Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mag een vintage autoradio ook?

"Blaupunkt Autoradio... weil 40 Jahre Erfahrung in Ihm stecken" meldde de advertentie in 1963.

Een groot merk, destijds: ook in audiomeubels, bijvoorbeeld. Alle hifi in één fraai dressoir ingebouwd.

Blaupunkt bestaat nu nog.

Maakt nog steeds autoradio's, en tegenwoordig ook navigatie.

Blaup-1963-Pub-40-Jahre_01aam.jpg

Edited by spido

• 2 months later...

Vandaag voor de gein mijn Sony PS-6750 met Lyra Delos aangesloten op mijn Leak Stereo 30+ .

Er zit een interlink van 1,5 meter tussen want de platenspeler staat boven op een rek, terwijl de versterker naast de TV staat.

Ondanks dat er van de aanpassing geen donder klopt en de volume knop verder opengedraaid moet worden,  klinkt het goed, opmerkelijk goed zelfs.

Van brom heeft mijn Leak geen last er is alleen een beetje ruis en dan moet de volume helemaal open,

:)

Ik verwacht goed Groovy.  Helemaal  als ik in een van mijn draaitafels een Nagaoka MP-200 schroef.

http://www.puresound.be/nieuws/article/nagaoka-mp110-en-mp200-op-de-testbank/

Streametje erbij b.v. een omgenouwde Logitech Duet.  En je hebt een set die heel veel muziek kan maken.

:)

Ik begrijp echt niet wat hier nu zo vintage is. :confused:

Ik heb eerst een Dual 1019 met een Ortofon F- 15S element aangesloten.  Real vintage niet :rolleyes:

Geen succes  veel te weinig signaal en 1 kanaal doet het niet.  Verder een klein brommetje.

Dan een Thorens TD-2001 met een Nagaoka JT-322 die vakundig is afgesteld door http://www.music2.nl/

Het element is een z.g.n. "Expert versie"  en is NOS uit eind jaren 70.

Brommmmm. :blink:    Een extra aard draadje en weg :)

Klinkt echt uitstekend,  details en achtergrond, het  is allemaal heel goed te horen.  Ietsjeminder sprankelend als MC,  maar totaal niet scherp en mooie tingeltjes.

Dan de streamerd....  Waar voor audio vintage iets van 25 of meer geldt.  Is in computerland m.i. iets van 5 jaar prehistorisch.

Verder hoeft m.i. niet alles in een vintage set vintage te zijn.   Juist niet! zou ik zeggen.  Combineer oud met nieuw en haal verbluffende resultaten :)

Ter info, Tubejack: mijn vintage Ortofon MC200 speelt via de eveneens vintage MCA-10 pre-pre (met batterijvoeding) de sterretjes uit de hemel via de Leak Stereo 70 (made in London, enhanced in Zaandam).

Je moet alleen de MCA-10 (of de netstroomgevoede MCA-76) niet op of naast de versterkertrafo zetten, maar bij de platenspeler. Om brom te voorkomen, natuurlijk.

Ruis? Eigenlijk niks!

Lijkt me ook voor jouw Lyra een prima oplossing.

Beste Spido,

Ik ga niet "pingpongen"  maar ben voorlopig gelukkig met de situatie zoals hij nu is.

Erg leuk om weer plaatjes te draaien :) Mijn ega vind het ook goed klinken.

De bijbehorende Leak Stereofetic  tuner begint ook fijn te spelen en stabiel te werken.

Ik heb me bij de revisie van de tuner heel erg moeten inhouden, maar toch 100% originele onderdelen gebruikt.

[....]de MCA-10 (of de netstroomgevoede MCA-76  [....]   heeft een van de 2 voorkeur? 

Beste Tubejack,

De ingangsimpedantie van de MCA-10 ligt aanmerkelijk lager (11Ω) dan die van de MCA-76 (75Ω).

(Beide waarden bij 1kHz.)

Voor mijn low impedance / low output MC-elementen (Ortofon MC 200 en Empire MC 10P m.n.) geef ik vooral daarom de voorkeur aan de MCA-10.

De MCA-76 zal het ongetwijfeld prima doen i.c.m. elementen die een hogere spoelweerstand hebben.

En je hebt natuurlijk nooit lege batterijtjes, als je hem per ongeluk aan hebt laten staan tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld...)

Nee, ik ben van de Zaanse Audio Sekte, Wollie :-)

Ik denk dat je al veel trends hebt ziet komen en zien gaan, Wol. Maar dat blijft en dat is goed, ik denk dat de Franse speakers van Devialet wel een hype zou kunnen worden. Maar echte hypes zoals de Dac Cambridge Magic. Nee, dat is lang geleden.

Zeg Jack wat vond je van die 1019. Is het de moeite om hem een opknapbeurt te geven. Ik heb er nog een staan.

Carl ik heb me even ingelezen en diverse manuals gedownload, heel leuk ding !

Maar de komende maanden wil ik me richten op andere zaken.  

Maar even een tegen vraag: "welk modern MD of MI element "  met enige potentie kan hier in?  

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...