Guest tubejack Posted 13 november 2012 Report Share Posted 13 november 2012 Vandaag heb ik deze Pioneer SX-750 in de woonkamer neergezet. In werkelijkheid is hij nog véél mooier als het plaatje Met 2x 50watt aan 8 of 60watt aan 4Ω power zat. De FM ontvangst is heel erg goed, het stereobeeld komt ver buiten de luidsprekers. Het laag klinkt een beetje "boemerig" soms het midden een beetje "hol" de hoge tonen zijn fenominaal totaal niet scherp. Hij heeft lang niet gespeeld maar ziet er van binnen en buiten nagenoeg nieuw uit. Misschien moet het weer even op gang komen. Ik vind het supermooi gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Overigens... Pioneer leverde ook in de jaren zestig van de vorige eeuw al heel fraaie geïntegreerde buizenversterkers in techno-look. Qua uiterlijk wel vergelijkbaar met de (silicium transistor) Sony TA-1120 die ik al liet zien... maar dan nòg beschaafder, nòg cooler. Pioneer was toen (anno 1965) nog niet bekend in Nederland. Werd geïmporteerd door een hifi-winkel in Amsterdam. Zie bijvoorbeeld deze buizenversterker (SM-83): http://www.radiomuse...r_sm_83sm8.html Móói, hè? Alleen... eh... op "bedradingsniveau" vind ik de Leak toch nog net een beetje... eh... nètter dan deze Pioneer. (Dit lijkt wel een Philips versterker uit die dagen! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Móói, hè? Ik vind die SX-750 mooier om te zien. Hij had al een tijdje niet meer gespeeld dus in het begin van de avond was het net of hij even op gang moest komen. Na een uurtje spelen was het meeste wel weg. Toen we naar bed gingen, wou mijn vrouw onze Array installatie met de AB uitzetten. Ik tegen haar: "dat hoeft niet" de versterker zit ook in die kast. Zij: "ongelofelijk zo'n mooi geluid uit één kastje" En het beste moet nog komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Dit had ik vandaag op de werkbank. Een Luxman T-88v die ik een paar jaar terug heb gereviseerd en waar de eigenaar een betere antenne aansluiting wilde. Super ding ik kan ze nu nog mooier afregelen dan een jaar terug. De vervorming is onder de 0,1 % stereo bij 1Khz en dat kunnen alleen de beste op deze aardbol Omdat het dan ook nog v.n.l. even harmonische zijn klinkt deze tuner erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Beste Tubejack, Ben gisteravond op visite geweest bij iemand voor wie jij onlangs een historische Leak buizenversterker-combinatie hebt gerenoveerd. Hij liet ondermeer het Carnegie Hall Concert van Harry Belafonte horen, uit 1959. Wel van CD, want z'n originele RCA Victor LP-album was min of meer afgedraaid, zei hij. Dat was een wat vreemde ervaring, eerlijk gezegd. 't Klonk eigenlijk niet erg naar hifi, maar meer naar... ècht. Onopvallend goed, zou je kunnen zeggen. Bravo, buisjes! (En bravo Jack, natuurlijk!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Dank je Spido, ik hoop dat de eigenaar er de rest van zijn leven van kan genieten. Ik heb er een stukje over geschreven http://www.tubejack.nl/leak.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Mooi verslag, Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Eerste indrukken eigenaar .... Afgelopen avond de set voor de eerste keer laten spelen. Ongelofelijk! Wat geweldig, dat zulke stokoude spullen dankzij jouw heilzaam handelen weer zo prima kunnen werken. Het geluid is, heel kort samengevat, minder haaifaaierig dan met mijn moderne versterkers. Geen zweempje schraalheid, leegheid, kilheid (ja, ik overdrijf!), maar een natuurlijke, vanzelfsprekende, coherente klank. De impulsen zijn, vooral in midden en hoog, heel erg goed: snel, gedetailleerd en precies. En dankzij het speksteen, vermoed ik, mag de impulsverwerking in het laag er ook best wezen. Kortom: enthousiasme, hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 1+1=2 :-| M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 1+1=2 :-| Wat bedoel je Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 Achter deze linkjes mijn setje zoals deze nu staat te spelen. Helaas als ik een foto wil plaatsen wordt het scherm grijs en kan ik niets meer doen ???????????? http://www.flickr.co.../in/photostream http://www.flickr.co.../in/photostream Blue Amp Thorens TD125 met externe voeding en EMT XSD15 Dynaco PAS-3(gemodificeerd) voorversterker en een Blue Amp model 42 Dynakit ST-35 en een the Fisher SA-16(uit een console). Marantz CD-80 Links de Sugden P-51 en Lafayette LA224B De Quad ESL57 staan niet op deze foto's. Maar als je de de totale Flickr pagina van mij bekijkt kom je nog wel meer tegen. Ook wat zelfbouw van een aantal vrienden (oa. prachtige zelfbouw Atma Sphere's) http://www.flickr.com/photos/symfo/ De versterkers die er nu staan doen het allemaal echt erg goed op de ESL's Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 Mooi hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 Mooi verslag inderdaad, Jack. Papier in olie en mosterd condensatoren, je zou er bijna trek van krijgen! Omdat je vraagt wat ik bedoel met 1+1=2 zal mijn indruk wel niet kloppen. Ik dacht, aha, Spido is bij Klaas Feenstra langs geweest, en jij hebt de Leak 60 van laatstgenoemde onder handen genomen. Enfin, waardeloze speurneus, ik. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 Beste Symfo, Wat een prachtige verzameling! Mijn oog viel op jouw Lafayette / Bocama LA224B. Destijds was dat een vrij goedkope buizenversterker, waarvoor no-compromise audiofielen niet veel aandacht hadden. Maar ik lees hier en daar dat deze apparaten erg goed presteren, mits de condensatoren nog/weer in orde zijn. Hoe beoordeel jij de Lafayette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 november 2012 Report Share Posted 18 november 2012 Helaas als ik een foto wil plaatsen wordt het scherm grijs en kan ik niets meer doen ???????????? Nou... komt misschien door dat Copyright All rights reserved M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Leuke site: http://www.hifimuseum.de Een voorbeeldje: (...) Derk Kleis, Eindhoven, verwendet für die stereophonische Wiedergabe drei Lautsprecher an der Stirnseite des Saales und eine Vielzahl kleiner Lautsprecher an den Seitenwänden. Diese seitlichen Lautsprecher werden über ein Magnetbandgerät mit einer Verzögerung gespeist, die der Schallaufzeit entspricht. Es gelingt auf diese Weise, den räumlichen Gehöreindruck in einem größeren Teil des Wiedergaberaumes zu erwecken, als es bei Anordnung der Lautsprecher in der bisher üblichen Weise an der Stirnseite des Wiedergaberaumes allein möglich ist. Weiter läßt sich eine solche Anlage auch für unmittelbare Einkanal-übertragung und zur Vergrößerung der Nachhallzeit in Konzertsälen verwenden. (...) http://www.hifimuseu...r-tagungen.html Overtuigende nèp-stereo in 1954.Met allemaal 9768M luidsprekers in gesloten kasten, als ik me goed herinner.De 9710M wàs er immers nog niet? (Deze Ir. Derk Kleis heeft overigens nog steeds heel wat patenten op zijn naam staan.En vooral patenten die nog steeds van belang zijn. De naam van Ir. Derk Kleis zij dus nog steeds hoog geprezen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 (...) The Leak Stereo 60 was the highest power version of all "Leak Stereo" valve amplifiers delivering a full 30 Watts per channel from ultra-linear connected EL34 valves in push pull for each channel. This example dates from between 1964 and 1967. It uses the specially designed type 8615 output transformers that have screen taps at 25% rather than the more usual 43% and 50% (this gives an output stage more closer in nature to Triodes) and a higher HT voltage which gives it the extra power whilst maintaining the very high standards set out for all Leak amplifiers. The Harmonic distortion at low power (3 watts) is below measurement detection (more than 90dB below the fundamental) and at 20 watts the 3rd Harmonic distortion is measured at 70dB below fundamental. (...) Welke moderne versterker - buis of tor - komt ook maar enigszins in de buurt? Bedenk: "low power / 3 watts" is bij luidsprekers met gemiddeld rendement (90 dB/1W/1m) nogal luid (96 dB average, C-rating): boven deze luidheid neemt het kritisch luistervermogen / de gevoeligheid voor vervorming snel af. [Overigens: de veiling van deze vijftig jaar oude Leak buizen Varislope 2 Stereo voorversterker plus Stereo 60 eindversterker is beëindigd op 11 april j.l. op een totaalbedrag van GBP 2.060,00 (i.e. € 2.569,08).] http://www.ebay.nl/i...:MEWAX:PN:ENLRG ) Need I say more? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Welke moderne versterker - buis of tor - komt ook maar enigszins in de buurt? Iedere moderne versterker, als je hem maar met vintage meetappartuur doormeet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Beste Symfo, Wat een prachtige verzameling! Mijn oog viel op jouw Lafayette / Bocama LA224B. Destijds was dat een vrij goedkope buizenversterker, waarvoor no-compromise audiofielen niet veel aandacht hadden. Maar ik lees hier en daar dat deze apparaten erg goed presteren, mits de condensatoren nog/weer in orde zijn. Hoe beoordeel jij de Lafayette? De Lafayette is licht gemodificeerd door "Vintage Audio Repair" in Dordrecht. Erg goed gedaan voor een zeer redelijk bedrag. Onder andere met Russische Papier in olie's en Alps volume pot. En de toonregelingen zijn gepasseerd. Dus nog geen andere bekabeling of zo en geen echt dure condensatoren. Maar de versterker speelt echt erg mooi op de Quad ESL speakers. Ik vind deze echt ondergewaardeerd. Als je er 1 op MP koopt en er 50 euro tegen aan gooit heb je voor onder de 200 euro echt een geweldig versterkertje die je zal verbazen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Dynaco ST-35 en de Fisher SA-16 nog wel een aardig stukje beter spelen. Zou aan het "ijzer" moeten liggen. Echt zeer stabiel. Groet: Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Papier in olie en mosterd condensatoren Olie en azijn misschien Vandaag moest ik zelf twee p.i.o. condensatoren uit mijn scheidingsfilter verwijderen en vervangen door een ander type. Pio's waren niet goed.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Niet goed, in de zin van kapot, of niet goed in de zin van, de kaboutertjes kunnen er niet overheen? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Niet goed, in de zin van kapot, of niet goed in de zin van, de kaboutertjes kunnen er niet overheen? M rc Yep, de kabouters lopen zich er stuk op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Nieuw speeltje, Akai GX630DB heb ik eerder ooit zelf 25 jaar terug gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Zwaar ding Jack. Moet je er nog veel aan doen? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 november 2012 Report Share Posted 19 november 2012 Vandaag geprobeerd en hij deed het eigenlijk probleemloos. De koppen en capstan/aandrukrol moeten even schoongemaakt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts