Guest tubejack Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Op naar het volgende vintage apparaat. 3x raden wat dit is Ik geef een hint 10Ω Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Ik zou in die Leak toch ook even die instelpotjes vervangen, van die ouwe open dingen gaat de loper vaak wijken en dan is het weer boem. Heb je de MCA76 van Spido daar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 oktober 2013 Author Report Share Posted 1 oktober 2013 Vandaag de originele transistors en koelsterretjes binnen. Zo was de stuurprint van de Leak stereo 70 Het werkt wel, maar verder heeft het weinig liefde en aandacht gehad En zo is hij met mooie gematchte originele 2102 en 4036 transistoren en originele Vishay elco's (voorheen Philips) Regelt ook een stuk beter af. Het staat lekker te spelen, in mijn werkruimte en wordt bij normaal volume niet meer heet. Verhip.... na modificatie zit de stekker aan de andere kant... gaat dit zo wel werken...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Verhip.... na modificatie zit de stekker aan de andere kant... gaat dit zo wel werken...?? Waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Ik zou in die Leak toch ook even die instelpotjes vervangen, van die ouwe open dingen gaat de loper vaak wijken en dan is het weer boem. Heb je de MCA76 van Spido daar? Ze zijn stevig en lopen mooi. En zijn slim als regelbare weerstand geschakeld. Hooguit wordt de weerstand maximaal en de ruststroom minimaal. Maar ik kan ze wel ff vervangen. Jij mag niet meer raden Al die oude Frako en tantaal elco's zijn er inmiddels uit Een heel gepruts om nieuwe axiale te plaatsen van mijn lieveling merk. Verder wat audiofiele ingrepen Morgen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Waar Hans moet aan een brilletje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 (...) Zo was de stuurprint van de Leak stereo 70 (...) En zo is hij met mooie gematchte originele 2102 en 4036 transistoren en originele Vishay elco's (voorheen Philips) Regelt ook een stuk beter af. (...) Wat is die stuurprint gekròmpen, zeg! ( ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2013 Author Report Share Posted 2 oktober 2013 Waar Je doet aan geschiedvervalsing... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Goed, ik heb hier dus een Akai AA-1030 receiver staan waarvan ik benieuwd ben of ie nog speelt. Zou leuk zijn voor op mijn werkkamer. De buitenkant is vrijwel smetteloos. Omdat hij lang niet gespeeld heeft heb ik hem eerst maar eens opengemaakt en gekeken hoe het interieur er bij ligt. Als ik door het stof heen kijk ziet het er netjes uit, optisch lijkt alles in orde, ik zie geen schroeiplekken of anderszins door warmte verkleurde onderdelen aan de componentenzijde van de zichtbare printplaten. Er blijkt wel een zekering doorgebrand. Ik heb de service manual er bij gezocht om te zien waar die zekering voor dient en hij blijkt tussen de eindtrap en de linker luidspreker te zitten. Daar is dus iets niet in orde. Heb vervolgens luidsprekers aangesloten en spanning op het ding gezet en zoals te verwachten komt er alleen uit de rechter luidspreker geluid. De tuner werkt maar de verlichting van de afstemschaal werkt niet. De aux aansluiting werkt ook, evenals de treble, bass en loudness knoppen. De vraag is nu of deze versterker het waard is om te (laten) repareren of reviseren en wat de kosten dan zijn. Ideeën? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Met een beetje geluk is die zekering doorgebrand omdat na al die jaren de voedingspanning er op kwam. Vandaar mijn tip via een variac of regeltrafo langzaam de spanning op te voeren. Ook kan er een slimpele sluiting in de speakerdraden geweest zijn. Zou er gewoon een nieuwe zekering instoppen desnoods die van het kanaal die het nu wel doet. Als de eindtrap echt defect is fikt deze vast ook door..... stuk=stuk maar met een beetje geluk, doet hij het weer. Wel even de bias/rustroom afregelen c.q. controlen. Lampjes 8volt 300ma kun je o.a. bij Conrad koppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Dank voor het meedenken. Die zekering (125V, 3A) lag er al uit vóór ik er spanning op zette. Ik vermoed dat die kapotte zekering de reden is waarom het ding op zolder stond. Geen geluk vandaag, als ik de kapotte zekering vervang door die van het rechterkanaal gebeurt er niets, geen geluid en hij brandt ook niet door. Leuk detail, dit apparaat zit vol met wire wrap verbindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Het wil nog wel eens gebeuren dat het uitgangs relais vuil is. Als hij wel aantrekt even schoonmaken met een strookje karton met een beetje alcohol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Er zitten geen relais in. De eindtrap is verbonden met een "protection board" (zekering met spoel/weerstand parallel) en daarvandaan gaat het met een flinke omweg naar de luidspreker A/B selector en dan weer naar de luidsprekerklemmen. Opmerkelijk... Ik ben voorzichtig wat gaan schoonblazen en spanningen gaan meten met de manual erbij en ik heb de ruststroom en het uitgangspotentiaal ingesteld zoals in de manual staat. De waarden weken ver af van de fabrieksgegevens, met de juiste instellingen werd ook het linker kanaal weer wakker. Nieuwe zekering erin en hij kan weer dicht. Heb ook nog even in de voeding de netspanning ingesteld op 240V ipv 220V. Kast eromheen en hij speelt op het eerste gehoor weer prima Alleen die lampjes nog... die zitten goed verstopt. En natuurlijk een keertje meten wat de karakteristiek is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Leuk Ravon dat hij het weer doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Leuk Ravon dat hij het weer doet Zeker, ik ben er alleen niet zeker van dat hij het lang blijft doen. Er zit namelijk een nare plop in als ik hem aanzet, de conussen krijgen een flinke oplawaai en op het chassis en op de frontplaat is een 50 Hz brom voelbaar. Verder produceert de tuner tussen de zenders een fluittoon. En om dat soort dingen te verhelpen weet ik echt te weinig van elektronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Elco's en 2SC458s (zwarte pootjes). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Zeker, ik ben er alleen niet zeker van dat hij het lang blijft doen. Er zit namelijk een nare plop in als ik hem aanzet, de conussen krijgen een flinke oplawaai en op het chassis en op de frontplaat is een 50 Hz brom voelbaar. Verder produceert de tuner tussen de zenders een fluittoon. En om dat soort dingen te verhelpen weet ik echt te weinig van elektronica. De plop komt door afwezigheid van een uitgang relais. Hoeft niet erg te zijn, meet voor de zekerheid of er geen DC / gelijkspanning op de luidsprekerklemmen blijft staan. 50 hertz brom kan inderdaad de voeding zijn. Draai de stekker eens om en voel nog een keer, minder? De fluittoon kan vele oorzaken hebben, meestal een geoxideerde afstemcondensator. Kun je zonder speciaal gereedschap niet echt goed schoon maken en opnieuw afregelen. Ik ben bang dat je niet ontkomt aan een revisie van een paar honderd euro. Waar inderdaad alle elco' s vervangen worden en stuurtransistors met zwarte pootjes. Maar met een beetje geluk speelt hij na een onderhoud beurt weer. Op termijn ontkom je niet aan een revisie. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Voor weinig geld veel lol Een Lenco L78 met London Decca International tonearm,element Pickering v-15. Hij draait zijn rondjes in mijn luisterkamertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 De plop komt door afwezigheid van een uitgang relais. Hoeft niet erg te zijn, meet voor de zekerheid of er geen DC / gelijkspanning op de luidsprekerklemmen blijft staan. 50 hertz brom kan inderdaad de voeding zijn. Draai de stekker eens om en voel nog een keer, minder? De fluittoon kan vele oorzaken hebben, meestal een geoxideerde afstemcondensator. Kun je zonder speciaal gereedschap niet echt goed schoon maken en opnieuw afregelen. Ik ben bang dat je niet ontkomt aan een revisie van een paar honderd euro. De brom is hardnekkig, ook als ik de stekker omdraai. De DC op de uitgangen heb ik ingesteld onder 1 mV (die was veel hoger). Hij produceert overigens behoorlijk veel vervorming, daarvoor hoef ik niet eens te gaan meten. Ik ga een tijdje aankijken hoe dit apparaat zich houdt, als hij optisch bevalt is revisie wellicht een optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Voor weinig geld veel lol Een Lenco L78 met London Decca International tonearm,element Pickering v-15. Hij draait zijn rondjes in mijn luisterkamertje. 'k Zou bijna zeggen: "Wow!!" Maar dat is juist niét van toepassing, hè? "Gewèldig!", dan maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Geweldig ,vind ik al heel wat De Lenco's zijn altijd onder gewaardeerd geweest,ook door mij,geen waf factor. Maar toch,als ze technisch in orde zijn dan kun je met een goed element er in net goed van je muziek genieten als met een dure dt. De Pickering is maar een budget element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 De stereo 30 plus speelt 4 eindtransistoren vervangen. Er zat niet eens koelpasta tussen Nu wel, samen met nieuwe mica isolatie plaatjes. Lekker kledderen met pasta Er is in al die jaren niet zachtzinnig mee omgegaan. Allerlei niet originele onderdelen, geplaatst..... kortom een rommeltje. Een van de driver prints was zelf in 2e gebroken en provisorisch gerepareerd. Ik had verwacht dat daar nog een defect in zat, maar nee de uitgang elco van een van de kanalen was overleden. Gelukkig zijn daar vele mooie meetapparaatjes voor. Ik meet nu iets van 2x 20 watts. Binnenkort is hij weer origineel. Groetjes, Jack P.s. Spido de voorversterker heeft 100% dezelfde print als de stereo 70 Het drivebord is ook dezelfde print alleen een paar andere onderdelen. Tip gebruik de tape in en zet de schakelaar op ..... komt nog (moet weg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Dat wordt een nieuw printje maken Jack. ik hoop dat het een enkelzijdige print is. dat is zelf wat makkelijker te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Dat wordt een nieuw printje maken Jack. ik hoop dat het een enkelzijdige print is. dat is zelf wat makkelijker te maken. Ga het eerst proberen te repareren. verwacht dat het aardig wordt.. Het zijn inderdaad enkelvoudige prints @Spido Je kunt in je Leak stereo 70 de gehele voorversterker overslaan door en een "CD direct" te maken door hem aan te sluiten op de "Replay" aansluiting en de tape monitor op "on" te zetten. De ingang gevoeligheid is een heel bruikbare 400mV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Ik zie weinig of geen verschil tussen thorens 124 en lenco,s 75 /78 alleen prijs opdrijving vorig jaar 2 stuks mooie 50 euro,voor betaald de mens kan toch beetje gek in het koppeke om horror prijzen te betalen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts