Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste TL200,

KEF B139 was prima... als je zijn werkingsgebied beperkte tot pakweg 400 Hz (tweede orde), en je genoegen kon nemen met een laag rendement (84 dB/1W/1m).

Ter illustratie: KEF leverde rond 1965 tweewegmodellen met B139 (laag/midden) en T15 (hoog).

Dat waren de modellen Concord en Celeste.

Die klonken, door het opbreken van de B139, zéér neuzelig.

1301771600705661548.jpg

Celeste_1.jpg

Spido gaat weer terug in de tijd, en we gaan toch weer niet eruit kletsen ,voor spido zijn ze te duur,30 jaar liep die speaker niet , en Julie menen nou wel !

Mvg wol

Beste Wol,

Opnieuw begrijp ik niet helemaal wat je allemaal bedoelt, maar toch zal ik proberen zinvol te reageren op je gebrabbel.

"Voor Spido zijn ze te duur", schrijf je. Je bedoelt waarschijnlijk de Podszus Görlich units?

Nou, dan vergis jij je weer eens.

Ze zijn Spido niet alleen te duur, maar ze zijn voor hem ook niet goed genoeg.

Voor zijn luidsprekers kiest Spido luidsprekerunits met een zeer vlakke frequentie/amplitudekarakteristiek.

Want zulke units zijn in hoge mate vrij van ongewenste break-up en ringing.

Bij zulke units kun je gebruik maken van de natural rolloff, zodat inductieve filtering achterwege kan blijven.

(Voorgeschakelde spoelen hebben altijd een negatieve invloed op de elektrische demping. Wist je dat?)

Kijk eens naar de frequentie/amplitudekarakteristieken van onderstaande units.

Als je goed kijkt (leesbrilletje op?) zul je zien dat de dure unit van Podszuz Görlich een veel ongunstiger karakteristiek heeft dan de aanmerkelijk minder dure van Monacor.

Nu is het wel zo, dat sommige mensen de schelheid, de hardheid, de overdreven frisheid van de opbrekende, resonerende Podszuz Görlich units erg waarderen.

Want mensen met een goedkope smaak houden van overdrijving... en dus van zulke dure units.

Onder audiofielen vinden we velen die van overdrijving houden. Veel audiofielen, met hun dure spullen, hebben dus een goedkope smaak.

Onder audiofielen vinden we ook velen die menen dat dúúrder altijd béter betekent. Veel audiofielen zijn dus niet al te slim.

TT30G.JPG

Podszus-Görlich TT130-S  13cm midwoofer, € 285,-

GOE-1091165_FRQ.gif

Monacor SPH-135KEP 13,5 cm midwoofer, € 88,-

fde431ca2bd5abd.jpg    dbeb3759176e7a7_K.jpg

Edited by spido

Maar Spido,

Welke idioot maakt speakers met zulke dure units en laat ze dan tot aan hun break up frequentie doorlopen?

En verder weet jij ook vast wel dat een plaatje van de frequentie karakteristiek niks zegt over de uiteindelijke klank van een systeem.

De Zellaton's zijn daar dan een mooi voorbeeld van. Zo zou ik nooit Accuton units willen hebben, maar geniet volop van de Audiotechnology units in mijn systeem. Beide zo gefilterd dat de units niet in hun break up bereik spelen. En ik heb ze beide meerdere keren in verschillende systemen, gehoord.

Groet,

Leobus

Beste Leobus,

Ja, dat filteren móet dan ook wel... en heeft zijn nadelen. Verminderde elektrische demping, elektrische resonantie, fasedraaiing, om maar wat te noemen.

Het heeft bij mij ook tientallen jaren geduurd voordat ik ten volle daarvan de nadelen inzag.

Overigens zegt de frequentie/amplitudekarakteristiek wel degelijk iets over de uiteindelijke klank van een systeem: wat niet recht meet, kan ook nooit recht klinken.*

Die karakteristiek - en dan bedoel ik op unit-niveau - brengt genadeloos resonanties en break-up modes aan het licht.

* Anderzijds is het ook zo dat een luidsprekersysteem met niet-rechte units toch wel redelijk recht gemaakt kan worden met behulp van correctienetwerkjes in het filter. Een gruwel voor muzikale oren!

Edited by spido

Onder audiofielen vinden we velen die van overdrijving houden. Veel audiofielen, met hun dure spullen, hebben dus een goedkope smaak.

Onder audiofielen vinden we ook velen die menen dat dúúrder altijd béter betekent. Veel audiofielen zijn dus niet al te slim.

Ik denk dat je dat over mensen in het algemeen kunt zeggen: 

Onder mensen vinden we velen die van overdrijving houden. Veel mensen, met hun dure spullen, hebben dus een goedkope smaak.

Onder mensen vinden we ook velen die menen dat dúúrder altijd béter betekent. Veel mensen zijn dus niet al te slim.

Dit zegt dus geen ene reet over audiofielen, behalve dat het net mensen zijn  :D

eens met spido. begin met goede dingen, scheelt hoorbare filter-knutsels. die SPH-135 is heel mooi zo bekeken.

als ik mijn 29 jaar oude knutsels opnieuw zou doen was dat een mooi idee (ipv en wellicht beter dan de de ad02160/s8, die kent spido ook wel. wel lekker licht ... )

groet

Edited by robx

Leobus, er bestaan in principe geen slechte unit.

Je moet hem gebruiken waar die bedoeld is.

Spido , die monacor van jou hoor je niks vanaf 140 hz

niks meer , ja een gekleurde nep bas daar heb je wat aan.

Mvg wol

Jij ben toch de man van voor-en-nadelen?  

Dan moet je ook de voordelen vertellen die KEP haalt 10Khz en die TT130-S 5Khz.

Voor écht laag en hoog is een middentoner ook niet bedoelt.

Nee Wol, vanmiddag weer met mijn ega geluisterd en gisteravond de hele avond met de buurman.

Neem van ons aan: " die units zijn goed genoeg" 

Ze noemen zoiemand  die zoiets  koopt,  ook wel "spekkoper" :)   

Met alle respect, ik vond de SPH-135KEP in Eriks Betonnix ietwat irriteren (ongefilted van 200 tot 10K). Mij kwam het een pietsje rauw over, weet niet of dat conus breakups waren oid die mij stoorden of wat dan ook. Let wel, het gaat natuurlijk om nuances. (vond het laag overigens wel erg goed)

Ieder zijn kopje thee.

Beste Spido,

De plaatjes van de frequentiekarakteristiek die wij te zien krijgen, zijn ongetwijfeld met een zekere "smoothing" gemaakt.

Als we de werkelijke karakteristiek zouden zien, zou het wel eens kunnen zijn dat het plaatje er iets anders uit ziet.

En misschien kunnen die verschillen heel goed hoorbaar zijn. Dus ook in het toegepaste werkgebied van de units. En ik denk dat dat klankbepalend is. En toen ik eenmaal de klank van de Audiotechnology units gehoord had, wilde ik niks anders meer.

Overigens ben ik ook een voorstander van een zo eenvoudig mogelijk filter. Maar ja, het klinkt niet àltijd het beste. Zeker niet bij gegeven units. (AT)

Zo is mijn filter uiteindelijk 2e orde geworden. Bij evt interesse, zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15591 voor een uitgebreid verslag. Je ziet, ik had hulp nodig van een meer deskundige.

Groet,

Leobus

Met alle respect, ik vond de SPH-135KEP in Eriks Betonnix ietwat irriteren (ongefilted van 200 tot 10K). Mij kwam het een pietsje rauw over, weet niet of dat conus breakups waren oid die mij stoorden of wat dan ook. Let wel, het gaat natuurlijk om nuances. (vond het laag overigens wel erg goed)

Ieder zijn kopje thee.

Bij ons zitten er de iets grotere SPH-165KEP in ongefilterd in, dat gaat uitstekend met onze buizen versterker.  Totaal niet scherp of een ruw of rauw randje.  

Met transistoren  bij High-end helpt het inderdaad als je, je set een beetje "tweaked"  Met Vintage waarmee we weer on-topic komen "smooth" 

Helemaal met een lekkere dikke vintage Pioneer of Sansui versterker of receiver. B)

Verder weet ik natuurlijk niet, hoe Erik zijn boxen had gedempt van binnen.  "Beton randje ?"  Appels en peren.... :rolleyes:  

Edited by Tubejack

Guest Moderator1

Mijnheer Wol,

Zou u iets meer aandacht aan uw posts kunnen besteden?

Ze zijn nu nagenoeg onbegrijpelijk .....

Namens duizenden lezers, hartelijk dank alvast!

Bij ons zitten er de iets grotere SPH-165KEP in ongefilterd in, dat gaat uitstekend met onze buizen versterker.  Totaal niet scherp of een ruw of rauw randje.  

Met transistoren  bij High-end helpt het inderdaad als je, je set een beetje "tweaked"  Met Vintage waarmee we weer on-topic komen "smooth" 

Helemaal met een lekkere dikke vintage Pioneer of Sansui versterker of receiver. B)

Verder weet ik natuurlijk niet, hoe Erik zijn boxen had gedempt van binnen.  "Beton randje ?"  Appels en peren.... :rolleyes:  

Erik had meen ik een soort elips vormige kast gemaakt voor de middentoner. Wat er inzat weet ik niet meer.

Zie http://www.high-endforum.nl/topic/8287-vleugels-van-steen/?hl=beijerland#entry203238

en http://www.high-endforum.nl/topic/4813-de-ke-betonnix-230/?hl=beijerland

Het was wel in een groot klas lokaal (in oud Beijerland dacht ik). dus de speakers moesten waarschijnlijk een stuk harder werken dan in een normale huiskamer.

Beetje dejavu gevoel btw

http://www.high-endforum.nl/topic/13998-ceramische-units/?p=403980

He Duck dank je :) Wat meningen betreft, is er zo te lezen weinig veranderd de afgelopen 3 jaar. Een herhaling van zetten en Wol wil nog steeds zélf speksteken luidsprekers maken :o  :P  

Wat wél veranderd is, is onze set. Vooral digitaal heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt.  De PP' s  groeien gewoon mee.  B)  

Edited by Tubejack

He Duck dank je :) Wat meningen betreft, is er zo te lezen weinig veranderd de afgelopen 3 jaar. Een herhaling van zetten en Wol wil nog steeds zélf speksteken luidsprekers maken :o:P

Wat wél veranderd is, is onze set. Vooral digitaal heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt. De PP' s groeien gewoon mee. B)

Dat laatste vind ik ook opvallend... die dingen kunnen meer dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden...nou wil ik ze niet de hemel inprijzen maar doe het toch ;)

Ieder zijn kopje thee.

Hoi DT,

Ik heb zoiets ook wel eens bespeurd bij mijn speakers... een soort randje wat je hoort...

Het bleek niet aan de luidspreker te liggen maar aan het signaal dat erin werd gestopt...

Dat kan ook natuurlijk. Tis een tijd terug en gewoon een herinnering :)

Denk wel dat de 13 cm middentoner on zo'n grote ruimte (150M2 ofzo) de beperkende factor is. Dus niet zo gek dat, als je hem tot zijn grenzen gaat gebruiken, het niet 100% optimaal klinkt.

Kan ook gewoon tussen mij oren gezeten hebben.

Vraag me af of Erik zijn Betonnix nog steeds gebruikt :)  Ik ben hem eigenlijk nog maar zelden tegengekomen op de audio flora, jammer genoeg.

Spido die podiu werkt als een zuiger omdat die stijver als monacor, dat schelheid is dat jij de verkeerde

versterker gebruikt , wanneer snap je nou iets wel

Mvg wol

Beste Wol,

De conus van de Podzsus is veel slapper (complianter) dan die van de Monacor: mede daardoor breekt hij erger op. (Zie karakteristiek.)

Die schelheid van de Podzsus is het gevolg van de break-up pieken. (Er zijn overigens Podzsus types met een nog veel ongunstiger break-up gedrag.)

Tot de eerste break-up modus werkt èlke luidspreker als een piston. Het is het grote voordeel van de Kevlar conus dat hij bij stijgende frequentie heel gelijkmatig overgaat in deeltrilling*.

Wat is er volgens jou mis met mijn versterker?

En welke bedoel je? Ik heb er diverse.

Ik denk dat ik zo nu en dan wel iets begrijp.

Maar ik begrijp luidsprekers wel beter dan dat ik jou begrijp, denk ik.

Als de uitgangstrafo van de buizenversterker hinderlijke fasedraaiing zou veroorzaken, zoals jij herhaaldelijk beweert, hoe is het dan mogelijk dat de blokgolven van het uitgangssignaal perfect zijn?

* Ik meen te weten dat jij veel waardering hebt voor de producten van Manger.

Aanvankelijk maakte Manger een m.i. interessant product: een ca. 22 cm grote breedband-conusluidspreker met een membraan van gebreide polyamide. Gebreid, dus: niet geweven!

Want het membraan moest heel soepel zijn.

De bedoeling was dat deze unit het hele frequentiebereik kon weergeven, doordat hij zònder radiale break-up (dus ook zonder tegenfase deeltrillingen), heel gelijkmatig, een steeds kleiner deel van het membraan kon laten trillen naarmate de frequentie steeg.

Steeds kleiner, naar de spreekspoelophanging toe, vanzelfsprekend. Volmaakt concentrisch.

Een ongelooflijk slim idee! 

Veel slimmer dan de styropor olifantsoren van Yamaha of de multispreekspoel schuimstofplaten van Isophase of (later) Sony.

Maar er is niks van terecht gekomen. Alleen een leuk stukje in de rubriek "Knotsgekke Luidsprekers" in HiFi-StereoTest (later HVT).

Edited by spido

• 2 weeks later...

Beste Spido,

De plaatjes van de frequentiekarakteristiek die wij te zien krijgen, zijn ongetwijfeld met een zekere "smoothing" gemaakt.

Als we de werkelijke karakteristiek zouden zien, zou het wel eens kunnen zijn dat het plaatje er iets anders uit ziet.

En misschien kunnen die verschillen heel goed hoorbaar zijn. Dus ook in het toegepaste werkgebied van de units. En ik denk dat dat klankbepalend is. En toen ik eenmaal de klank van de Audiotechnology units gehoord had, wilde ik niks anders meer.

Overigens ben ik ook een voorstander van een zo eenvoudig mogelijk filter. Maar ja, het klinkt niet àltijd het beste. Zeker niet bij gegeven units. (AT)

Zo is mijn filter uiteindelijk 2e orde geworden. Bij evt interesse, zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=15591 voor een uitgebreid verslag. Je ziet, ik had hulp nodig van een meer deskundige.

Groet,

Leobus

Beste Leobus,

Eerlijk gezegd is ook voor mij de sinussweep bij laag vermogen (standaard 1W) niet alleszeggend.

Daarom gebruik ik vooral de spectrum analyzer en roze ruis om dynamiek versus amplitude / frequentie te meten: zowel voor units als voor complete systemen.

Edited by spido

Waarom zucht je Spido?  

Jeugdsentiment. Nostalgie. Daar krijg ik steeds méér van.

Neem nou, bevobbeld, die combinatie die fa. Imhofs (Londen) heeft samengesteld voor iets miinder dan  £ 514.

Als het gaat om natuurgetrouwe weergave, kan vrijwel iedereen op dit forum zijn hedendaagse set er zó voor inruilen.

​(Hoewel... ik zou het aangeboden p.u.element wel hebben verruild voor een SPU met trafo's.)

In ons land werden toentertijd ook wel hifi-combinaties aangeboden.

Maar dat waren vrijwel altijd combinaties van één importeur, en de kwaliteit van zo'n geheel was niet het belangrijkste: dat was m. i. de bonus voor de detaillist.

Edited by spido

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...