Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

In dit topic mag m.i. één luidspreker niet onvermeld blijven: en wel ScanDyna (ook wel Dynaco) A25X.

Het was eigenlijk een heel simpel en nogal goedkoop tweewegsysteem...

Maar het drukte mij destijds keihard met mijn neus (en oren?) op de feiten!

Want ik zocht het toen in hogere-orde (derde, vierde orde), keiharde meerwegsystemen.

Steile filters, meedogenloze dempingen.

Met Acoustic Butterworth correcties ook nog.

De duurste (&beste) woofers met sandwich membranen (alu/styropor/alu - waarvoor ik zelfs originele, ja exclusieve Leak oversized (13") "Sandwich" systemen stroopte, KEF B139 en Podzus Görlich basspeakers inzette),

eerst de technisch  "probleemloze" - doch qua muzikaliteit tamelijk suffige, slomige, afstandelijke  - KEF B110 bextrene middentoners (op advies van Jan Kool), en later de veel "spriztiger"Jordan Watts modules (op - beter! - advies van George Vermeulen / SoloSound en Jan Endenburg / EngaSound) toepaste, met alu-alloy membranen die werden gespiderd door gepuntlaste beryllium staafjes (zo lang ze tenminste niet lossprongen!), al dan niet in een gedwongen huwelijk met de tòch al verworven Leak "Sandwich" power tweeters,

en (de alleen door ioniserende, en dus volstrekt massaloze, tweeters gepasseerde) real alu ribbon (Decca "London") horntweeters (zo lang de massieve alu bandjes tenminste niet losscheurden!)

Maar die goedkope, simpele A25X klonk gewoon beter.

So sad to say.

Rustiger.

Natuurlijker.

Vanzelfsprekender.

Het hoog was niet zo geweldig.

Het laag evenmin.

Het midden was óók al niet zo heel erg bijzonder.

Maar hij klonk, im Großen und Ganzen, toch héél erg goed.

Heel erg ècht.

Ráár, hè?

post-102033-1160464477.jpg

Ráár, hè?

Nee, sinds ik al vele jaren drivertests uitpluis merk ik dat er aan de luidsprekerunit niet zoveel ontwikkeld wordt. Er is nu alleen een enorme keuze. Alleen de dometweeter is echt beter geworden. En als je een kleine sub wil bouwen, dan zijn daar tegenwoordig de laag rendement mini woofers. Speciaal voor moeder-de-vrouw.

Maar wat hadden we 30 jaar geleden dan? De beste middentoon luidspreker ooit gemeten (t/m 2013, dit is de ATC die nog wordt gebouwd), de op één na beste middentoon luidspreker ooit gemeten (die grote 8,5 cm. Yamaha beryllium dome). De beste full range luidspreker is er één uit de jaren 60 of 70, één of andere 20 cm groene Saba, deze won een grote test in de Hobby Hifi waarin alle bekende merken van nu waren vertegenwoordigd en twee 'oudjes'. En 30 jaar geleden was er ook al de grote AMT. 

Leg die Scan Dyna woofer op de testbank en je zult je wellicht verbazen. Hmm, zou weleens beter kunnen zijn dan zo'n dure Scan Speak. Alles is mogelijk, want de luidspreker wereld innoveert nauwelijks! 

Gelukkig kunnen we dankzij de computer wel sneller en preciezer filters bouwen. Ik kan me voorstellen dat een steil filter vroeger "op goed geluk" werd ontwikkeld. Nu kunnen we pas echt profiteren van LR4 filters, dankzij de goedkope meetapparatuur en gratis software.

Nee, sinds ik al vele jaren drivertests uitpluis merk ik dat er aan de luidsprekerunit niet zoveel ontwikkeld wordt. Er is nu alleen een enorme keuze. Alleen de dometweeter is echt beter geworden. En als je een kleine sub wil bouwen, dan zijn daar tegenwoordig de laag rendement mini woofers. 

Desondanks, zijn de laatste 5 jaren, op luidsprekergebied zulke ontwikkelingen gaande, dat je nu luidsprekers kunt

kopen in de prijsklasse van 1.000 t/m 5.000 euro p/paar, die werkelijk de sterren v/d hemel spelen en waar je

voor tientallen jaren het 3-voudige zou voor moeten betalen.

Ik geloof best, dat er drivers zijn van ca. 20/30 jaren terug die zeer goed waren en nu nog door een schare nog worden

omarmd maar dit zijn m.i.z. drivers met een beperkte inzet o.a. "old-jazz" en met name hun kwaliteit vinden in het

middengebied waarin ze nog goed meekomen maar ook doordat ze "vergevingsgezind" zijn. 

Kortom gewoon lekker ongecompliceerd "klinken"  maar overall niet kunnen tippen aan speakers die van deze tijd zijn.

Verder denk ik (ik begeef me nu op glad eis) dat aanhangers van deze "oude drivers", gewoon vintage-liefhebbers zijn

of lieden die liever een lp op hun oude Garrard leggen dan een CD in zo'n moderne CD-player schuiven.

Niettemin voor rock en stevige blues zou ik graag wel een JBL-Jubal willen hebben maar tja ik draai ook klassiek

en dan schieten deze speakers toch te kort

jbl_jubal_l65_01.jpg

Desondanks, zijn de laatste 5 jaren, op luidsprekergebied zulke ontwikkelingen gaande, dat je nu luidsprekers kunt

kopen in de prijsklasse van 1.000 t/m 5.000 euro p/paar, die werkelijk de sterren v/d hemel spelen en waar je

Ik geloof best, dat er drivers zijn van ca. 20/30 jaren terug die zeer goed waren en nu nog door een schare nog worden

omarmd maar dit zijn m.i.z. drivers met een beperkte inzet o.a. "old-jazz" en met name hun kwaliteit vinden in het

middengebied waarin ze nog goed meekomen maar ook doordat ze "vergevingsgezind" zijn. 

Kortom gewoon lekker ongecompliceerd "klinken"  maar overall niet kunnen tippen aan speakers die van deze tijd zijn.

Verder denk ik (ik begeef me nu op glad eis) dat aanhangers van deze "oude drivers", gewoon vintage-liefhebbers zijn

of lieden die liever een lp op hun oude Garrard leggen dan een CD in zo'n moderne CD-player schuiven.

Niettemin voor rock en stevige blues zou ik graag wel een JBL-Jubal willen hebben maar tja ik draai ook klassiek

jbl_jubal_l65_01.jpg

Beste Gerrit -Jan vroeger konden ze ook mooie luidsprekers maken hoor!!!

Ik heb een set SABA 1300 professional luidsprekers helemaal gerenoveerd,en ze kunnen zich meten met de huidige luidsprekers van nu.

Ze zijn gebouwd in 1977.

003_1.jpg

Beste Gerrit -Jan vroeger konden ze ook mooie luidsprekers maken hoor!!!

Ik heb een set SABA 1300 professional luidsprekers helemaal gerenoveerd,en ze kunnen zich meten met de huidige luidsprekers van nu.

Ze zijn gebouwd in 1977.

Fraaie speakers, ik moet maar weer eens bij je komen buurten ?

Maar niettemin, ik zeg niet, dat er vroeger geen goede speakers waren maar, kan je deze SABA qua prijs, waarvoor je deze

in 1977 zou kunnen kopen, wel eerlijk vergelijken met je huidige Focal speakers (inflatie over de jaren heen mee gecorrigeerd) ?

Als je 1 paar weg zou moeten doen, zijn het de Focals of de Saba's ?

Kan je wat meer zeggen over de verschillen, immers jij kan 1 op 1 vergelijken

Fraaie speakers, ik moet maar weer eens bij je komen buurten ?

Maar niettemin, ik zeg niet, dat er vroeger geen goede speakers waren maar, kan je deze SABA qua prijs, waarvoor je deze

in 1977 zou kunnen kopen, wel eerlijk vergelijken met je huidige Focal speakers (inflatie over de jaren heen mee gecorrigeerd) ?

Als je 1 paar weg zou moeten doen, zijn het de Focals of de Saba's ?

Kan je wat meer zeggen over de verschillen, immers jij kan 1 op 1 vergelijken

Ik doe de SABA luidsprekers absoluut niet meer weg.

In deze conditie zijn ze erg zeldzaam :D

Het verschil met de Focals is niet zo groot.

Het grote verschil is de aanschaf prijs toen voor de SABA,S en nu voor de Focals.

De SABA,S 771 euro de set. in 1976

De FOCALS,S 2700 euro de set.in 2006

(...) De SABA,S 771 euro de set. in 1976 (...)

Beste Henk93,

Heb je ze voor ƒ 771,- de set gekocht? Of bedoel je echt euro's en heb je omgerekend?

In de HVT Koopgids 1980 staan ze voor ƒ 989,- per stuk! (richtprijs van de importeur)

Eigenaardig, trouwens, die opzettelijk scheef gemonteerde tweeters...

Ik doe de SABA luidsprekers absoluut niet meer weg.

In deze conditie zijn ze erg zeldzaam :D

Het verschil met de Focals is niet zo groot.

Het grote verschil is de aanschaf prijs toen voor de SABA,S en nu voor de Focals.

De SABA,S 771 euro de set. in 1976

De FOCALS,S 2700 euro de set.in 2006

Henk, heb jij mss. ook een paar te koop op marktplaats voor maar €100,- ?

Link:http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m770926590-saba-1300-professional.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr#

Voor een deel kan ik je goed vinden. Er worden kwaliteiten aan vintage spullen verbonden, die ze gewoon niet hebben. En gemiddeld gezien, pak zomaar een Scan Speak uit de hedendaagse Discovery serie en vergelijk die met een driver uit zomaar een serie uit het verleden, en die Scan Speak wint absoluut.

Maar kijken we naar de creme de la creme, dan is er iets anders aan de hand. Er is een mooi luidspreker online-blad dat op zoek is naar de ideale middentoner, die meettechnisch nergens tekort schiet. Het gekke is, dat men die vond in een 30 jaar oud beestje. Dat geeft toch wel te denken? Hetzelfde met de Saba en oude Philips full range drivers bij Hobby Hifi. Laagste Rms, rechte karakteristiek, super lichte papieren konus, relatief zuiver waterval diagram, etc. Het lijkt erop alsof men vroeger het fabrikageproces van een papieren konus heel goed in de hand had.

Echter door de automatisering kan men nu inderdaad hele goede luidsprekers maken in de middenklasse, waar je vroeger veel langer voor had moeten sparen. Veel zaken zijn geoptimaliseerd, zoals het filterontwerp. Dankzij de computer. 

Om het topic "audiofiele dag" niet te veel geweld aan te doen.

De voorversterker prints van mijn stereo 30 plus.  M.i. exact dezelfde print zit in de stereo 70 en

latere Delta 30 en 70.

De printen waren nogal een rommeltje met bij elkaar gesprokkelde onderdelen.

Weliswaar de goed waardes, maar weinig geschikt voor audio.

In het riaa filter zitten nu NOS Philips MKP condensatoren met 1% tolerantie.  Jammer dat Philips (Vishay) deze

niet meer maakt.  Gelukkig hebben we Ebay  :)  Veel andere vervangen condensatoren zijn wel van dit merk o.a. type 021 

absoluut zeer duurzaam .

Deze amp wordt is een high-end killer :rolleyes:

preampprintsleak.jpg

Dit vind ik weer geen koopje, maar wel mooi.

http://kleinanzeigen.meinestadt.de/garlstorf/kleinanzeige/95336148

Sansui BA-5000 1500 euro, 49 kilo. Output transformers (a la McIntosh)

http://audio-database.com/SANSUI/amp/ba-5000-e.html

http://www.hifiengine.com/library/sansui/ba-5000.shtml

Innovative%20Audio%20Surrey%20BC%20Sansu

Mooi ding, die revisie zal niet goedkoop geweest zijn. 

Het eindresultaat  van mijn Leak Stereo 30 plus

leakstereo30plusklaar.jpg

Erg mooi  klinkende versterker.  Nichicon Gold elco's,   in de uitgang van dit soort versterkers maakt het "af"

nichi_kg_group.jpg

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...