Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Als ik het plateau zie is de plaat groter klop dat.

Mvg wol

Ja dat klopt Wol.   

Als ik het geluid zo moeten vergelijken met mijn referentie een Lyra Delos en de Sony en die een 10 geef.  Dan doet die Dual 1019 met Denon DL-110 makkelijk 7,5.... of zelf ietsje meer.

Het aardige is dat ik 10 zeg 15 jaar terug met een Dual CS-504-4 weer platen ben gaan draaien er zat een OMB10 in als ik me niet vergis.

Was een beetje iele draaitafel en voelde niet echt stevig,  Iets waar deze "stoere en stevige"  1019 geen last van heeft  ;)

Nee het is leuk platen draaien zo, klinkt ook goed en omdat ook de DL-110 zo' n klein naaldje heeft zakt hij lekker diep in de groef  :)

Makkelijk voor wat oudere platen Jack. Ik denk dat die 1019 er op zolder luisterkamer bij gaat komen met een mooi MM elementje. Dat ding is echt van gewapend beton gemaakt. Heb je er wel eens over gedacht de automaat af te koppelen. Dan ben je van veel mechanische problemen af.

Het allerbeste Spido. Ik heb zelf ook net een operatie achter de rug met nog steeds allerlei naweeën. Ik voel verschrikkelijk met jou en Ruud mee. En we hebben hier wel eens onenigheid. Die gaat echt buiten de gezondheid.

Dat ding is echt van gewapend beton gemaakt. Heb je er wel eens over gedacht de automaat af te koppelen. Dan ben je van veel mechanische problemen af.

De automaat werkt juist als een zonnetje, ik laat hem lekker zitten.  :)   Tip i.p.v. een MM neem een high-output MC.  Natuurlijk ben ik niet objectief, maar die DL-110 is niets voor niets rood. ;)

Het is jammer dat Jack geen arts is geworden. Hij kan alle oudjes weer een nieuw leven geven.

Maar alle gekheid op een stokje: ik wens iedereen met kwalen van harte beterschap.

Groet,

Leobus

De automaat werkt juist als een zonnetje, ik laat hem lekker zitten.  :)   Tip i.p.v. een MM neem een high-output MC.  Natuurlijk ben ik niet objectief, maar die DL-110 is niets voor niets rood. ;)

Ik heb een Denon 160 op de Thorens 160 zitten. Dat is het grotere broertje van de 110. Vandaar dat er op de Dual iets anders komt. Het is natuurlijk een punt van overweging om de Denon op de Dual te zetten en eens lekker gek te doen op de Thorens met bijvoorbeeld een Dynavector.

Tja die  DL-160 is helaas al jaren uit de productie, en niet meer leverbaar. De 110 nog wel te koop, maar (net als veel andere elementen) duurder geworden. Ik las ook, dat de verschillen klein zijn.  Dus ik vind het wel even best zo.  Prima prijs/kwaliteit verhouding  :)   

Carl en "gek doen"   :o   :D

De arm van de Dual 1019 kreeg destijds veel complimenten. Ik meen dat Jan Kool (Luister!) opmerkte dat hij het jammer vond dat de arm niet los verkrijgbaar was.

Maar één van de sterke punten van de 1019 was de half-automatische werking. En die zou dan natuurlijk verloren gaan.

Desalniettemin: deze arm (in deze draaitafel, dus) zou de toepassing van heel goede, compliante elementen niet in de weg staan!

Edited by spido

Beterschap.

Beste Hans,

Het zou leuk zijn, als dat mogelijk was. Maar er is alleen palliatieve behandeling (m.n. hormoontherapie) toepasbaar.

Ach, mijn alineaatje wilde eigenlijk niet veel méér aangeven, dan dat ouderdom met gebreken komt.

En dat er veel kostbare (luister)tijd verloren gaat met onderzoeken en operaties in ziekenhuizen en klinieken.

Ik wil niet uitweiden over al mijn medische problemen.

Maar ik wil wel een stukje ter lezing aanbevelen, dat betrekking heeft op mijn jeugd-idool Harry Belafonte.

(Hij gaat heel sterk om met de gevolgen van zijn prostatectomie, vind ik. Opnieuw een inspirerend voorbeeld!)

http://www.oncolink.org/types/article.cfm?c=1517&id=9492

Kijk daar hebben we wat aan Spido. Heb je nog goede suggesties?

Ik noemde al de Shure V15 modellen, waarbij een 78-toeren naaldeenheid kan worden aangeschaft.

Maar er zijn natuurlijk veel méér mogelijkheden, zoals Empire EDR9, diverse Ortofons, Goldrings e.a.

Zou zo' n Shure V 15 III echt beter zijn dan een DL-110.  Geloof er echt niets van.  :rolleyes:

Carl  die 13 in een dozijn :ph34r: Thorens weg doen, en een Dynavector DV 20X2/L cartridge in de Dual.

Doe eens "gek"  :D Mooi af laten stellen door Bob of zo en spelen maar  :)

http://www.vinylengine.com/turntable-database.php?make=Dual&mdl=&sort=2&drive=any&ascdesc=ASC&motor=any&search=search&control=any&auto=any&changer=any

Hier staan er ook nog wat.

Ik had in een ver verleden een 1210, Deze dus:

dual_1210.jpg

Daarna een 1209:

dual_1209.jpg

Toen ik het gerumble beu was (ik had 30 cm woofers met ruime kasten), ben ik heel kort overgestapt naar een Era. Dat vond ik mechanisch zo rommelig gemaakt, dat ik die snel heb teruggebracht en een Thorens TD 160 heb gekocht. Deze is later nog vervangen door een TD 146 MK2 en nog weer later door een TD110. De laatste had een heel mooi werkende stofkap, waarmee hij beter in de toenmalige kast paste.

De Duals vond ik mechanisch zeer goed en degelijk gebouwd. het platenwisselsysteem met die centrale pen was ook slim ontworpen en werkte ook goed. Wat minder degelijk uitgevoerd, maar wel handig, was het afneembare elementplaatje. Met die contactjes heb ik wel eens problemen gehad. 

Een vriend heeft nog een 1219 op zolder staan. Die rumbelde toch wel een stuk minder dan mijn 1209. 

Edited by Hans van Liempd

Beste Hans,

Het zou leuk zijn, als dat mogelijk was. Maar er is alleen palliatieve behandeling (m.n. hormoontherapie) toepasbaar.

Ach, mijn alineaatje wilde eigenlijk niet veel méér aangeven, dan dat ouderdom met gebreken komt.

En dat er veel kostbare (luister)tijd verloren gaat met onderzoeken en operaties in ziekenhuizen en klinieken.

Ik wil niet uitweiden over al mijn medische problemen.

Maar ik wil wel een stukje ter lezing aanbevelen, dat betrekking heeft op mijn jeugd-idool Harry Belafonte.

(Hij gaat heel sterk om met de gevolgen van zijn prostatectomie, vind ik. Opnieuw een inspirerend voorbeeld!)

http://www.oncolink.org/types/article.cfm?c=1517&id=9492

Niet alles wat oud is, werkt nog goed....

Hier gingen de alarmbellen ook zachtjes rinkelen. Na een MRI scan bleek er gelukkig niks aan de hand.

Sterkte met die vervelende ziekte.

Zou zo' n Shure V 15 III echt beter zijn dan een DL-110.  Geloof er echt niets van.  :rolleyes:

Carl  die 13 in een dozijn :ph34r: Thorens weg doen, en een Dynavector DV 20X2/L cartridge in de Dual.

Doe eens "gek"  :D Mooi af laten stellen door Bob of zo en spelen maar  :)

Beste Tubejack,

Jij hebt een DL-101?

Ik heb een V 15 III met Super-track Plus naaldeenheid. (Staat niks te doen, hier.)

We zouden ze wel eens kunnen vergelijken.

Misschien heb je wel gelijk, hoor, en klinkt die DL-101 beter. Ik heb er geen eigen ervaring mee.

Maar wat me wel opvalt, is het verschil in compliantie (DL-101: 8x10-6 cm/dyne; V-15III Super-track Plus: 35x10-6 cm/dyne.

Ook het uitgangsvoltage verschilt nogal: DL-101: 1,6 mV; V-15III Super-track Plus: 3,5 mV (per kanaal, 5 cm/sec.)

Beste Hans,

Over mijn (on)gezondheidstoestand wil ik hier liever niet uitweiden: mijn haters (Ruud, Tomamot e.a.) zouden zich erover verheugen.

Wel bedankt voor je belangstelling! Maar je aanname is helaas te optimistisch.

Daar maak je het soms dan ook een beetje zelf naar (vind ik persoonlijk).

Maar oprecht gemeende beterschap en het beste. Of ieder geval veel sterkte.

Beste Tubejack,

Jij hebt een DL-110  ;)

Ik heb een V 15 III met Super-track Plus naaldeenheid. (Staat niks te doen, hier.)

We zouden ze wel eens kunnen vergelijken.

Beste Spido,

Waar ik mijn Dual heb laten nakijken speelde een V 15 III met Super-track.  Deze Denon lag er naast dus die was zo verwisseld.

De Shure is zonder meer uitstekend,  maar de Denon deed daar een schepje bovenop. 

Ik heb tot laat gisteravond laat platen gedraaid en naast "laagjes" muziek is er ook ruimte een wolk van muziek zeg maar waarbij de luidsprekers "oplossen"

Zo langzamerhand begin ik me wel af te vragen wat nu het meeste laat horen.

1. Een Low MC met step-up trafo.
  2. Een Low MC met pre-pre  amp.
  3. Of een High output MC rechtstreeks aan de MM ingang.

Bij een step-up trafo heb je m.i. ook verlies, qua impedantie die nooit 100% een match is.  Dan in de trafo zelf verlies je iets.

Bij  een MC ingang of pre-pre precies hetzelfde.  Verlies in schakelingen en vooral "koppelcondensatoren!?

Een High-out put heeft die nadelen niet,  ok de spoeltjes zijn iets zwaarder.... Ik vraag me af, zijn die verliezen dan niet kleiner als je alles bijenkaar optelt!

Wellicht vinden we dat soort elementen minder goed......  Maar mogelijk houden we onszelf  voor de gek.  :rolleyes:  

Wat er niet uit de groef wordt gehaald, kun je nimmer laten horen. Een minder element heeft daardoor altijd een nadeel. Ik denk dat een goede elektronische MC pre dus voordelen heeft.

Erg sterk punt Hans  :) Maar is daar wel eens echt onderzoek naar gedaan?   Stel ik heb 2 identieke draaitafels. Om in het voorbeeld te blijven de ene rust ik uit met een: 

Dynavector DV 20X2/L  en de andere met een Dynavector DV 20X2/H.

Wat zijn dan de verschillen in de "totale keten?"  

Die van mijn portemonnee weet ik al  :D ik kan in het geval van een Dynavector DV 20X2/H (bij sommige merken MC pre 's) 3! extra elementen kopen van hetzelfde soort een type.*

Lijkt me toch ook een "dingetje"  

*Beetje flauw bedenkt ik me nu, want dit is een vintage topic ! En op de meeste vintage versterkers zit al een MM pick-up ingang ;)

Maar laten we eens een Ortofon MCA-76 MC  nemen.   Voor rond €250,- heb je een 2e hands exemplaar doe daar een €200 bij om hem helemaal weer bij de tijd te brengen.  Dan heb je toch een verschil van 450€.  

Echte slimmeriken melden dat hun vintage  pre al een MC ingang heeft,  maar dat zullen er niet veel zijn.  Daarbij krijg je dus weer extra componenten in de muziekweg bij Low output MC.  En niet te vergeten aanzienlijk meer ruis, waar ieniemienie  signaaltjes kunnen verdwijnen. Terwijl je net zo je best hebt gedaan om het uit de groef te halen :blink:   Ik bedoel maar...

Tja  Iedereen die het nodig heeft nog sterkte toe gewenst, zelf loop ik ook in de "lappenmand"  maar daar ben ik met een weekje wel weer van af.

Verder "voel"   ik een duo Dual 1019 vergelijk komen.  Zal ik toch maar eens die wat "alledaagse" Thorens wegdoen ? Om het e.e.a. voor een deel te kunnen financieren.  

Ik weet het nog niet, maar ben vaak in voor zoiets, helemaal als het om zoiets moois als muziek gaat  :)

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...