Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Knor,

Jij laat dus een microfoon voor jou luisteren?

Nee hoor. Ik ben me gewoon bewust van een aantal kleurende factoren die op het luisteren van toepassing kunnen zijn. Emotionele betrokkenheid bij de geluidsproducerende elementen is er daar één van -- eentje die ik bij jou bijzonder sterk vertegenwoordigt zie ook. Het is eigenlijk vooral emotie dat je verbindt met de denkbeelden die je zo koestert, maar het is niet ratio, logica of schoon gezond verstand.

Je hebt ook gelijk dat ik me niet zo gek laat maken door ouwe meuk vanuit emotionele blingbling.

Het kost een hoop geld om dat weer in orde te krijgen of te houden en het klinkt daarna niet veel beter of slechter dan wat je tegenwoordig met een goede voorselectie kunt bemachtigen.

Nee hoor. Ik ben me gewoon bewust van een aantal kleurende factoren die op het luisteren van toepassing kunnen zijn. Emotionele betrokkenheid bij de geluidsproducerende elementen is er daar één van -- eentje die ik bij jou bijzonder sterk vertegenwoordigt zie ook. Het is eigenlijk vooral emotie dat je verbindt met de denkbeelden die je zo koestert, maar het is niet ratio, logica of schoon gezond verstand.

Je hebt ook gelijk dat ik me niet zo gek laat maken door ouwe meuk vanuit emotionele blingbling.

Het kost een hoop geld om dat weer in orde te krijgen of te houden en het klinkt daarna niet veel beter of slechter dan wat je tegenwoordig met een goede voorselectie kunt bemachtigen.

Beste Knor,

In mijn omgeving zijn er velen die spelen met moderne topklasse apparatuur.

En een gedeelte van mijn eigen verzameling is ook nog redelijk nieuw.

Anders dan jij vermoedelijk veronderstelt, heb ik de volle mogelijkheid "vintage" (al dan niet gerenoveerde of NOS) apparatuur te vergelijken met hedendaagse topklassers.

Wanneer jij stelt dat "met een goede voorselectie" moderne apparatuur beschikbaar is die niet veel beter of slechter klinkt dan gerenoveerde ("analoge", vanzelfsprekend) vintage apparatuur, heb je m.i. wel gelijk; maar slechts ten dele.

Allereerst stel ik vast dat veel van de moderne topproducten in feite modificaties zijn van zeer oude ontwerpen.

Soms is de kwaliteit min of meer gelijk aan het origineel, en soms niet.

Moderne fabricagemethodes en nieuwe materialen hebben echter wel vaak geleid tot een geringere kwaliteitsspreiding en een hogere belastbaarheid. Dat is pure winst.

Daartegenover stel ik vast, dat sommige van de "vintage" topproducten kennelijk & helaas tè goed waren voor deze wereld - waarvan de productie om commerciële redenen werd gestaakt - en uiteindelijk de weg gingen van alle stof en dan ook alleen nog in onze (heerlijk gekleurde!) jeugdherinneringen zijn blijven bestaan.

Het Goodmans point-source driewegsysteem "Triaxom" bijvoorbeeld, de superstijve "piston action" Leak "Sandwich" luidsprekers en de ioniserende Fane Ionofane / DuKane Ionovac hogetoners: zonder bewegende massa en volstrekt recht tot vèr in het supersoon... Wie kent ze nog?

De beste* luidsprekers die ik zèlf ooit bezat, waren enorme transmissielijnen met een machtige Leak "Sandwich" 32cm woofer, twee Jordan Watts modules voor het gehele vocale bereik en een bijna massaloze Decca "London" ribbon hogetonenluidspreker.

Allemaal naar de eeuwige jamsession! :(

Voor het beoordelen van apparatuur gebruik ik testsignalen, waaronder sinussweeps bij diverse voltages, ruisburts en blokgolven.

Ik neem spectrumanalyses via een nog steeds (want di-gi-taal!) modern apparaat met een ingebouwde roseruisgenerator en een bijbehorende gecalibreerde meetmicrofoon.

Maar ook gebruik ik voor het beoordelen muziek en spraak.

Want het is vooral de juiste verwerking van spraakklanken - de articulatie - die voor mij, taalwetenschapper, als criterium kan gelden.

Zoals een befaamde Britse luidsprekerontwerper ooit zei: "Ik hoef alleen maar "This is the BBC with the News" te horen, om te weten hoe goed of slecht de speaker is."

Maar ja, dat was dan ook in de dagen van de "vintage" nieuwslezers, die alle "minor variations" (aspiration, progressive & regressive adaptation, voicing / devoicing, fortis & lenis consonnants etc.) beheersten.

Die nieuwsflitsjongelui van tegenwoordig, en ook die (m.n. pop)artiesten van nu, rommelen vaak maar wat aan met hun uitspraak.

Die zijn geen hifi waard, eigenlijk.

(Wie is nu eigenlijk gebaat met opname & weergave van iets slechts?)

* "De beste" is natuurlijk een generaal oordeel - een "verzamel-oordeel" - dat niet objectief valt af te meten.

Want er zal ongetwijfeld vervorming zijn geweest. En kleuring. En na-ijling. En niet-lineairiteit. En nog méér, ondanks alle tegenmaatregelen, wat nu eenmaal niet ideaal en niet perfect kàn zijn bij een werkelijk bestaande, stoffelijke & werkelijk werkende luidspreker.

Maar door een aantal voor mij - en met mij vele anderen die ze ooit hoorden - kenmerkende eigenschappen klonken die luidsprekers heel erg "ècht".

En dat "èchte" ervaar ik bij heel veel moderne apparatuur helaas niét - ook al zijn er een paar gelukkige uitzonderingen.

Wellicht hangt het samen met de grotere vrijheid die men zich destijds gunde om èchtheid te laten prevaleren boven "rechtheid".

De originele Quad ESL balansluidspreker (1953) mocht bijvoorbeeld in Duitsland het predikaat "hifi" of "high fidelity" niet voeren, omdat de basweergave niet voldeed aan de DIN 45.500 norm.

Toch wordt deze luidspreker door velen nog steeds zeer hoog gewaardeerd wegens - in akoestisch optimale opstelling - de prachtige resolutie en doortekening van m.n. het vocale bereik. En werd deze luidspreker zelfs door mijn idool Harold Joseph Leak min of meer stiekem en strikt intern & geheim als referentie gebruikt, vanwege de superieure blokgolfweergave, de fasecoherentie en het "musical perspective" (zoals H.J. het noemde) in het vocale bereik.

De B&W DM2(A) was een 1/8 lambda transmissielijnsysteem, dat in zijn (gezien het bescheiden formaat) zeer royale basbereik ruim over de grenzen van ± 3dB ging: daar gedroeg het systeem zich als een onvoldoende gedempte pijp (c.q. een "lossy" closed system). Maar er zijn er nog steeds velen, die zijn gemakkelijke, impulsrijke, gedetailleerde en mooi gedefinieerde bas zeer waarderen.

De p.u. elementen die ik noemde (Decca "London", Ortofon "SPU", EMT "Tondose") zijn vooral befaamd vanwege hun kernachtige bassen, hun homogeniteit en hun fenomenale transiënts.

Ook Klipsch luidsprekers worden door liefhebbers vooral bemind om hun impulsiviteit.

Allemaal zijn ze voorbeelden van apparaten waarbij "echtheid" eerder toepasselijk kan zijn dan "rechtheid".

Impulsverwerking lijkt met name essentieel te zijn voor die beleving van "echtheid".

Enige kleuring, vervorming en niet-lineairiteit neemt men daarbij kennelijk graag voor lief.

We meten apparatuur echt wel goed, hoor.

Maar we interpreteren de resultaten vermoedelijk niet juist.

Niet "naar de menselijke maat", bedoel ik.

Guest tubejack

Vandaag staat deze  Leak Stereofectic F.M. Tuner op de werkbank.

Ziet er héél eenvoudig uit niet :huh: schijn bedriegd ;)

sterofeticvoor.jpg

Gemaakt 14-7-1969  en doet het  gewoon.  Kwaliteit dus  :)

Elco's "made in Holland"

sterofeticelcos.jpg

sterofeticbinnen.jpg

Binnen een zwaar verzilverde 4voudige ! afstemcondensator wat de selectiviteit ten goede komt.

Ondanks zijn bescheiden voorkomen,  straalt deze Leak kwaliteit uit.  Nu na 44 jaar moeten er

wel een aantal onderdelen vervangen worden.  Het mooie is dat die blauwe Philips elco's gewoon

nog nieuw gemaakt worden. 

Ik verwacht dat deze Stereofectic na revisie menig mens zal verbazen

Leak was zijn tijd vér vooruit.

Vriendelijke groet,

Jack

(...) Ondanks zijn bescheiden voorkomen,  straalt deze Leak kwaliteit uit.  (...)

:) "Ware schoonheid zit van binnen!"

(Wie zei dat onlangs ook al weer?)

Nou was dit destijds wel ongeveer het duurste spul op de markt, hoor.

Die Stereo 70 versterker, bijvoorbeeld, kostte ƒ 1060,- bij de exclusieve dealers.

Voor Jan Modaal was dat toen twee maanden salaris (netto)...

Guest tubejack

Oproep:

Wie o wie, kan helpen?

Ik kan en wil niet alles zelf,  ik heb de afgelopen jaren een redelijk netwerk opgebouwd van mensen die Vintage audio repareren/restaureren

met dezelfde passie die ik heb voor tuners en buizen.

Zoek een betrouwbaar iemand die goed is in het repareren van tape- en casette decks.   Ik wil alleen mensen door kunnen sturen naar een goed adres en hoef/wil er geen geld, privileges of andere bemoeienissen mee. 

Eventueel maak ik belangeloos  reclame op mijn site.

Stuur even een PM als je iemand weet.

Vriendelijke groet,

Jack

Enga Sound beloofde in haar advertenties destijds foutloos aftasten van 100µ horizontale groefmodulatie bij de geadviseerde naaldkracht.

Maar ik denk dat die belofte alleen maar kon worden waargemaakt in de sublieme, eigen Decca International toonarm. En dan vermoedelijk alleen door de beste exemplaren en in optimale opstelling (zonder akoestische feedback, bijvoorbeeld).

deccainternationa900.gif

deccainterpivot900.gif

http://www.soundfountain.com/amb/ortodeccatan.html

Ach, die audiofieltjes van nu... Ze moesten eens weten hoe mooi het vroeger was!

P.S.

Hebbes

315mk4x.jpg

Guest tubejack

Nee die  747 is van een klant.

Zelf heb ik een GX-630DB  een "werkpaard"  en die doet het gewoon ;)  Heeft wel 2sc458 transistoren aan boord  :blink: 

Maar zo lang het speelt :)

AKAI_Tape_GX-630DB_00.jpg

Er staat er een op Marktplaats € 85,- speelt, neemt op en spoelt. Het was in 1975 een van de top recorders. De Ferrograph en Dokorder konden daar niet tegenop. het was meer iets in de klasse van Uher en Tandberg. Ik heb toen gekozen voor een Revox A77 die ik nog steeds heb. Ook een erg mooi ding, vooral mechanisch.

:)

Guest tubejack

De Sansui  TU-X1  speelt weer als een zonnetje en de eigenaar is (dus ik ben) blij. :)

tu-x1.jpg

Goedenavond Jack,

Nogmaals bedankt voor de reparatie!
Wat een feest om weer naar mijn tuner te luisteren ,al geweldige ontvangst met een raamantenne ,maar zal me nu gaan verdiepen in het aanschaffen van een buitenantenne .

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...