spido Posted 2 november 2015 Report Share Posted 2 november 2015 (edited) De Dual 1019 (1966) heeft vier draaisnelheden, dus je kunt er ook 78-toeren platen op draaien. Als je dat wilt, kies dan een element waarbij je de 33/45 toeren naaldeenheid kunt verwisselen met een 78-toeren naaldeenheid. (Bijvoorbeeld een Shure V15 model.) De draaitafel heeft tussenwiel-aandrijving, en daardoor is er betrekkelijk veel rumble (ca. -50 dB). Een rumble-filter lijkt me wel een noodzakelijk kwaad bij deze draaitafel. Edited 2 november 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 november 2015 Report Share Posted 2 november 2015 Spido, we zijn 45 jaar verder. Mvg wol Ja, maar niet altijd in de goede richting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2015 Report Share Posted 2 november 2015 (edited) Mijn Dual 1019 speelt. Het probleem zat in de headshell die maakt geen goed contact. Moet gewoon een nieuwe in. En dan gelijk een verbeterde versie. Geen brom meer en beide kanalen doen het prima. Zit nog een heel aardig geluid in met mooie heldere tingeltjes Element is een Ortofon F-15. Lijkt me niet heel slecht. Zal morgen de naald eens onder de microscope bekijken. Edited 2 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2015 Report Share Posted 2 november 2015 De Dual 1019 (1966) heeft vier draaisnelheden, dus je kunt er ook 78-toeren platen op draaien. Als je dat wilt, kies dan een element waarbij je de 33/45 toeren naaldeenheid kunt verwisselen met een 78-toeren naaldeenheid. (Bijvoorbeeld een Shure V15 model.) De draaitafel heeft tussenwiel-aandrijving, en daardoor is er betrekkelijk veel rumble (ca. -50 dB). Een rumble-filter lijkt me wel een noodzakelijk kwaad bij deze draaitafel. Van rumble heb ik eigenlijk geen last Spido zit volgens deze site < -59dB http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Dual/Dual_1019.htm&ContentFrame En er zit in mijn versterker een ingebouwd filter kijk maar in de brochure Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 november 2015 Report Share Posted 2 november 2015 Dat deden ze in die tijd standaard Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 november 2015 Report Share Posted 4 november 2015 Oh Oh, een 3e order filter in de signaalweg. Mag dat wel op een PP? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november 2015 Report Share Posted 4 november 2015 Oh Oh, een 3e order filter in de signaalweg. Mag dat wel op een PP? Ik wil een platenspeler uit 1965 kunnen aansluiten dus een scherp filtert bij 17 hertz lijkt me geen probleem. Het meeste laag van de muziek die ik draai zit toch rond 60 hertz. Er komt waarschijnlijk een Denon DL-110 in de Dual 1019 even afwachten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 november 2015 Report Share Posted 5 november 2015 (edited) De Dual heeft een onderhoud beurt gehad. Het vet in de machine was wat hard geworden. Klinkt prima zo' n DL-110 Lekker onbezorgd, plaatjes draaien Geen rumble, brom, ruis niks, muziek! Draait echt strak, zo' n idler drive Edited 6 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 Geen rumble Jack,dat geloofd niemand Die ouwe dingen doen het nog goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 (edited) Dat geeft niet als je spullen bij elkaar passen (3x de woordwaarde) Die "ouwe" spullen doen het inderdaad prima. Ik denk zelfs dat het mogelijk is om een goed klinkende gereviseerde vintage set bestaande uit: Luidsprekers . Platenspeler met fatsoenlijk element. Versterker. Tuner (ja mijn ding ik vind radio luisteren leuk) Passende interlinks en luidspreker kabel. Voor onder of rond de 1500€ samen te stellen is. Mijn Dual heeft een service beurt gehad van http://www.platenspelerszaak.nl P.s. Vanmiddag plaatjes schoonmaken, met mijn "Okki Nokki" Edited 6 november 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 Voor e1500 moet dat zeker kunnen. Ik denk dat er velen zijn die het daar mee doen zelfs met minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 Voor e1500 moet dat zeker kunnen. Ik denk dat er velen zijn die het daar mee doen zelfs met minder. Als je zelf dingen kunt repareren zeker. Maar voor een leek is veel minder dan 1500€ niet haalbaar. Voorbeeldje: 2 luidsprekers b.v. Translator Impact 30 350€ Dual/Sony/Thorens Platenspeler 250€ Denon DL-110 220€ Versterker Pioneer/Optonica/Leak 450€ Tuner of squeezebox 150€ Kabels 100€ Maakt € 1.520,- Natuurlijk kun je over alles gaan discussiëren en bij Jantje of Pietje is het goedkoper Maar ik heb het hier over 1e kwaliteit gereviseerd spul, met 1e kwaliteit onderdelen. waar je vaak ook 3 maanden of meer garantie op krijgt En waar je gewoon jaren plezier van kan hebben. Voor wie dat te duur is? Wat is er mis met sparen? In de jaren 70 was dat heel normaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 (edited) Waarom zulke dure kabels? Voor een paar tientjes ben je klaar, hoor. Overigens genoot ik gisteren van een audiofiele dag thuis, met overwegend vintage apparatuur. Vandaar dat ik over die dag in deze rubriek een kort verslag plaats, en niet in de audiofiele dag rubriek voor de verdwaasden die denken dat die moderne rotzooi van tegenwoordig zo geweldig is. Het is voor een bejaarde uitzonderlijk, wanneer zijn agenda een dag oplevert zonder afspraken met oncoloog, uroloog, kaakchirurg, dermatoloog, oogarts of nog een andere andere witjas. Dit was zo'n uitzonderlijke dag, en dat moest dan maar meteen een audiofiele dag worden! Ik begon de dag met een lekkere espresso en de CD die violist en duivelskunstenaar Armando met muzikale vrienden en vriendinnen in 1995 maakte voor de Gasunie, toen hij daar exposeerde. Van vol-orkest tzigane tot heel intieme clubjazz, met ondermeer zang van Greetje Kauffeld. http://www.moa.nl/nl/Collections/Armando/100000093-bibliotheek?bibilographic_forms=programma Dankzij de gerenoveerde Leak "Stereo 70" hoorde ik allerlei details die moderne topklasse versterkers eerder niet zo duidelijk naar voren brachten. En dat waren heel prachtige details! Vervolgens de "Manfred Symfonie" van Tsjaikovski, door het Philharmonia Orkest o.l.v. Riccardo Mutti. (EMI Classics.) Tubejack beschreef wel eens "laagjes" in de muziek. Maar bij de meer complexe passages zag ik voor mijn geestesoog (mijn echte ogen waren gesloten) een hoge hemel geheel gevuld met stapelwolken, die telkens van tint en vorm veranderden in het zonlicht en het duister, en waaruit zo nu en dan een felle bliksem flitste. Niet alleen gelaagd, maar ook gestapeld, dus. En heel variabel. Een geweldige ervaring! Zo werden er nog wel meer CDs en ook wat vinyl gedraaid. En o wat heerlijk was daarbij het zitten in de Chesterfield Springvale Suzanne superluie luisterfauteuil-met-geïntegreerde hoofdsteun. Als de muziek niet zo enerverend was geweest, was ons oudje wellicht zomaar in slaap gesukkeld.. Een leuke, ontspannende afsluiting van de dag was de CD "Jazz in the City" van de Nederlands/Belgische pop/jazzgroep Gare du Nord. Fijne, swingende muziek: vakkundig gespeeld en heel natuurlijk van klank. Heerlijk genieten. En daar hoef je dan echt niet de deur voor uit te gaan! Marantz CD80, Thorens TD126 met Ortofon AS212 arm en MC200 element, Ortofon MCA 10 pre-pre, Leak "Stereo 70", The Perfect Performer "Soundstone 30" vierwegsystemen: het meeste is dus oude meuk, maar machtig móóie ouwe meuk! Edited 6 november 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2015 Report Share Posted 6 november 2015 Kabels duur? Valt wel mee. Het kan wel iets goedkoper en ook prima van kwaliteit, maar ik maak ze liever zelf en dan passen ze ook op de Stereo 70. Maar mooi dat je zo geniet. De "laagjes" of wolk van geluid, herkenbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2015 Author Report Share Posted 6 november 2015 Het is voor een bejaarde uitzonderlijk, wanneer zijn agenda een dag oplevert zonder afspraken met oncoloog, uroloog, kaakchirurg, dermatoloog, oogarts of nog een andere andere witjas. Moeten we ons zorgen gaan maken?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2015 Report Share Posted 7 november 2015 Moeten we ons zorgen gaan maken?? Nee hoor! Dat stadium zijn we allang voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2015 Author Report Share Posted 7 november 2015 Nee hoor! Dat stadium zijn we allang voorbij. Vertel... aan de genezende hand neem ik aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2015 Report Share Posted 7 november 2015 Beste Hans, Over mijn (on)gezondheidstoestand wil ik hier liever niet uitweiden: mijn haters (Ruud, Tomamot e.a.) zouden zich erover verheugen. Wel bedankt voor je belangstelling! Maar je aanname is helaas te optimistisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2015 Report Share Posted 7 november 2015 Beste Hans, Over mijn (on)gezondheidstoestand wil ik hier liever niet uitweiden: mijn haters (Ruud, Tomamot e.a.) zouden zich erover verheugen. Wel bedankt voor je belangstelling! Maar je aanname is helaas te optimistisch. In ieder geval beterschap gewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2015 Author Report Share Posted 7 november 2015 Beste Hans, Over mijn (on)gezondheidstoestand..... Wel bedankt voor je belangstelling! Maar je aanname is helaas te optimistisch. Beterschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 november 2015 Report Share Posted 7 november 2015 Van harte beterschap en herstel toegewenst als er iets is met je gezondheid spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 november 2015 Report Share Posted 8 november 2015 Ruud een Spidohater?? Wanneer heb ik die indruk gewekt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 november 2015 Report Share Posted 8 november 2015 Klinkt erg lekker zo' n Dual 1019 en een Denon DL-110. Heel leuk plaatjes draaien, mooi geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 november 2015 Report Share Posted 8 november 2015 (edited) Ziet er leuk uit Jack! Ja, dat zal kloppen, Wol. Edited 8 november 2015 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 november 2015 Report Share Posted 8 november 2015 Leuk ding Jack. Hadden mijn ouders vroeger ook thuis staan. Is natuurlijk wel wat gedateerd maar toch leuk dat je daar nog zo veel lol aan kunt beleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts