Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Jac, dat kan niet, een low heeft meer lucht om de instrumenten dan en high output.

Mvg wol

Het staat er toch heel duidelijk Wol [....] Dave's Thoughts:A similar character and quality of presentation to the HO version [...]

Lijkt me ook een logisch vervolg.  Als je leest dat bij een aantal moderne MC elementen die gedachte over Low en Mid zo te lezen losgelaten is.

Wat vroeger gold is m.i. niet meer de enige "waarheid"  Maar je moet natuurlijk wel mee willen en kunnen veranderen .  ;)

Edited by Tubejack

Dus een van mijn conclusies. In deze prijsklasse kun je rustig een moderne High-output versie nemen, zonder dat je direct hoeft te investeren

in een andere phono versterker.  

Ik dacht dat we de economische redenen hadden gehad??

Wanneer een M element beter klinkt dan een L element is er toch wel iets aan de hand. Een M element is altijd zwaarder dan een L, en klinkt daarmee anders en de naald is minder beweeglijk. De spoel is nu eenmaal zwaarder. 

Luisterpanels zeggen me overigens niks. Dat is zo smaakafhankelijk. Wat Vintagemod zegt klopt. Zelf luisteren en bepalen of het iets voor je is.

Er zijn ook veel mensen die een MM element beter vinden klinken. Ik niet.

Ik dacht dat we de economische redenen hadden gehad??

Wanneer een M element beter klinkt dan een L element is er toch wel iets aan de hand. Een M element is altijd zwaarder dan een L, en klinkt daarmee anders en de naald is minder beweeglijk. De spoel is nu eenmaal zwaarder. 

Luisterpanels zeggen me overigens niks. Dat is zo smaakafhankelijk. Wat Vintagemod zegt klopt. Zelf luisteren en bepalen of het iets voor je is.

Er zijn ook veel mensen die een MM element beter vinden klinken. Ik niet.

Als ik het objectief lees en eigen stokpaardjes eens achterwege laat.

Dan kun je b.v. een Lyra Delos ook als M element beschouwen en 2 dat bij gebruik van dunner draad voor de spoel de naald van een M element helemaal niet minder bewegelijk hoeft te zijn.

Ik zie het  positief:   Dankzij modern ontworpen  pick-up elementen heb je gewoon veel meer keus en kun je veel meer combinaties maken en hoeft een high-out put niet onder te doen voor een low output in de prijsklasse 800......€1500 

Edited by Tubejack

Het is wel zo dat de diverse Benzen in L, M of H te krijgen waren. Ik heb wel eens gelezen dat L of M niet veel uitmaakte. Erg low zou best een vooroordeel kunnen zijn.

PS die rumble cijfers op jouw site voor de 1019 geloof ik echt niet Jack.

Edited by carl

Het is wel zo dat de diverse Benzen in L, M of H te krijgen waren. Ik heb wel eens gelezen dat L of M niet veel uitmaakte. Erg low zou best een vooroordeel kunnen zijn.

Beste Carl,

Hier geldt hetzelfde als t.a.v. Tubejack: Ze kunnen in die blaadjes schrijven wat ze willen!

Of...wat de fabrikanten en leveranciers willen!

Maar als je de diverse types in de juiste arm plaatst, ze op de juiste manier aansluit (afsluit, eigenlijk) en versterkt, en via goede luidsprekers laat klinken, zul je vermoedelijk tot een heel ander (en veel beter) oordeel komen.

Hoe minder bewegende (spoel)massa, des te minder massatraagheid.

Dat verklaart waarschijnlijk mede de voorkeur van Ruud voor Soundsmith (MMC).

Niet alleen gelezen,  maar Henk van Audio Selectief verkocht meestal de Ace in het M model. Niet voor niets... ;)

Erg low kan m.i. ook nadelig zijn door het gering aantal windingen is de zelfinductie ook uiterst gering en laat je nu voldoende zelfinductie nodig hebben voor een lekker stevig geluid. Sommige noemen het dan: "subtiele weergave"  tja  :rolleyes: Ik noem het gebrek aan "ballen"  Mijn Lyra heeft "ballen!"

P.s.  Carl wat die Dual betreft kan ik niet mee zitten. De mijne speelt prima en die van jou nog niet....  

Edited by Tubejack

Carl wat die Dual betreft kan ik niet mee zitten. De mijne speelt prima en die van jou nog niet....

Kennelijk klopt die -59 db toch Jack. Maar tot -68 db is rumble kennelijk wel hoorbaar. Edited by carl

Dus een ortofon klinkt niet, een koetsu klinkt niet , een transfiguration proteus klinkt niet, zo Ik nog verder gaan.

sorry Jack ze hebben geen ballen.

Mvg wol

Dat weet ik niet Wol, ik ken die elementen niet,  dus kan daar geen uitspraak over doen.  Wat ik wel weet dat in de audiowereld de meest wonderlijke benamingen voor m.i. minder goede eigenschappen van iets.  Nou nog eentje, dan noemen ze het b.v. "lichtvoetig"   :wacko:

Dan het puntje "wel of niet geloven"  Niemand gelooft toch dat dure high-end versterkers voor vintage ter grootte van 2 brood trommels wordt weggedaan. Zelfs de eigenaar had er kennelijk in het begin een hard hoofd in.  En toch blijkt het te kunnen..... En er kan veel meer  :)

Edited by Tubejack

Kennelijk klopt die -59 db toch Jack. Maar tot -68 db is rumble kennelijk wel hoorbaar.

Beste Carl,

Uit eigen ervaring...

Als je alleen van technische gegevens uitgaat en te veel aantrekt van wat andere zeggen, is er een kans, dat het je ongelukkig maakt. Terwijl er in de praktijk met een beetje slim combineren er geen enkel probleem hoeft te zijn.  Ik noem het apparatuur die elkaar "versterkt"  m.a.w. de minder goede eigenschappen tegen elkaar laten wegvallen.

Tot welk niveau rumble precies hoorbaar is? Geen idee.  Samen met de Leak Stereo 30+ die een ingebouwd rumble filter heeft is het hier onhoorbaar.

Heb je nog gekeken naar dat elementen overzicht?  En is je nog méér opgevallen? Dan de verschillen tussen low en high-output .....  Zo is de DL-160 inderdaad iets beter

dan de DL-110 maar past die laatste beter bij standaard MM ingangen die een 47Kohm afsluitwaarde heeft.  En daarmee ook weer (on-topic) vintage

En zo heeft alles voor-en-nadelen. Mijn jaren 60 setje maakt nu muziek, ongeacht het medium. Hoe je dat zelf kunt doen staat gewoon op mijn website.

@Wol het plateau heeft een diameter van 27cm.  Is behoorlijk zwaar en als dat eenmaal ingang is gebracht, blijft dat wel even draaien.

Kennelijk klopt die -59 db toch Jack. Maar tot -68 db is rumble kennelijk wel hoorbaar.

Wanneer er in op je luisterpositie een staande golf van bv 30 heerst (zoals ik had bij het in de lengte spelen), dan kan die -59 db b.v. veranderen naar -39 dB. En dat is echt wel storend.

Wanneer er in op je luisterpositie een staande golf van bv 30 heerst (zoals ik had bij het in de lengte spelen), dan kan die -59 db b.v. veranderen naar -39 dB. En dat is echt wel storend.

Overigens heeft de 1019 volgens vinylenige -50 dB rumble. De 1219 heeft wel -59 dB.

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Dual/Dual_1019.htm&ContentFrame

• Dual volautomatisch mechanisme type 1019
  • vierpolige asynchroonmotor
  • 50 of 60 Hz via verwisselen aandrijfrol
  • fijnregeling over 6 %
  • draaitafel 3,4 kg
  • gelijkloop binnen 0,1 %
  • stoorspanning minder dan 50 dB
  • rumble < -59 dB

:)  Ben lekker plaatjes aan het draaien 

P.s. Hans wat me soms bij "high-end"  apparatuur opvalt,  is het ontbreken van specificaties.  

Zo kan ik b.v. van de Acoustic Signature Crystal  eigenlijk niets vinden en wat voor platenspeler had Carl ook alweer Oracle Delphi V

Tja  :blink: misschien is het slimmer om je daar eens druk over te maken dan andermans spul subtiel  af te .....

Misschien rumblen die wel méér .....    :P

Edited by Tubejack

Het is mij opgevallen, dat er hier en daar verwarrende specificaties van de Dual 1019 worden opgegeven.

Als rumble waarde wordt inderdaad hier en daar -59 dB genoemd.

Maar daarnaast wordt een stoorspanningswaarde van -50 dB opgegeven.

Dat laatste zou dan de S/R verhouding aangeven, die bij sommige draaitafels (m.n. bij elektronisch gestuurde (half) automaten) te ongunstig is voor toepassing van low impedantie / low output MC elementen.

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Dual/Dual_1019.htm&ContentFrame

• Dual volautomatisch mechanisme type 1019
  • vierpolige asynchroonmotor
  • 50 of 60 Hz via verwisselen aandrijfrol
  • fijnregeling over 6 %
  • draaitafel 3,4 kg
  • gelijkloop binnen 0,1 %
  • stoorspanning minder dan 50 dB
  • rumble < -59 dB

:)  Ben lekker plaatjes aan het draaien 

P.s. Hans wat me soms bij "high-end"  apparatuur opvalt,  is het ontbreken van specificaties.  

Zo kan ik b.v. van de Acoustic Signature Crystal  eigenlijk niets vinden en wat voor platenspeler had Carl ook alweer Oracle Delphi V

Tja  :blink: misschien is het slimmer om je daar eens druk over te maken dan andermans spul subtiel  af te .....

Misschien rumblen die wel méér .....    :P

Ik heb zoals geschreven ook enkele Duals gehad. De laatste had een rumble waarde van -57 dB. dat was dan ook niet echt de reden om hem weg te doen. Waar ik toen wel een hekel aan kreeg was het overspringen van de naald wanneer je ook maar in de buurt van de draaitafel kwam. Waarschijnlijk was m'n tafeltje niet stabiel genoeg, maar de Thorens had daar geen last van. Ook ging de Dual vrij snel rondzingen.

Allemaal niet bedoeld om jouw 1019 af te serveren, het blijft een prachtige draaitafel, maar geef mij maar een Thorens (uit die tijd).

Ik vraag me af of ze bij sommige moderne draaitafelmerken de moeite nemen om te meten. Het zijn vaak kleine bedrijfjes met weinig personeel. De techn ologie van zo'n moderne draaitafel stelt dan ook niet veel voor. Zo'n Dual zat veel knapper in elkaar.

Die S/R van -50 dB kan heel storend zijn, want het betreft EM strooivelden die ook vrij hoge stoorfrequenties uit de speakers laten komen.

Zulke narigheid kan niet worden opgelost met een rumble-filter.

Ik moest zelf bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat de Telefunken S600 (een overigens prachtige draaitafel met Ortofon AS212 arm) hierdoor  niet geschikt was voor low impedantie / low output elementen.

Wellicht geldt dat dus ook voor de Dual 1019.

Edited by spido

Op het collega forum stelt Ruud Jansen het onhoorbaar rumble niveau op -68 db gewogen. Vanaf dat niveau is de ingebakken rumble op de plaat hoorbaar.

Verder niets kwaads over de 1019. Het is natuurlijk een fantastisch mooi ding maar wel techniek uit 1969. Maar goed dat daarna nog wat technische ontwikkeling is geweest.

Ik heb even 2 kleine testjes gedaan.

1. Mijn 1019 is zo soepel opgehangen dat van boven tikken tegen het houten console geen enkele invloed heeft op de weergave.
  2. Met een magneetje gecontroleerd of het zware plateau magnetisch is en dat blijkt gelukkig niet het geval.

Verder kan het best dat deze draaitafel niet geschikt is voor Low output elementen (weet ik nog niet zeker) Maar dan nog blijven er genoeg types

over die wel kunnen.   In de tussentijd raakt de DL-110 aardig ingespeeld en had ik mijn vrouw bijna zo ver dat ze een plaat op ging zetten.

Ik ga weer verder draaien :)  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...