van de pen verwijderen, waarna je een massieve pen van ca. 3 mm overhoudt. Maar die maakt dan niet beter contact dan het massieve 3 mm pootje van het oude, originele stekkertje. Vandaar dus mijn vertwijfelde oproep: ik heb immers al veel geprobeerd... en veel geleden. Banaanstekker (speciaal voor luidspreker-aansluiting): 4 mm met bladverencontact. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Lukken vast wel, maar soldeertin is geen beste geleider, dus ik denk dat de suggestie om nieuwe stekkertjes te vinden de betere is. Beste Thingman, Hangt de hele elektronische wereld niet van soldeertin aan elkaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Spido, class d ia alleen bruikbaar voor het laag,disco en als reserve versterker en thats ia all. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Die is dus nooit bij Sander wezen luisteren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Beste Thingman,Hangt de hele elektronische wereld niet van soldeertin aan elkaar? Jawel, maar niet als geleider, als het goed is gesoldeerd. De twee te solderen delen maken, door een behoorlijke contactdruk, electrisch contact met elkaar en soldeertin fixeert dit. Dat velen niet kunnen solderen en het tin zelf als geleider gebruiken is ook waar, maar laat onverlet dat de juiste soldeertechniek dit juist niet vereist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Die is dus nooit bij Sander wezen luisteren. Of wel! Hij is namelijk lang niet de enige die dat vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juli 2012 Report Share Posted 20 juli 2012 Spido is wezen luisteren bij Bruno Putzeys en was diep onder de indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts