Jump to content

Vintage - 1...?


WanFie
 Share

Recommended Posts

Dat is fijn Jack.

Zo kun je eens wisselen.

 

Vandaag gedaan :)

 

Als voorversterker die Optonica SO-9100.  Na lang luisteren, vind mijn vrouw en ik de phono-trap net even mooier samen met de Sony PS-6750.

Eindversterker UL-40S2 met 6550 buizen in UL.  Er staat nu de versie met zilveren uitgangstrafo' s. Geeft een zéér hoge resolutie.

Ga morgen A/B met een versie met koperen trafo's en dan nog eens wisselen met voorversterker.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag gedaan deze LP als referentie, 1e nummer  "Moving"

 

Kate-Bush-The-Kick-Inside--447647.jpg

 

Kate heeft een hoge stem op deze LP het wordt gauw te fel. 

 

A) Fet voor en koper buis achter ==> Klink mooi wat warm, veel details.

B Fet voor en zilver buis achter ==> Een groot verschil, veel meer details, ruimte, achtergrond koor is ineens goed hoorbaar.

C) Buis voor en zilver buis achter => Klinkt warmer,  minder details, ruimte en achtergrond.

 

Ik heb het nog een paar keer gewisseld, maar de combi Optonica SO-9100 voorversterker en VDV zilver eindversterker laat onderdelen van muziek horen die anders "verstopt" zit.

Niet gek, voor zo' n geringe investering en wat aandacht. :)  Brom en ruis zijn geen issue .

Link to comment
Share on other sites

Leuk,zo kom je er achter wat je het mooiste vind klinken.

Niet alleen dat Groovy.  Het is opmerkelijk, hoeveel méér informatie je hoort. 

Die Optonica voorversterker heeft volgens de manual een extreem lage vervorming iets van 0,003% over het hele gebied van 20hertz tot 20khz

Ik heb dat nagemeten en dat klopt heel aardig.  Maar of het nu alleen daaraan ligt. ?

Link to comment
Share on other sites

(...) Mijn Lyra  staat op precies op 2 gram,  was beter.  (...)

 

Beste VIntage,

 

Hoe bedoel je "beter"?

 

(Wellicht kan het element bij 2p extreem grote modulaties aan...

maar meer dan 70µ is niet nodig.

En over het algemeen klinken elementen beter als ze juist zo licht mogelijk zijn afgesteld;

en liefst niet zwaarder dan de door de fabrikant aanbevolen naalddruk.)

Link to comment
Share on other sites

Niet alleen dat Groovy.  Het is opmerkelijk, hoeveel méér informatie je hoort. 

Die Optonica voorversterker heeft volgens de manual een extreem lage vervorming iets van 0,003% over het hele gebied van 20hertz tot 20khz

Ik heb dat nagemeten en dat klopt heel aardig.  Maar of het nu alleen daaraan ligt. ?

Kan maar hoeft niet.

Zoals we weten klinken vv en eindversterkers niet allemaal hetzelfde.

Waarschijnlijk een goede match.

 

In ieder geval blijkt het een goede match te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Beste VIntage,

 

Hoe bedoel je "beter"?

 

Ik weet het niet meer precies  Spido,

 

Ik laat binnenkort het contra gewicht iets verzwaren,  dan wordt het element verder afgeregeld.

Best kans dat e.e.a. wat lichter wordt afgesteld.  Het klinkt in ieder geval al zeer goed.

Link to comment
Share on other sites

Kan maar hoeft niet.

Zoals we weten klinken vv en eindversterkers niet allemaal hetzelfde.

Waarschijnlijk een goede match.

 

In ieder geval blijkt het een goede match te zijn.

Vergeef mij mijn eigenwijsheid.  Maar er is veel meer aan de hand Groovy.  Beide voorversterkers zijn een meer dan uitstekende match.  De buizen voorversterker met step-up trafo is  exact aangepast op het pick-up element en eindversterker. Toch geeft die met FET' s  een beter resultaat.    Ik vermoed dat de FET pre/pre  gewoon beter is dan de step-up trafo.

Link to comment
Share on other sites

Beste VIntage,

 

Hoe bedoel je "beter"?

 

(Wellicht kan het element bij 2p extreem grote modulaties aan...

maar meer dan 70µ is niet nodig.

En over het algemeen klinken elementen beter als ze juist zo licht mogelijk zijn afgesteld;

en liefst niet zwaarder dan de door de fabrikant aanbevolen naalddruk.)

+1
Link to comment
Share on other sites

Naalddruk ook daar hoor je verschillend meningen over.

Beter te zwaar dan te licht lees ik elders regelmatig.

 

Ja, je leest veel onzin, zo hier en daar.

 

Even weer een Helaas Verdwenen Merk in het spotlicht zetten: Setton.

Hier met receiver type RS 660:

 

setton-rs-660-01.jpg

 

(zucht...)

Link to comment
Share on other sites

Rotel... bestaat dat eigenlijk nog?

Ik bedoel... ècht?

 

In de jaren zeventig namen deze Japanners - als onderdeel van de Rank organisatie - de productie van de LEAK versterkers en receivers over.

En ik geloof dat niemand daar eigenlijk problemen mee had. Behalve dan problemen van nostalgische aard. Zoals de mijne.

(Vrijwel alle andere overnames -OEM- werden gedaan door Toshiba. Who will give THEM credits?)

 

Hier een typische Rotel receiver uit die jaren: type RT-1024:

Rotel-RT-1024-Front.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, je leest veel onzin, zo hier en daar.

 

Even weer een Helaas Verdwenen Merk in het spotlicht zetten: Setton.

Hier met receiver type RS 660:

 

setton-rs-660-01.jpg

 

(zucht...)

Mijn broer had ooit zo'n ding. T werd bij Pioneer gemaakt dacht ik. Hij was wel loei zwaar.
Link to comment
Share on other sites

Beste Vintage,

 

Waarom meer massa?

Meer massa dan wellicht nodig is?  :huh:

Beste Spido,

 

De arm wordt standaard met een extra gewicht geleverd, voor wat zwaardere elementen.

Een extra los accessoire, dat niet altijd nodig is, dus zoek raakt.

Bij mijn PS-6750 en die van Ivan10 ontbreekt dit.

Link to comment
Share on other sites

Mijn broer had ooit zo'n ding. T werd bij Pioneer gemaakt dacht ik. Hij was wel loei zwaar.

 

Cher Hans,

 

Vous avez raison!

 

(...) La gamme était dessinée par Alain Carré, collaborateur de Pierre Cardin. Des ingénieurs américains et japonais furent également de la partie. Les appareils étaient fabriqués au Japon par Pioneer.

La gamme des receivers s’articulait autour de trois modèles : le RS-220 (2×40 watts) présenté ici, le RS-440 (2×69 watts) et le RS-660 (2×120 watts). Ces trois appareils étant des copies conforme (sauf les façades bien sur) de trois receivers Lafayette (LR-9090, LR-5555 et LR-3333). (...)

http://www.audiovintage.fr/?p=18

 

En ja, hij woog wel 17 kg. Poids lourd, n'est-ce pas? http://www.hifiengine.com/manual_library/setton/rs-660.shtml

Link to comment
Share on other sites

En ja, hij woog wel 17 kg. Poids lourd, n'est-ce pas? http://www.hifiengine.com/manual_library/setton/rs-660.shtml

 

Beste Spido,

 

Dat is nog een: "lichtgewicht" :D 17kilo :D 

 

Deze Harman Kardon heeft maar liefst 7x 100watt :o

Weegt maar 5,1 kilo,  bijna niks ..... "wegwerpkwaliteit"  ;)

 

AVR-171-fr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mooie vintage van Rotel

 

Deze eindbak trok als puber steeds mijn aandacht in een cafe in Nijmegen,

waar deze achter de bar stond.

Dit naast andere zaken in het cafe, die ook mijn aandracht trokken. :D

 

Rotel - RB-5000

 

Beste Vanzomereng,

 

Ja, bij zo'n versterker met ruitenwissers zie je tenminste wat je hoort!  :P

rotel_rb-5000_stereo_power_amplifier.jpg

2 x 500W bij 0,009% THD! 53 kg! 3,2kW piek vermogensconsumptie (als ik goed reken is dat bijna 14 Ampère, dus een apart gezekerde groep)!

Nou nou! Tjonge jonge! Pfff!

Link to comment
Share on other sites

Mooie vintage van Rotel

 

Deze eindbak trok als puber steeds mijn aandacht in een cafe in Nijmegen,

waar deze achter de bar stond.

Dit naast andere zaken in het cafe, die ook mijn aandracht trokken. :D

 

Rotel - RB-5000

 

Hoe kun je nou nog andere zaken zien als zo'n bak alle zekeringen er uit laat knallen. Pff 3,2 kW!

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...