Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Begin er plezier in de krijgen. In dit soort apparaten krijgen de grote voedings elco's het altijd zwaar voor hun kiezen.

Heb al leuke types gevonden. Even uitzoeken of het past en dat ik niet de gelijkricht dioden overbelast.

Guest tubejack

Wat goed is hoef je niet te vervangen, anders was het niet goed.

In deze schakeling zijn gewone silicium diodes goed.

Luister nu naar radio Noord Holland via een Rotel RT-1080 en daar zitten 1N4003 diodes in, van 9cent.

Hij klinkt ècht, dus "magisch mooi" via mijn Array set. Wat niet is goed was, is vervangen ;)

Móói, hè? Vintage...

Stereo60.gif

http://www.44bx.com/...ts/Stereo60.gif

Ja, dat is oer-hifi!

Jaren vijftig, zestig... toen de meeste mensen nog niet eens wisten wat "high fidelity" betekende.

Dan kon je dat nog 'ns wat uitleggen, op verjaardagen en zo.

Later (jaren zeventig, tachtig) werd hifi meer gemeengoed.

Er ontstond toen een breuk tussen èchte hifi en massa-hifi.

Spido bezat in die dagen een Denon PMA-770 (geïntegreerde) versterker.

Denon%20PMA770.JPG

Mèt van die mooie palissanderhouten zijpaneeltjes.

Paste prachtig bij de Denon direct-drive draaitafel-console DP60 (met Ortofon AS-212 arm en MC200 element).

Als men nu de specificaties van die Denon PMA-770 geïntegreerde versterker bekijkt...

dan vraagt men zich af, waarom er ooit nog àndere versterkers werden ontwikkeld!

En als men die van de Denon DP60 draaitafel bekijkt, vraagt men zich hetzelfde af ten aanzien van andere draaitafels...

http://audio-databas.../pma-770-e.html

denon1.jpg

(DP60 hier afgebeeld met de - overigens uitstekende! - standaard Denon arm.)

Enige "zwakte" van de versterker: de voor uiterst low output/low impedance MC-elementen vrij hoge afsluitimpedantie, via de ingebouwde MC-voorversterkertrap (t.w. 0,125 mV / 100 Ω ).

Maar met een externe step-up versterker van Ortofon zelf (MCA-76 c.q. MCA-10) op de MD-input was dat "probleem" al heel snel en zeer bevredigend opgelost.

Spido heeft zich vaak afgevraagd, waaròm hij ooit die PMA-770 van de hand deed.

En die DP60 draaitafel, cum annexis.

Een goede reden vond hij nooit.

Het móet wel weer een moment van zeer ernstige geesteszwakte en/of japonofobie zijn geweest! :o

Guest tubejack

Met de nieuwere MC elementen, verwacht eigenlijk geen problemen.

Mooie techniek uit 1982 een dubbele FET (buis zonder gloeidraad :rolleyes: ) in de phono ingang. Prachtig dat ze dat toen al konden :)

phonopma750.jpg

Met de nieuwere MC elementen, verwacht eigenlijk geen problemen.

Beste Tubejack,

Nee, "problemen" waren er eigenlijk ook niet. Maar met een lagere afsluitimpedantie (ca. 10Ω) klonk 't allemaal wat frisser.

De moderne top MC-elementen hebben overigens ongeveer dezelfde specs (ook qua inwendige impedantie*) als die vintage MC200.

* Bijvoorbeeld:

MC Anna: inwendige impedantie 6Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω

Xpression: inwendige impedantie 4Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω

MC20 Super: inwendige impedantie 5Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω

MC Windfeld: inwendige impedantie 4Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω

En bij de retrostijl SPU Synergy GM wordt zelfs aangegeven: inwendige impedantie 2Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10-50Ω.

Een waarschuwing tegen tè zwaar afsluiten, dus!

http://ortofon.com/products/cartridges

Guest tubejack

Dag Spido,

Welllicht, dat de ingangsimpedantie kan veranderen van R5 nu 100Ω naar 10Ω. = kwestie van 2 weerstandjes.

Maar het element waarmee nu speelt ziet graag 100Ω waarbij 135Ω ongeveer een optimum is :)

Recommended load directly into MC phono input: 97.6ohm ~ 806ohm (determine by listening,

http://www.lyraconno...los/delos3.html

Hoezo? Je schrijft vier maal groter dan. Lijkt me dan eerder een waarschuwing tegen te lage afsluiting.

Beste Seed7,

Bij het zeer lo-imp model SPU wordt een begrenzing van 50Ω aangegeven. Dat is de maximale geadviseerde afsluitimpedantie, dus.

Bij de andere lo-imp modellen wordt aangeraden om met meer dan 10Ω (>10Ω) af te sluiten. Zonder vermelding van de maximale afsluitimpedantie, dus.

Maar mijn gehoor liet mij weten dat bij de MC200 (inwendige impedantie per spoeltje slechts 3Ω!) de afsluitimpedantie van 10Ω (van de Ortofon MCA76 of MCA10 step-ups) verreweg het beste resultaat gaf.

Veel beter dan de MC-ingang van de geïntegreerde Denon PMA770 versterker (0,125mV/100Ω): levendiger, directer, frisser.

Voor meer info: http://www.hear.nl/f...an/page__st__30 , #33 .

Dag Spido,

Welllicht, dat de ingangsimpedantie kan veranderen van R5 nu 100Ω naar 10Ω. = kwestie van 2 weerstandjes.

Maar het element waarmee nu speelt ziet graag 100Ω waarbij 135Ω ongeveer een optimum is :)

Recommended load directly into MC phono input: 97.6ohm ~ 806ohm (determine by listening,

http://www.lyraconno...los/delos3.html

Beste Tubejack,

Met veel belangstelling las ik http://www.lyraconno...los/delos3.html .

Het viel mij op, dat de opgave van de inwendige DC-weerstand / AC-impedantie van het element (de spoeltjes c.a.) ontbreekt.

Frappant, ook, dat voor gebruik van trafo's een veel lagere afsluitimpedantie wordt geadviseerd dan bij gebruik van actieve MC-versterking. Wellicht zou het element verrassend goed presteren met zulke laagohmige trafo's, in plaats van een resistievere actieve MC-trap.

Bij het advies t.a.v. van de optimale toonarm(en) voor dit element ontbreekt helaas een goed advies m.b.t de arm-massa.

Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn dat een consument dat zelf gaat uitzoeken, dunkt me.

Guest tubejack

Beste Spido,

Met een VDV MC-10 step-up trafo gaat het uitstekend. De ohmse impedantie zit dan rond de 11Ω. Het is alleen wat meer werk om het een en ander uit te zoeken. Dit om ongewenste resonanties en opslinger effecten van de step-up trafo te voorkomen. Voor iemand die kan solderen is het goed te doen. voor de gemiddelde consument echter niet.

Wat mooier klinkt? Moeilijk.

Guest tubejack

Dit is hem dan een PMA-770 gemaakt in 1987 en door Eringa of geserviced/afgeregeld of verkocht, beide kan ook :)

denonpma770.jpg

Wel een beetje vies van binnen.

denonopma770binnen.jpg

Hij heeft een of meerdere keren een service beurt gehad. Uitgangrelais zijn vervangen. Lampjes ook maar daar zijn

de meeste weer aan vervanging toe.

Even aan gemeten er komt slechts 5mv gelijkspanning op de luidsprekerklemmen. Ga hem goed schoonmaken

en afregelen en die paar lampjes vervangen. Verder even niets. Het geluid wat ik tot nu toe heb gehoord is opmerkelijk

goed. Dat iemand dit wegdoet :confused::o

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Versterker van binnen schoongemaakt en opnieuw afgeregeld.

Staat nu in de woonkamer te spelen. Klinkt erg fraai, maar in deze staat beter als mijn Array.... eh nee. :o

Ga zo de phonotrap proberen. :)

Guest tubejack

Waar cd-weergave erg fraai klinkt, is de weergave via MC phonotrap nog een nivea hoger.

Er zit nagenoeg niets hards meer in het geluid, het is lekker snel!, het laag is af en toe lekker stevig.

E.e.a, gaat prima samen met de Delos.

Spido waarschijnlijk, had je niet het passende element, met deze phonotrap is wenig mis. ;)

Volgens mij wordt er in de eindtrap ook geen tegenkoppeling gebruikt maar "error correctie"

:)

Guest tubejack

Het zal je verbazen. Spido, zonde dat je deze versterker weg heb gedaan.

Ik vond onderop nog een sticker, hij heeft voor het laatst in 1999 een service beurt gehad.

Gisteravond LP's gedraaid, dan komt deze PMA770 tot leven. Het is een juweel

van een versterker, technisch zéér geavanceerd met schakelingen die dat nu 25 jaar later

nog steeds zijn. Zodra ik de onderdelen kan krijgen, wordt hij in ere hersteld :)

Edited by tubejack

Het zal je verbazen. Spido, zonde dat je deze versterker weg heb gedaan. (...)

Beste Tubejack,

Ja... maar er zijn daarna weer schoonheden in mijn leven gekomen, die in diverse opzichten met de PMA-770 konden wedijveren!*

Neem nu bijvoorbeeld de Marantz PM80 MkII SE (Special Edition). Die kon (en kan nog steeds!) àlles wat die dierbare Denon kon, maar dan nòg wat vaster, nòg wat kernachtiger.

Of de Bryston combinatie, met een slam en een wham waar je echt van staat te kijken, terwijl je toch gewoon zit te luisteren...

En nu dus de Denon (opnieuw!) combi van PRA-1200 en POA-2800 ("Optical Class A"). Die voor- en eindversterkercombinatie biedt àl het goede dat de vorige versterkers en versterkercombinaties boden, maar op een heel vanzelfsprekende, onopvallende wijze. Een reus die overtuigend kan fluisteren... èn bulderen. Inmiddels ongetwijfeld ook al weer vintage geworden. Zo gaat dat nu eenmaal, met goed spul.

Overigens waagt Spido het in alle voorzichtigheid en bescheidenheid er op te wijzen dat een betere (m.n. laagohmige en toch hoog belastbare / niet verzadigende) seriespoel in de laagsectie van het luidspreker-wisselfilter, en/of betere (kunststoffolie: MKP) (serie)condensator(en) in de hoog- en/of middensectie daarvan, vaak veel méér nuttig effect heeft/hebben dan het verruilen van de versterker of versterkercombinatie.

Hetzelfde geldt voor het zonodig verstevigen (steunbalkjes e.d.) en/of bitumineus dempen van de kastpanelen.

Zulke ingrepen kosten slechts dubbeltjes.

De ene versterker verruilen voor een andere is daarentegen vaak eerder een kwestie van duizendjes... :o

* Que reste-t-il de ons amours?

(...) Un souvenir qui me poursuit

Sans cesse (...)

http://www.youtube.com/watch?v=HY8w9VNkTUQ

(In plat Nederlands: Wat houden we over, van onze verliefdheden?

Een herinnering, die me achtervolgt...

Onophoudelijk...)

Guest tubejack

Beste Tubejack,

Ja... maar er zijn daarna weer schoonheden in mijn leven gekomen, die in diverse opzichten met de PMA-770 konden wedijveren!* [......]

Beste Spido,

Misschien ..... :)

Jaren zeventig... Niks mis mee!

(...) Heel veel muziek passeert de revue, en ik merk opeens dat ik verliefd ben geworden op dit versterkertje... LEAK heeft met de Delta 30 een begerenswaardige klassieker afgeleverd die, mits in goede staat, ook vandaag de dag nog heel goed meekan. (...)

delta30_trafo_outputtransistors_120511.jpg

delta30_profiel_120511.jpg

Lees meer : http://www.hifi.nl/recensies/4387/Vintage-Review-LEAK-Delta-30-versterker-Vintage-Review-LEAK-Delta-30-versterker.html

Guest tubejack

Ik geloof hem :)

[...]

Ik ga hem een keer helemaal binnenstebuiten laten keren door een expert die hem, liefst met originele onderdelen, in topconditie terugbrengt, en dan mag hij definitief plaatsnemen in mijn tweede set op de werkkamer, zo goed vind ik hem. Vijftien Watt per kanaal aan pure muzikale magie is genoeg, geloof me... [...]

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...