Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Een Deens merk dat al heel lang niet meer bestaat: Arena.

Het maakte deel uit van de Rank Corporation.

Ik herinner mij de (destijds) revolutionaire vormgeving en fraaie afwerking van hun TV's en stereomeubels.

Eens - het zal in 1966 zijn geweest - hield ik mij, donker gebrild en gekleed in militaire regenjas met zwart ribfluwelen hoedje, op verdachte wijze op in platen- en audiozaak Wessels in de Beethovenstraat.

Ik wilde daar die nieuwe Celestion Ditton 15 en 20 luidsprekers wel eens horen.

Plotseling rinkelde achter mij een belletje en begon het getokkel op een gitaar.

Het klonk zó echt, dat ik mij onwillekeurig meteen omdraaide om te zien wie daar stonden te spelen, in die winkel.

Tot mijn grote verrassing bleken het een paar vrij simpele Arena tweeweg luidsprekertjes te zijn.

Met eenvoudige papieren conusjes.

Een KISS-ervaring, dus.

Het waren speakertjes van dit type, als ik het me goed herinner:

$_84.JPG  

$_84.JPG

Ik trof deze exemplaren aan op Marktplaats.

Ze zullen het opknappen (o.m. nieuwe conus surrounds) zeker waard zijn.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m854671947-set-rank-arena-ht20-luidsprekers-uit-denemarken-izgs.html

Deze Pioneer SX-750 staat al een aantal dagen te spelen.  

sx750klein.jpg

Hij was bijna perfect,  m.a.w. zo' n mooi geluid, dat je weinig meer nodig hebt.

Vandaag heb ik de tuner het midden frequent gedeelte nog beter gemaakt door iets smallere 10,7mhz filters te plaatsen.

Waardoor FM stations die op 200khz van elkaar uitzenden goed te ontvangen zijn en het geluid nog steeds top is.

Genieten :)

http://www.tubejack.nl/pioneer-sx-750/

De zwaarste Pioneer receiver is ook gearriveerd een SX-1980 :wub:

1285.jpg

Een kennis die pech had met een SX-1250 heeft toch vlaggenschip gekocht en had ook pech met deze....

Gelukkig speelt hij  alweer, wat een ding zeg :wacko:  35 kilo :wacko:

Extreem goede FM ontvangst,  Mooie  phono trap en versterker met minimaal 2x 270watt aan 8ohm.

High-end uit de jaren 70, afgezien van het gewicht leuk om aan te sleutelen.

Weer iemand blij :)

Edited by Vintage

Indrukwekkend!

Dat is hij zeker Ivan.  Niet alleen qua omvang.  Eigenlijk zou je er een paar mooie foto' s van moeten maken :rolleyes:

Zo rond 1979 kostte een dergelijke receiver bijna 4000gulden uit mijn hoofd.  Dat vertegenwoordigd een koopkracht van zeker 4000€ anno nu.

Wat ik leuk vind dat o.a. Yamaha dit soort degelijk gebouwde versterkers heeft.  Maar net als toen, niet goedkoop.... Feitelijk net zo duur als in 1979.... Ongeveer 2 a 3 maand salarissen :o

In de Yamaha A-S3000 zit net zo' n heftige voeding als in de Pioneer SX-1980.   Mooi dat dergelijke duurzame spullen weer gemaakt worden :)

http://www.hifi.nl/artikel/20610/Yamaha-introduceert-S3000-topserie.html

Was dat niet de Lexus van Sharp?

Ja,  Sommige ontwerpen zitten extreem mooi in elkaar. 

Hun tijd 20... 30 jaar vooruit, je ziet het nu weer bij sommige high-end ontwerpen.

Was een ook beetje dom van mij om het berichtje te plaatsen Spido. 

Straks wil iedereen het en rijzen de 2e hands prijzen de pan uit.

Hetzelfde wat gebeurt is met Pioneer  :(  Niet normaal meer de prijzen van sommige 2e hands apparaten.

Gelukkig ziet het er goedkoop uit :)

Toch een kijkje in "de keuken van Sharp Optonica"   Ik hoef denk ik niemand meer uit te leggen dat fet' s grote overeenkomsten hebben met buizen.

De hier toegepaste techniek vind ik extreem mooi gemaakt.  Zal globaal uit leggen waarom. In de MC voorversterker meerde fets parallel voor een lage ruis.

In de uitgangen van de diverse trappen meerdere fets geschakeld voor een lage uitgang impedantie en 100% DC koppeling.  De phono trap is ongevoelig voor

spanning variaties door shunt stroombronnetjes.  Heeft naast 47Kohm in gang óók 22k  en 100kohm met diverse waardes capaciteit.

De opgegeven THD en IMD vervormingen zijn extreem laag  0,003% over 20hertz en 20khz. "slechtste" S/N is -70dB bij MC bij MM is dat al 84dB en lijn 100dB.

Dit is m.i. vergelijkbaar met de beste en helaas meest kostbare voorversterkers cq phono trappen.

High-end uit 1981 B) Als je dit zelf een beetje opknapt of het voor een paar honderd euro laat doen.  Kun je m.i. meespelen in de hoogste regionen ^_^ I love Vintage :wub:

optonica.jpg

Eerst wou je niet en nu dus maar dubbelop?

Oeps!  :blink:  Dank je Marc  :) Ik vertel natuurlijk niet àlles  ;)

Ik heb vanmiddag deze set neergezet, het is als nieuw en zo te zien weinig gebruikt.

stereofeticenstereo30.jpg

De versterker vind ik erg goed.  De tuner heeft een zeer goede ontvangst en mooi stereo.  Maar klinkt wat te iel.   Sublime echter klinkt erg relaxed  :)

Tja vintage. Als ik dit vandaag te koop zie staan op MP dan wordt ik hebberig de Sony PS-X75 , kan er niets aan doen

Foto-ATINGXPO-D.jpg

Ga hem morgen halen hahaha

Foto is ff geleend overigens

biotracer arm

Ik word eerder hebberig van de sp10 die ik op ebay,de zag (maar ik draai nauwlijks vinyl, dus laat maar)

http://www.ebay.de/itm/Technics-SL-1000-mk2-SP-10mk2-TOP-RARE-/390979389296?pt=Plattenspieler&hash=item5b08300770

Prijsje is al ruim verdubbeld sinds gisteren, gaat wel richting 2000.

Blijf wel spijt hebben dat ik hem destijds niet gewoon nieuw gekocht heb (voor rond 1500 gulden als ik het goed heb)

biotracer arm

Ik word eerder hebberig van de sp10 die ik op ebay,de zag (maar ik draai nauwlijks vinyl, dus laat maar)

http://www.ebay.de/itm/Technics-SL-1000-mk2-SP-10mk2-TOP-RARE-/390979389296?pt=Plattenspieler&hash=item5b08300770

Prijsje is al ruim verdubbeld sinds gisteren, gaat wel richting 2000.

Blijf wel spijt hebben dat ik hem destijds niet gewoon nieuw gekocht heb (voor rond 1500 gulden als ik het goed heb)

Ook niet verkeerd

Tja vintage. Als ik dit vandaag te koop zie staan op MP dan wordt ik hebberig de Sony PS-X75 , kan er niets aan doen

Foto-ATINGXPO-D.jpg

Ga hem morgen halen hahaha

Foto is ff geleend overigens

Mooimooimooimooi! :wub:

En een retegoeie arm ook!

Werkt prima, Zit nu een Philips 400 element in en doet het prima en klinkt verrassend goed. Ga mijn Denon DL-103R er van het weekend in zetten, ben benieuwd.

Werkt prima, Zit nu een Philips 400 element in en doet het prima en klinkt verrassend goed. Ga mijn Denon DL-103R er van het weekend in zetten, ben benieuwd.

Draaitafel en arm zijn ineens helemaal in de war (bekend probleem??) gaat af en toe ineens een eigen leven leiden. Na start knop naar einde van de plaat zelfs op het etiket(?), niet meer afslaan. Ga hem terug brengen.

Nu kan ik het wel verklappen, ik heb er nu zelf een B) Een Optonica SO-9100.  Man o man (vrouwen zijn hier helaas niet :unsure: )  wat een mooie techniek :wub:

Mijn Sony PS-6750 aangesloten die heeft een Nagaoka JT-322 element.  Sommige doen wat laatdunkend over dit element maar hebben mogelijk nog nooit

de gebruiksaanwijzing  gelezen :rolleyes:   Je moet dit element met 100KΩ afsluiten i.p.v. de standaard 47KΩ. Dat is met name merkbaar is het hoog het wordt ook ruimtelijker.

Zie http://www.vinylengine.com/library/nagaoka/jt-322.shtml

Op de Optonica SO-9100 zit een schakelaar waar je tijdens het spelen kun schakelen tussen 22KΩ, 47kΩ en 100KΩ.   Heel handig je hoort direct wat het doet net als 200pF, 300pF en 500pF.

Vind 200pF het mooist samen met de arm bekabeling en interlink zal het rond 350... 400pF totaal zitten.

Ruisen doet deze pre-amp niet of nauwelijks.  Ook bij de MC ingang kan ik het volume helemaal opendraaien en moet ik met een oor in de luidspreker om ruis te kunnen horen.

Onder de motorkap, allemaal fet's  prachtig gepaard zo te zien.  Nergens geoxideerde onderdelen of transistoren met "zwarte pootjes"  

Handje nieuwe elco's er in en mooi afregelen en je speelt m.i. mee in de hoofdklasse ;)

a_Optonica_SO-9100_bronze_01_2.jpg

6108336831_c228f25660_z.jpg

N.b. de meeste lampjes zijn standaard uit. ;)  handig is het rumble filter naar keuze of 15hertz of 30...

(...) Mijn Sony PS-6750 aangesloten die heeft een Nagaoka JT-322 element.  Sommige doen wat laatdunkend over dit element maar hebben mogelijk nog nooit de gebruiksaanwijzing  gelezen :rolleyes:   Je moet dit element met 100KΩ afsluiten i.p.v. de standaard 47KΩ. Dat is met name merkbaar is het hoog het wordt ook ruimtelijker. Zie http://www.vinylengine.com/library/nagaoka/jt-322.shtml (...)

Beste Vintage,

De JT-322 is een vierkanaals-element.

Verklaart dat die hoge afsluitweerstand?

Ik zie dat de dynamische compliantie 10 x 10 6cm/dyne bedraagt.

(Maar die zal wel wat zijn toegenomen, na verloop van tijd.)

Is de arm van jouw Sony dan eigenlijk niet wat licht voor dit element?

Of, wat ik eigenlijk bedoel: is dit element eigenlijk niet wat te stug voor jouw toonarm?

Serieus mooie preamp Jack!

Ze konden het daar wel hoor, ik heb deze en de bijbehorende eindtrappen wel eens geserviced.

Gebouwd als een tank en na een (kleine) revisie weer goed voor 30 jaar.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...