Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Lekker aan het prutsen met vintage audio :)

Vanavond 3 verschillende versterkers aan een paartje Hepta Gems MKII aangesloten.

Een gerestaureerde Pioneer SA-7800 met alleen al 40.000uF sap in de voeding heeft geen enkel probleem om ze aan te sturen.

Klinkt heel aardig niet scherp of boemerig.  Stemmen klinken wat neuzelig.

Dan een buizenbak een UL-40S2 met 6550 buizen en 2x 30watts.  Klinkt mooi, maar wat rustig, stemmen zijn vrij natuurlijk, hoog sprankelt niet echt.

die 2x30watts zijn geen overbodige luxe.... :wacko:

Een gereviseerde Sony TA-4650 Vfet , dit is de beste combi van de drie ,  stemmen komen mooi los uit de box, het hoog sprankelt. Klinkt gewoon lekker je kunt er uren naar luisteren.  En dan te bedenken dat deze Vfet  al een aantal jaren terug is opgeknapt.  Nu heb ik veel mooiere onderdelen.

De TA? dempers die onder deze boxen zitten zijn bijzonder effectief :)

Èchte vintage draaitafels kunnen natuurlijk (ook) voor 78 toerenplaten worden gebruikt.

Dit museumstuk wordt / werd daar kennelijk zelfs alléén voor toegepast:

$T2eC16Z,!zEE9s3!YbwKBSCv!ELjB!~~60_14.J  
Thorens TD 124 turntable. Serial number: 34735. Comes with Leak tonearm, cartridge, and transformer.  There is a stylus for playing 78 speed LP's currently. One can change this out or the arm etc. The table is in nice shape showing little wear. (...)

http://www.ebay.nl/itm/Thorens-TD-124-turntable-with-Leak-tonearm-cartridge-and-transformer-/161086028632?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item258179bb58#ht_500wt_1084

Èchte vintage draaitafels kunnen natuurlijk (ook) voor 78 toerenplaten worden gebruikt.

http://www.ebay.nl/itm/Thorens-TD-124-turntable-with-Leak-tonearm-cartridge-and-transformer-/161086028632?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item258179bb58#ht_500wt_1084

museumstuk indeed, mooi ding.

Hele mooie Thorens.

Enga Sound beloofde in haar advertenties destijds foutloos aftasten van 100µ horizontale groefmodulatie bij de geadviseerde naaldkracht.

Maar ik denk dat die belofte alleen maar kon worden waargemaakt in de sublieme, eigen Decca International toonarm. En dan vermoedelijk alleen door de beste exemplaren en in optimale opstelling (zonder akoestische feedback, bijvoorbeeld).

deccainternationa900.gif

deccainterpivot900.gif

http://www.soundfountain.com/amb/ortodeccatan.html

Ach, die audiofieltjes van nu... Ze moesten eens weten hoe mooi het vroeger was!

P.S.

Binnenkort bij mijn verzameling :D

Helaas heb ik nog geen Decca element.

Ik moet mij daar nog in verdiepen.

Ik zie hele dure op Ebay,maar dat is niet de bedoeling.

Het is maar voor erbij,

Misschien zet ik hem op de Garrard 301.

:o "Het is maar voor er bij?"

Zo'n antieke Decca arm/element-combinatie zou ook jóu wel eens van je geloof in hedendaagse hifi kunnen afhelpen!

(...) You have never heard a snare drum or cymbal retrieved from a vinyl groove until you've heard what the London does. When tracking correctly, its transient delivery was nothing short of astonishing—by a laughable margin, the most realistic I've ever heard. The entire drum kit, in fact, from the kick drum up, left my mouth agape. The same with voices, which were delivered with a coherence—a wholeness—that was scary with the lights out. Rhythmically, dynamically, and, to a lesser degree, spatially, the London Reference is in a league of its own. It speaks with a single voice of authority as has no other cartridge in my experience. (...)

http://www.stereophile.com/content/london-decca-jubileereference-phono-cartridge-fremer-london-reference

En dan behielp Michael Fremer zich nog wel met een moderne Immedia RPM toonarm...

Alles kan,ik heb nog nooit een Decca arm of element gehad of gehoord.

Op termijn zal ik wel een Decca element kopen.

Het zou mij wel verrassen als dat beter klinkt dan een Ortofon spu of een emt tds-15 element.

Maar het kan altijd beter zegt men.

Die recencie is veelbelovend.

:o "Het is maar voor er bij?"

Zo'n antieke Decca arm/element-combinatie zou ook jóu wel eens van je geloof in hedendaagse hifi kunnen afhelpen!

http://www.stereophile.com/content/london-decca-jubileereference-phono-cartridge-fremer-london-reference

En dan behielp Michael Fremer zich nog wel met een moderne Immedia RPM toonarm...

De griezelfilms van vroeger waren ook heel griezelig, maar nu lachen we erom, net als om die geweldige special effects.

Dat is met dit soort oud spul toch ook zo?

Hoe dan ook.

Ik kocht 5 tonearmen  voor e200 waaronder de Decca en een sme improved,die zijn samen wel e200 waard.

Daar zit ook een Thorens kugelarm,een Thorens tp14 bij en nog een Thorens arm waarvan ik het type niet weet.

Ook nog twee armborden en wat onderdelen.

Leuk voor de hobby :D

Hoe dan ook.

Ik kocht 5 tonearmen  voor e200 waaronder de Decca en een sme improved,die zijn samen wel e200 waard.

Daar zit ook een Thorens kugelarm,een Thorens tp14 bij en nog een Thorens arm waarvan ik het type niet weet.

Ook nog twee armborden en wat onderdelen.

Leuk voor de hobby :D

Beste Groovy,

Wellicht kan deze link je helpen?

http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html

De griezelfilms van vroeger waren ook heel griezelig, maar nu lachen we erom, net als om die geweldige special effects.

Dat is met dit soort oud spul toch ook zo?

Beste Knor,

Vind jij die moderne dertien-in-een-dozijn horror kleurenfilms uit Hollywood, met al die flitsende special effects (oooh... 't lijkt ècht of er ècht een draak uit die meid d'r opensplijtende buik komt... en nòg eentje... en nòg eentje!!) en die spannende surround muziek (boemmm boemmm... tsjeng, pringel... boemmm boemmm) wèrkelijk griezeliger dan die sinistere, schimmige, geluidloze zwart/wit (sepia/donkerbruin) films uit de oude Duitse, Franse en Amerikaanse expressionistische dozen? De èchte Nosferatu, Dracula, Frankenstein, Caligari c.s.: èchte Jungiaanse archetypen, dus, en niet de aangebrande fantasieën van een gesjeesde comic writer?

Wat dat oude audiospul betreft: ga eerst eens daar naar luisteren.

Wellicht begrijp je dan waarom die antieke pick-up elementen zoals de Decca "London", de Ortofon "SPU" en de EMT "Tondose" modellen na tientallen jaren nog steeds bestaan.

Waarom "oude" liefhebbers ze houden en koesteren. En waarom er nog steeds nieuwe liefhebbers bijkomen.

Beste Knor,

Vind jij die moderne dertien-in-een-dozijn horror kleurenfilms uit Hollywood, met al die flitsende special effects (oooh... 't lijkt ècht of er ècht een draak uit die meid d'r opensplijtende buik komt... en nòg eentje... en nòg eentje!!) en die spannende surround muziek (boemmm boemmm... tsjeng, pringel... boemmm boemmm) wèrkelijk griezeliger dan die sinistere, schimmige, geluidloze zwart/wit (sepia/donkerbruin) films uit de oude Duitse, Franse en Amerikaanse expressionistische dozen? De èchte Nosferatu, Dracula, Frankenstein, Caligari c.s.: èchte Jungiaanse archetypen, dus, en niet de aangebrande fantasieën van een gesjeesde comic writer?

Wat dat oude audiospul betreft: ga eerst eens daar naar luisteren.

Wellicht begrijp je dan waarom die antieke pick-up elementen zoals de Decca "London", de Ortofon "SPU" en de EMT "Tondose" modellen na tientallen jaren nog steeds bestaan.

Waarom "oude" liefhebbers ze houden en koesteren. En waarom er nog steeds nieuwe liefhebbers bijkomen.

Allemaal emotie :)

Niks mis mee natuurlijk, maar het kleurt de waarneming nogal.

Niettemin geniet ik van oud of nieuw, zolang het maar iets te zeggen heeft.

Qua film spant 'the exorcist' voor mij nog de kroon, voor wat betreft bestaanbare griezeligheid.

Qua film spant 'the exorcist' voor mij nog de kroon, voor wat betreft bestaanbare griezeligheid.

Die werkte erg op mijn lachspieren :D  Vond ik "Terminator" en "Don't look now" toch beter. Ook al wel ouwetjes.

Maar horror is sowieso niet erg aan mij besteed.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...