Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Waar ik mijn Dual heb laten nakijken speelde een V 15 III met Super-track.  Deze Denon lag er naast dus die was zo verwisseld.

De Shure is zonder meer uitstekend,  maar de Denon deed daar een schepje bovenop. (...)

Beste Tubejack,

Dat "schepje bovenop", zo vraag ik me af, was dat wel een góed schepje?

(Ik heb al zo dikwijls meegemaakt dat bij snelle A/B vergelijkingen juist de verkeerde keuzes worden gemaakt!)

Vanmiddag heb ik overigens via o.m. de oude, gerenoveerde Leak Stereo 70 een heleboel Wagner gedraaid.

Opnames uit eind jaren '60, begin jaren '70, van Georg Solti met Wiener Philharmoniker en Chicago Symphony Orchestra.

Materiaal dat ik dus al bijna een halve eeuw regelmatig heb beluisterd, via allerlei sets.

Muzikaal heel boeiend, "gelaagd", met veel melodielijnen. Prachtig uitgevoerd en schitterend opgenomen.

Welnu: waar in het verleden ooit nog wel eens, bij volle uitbarstingen van koperwerk en strijkers, een dun glazig randje van vervorming waarneembaar was, hoorde ik nu alleen pure orkestklank.

Zelfs op realistisch (concertzaal) volume! 't Is haast ongelofelijk... en voor mij ook onverklaarbaar.

Beste Tubejack,

Dat "schepje bovenop", zo vraag ik me af, was dat wel een góed schepje?

Hahahahaha!  :D  Beste Spido,  wellicht heb je nog gelijk ook.  Maar het Denon elementje speelt echt prima in deze Dual.

Net deze LP gedraaid van Katie Melua, die een tijdlang in een hoekje stond omdat ik er niets meer aan vond.

Katie_Melua_-_Call_Off_the_Search.jpg

Nou ze kan zingen hoor  :wub:

Leuk dat inspelen van een element.  Ik ben er nu een aantal dagen mee bezig.  In het begin klonk de DL-110 ok met vooral nadruk op het midden.  Het laag was bescheiden en het hoog bijna goed met een klein randje.  Na een aantal LP' s vandaag en een complete box van Eva is er ook mooi en diep laag. De stem van Eva is verlost van het laatste SSSje.   De dubbelaar van Yello klinkt erg goed veel details en diepte.  Voor het geringe bedrag vind ik het een zeer goed element.  Samen met de 1019 kun je echt meer dan fatsoenlijk platen draaien.  De naald kracht heb ik nu op 1,8 gram staan.  Ik weet wel wat ik binnenkort ga doen, nog meer platen schoon maken :)      

Wat sneu voor je Wol .... nergens tevreden mee? Loop je daarom al die shows af?   :(  "Toppie" zoals jij het noemt is natuurlijk relatief. 

Ik speel nu met 3 draaitafels en alledrie hebben ze hun kwaliteiten.

Het leukste plaatjes draaien vind ik momenteel met de Dual 1019, het mooiste met de Sony PS-6750

De Thorens TD-2001 zit daar weer tussen in.

Wat ze alledrie gemeen hebben dat ik de prijs/kwaliteit verhouding  erg goed vind.  Alledrie maken ze muziek, maar net even anders.

Verder is het simpel:  "alles wat je aandacht geeft, groeit" :)   En wat groeit, verkoopt zich vanzelf  ;)

Edited by Tubejack

Op het collega forum stelt Ruud Jansen het onhoorbaar rumble niveau op -68 db gewogen. Vanaf dat niveau is de ingebakken rumble op de plaat hoorbaar.

Verder niets kwaads over de 1019. Het is natuurlijk een fantastisch mooi ding maar wel techniek uit 1969. Maar goed dat daarna nog wat technische ontwikkeling is geweest.

Hoi Carl,

Gelukkig dan zijn 2 van mijn 3 draaitafels "goed"   :) Maar hoe moet het dan met spelers waar je geen spec' s van hebt  a015.gif

"Lekkere vent" die Ruud Jansen  :o  zadelt je zo ongemerkt, met een probleem op  :D  

@Hans sommige kleine bedrijfjes geven wél meetgegevens, dus ik snap het wel, maar vind het eigenlijk slecht.

Ik vond nog een aardig stukje op dit forum over rumble met commentaar van onze onvolprezen KT88  :) http://www.high-endforum.nl/topic/13039-klassieker/page-6

Willen jullie eens ophouden met al die enthousiaste verhalen over die Dual.

Ik heb hier op zolder namelijk nog een 1219 staan die vanaf ca 1985 nooit meer iets gedaan heeft. Al heel vaak gedacht daar wat mee te doen, maar het niet hebbben van een phonopré houdt mij tegen. En natuurlijk ook al de kosten die ik weer moet gaan maken voor muziekdragers. Overigens zit die Dual in een Wega kast. Zou hij mijn, best fraaie, streamingset kunnen overstijgen?

Toch maar eens laten reviseren????

Oh ja, ik denk dat het element naar de knoppen is, want mijn toenmalige 5 jarige dochtertje dacht dat je ook plaatjes kon draaaien met alleen maar een rubber mat! :)

Groet,

Leobus

Willen jullie eens ophouden met al die enthousiaste verhalen over die Dual.

Ok  :unsure:

Of hij je fraaie streaming set kan overstijgen? Geen idee. Welke set?  Maar het is wel leuk als je mocht je toch nog een berg vergeten LP' s  tegenkomen  :)

Gelukkig was mijn vrouw wél zuinig op haar LP' s.  Hebben we vrijwel dezelfde smaak, en zit er in al mijn apparatuur een phonopré 

Maar als je van niets moet starten en alles nieuw moet kopen is het wel een: "dingetje" ;)     

Edited by Tubejack

Ik denk dat de ophanging van het element al zo veel is uitgedroogd dat als is de naald nog goed deze toch wel vervangen moet worden.

En verder hoe goed iS de Dual nu echt.

Jack geeft al aan dat het een van de minste spelers is in zijn set, eerst komt de Dual dan de thorents en de Sony klinkt het best.

Moraal van het verhaal zoek een Sony :( ?

Moraal van het verhaal is: "dat je al met een relatief geringe investering" m.i.  heel fatsoenlijk platen kunt draaien.

De Thorens was compleet 3x zo duur als de Dual, maar klinkt echt niet 3x beter.  De Sony 5x.....   :blink:

Maar je moet natuurlijk wél platen hebben  ;) Ook bij de kringloop worden ze steeds duurder.  

Daarnaast ontkomt je niet aan zaken zoals platen schoonmaken, dus op zijn minst een: "Knosti"  :D

De Sony klinkt ongeveer net zo goed als mijn:  doe-het-zelf digitale  doos"  het spant er om.  Soms wint de LP soms het digitale bestand.

Kosten zijn bij mij vergelijkbaar m.a.w. digitaal net zo duur als analoog.  

Natuurlijk kun je voor een paar centen een: "digitaal dingetje" kopen,  dan kun je net zo mooi spelen als een opgeknapte 1019 :)  

Edited by Tubejack

(...) Het leukste plaatjes draaien vind ik momenteel met de Dual 1019, het mooiste met de Sony PS-6750

De Thorens TD-2001 zit daar weer tussen in. (...)

Hangt het er niet gewoon van af in welke arm je het Lyra element monteert?  :rolleyes:

En ik denk dat je weer helemaal gelijk hebt Spido.

Een 1219 is een veel nieuwer model dan de 1019 George. Wel vergelijkbare techniek. Alleen een 1019 is gebouwd als een 124 of 301 zo degelijk.

Hangt het er niet gewoon van af in welke arm je het Lyra element monteert?  :rolleyes:

Ik heb lange tijd met de Lyra Delos in de TD-2001 gespeeld  en nu zit hij in de Sony.  Beide keren bij mij thuis perfect afgesteld.

Die TP-90 arm van de TD-2001 is zeker niet slecht.  Maar net name de armlift van de Sony PS-6750 is écht vele malen beter.

De naald kun je met de Sony erg precies en heel beheerst in de groef zetten en dat is fijn met zo' n fragile naaldje als die ven de Lyra Delos.

Verder klinkt mijn TD-2001 wat "warm" en "romantisch"  terwijl de PS-6750 veel "strakker en duidelijker klinkt"  

En dat heeft meer met de aandrijving dan arm te maken.

Ik vind de combinatie: direct-drive met de Delos het meest "echt"  klinken  :)

En ik denk dat je weer helemaal gelijk hebt Spido.

Een 1219 is een veel nieuwer model dan de 1019 George. Wel vergelijkbare techniek. Alleen een 1019 is gebouwd als een 124 of 301 zo degelijk.

Ik niet helemaal, bovendien wie speelt er nu mee?  Ik vond ook op de X-Fi  bij Hanze de TD-124 duidelijk veel beter klinken als de TD-160 .

Smaken verschillen  ;)

Dat véél nieuwere is ook maar relatief Carl.  ;) De 1019 werd van 1965 t/m 1971 en de 1219 van 1970 t/m 1972.  Dus er is zelfs een kans dat een late 1019 "nieuwer" is als een "vroege" 1219

Het model 1219 is  maar kort op de markt geweest en weer opgevolgd door de 1229 die eveneens geen lang leven beschoren was.

Bronnen:

http://www.dual-reference.com/tableinx.htm

http://www.quadrevisie.nl/audio/pdf/a38.pdf

Maar ga je nog wat met die Dual 1219 doen Carl ?  Of blijft het bij "kletsen"?  :rolleyes:  De spec' s zijn inderdaad iets beter en die van de 1229 nog weer ietsje beter.

De armen zijn m.i. wel erg verschillend tussen de 1019 en 1219. Ik heb geen idee welke nu de beste is. Allemaal wordende ze met zeer goed aangeprezen.

Edited by Tubejack

Even een rectificatie.

Vandaag ben ik bezig geweest met het opruimen van de zolder. Dus de Dual weer tegen gekomen.

Het blijkt geen 1219 te zijn, maar de 1229.

Ik laat hem toch nog maar even staan.

Groet,

Leobus

Dat Lijkt een mooie draaitafel Leo.   Makkelijk weer up-to-date te brengen.

Ik heb zelf lange tijd gedacht dat je alleen met digitaal al voor een paar honderd euro al heel fatsoenlijk kan spelen, nou met vinyl kan dat m.i. ook.

Mocht je ergens een versterker hebben staan met een phono versterker ingebouwd dan kun je met een relatief geringe investering fatsoenlijk platen draaien.   

Als je er heel veel geld instop kun je er zelfs een sieraad van maken, die m.i. niet misstaat op een high-end beurs

Zo' n  Dual vind ik standaard al meer dan leuk in vintage set op de hobby of woonkamer.

Maar pas op, dat je niet aan het vinyl virus verslaafd raakt. 

Platen draaien is echt leuk  ;)

Maar ga je nog wat met die Dual 1219 doen Carl ? Of blijft het bij "kletsen"? :rolleyes:

Ik ben 5 weken geleden geopereerd aan prostaatkanker Jack en vorig weekend moest ik vanwege bloedstolsels weer in het ziekenhuis opgenomen worden. Daarnaast heb ik toevallig net nog een verbouwing lopen in dit huis en mag daarbij niets tillen. Mijn luisterzolder kan ik dus niet afmaken. Dus neem het me niet kwalijk dat ik het even bij kletsen houd. Maar gelukkig heb ik vlak voor mijn operatie een vintage set geïnstalleerd in de woonkamer. Daar klungel ik nu af en toe aan. Edited by carl

Dat véél nieuwere is ook maar relatief Carl.  ;) De 1019 werd van 1965 t/m 1971 en de 1219 van 1970 t/m 1972.  Dus er is zelfs een kans dat een late 1019 "nieuwer" is als een "vroege" 1219

PS de ontwikkelingen gingen toen wel erg snel Jack - vaak was nieuwer ook beter. Op internet zeggen ze dat met name de arm van de 1219 veel beter is. Ik overleg nog even met een audiovriend wat verstandig is.

Ik ben 5 weken geleden geopereerd aan prostaatkanker Jack en vorig weekend moest ik vanwege bloedstolsels weer in het ziekenhuis opgenomen worden. Daarnaast heb ik toevallig net nog een verbouwing lopen in dit huis en mag daarbij niets tillen. Mijn luisterzolder kan ik dus niet afmaken. Dus neem het me niet kwalijk dat ik het even bij kletsen houd. Maar gelukkig heb ik vlak voor mijn operatie een vintage set geïnstalleerd in de woonkamer. Daar klungel ik nu af en toe aan.

Vervelend Carl zoveel ellende :( prostaat ###### nare ziekte, Ik hoop dat het herstel snel gaat.  

Edited by Tubejack

PS de ontwikkelingen gingen toen wel erg snel Jack - vaak was nieuwer ook beter. Op internet zeggen ze dat met name de arm van de 1219 veel beter is. Ik overleg nog even met een audiovriend wat verstandig is.

De shell van de 1219 is in ieder geval beter Carl, dan die van de 1019.  Die wil nog wel eens problemen geven. Ik heb er een ander exemplaar in.  

Verder hebben ze zo te lezen beide puntjes waarbij de ene in het voordeel is t.o.v. de andere.  

Dit is een aardig topic waar een aantal modellen genoemd worden, http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=12385.0

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...