spido Posted 22 augustus 2013 Report Share Posted 22 augustus 2013 Allemaal emotie Niks mis mee natuurlijk, maar het kleurt de waarneming nogal. (...) Beste Knor, Jij laat dus een microfoon voor jou luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 22 augustus 2013 Report Share Posted 22 augustus 2013 Beste Knor, Jij laat dus een microfoon voor jou luisteren? Nee hoor. Ik ben me gewoon bewust van een aantal kleurende factoren die op het luisteren van toepassing kunnen zijn. Emotionele betrokkenheid bij de geluidsproducerende elementen is er daar één van -- eentje die ik bij jou bijzonder sterk vertegenwoordigt zie ook. Het is eigenlijk vooral emotie dat je verbindt met de denkbeelden die je zo koestert, maar het is niet ratio, logica of schoon gezond verstand. Je hebt ook gelijk dat ik me niet zo gek laat maken door ouwe meuk vanuit emotionele blingbling. Het kost een hoop geld om dat weer in orde te krijgen of te houden en het klinkt daarna niet veel beter of slechter dan wat je tegenwoordig met een goede voorselectie kunt bemachtigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 22 augustus 2013 Report Share Posted 22 augustus 2013 Die werkte erg op mijn lachspieren Vond ik "Terminator" en "Don't look now" toch beter. Ook al wel ouwetjes. Maar horror is sowieso niet erg aan mij besteed. Nee dat blijkt, als ie op je lachspieren werkte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 augustus 2013 Report Share Posted 22 augustus 2013 Nee hoor. Ik ben me gewoon bewust van een aantal kleurende factoren die op het luisteren van toepassing kunnen zijn. Emotionele betrokkenheid bij de geluidsproducerende elementen is er daar één van -- eentje die ik bij jou bijzonder sterk vertegenwoordigt zie ook. Het is eigenlijk vooral emotie dat je verbindt met de denkbeelden die je zo koestert, maar het is niet ratio, logica of schoon gezond verstand. Je hebt ook gelijk dat ik me niet zo gek laat maken door ouwe meuk vanuit emotionele blingbling. Het kost een hoop geld om dat weer in orde te krijgen of te houden en het klinkt daarna niet veel beter of slechter dan wat je tegenwoordig met een goede voorselectie kunt bemachtigen. Beste Knor, In mijn omgeving zijn er velen die spelen met moderne topklasse apparatuur. En een gedeelte van mijn eigen verzameling is ook nog redelijk nieuw. Anders dan jij vermoedelijk veronderstelt, heb ik de volle mogelijkheid "vintage" (al dan niet gerenoveerde of NOS) apparatuur te vergelijken met hedendaagse topklassers. Wanneer jij stelt dat "met een goede voorselectie" moderne apparatuur beschikbaar is die niet veel beter of slechter klinkt dan gerenoveerde ("analoge", vanzelfsprekend) vintage apparatuur, heb je m.i. wel gelijk; maar slechts ten dele. Allereerst stel ik vast dat veel van de moderne topproducten in feite modificaties zijn van zeer oude ontwerpen. Soms is de kwaliteit min of meer gelijk aan het origineel, en soms niet. Moderne fabricagemethodes en nieuwe materialen hebben echter wel vaak geleid tot een geringere kwaliteitsspreiding en een hogere belastbaarheid. Dat is pure winst. Daartegenover stel ik vast, dat sommige van de "vintage" topproducten kennelijk & helaas tè goed waren voor deze wereld - waarvan de productie om commerciële redenen werd gestaakt - en uiteindelijk de weg gingen van alle stof en dan ook alleen nog in onze (heerlijk gekleurde!) jeugdherinneringen zijn blijven bestaan. Het Goodmans point-source driewegsysteem "Triaxom" bijvoorbeeld, de superstijve "piston action" Leak "Sandwich" luidsprekers en de ioniserende Fane Ionofane / DuKane Ionovac hogetoners: zonder bewegende massa en volstrekt recht tot vèr in het supersoon... Wie kent ze nog? De beste* luidsprekers die ik zèlf ooit bezat, waren enorme transmissielijnen met een machtige Leak "Sandwich" 32cm woofer, twee Jordan Watts modules voor het gehele vocale bereik en een bijna massaloze Decca "London" ribbon hogetonenluidspreker. Allemaal naar de eeuwige jamsession! Voor het beoordelen van apparatuur gebruik ik testsignalen, waaronder sinussweeps bij diverse voltages, ruisburts en blokgolven. Ik neem spectrumanalyses via een nog steeds (want di-gi-taal!) modern apparaat met een ingebouwde roseruisgenerator en een bijbehorende gecalibreerde meetmicrofoon. Maar ook gebruik ik voor het beoordelen muziek en spraak. Want het is vooral de juiste verwerking van spraakklanken - de articulatie - die voor mij, taalwetenschapper, als criterium kan gelden. Zoals een befaamde Britse luidsprekerontwerper ooit zei: "Ik hoef alleen maar "This is the BBC with the News" te horen, om te weten hoe goed of slecht de speaker is." Maar ja, dat was dan ook in de dagen van de "vintage" nieuwslezers, die alle "minor variations" (aspiration, progressive & regressive adaptation, voicing / devoicing, fortis & lenis consonnants etc.) beheersten. Die nieuwsflitsjongelui van tegenwoordig, en ook die (m.n. pop)artiesten van nu, rommelen vaak maar wat aan met hun uitspraak. Die zijn geen hifi waard, eigenlijk. (Wie is nu eigenlijk gebaat met opname & weergave van iets slechts?) * "De beste" is natuurlijk een generaal oordeel - een "verzamel-oordeel" - dat niet objectief valt af te meten. Want er zal ongetwijfeld vervorming zijn geweest. En kleuring. En na-ijling. En niet-lineairiteit. En nog méér, ondanks alle tegenmaatregelen, wat nu eenmaal niet ideaal en niet perfect kàn zijn bij een werkelijk bestaande, stoffelijke & werkelijk werkende luidspreker. Maar door een aantal voor mij - en met mij vele anderen die ze ooit hoorden - kenmerkende eigenschappen klonken die luidsprekers heel erg "ècht". En dat "èchte" ervaar ik bij heel veel moderne apparatuur helaas niét - ook al zijn er een paar gelukkige uitzonderingen. Wellicht hangt het samen met de grotere vrijheid die men zich destijds gunde om èchtheid te laten prevaleren boven "rechtheid". De originele Quad ESL balansluidspreker (1953) mocht bijvoorbeeld in Duitsland het predikaat "hifi" of "high fidelity" niet voeren, omdat de basweergave niet voldeed aan de DIN 45.500 norm. Toch wordt deze luidspreker door velen nog steeds zeer hoog gewaardeerd wegens - in akoestisch optimale opstelling - de prachtige resolutie en doortekening van m.n. het vocale bereik. En werd deze luidspreker zelfs door mijn idool Harold Joseph Leak min of meer stiekem en strikt intern & geheim als referentie gebruikt, vanwege de superieure blokgolfweergave, de fasecoherentie en het "musical perspective" (zoals H.J. het noemde) in het vocale bereik. De B&W DM2(A) was een 1/8 lambda transmissielijnsysteem, dat in zijn (gezien het bescheiden formaat) zeer royale basbereik ruim over de grenzen van ± 3dB ging: daar gedroeg het systeem zich als een onvoldoende gedempte pijp (c.q. een "lossy" closed system). Maar er zijn er nog steeds velen, die zijn gemakkelijke, impulsrijke, gedetailleerde en mooi gedefinieerde bas zeer waarderen. De p.u. elementen die ik noemde (Decca "London", Ortofon "SPU", EMT "Tondose") zijn vooral befaamd vanwege hun kernachtige bassen, hun homogeniteit en hun fenomenale transiënts. Ook Klipsch luidsprekers worden door liefhebbers vooral bemind om hun impulsiviteit. Allemaal zijn ze voorbeelden van apparaten waarbij "echtheid" eerder toepasselijk kan zijn dan "rechtheid". Impulsverwerking lijkt met name essentieel te zijn voor die beleving van "echtheid". Enige kleuring, vervorming en niet-lineairiteit neemt men daarbij kennelijk graag voor lief. We meten apparatuur echt wel goed, hoor. Maar we interpreteren de resultaten vermoedelijk niet juist. Niet "naar de menselijke maat", bedoel ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Vandaag staat deze Leak Stereofectic F.M. Tuner op de werkbank. Ziet er héél eenvoudig uit niet schijn bedriegd Gemaakt 14-7-1969 en doet het gewoon. Kwaliteit dus Elco's "made in Holland" Binnen een zwaar verzilverde 4voudige ! afstemcondensator wat de selectiviteit ten goede komt. Ondanks zijn bescheiden voorkomen, straalt deze Leak kwaliteit uit. Nu na 44 jaar moeten er wel een aantal onderdelen vervangen worden. Het mooie is dat die blauwe Philips elco's gewoon nog nieuw gemaakt worden. Ik verwacht dat deze Stereofectic na revisie menig mens zal verbazen Leak was zijn tijd vér vooruit. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 (...) Ondanks zijn bescheiden voorkomen, straalt deze Leak kwaliteit uit. (...) "Ware schoonheid zit van binnen!" (Wie zei dat onlangs ook al weer?) Nou was dit destijds wel ongeveer het duurste spul op de markt, hoor. Die Stereo 70 versterker, bijvoorbeeld, kostte ƒ 1060,- bij de exclusieve dealers. Voor Jan Modaal was dat toen twee maanden salaris (netto)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Nu staat er dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 augustus 2013 Report Share Posted 30 augustus 2013 Weer een Sansui TU-X1 staat nu op een van mijn werkbanken (deze op de foto is al gerestaureerd en getweaked) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 augustus 2013 Report Share Posted 30 augustus 2013 Oproep: Wie o wie, kan helpen? Ik kan en wil niet alles zelf, ik heb de afgelopen jaren een redelijk netwerk opgebouwd van mensen die Vintage audio repareren/restaureren met dezelfde passie die ik heb voor tuners en buizen. Zoek een betrouwbaar iemand die goed is in het repareren van tape- en casette decks. Ik wil alleen mensen door kunnen sturen naar een goed adres en hoef/wil er geen geld, privileges of andere bemoeienissen mee. Eventueel maak ik belangeloos reclame op mijn site. Stuur even een PM als je iemand weet. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 31 augustus 2013 Report Share Posted 31 augustus 2013 Enga Sound beloofde in haar advertenties destijds foutloos aftasten van 100µ horizontale groefmodulatie bij de geadviseerde naaldkracht. Maar ik denk dat die belofte alleen maar kon worden waargemaakt in de sublieme, eigen Decca International toonarm. En dan vermoedelijk alleen door de beste exemplaren en in optimale opstelling (zonder akoestische feedback, bijvoorbeeld). http://www.soundfountain.com/amb/ortodeccatan.html Ach, die audiofieltjes van nu... Ze moesten eens weten hoe mooi het vroeger was! P.S. Hebbes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Adres gevonden binnenkort speelt deze Akai GX-747 weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Oef dat is een zware. ik wist niet dat hij niet goed was. Deze komt toch bij Menno vandaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Nee die 747 is van een klant. Zelf heb ik een GX-630DB een "werkpaard" en die doet het gewoon Heeft wel 2sc458 transistoren aan boord Maar zo lang het speelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2013 Author Report Share Posted 2 september 2013 Ik vond die Japanse decks toentertijd eigenlijk maar niks. Iets te veel bling bling. Deze was mijn (onbereikbaar) ideaal: De Braun TG1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Zouden die de het kwaliteits filter: "tand des tijd" hebben doorstaan ? http://www.tapedeckforum.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2013 Author Report Share Posted 2 september 2013 Er staat er een op Marktplaats € 85,- speelt, neemt op en spoelt. Het was in 1975 een van de top recorders. De Ferrograph en Dokorder konden daar niet tegenop. het was meer iets in de klasse van Uher en Tandberg. Ik heb toen gekozen voor een Revox A77 die ik nog steeds heb. Ook een erg mooi ding, vooral mechanisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Adres gevonden binnenkort speelt deze Akai GX-747 weer. Frank in Almere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Frank in Almere? Nee Ruud iemand anders. Helaas, wil niet iedereen genoemd worden om diverse redenen. Vaak gebrek aan tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Akai is leuk spul onverlijtbare koppen echt iets voor beginnend bandrecorder liefhebber.. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Decca London International op mijn garrard 301. De arm moet nog fijn afgesteld worden en het armbord moet ik nog spuiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Decca London International op mijn garrard 301. De arm moet nog fijn afgesteld worden en het armbord moet ik nog spuiten. Zeer fraai Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Zeer fraai Peter. Dank je Ruud. Qwa tijdsbeeld past de arm ook wel op een Garrard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 De Sansui TU-X1 speelt weer als een zonnetje en de eigenaar is (dus ik ben) blij. Goedenavond Jack,Nogmaals bedankt voor de reparatie!Wat een feest om weer naar mijn tuner te luisteren ,al geweldige ontvangst met een raamantenne ,maar zal me nu gaan verdiepen in het aanschaffen van een buitenantenne . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Indrukwekkend apparaat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Dat niet alleen, Ivan het geluid is ook zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts