Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zo nu en dan komt hij toch weer voorbij, op ebay, marktplaats of een site van een vintage seller: de Acoustical 3100 draaitafel.

Nederlands fabrikaat van heel hoog niveau. Vaak met de eigen All Balance arm (heel goed en toch goedkoop; bleef zelfs tijdens storm op zee goed aftasten), maar ook met SME kort of lang, Grace, Ortofon, Lenco of nog andere arm.

Beroemd was de uitvoering met de zware Papst "Außenläufer" motor. De "Jobo" uitvoering draaide niet alleen heel mooi 33 en 45, maar ook nog 78 rpm: wat zou je nog méér wensen?  :)

Zie http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Acoustical/Acoustical_3100.htm&ContentFrame

Acoustical_3100.jpg                         

Een uitvoering die je zo nu en dan ook ziet langskomen, is die met een "Lustre" toonarm.

Een mooie arm, maar zonder voorziening voor dwarskrachtcompensatie.

Sommige doe-het-zelvers vonden daar echter zelf een oplossing voor!

dsc0391ef.jpg   

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=18&t=48643

Beste Tubejack,

Ergens in de ontwikkeling van audio is die onnatuurlijke "high-end klank" ontstaan.

.

Ik herken dat wel, sterker ik vraag me wel eens af of een spoor van vervorming nodig is om iets natuurlijk te laten klinken.

Nee, natuurlijk niet. Platenspelers mogen dat doen, maar klinken dáárom niet natuurlijker. Dat heeft meer met de relatieve eenvoud te maken.

Edited by mumsoft

Nee, natuurlijk niet. Platenspelers mogen dat doen, maar klinken dáárom niet natuurlijker. Dat heeft meer met de relatieve eenvoud te maken.

???? Wat is dat nu weer? Iets is eenvoudig of iets is ingewikkeld. Maar relatief eenvoudig kan dan beide zijn of ergens tussenin en net  zo goed relatief ingewikkeld :lol: Dat zegt dus helemaal niets.

Guest tubejack

Soms moet je flink zoeken en geduld hebben. De 6AG11 buisjes voor de Scott 370 zijn binnen gekomen uit de USA :)

Gister een groot deel van de dag aan  gesleuteld,  voeding en koppelcondensatoren vervangen.

Aangezet en geluid het leek wel een echoput in stereo :D Vervorming ruim 2,5% :o

Na enig zoeken bleek niet alleen de stereo-decoder maar ook het midden frequent flink ontregeld.

Deze Scott heeft zoveel kwaliteit dat je het gewoon kan afregelen, zonder dat er en ferrit kerntje stuk gaat.

Hij klinkt nu behoorlijk goed, geen typische buizenklank de vervorming ligt met 0,45% ruim onder de fabriek specificaties

Net als de rest van de spec' s  die heb ik allemaal beter kunnen afregelen.  Ze  zijn nog heel behoorlijk voor een buizen tuner uit de 60e jaren.

DSC_5496.jpg

Guest tubejack

Ook de Leak stereo 30 wordt steeds mooier.   Hij zit zo simpel in elkaar, dat praktisch elke verandering hoorbaar is.

Ik heb een heel oud truukje toegepast dat nog uit de tijd van Audio en Techniek komt n.l. het "bypassen"  van de

uitgang elco' s  Daar zitten nu serieuze dingen van maar liefst 2.200uF  (was 1000uF) Daaroverheen heb ik een

hele mooie Philips condensator gezet die een drager heeft op polycarbonaat.  Ik meen nu meer kleine details te

horen.  Het hoog is in ieder geval  nog vriendelijker en verfijnder  geworden. Je hoort meer structuur.

Ook in de ingang zit nu zo' n mooie Philips maar dan een kleintje.  :)

Morgen ga ik met de oudste luisteren en dan draaien we de tweak terug.  Kijken wat het verschil is.

Want niet elke verandering is een verbetering ;)

Ook de Leak stereo 30 wordt steeds mooier.   Hij zit zo simpel in elkaar, dat praktisch elke verandering hoorbaar is.

Ik heb een heel oud truukje toegepast dat nog uit de tijd van Audio en Techniek komt n.l. het "bypassen"  van de

uitgang elco' s  Daar zitten nu serieuze dingen van maar liefst 2.200uF  (was 1000uF) Daaroverheen heb ik een

hele mooie Philips condensator gezet die een drager heeft op polycarbonaat.  Ik meen nu meer kleine details te

horen.  Het hoog is in ieder geval  nog vriendelijker en verfijnder  geworden. Je hoort meer structuur.

Ook in de ingang zit nu zo' n mooie Philips maar dan een kleintje.  :)

Morgen ga ik met de oudste luisteren en dan draaien we de tweak terug.  Kijken wat het verschil is.

Want niet elke verandering is een verbetering ;)

Beste - eh - Guest_tubejack_*,

Nou, vertel eens: wat vond je dochter er van? En jij zelf?

Zijn die overmaatse uitgangselco's nog overbrugd of heb je de zaak teruggetweakt?

Uit betrouwbare bron  in de vorm van een Philips HQ MKC van 3.9uF  blijft  :)

Oordeel: Vrouwelijke oortjes:   Hoog, midden en laag mooi in evenwicht.  Laag neigt naar iets warm (logisch DF 10) 

Stemmen kunnen soms beetje slissen, zonder echt vervelend scherp te worden.

Versterker is niet "spannend"  of opvallend, maar luistert gewoon lekker. 

(...) Laag neigt naar iets warm (logisch DF 10)  (...)

Beste Vintage,

Als de dempingsfactor een rol speelt (doordat die te klein zou zijn, met name), zou dat dan hoorbaar worden in "warmte"?

Dat zou dan moeten betekenen, dat er hogere frequenties worden toegevoegd, nietwaar?

In de vorm van ouderwetse "frequentieverdubbeling" of zo. (Opslingering van tweede of nog hogere even harmonischen.)

Maar een te geringe demping zou m.i. vermoedelijk eerder tot uiting kunnen komen in gebrek aan precisie, accuratesse van de bas.

Het snel starten en stoppen, zeg maar. Rise time, overshoot & damping.

(Deze drie. Maar de mééste van hen is de demping..!)

Jouw VdV buizenamp heeft een nog wat lagere dempingsfactor, nietwaar?

Klinkt zijn bas dan nòg "warmer"?

Beste Spido,

Ik ben nog steeds van mening, dat een goede luidspreker niet geremd of gecontroleerd hoeft te worden voor goede laagweergave.

De verschillen tussen een demping factor van 2,5 of10 bij 4ohm  zijn hoorbaar.  Bij de Leak is die iets rustiger maar t.o.v. een dikke

transistor versterker klinkt het warmer en vriendelijker.  Wellicht minder precies, het is maar net wat je mooi vind.

Bovendien wat was de weergave van het origineel precies?  Dat weet toch niemand.  Flauwekul .....

Veel apparatuur en dan met name versterkers uit eind 60 en begin 70e jaren klinken net zoals hun buizen voorgangers uit de jaren 60.

Heel veel mensen vinden dat nog steeds mooi.  Sommige doen zelfs hun dure high-end spullen weg voor een mooi

gereviseerd apparaat.  Ook maak ik mee dat er een 2e -maar dan vintage- set neergezet wordt  in huis.

Klank is sowieso iets bijzonders.  Je kunt 2 versterkers hebben die ongeveer dezelfde spec' s  hebben.  Met een spectrumanalyser  direct op de in en uitgang van de versterker  kun je dat voor een deel beredeneren. Vaak kun je al aan een meting zien, hoe iets ongeveer klinkt.

Erg handig,  als je weet wat iemand smaak is. :rolleyes:

"Een kloddertje hier en een kloddertje daar....."   http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Familie_Knots

Ik zie het toch eerder als Spido, de versterker bepaald wat de luidspreker moet doen. De demping van een speaker moet daarom zo weinig mogelijk zijn. Elke demper is een rem.  

Van de andere kant, wanneer de controle van een versterker te laag is, kan een luidspreker z'n eigen leven gaan leiden. Voor versterkers met een lage dempingsfactor is demping in de speaker wel gewenst. Toch is dit in mijn oren vervorming.

:)

• 2 weeks later...

Graag breng ik onze vintage liefhebbers de site http://stereonomono.blogspot.nl/ onder de zeergewaardeerde aandacht.

Het opent een Walk Down Memory Lane, die in mijn geval voerde vanaf de Goodmans Axiom 80 luidspreker, via de H.H. Scott 299 versterker, naar de EMT 938 professionele platenspeler, en nog veel verder... Héérlijk!

(Let op: er zijn "Archives" (jaararchieven) en - als je wat downscrollt - "Labels" (merken), die als entry kunnen fungeren.)

Ingeruild, weer zo'n heerlijke Denon PMA-770.

denon_pma-770_front.gif

De hele serie vind ik goed de PMA-730, PMA-750  maar vooral deze PMA-770 doet m.i. niets onder voor een dure high-end versterker.

Na al die jaren j piept en kraakt hij een beetje.  Het heeft  aandacht nodig.

Het geluid is geweldig, met name de Phono trap is verschrikkelijk goed.   Je wordt er helemaal blij van :)

http://www.theaudioclinic.nl/gear.html

[.....}  Zo nu en dan komt er een apparaat voorbij waarvan je niet verwacht dat het zo goed klinkt. De PMA-770 is zo'n juweeltje waarvan maar weinigen het bestaan kennen. Dit is een wolf in schaapskleren. Eerlijk gezegd ben ik geen liefhebber van de Denon sound maar deze versterker klopt gewoon! Het geluid is heerlijk transparant, helder en toch met veel ambiance.Is dit een high-end versterker? Kwa uiterlijk wellicht niet maar kwa geluid verslaat hij menig zogenaamde high-end versterker en dat zijn altijd van die ervaringen waarvan ik ga glunderen.

Ook de phono voorversterker is niet onaardig en biedt de mogelijkheid te kiezen tussen MM en MC.

:wacko:

Op dát punt is er slechts een verschil van inzicht. 

Ik vind het de beste bron van deze versterker.  

Rody  vind hem "niet onaardig"  Maar ja die repareert v.n.l. high-end en ik vintage .... snap u ;)

Moet kunnen ^_^ Heb ik wel met meer van dit type DC gekoppelde  versterkers.

De phonotrap van de Onkyo A-809 vind ik ook erg goed.

Oja het sub-sonic filter van de PMA-770 is zeer  effectief :)

Beste Vintage,

Is de MC-ingang wel "stil" genoeg? (Geen reuteltje hoorbaar?)

Ik meen me te herinneren, uit een grijs verleden, dat ik destijds vanwege zo'n stoorgeluidje besloot die MC-ingang niet te gebruiken, maar een pre-pre op de MD-ingang.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...