Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

En hoe zat het met de compressievervorming van die units bij hoge geluidsdruk?

(Ach, ik wéét het: men raakt betoverd door de snelle transiënts...

En vervorming/kleuring - zelfs vele procenten - wordt dikwijls veronachtzaamd.

Eigenlijk is kwaliteit helemaal niet besteed aan audiofielen!)

Bij de oude Magnat units zoudat best kunnen, bij de nieuwe Lansche units klonk het in mijn oren alleen natuurlijk. Mij maakt het dan niet uit, of het vervormt, comprimeert en weet ik wat er al aan ellende boven ons hoofd hangt.

Zo ziet de CR-2040 vanbinnen uit.    Heeft een gezonde voeding met  2x 22.000uF.  Kan daardoor nagenoeg élke luidspreker aansturen.

Een zeer goede FM tuner aan boord en een Phono trap  met MC ingang. De vervorming is op alle fronten is zeer laag en de S/N hoog.  

Gewicht bijna 20kilo.  Doet m.i. niets onder voor moderne apparatuur uit 2015.  Alleen vind ik dit veel mooier  :)

yamaha_cr-2040_inside1.jpg

Doet m.i. niets onder voor moderne apparatuur uit 2015.  Alleen vind ik dit veel mooier  :)

Dat blijft een smaakkwestie, zowel uiterlijk als innerlijk :D Technisch vond ik Yamaha toch echt niet boven het gemiddelde uitkomen van destijds.

Edited by Pjotr

Spido, alles heeft een voordeel en en een nadeel, laat horen wat vervorming, hij heeft wel minder last van kamer reflectie, s.

Jouw uitgangstrafo vervormd meer als die hele hoorn.

Mag wol

O, denkt de kamer wellicht: "Dit is een hoornluidsprekertje! Laat ik nu maar wat minder reflecteren?"  :P

De uitgangstrafo's van mijn Leak Stereo 60 buizen-eindversterker (die bedoel je zeker?) maken deel uit van de totale versterker.

Die versterker vervormt maximaal 0,1% bij (2x) 25W uitsturing.

Dat is toch heel wat minder dan de tientallen procenten vervorming van een hoornluidspreker, nietwaar?

Edited by spido

Dat blijft een smaakkwestie, zowel uiterlijk als innerlijk :D Technisch vond ik Yamaha toch echt niet boven het gemiddelde uitkomen van destijds.

Er waren toen veel goede Japanse merken Pjotr.  o.a.  Sony, Kenwood, Pioneer, Rotel.  Elk merk had zo zijn "juweeltjes.  Inderdaad lang niet alles was even goed.  Deze CR-2040 vind ik echter een topper.

Bijna hele CR reeks uit 1979 is trouwens bovengemiddeld goed volgens testen uit de HiFi Choice uit die tijd.  Vele waren:  "Best Buy"  :)  Toen werd er nog getest  ;)

Edited by Tubejack

Kunnen we het niet gewoon over vintage  hebben in dit topic  ^_^

Beste Tubejack,

Wij hebben het over ioniserende luidsprekers uit de jaren vijftig en over de uitgangstrafo's van een eindversterker uit de jaren zestig.

Jij hebt het over een moderne transistor-receiver...  :mellow:

Overigens: wij duidden Yamaha destijds altijd aan als "Jàmma, há?" (ons eigen Japans voor "Jàmmer, hè?").

Prachtige techniek, maar een wazig geluid. Zelfs bij heel goede luidsprekers.

Die Yamaha "Natural Sound" trapezoïde speakers (styropor olifantsoren, ca. 1969) waren helemaal vreselijk... en een bewijs dat ze daar destijds echt niet wisten wat hifi-weergave eigenlijk wàs.

fender_bantam_bass_speaker.jpg

of, nòg erger:

JA6002Front.jpg

http://www.high-endforum.nl/topic/13820-vintage/page-5

Edited by spido

En hoorn moet je in totaliteit hoorn bouwen ook het het laag.

Tot ze een hoorntje als hoog gebruiken en het laag midden niet

die speakers kloppen totaal niet en zou ik links laten liggen.

Mag wol

Sommige mensen - maar dat was nog in het mono-tijdperk - metselden een stenen hoorn van een meter of dertien in de tuin, en braken dan de muur waar de hoorn eindigde af.

Weer anderen offerden er een ouderwetse schouw (grote open haard) voor op.

("Mouth in disused fireplace": zie http://www.diale.org/pdf/Dinsdale-Horns-3parts.pdf , fig 10 m.n.)

Of hun wijnkelder...

subExp11eng.jpg  

17m9fl5mao90sjpg.jpg

http://gizmodo.com/5025867/horn-subwoofer-takes-up-crazy-mans-entire-basement

John Crabbe publiceerde zijn twee enorme betonnen hoorns in HiFi News, oktober 1967.

diy%20-%20horn%20loudspeaker%20mk2%20-%2diy%20-%20horn%20loudspeaker%20mk2%20-%2  diy%20-%20horn%20loudspeaker%20mk2%20-%2diy%20-%20horn%20loudspeaker%20mk2%20-%2

diy%20-%20horn%20loudspeaker%20mk2%20-%2Edgar-Midrange-Horn-07.jpg  

(Die klonken echt verschrikkelijk slecht! Ik heb ze zelf gehoord..)

Huygens heeft in 1692 de ideale (Tractix) hoorn ontworpen.

Maar hij was véél te slim om hem ook te bouwen...

Edited by spido

Beste Tubejack,

Wij hebben het over ioniserende luidsprekers uit de jaren vijftig en over uitgangstrafo's uit de jaren zestig.

Jij hebt het over een moderne transistor-receiver...  :mellow:

Klopt niet helemaal Spido.

Wol vind dat Henrie teveel geld uit gegeven heeft voor zijn moderne versterker  :blink:

Hans heeft het over moderne tweeters.

Jij beweerd dat, dat niks kan zijn, want vroeger blablabla

Dan hebben we nog Wol die beweerd dat uitgangs trafo's  meer vervormen dan hoornluidsprekers.

Jij beweerd dat dit niet klopt, want balblabla 

Wat heeft dat allemaal met vintage te maken?  <_<

Edited by Tubejack

Klopt niet helemaal Spido.

Wol vind dat Henrie teveel geld uit gegeven heeft voor zijn moderne versterker  :blink:

Hans heeft het over moderne tweeters.

Jij beweerd dat, dat niks kan zijn, want vroeger blablabla

Dan hebben we nog Wol die beweerd dat uitgangs trafo's  meer vervormen dan hoornluidsprekers.

Jij beweerd dat dit niet klopt, want balblabla 

Wat heeft dat allemaal met vintage te maken?  <_<

Àlles!!

(Maar vraag me nu niet wàt...)

Edited by spido

Overigens: wij duidden Yamaha destijds altijd aan als "Jàmma, há?" (ons eigen Japans voor "Jàmmer, hè?").

Prachtige techniek, maar een wazig geluid. Zelfs bij heel goede luidsprekers.

Die Yamaha "Natural Sound" trapezoïde speakers (styropor olifantsoren, ca. 1969) waren helemaal vreselijk... en een bewijs dat ze daar destijds echt niet wisten wat hifi-weergave eigenlijk wàs.

fender_bantam_bass_speaker.jpg

of, nòg erger:

JA6002Front.jpg

http://www.high-endforum.nl/topic/13820-vintage/page-5

Beste Spido,

Ik had vroeger ook niet zoveel met Yamaha. Nu ik zelf af en toe apparatuur reviseer van dat merk, heb ik mijn mening  over Yamaha moeten bijstellen.

Elke bouwer heeft wel zo zijn misbaksels, niet ieder merk is zo strikt,  dat die  gedrochten gelijk de open haard verdwijnen.   "Jàmma, há?" vind ik echter erg leuk

gevonden. :D  Momenteel staat mijn referentie tuner te spelen, een CT-7000  die klinkt echt prachtig. 

1979 was wel 10 jaar verder.  Verder meen ik toch dat er vele liefhebbers waren van hun latere producten zoals de NS-1000 en opvolger.

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/yamaha_ns-1000_loudspeaker/

Het valt me op dat veel muziekliefhebbers terug vallen op de vintage apparatuur.

Is dat omdat "ze":

1. die indertijd niet konden betalen.?

2. het verschil toch niet horen...?

3. het krijsen van moderne opnamen willen verdoezelen...?

4. nu geen moderne apparatuur kunnen betalen...??

5. de plastic 5.1 setjes met MP3 kwaliteit beu zijn...??

6. het zoeken naar de holy grail opgegeven hebben...??

7. de stukjes van Ruud Jonker in Music en Emotion hebben gelezen...??

8. op fora hun "helden" volgen...??

9. een draaitafel zo mooi kan klinken, de rest uit die tijd ook wel goed zal klinken...??

10. vul maar in..

Duidelijk een trend (of heeft het toch met de crisis te maken?) ... ik ben benieuwd hoe lang dit duurt...

smile.gif

Nou, da doene we dus...  :D

Waar gaat deze draad dan wel over??? Lees de openingspost nog maar eens. Eigenlijk is het allemaal offtopic.

Had je een andere topictitel moeten kiezen: "vul maar in"  :P

Maar je hebt wel een beetje gelijk :D Misschien moet Jack een eigen draadje starten: "Mijn vintage showcase"?

Edited by Pjotr

Die "showcase"  heb ik al Pjotr.   Kijk maar op mijn site.   Maar wat anders,  per 1-7 start ik weer  mijn bedrijfje op.  Ik ga 2 dagen per week sleutelen aan vintage. Ik heb gisteravond officieel goedkeuring

gekregen.  Wie zei daar dat ambtenaren niet werken?  Die waar ik mee te maken heb, werkt zelfs op Zondag  :o

Ik houd het bewust kleinschalig zodat ik kan terugvallen op de IAOW als ik een maand weinig of geen inkomsten heb. In feite werk ik dan "voor niets"  want bijna alle inkomsten worden verrekend.

Maar het geeft me wel de vrijheid om naast audio de dingen te doen die ik de moeite waard vind.  En het gevoel van vrijheid is onbetaalbaar.  En het is een prettige gevoel dat je, je hand niet op hoeft

te houden, maar gewoon werkt voor je geld.   :)   En wie weet hoe het balletje rolt.  Tot 1-9 heb ik even opdrachten genoeg.  ;) Ik zal af en toe vertellen waar ik mee bezig ben.

Vriendelijke groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...