Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik begrijp dat mijn hypermoderne, edoch vintage Olive 4 hier ook mee mag doen. Eindelijk!

Mijn DacMagic is al lang geleden verkocht en wat er straks aankomt moet nog laaang wachten om zich hier thuis te voelen. Dat wordt dus mogelijk een topcombinatie.

Vind ik eigenlijk nog net geen vintage (tis geen weggooi merk, dus 20 jaar like me een normale levensduur, afgezien van de elco's)

Deze daarentegen

1031.jpg

Zo lelijk dat ie weer mooi wordt :)

Sugden-A48-1924-B.jpg

Audiofielen he:

1431409667700977637.jpg

Edited by Duck-Twacy

Héél!! Wat zien we daar rechts van "dat lelijke ding"??  Móói, hoor!

Overigens is het leuk, vind ik, om zo nu en dan wat buiten dit forum òm te sneupen.

Zo kwam ik op http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?t=3907 , waar behandeld wordt hoe een nieuwe snaar kan worden aangelegd bij de Philips 22GA230 / 22GA2230 draaitafel (1966).

Het apparaat heeft kennelijk een aandrijfsysteem dat min of meer overeenkomt met dat van de Thorens TD124: een combinatie van aandrijfwiel met snaar. Vier snelheden, dus inclusief 78 rpm!

Wie meer wil lezen over deze illustere draaitafel en zijn directe voorganger AG2230 (1964), zie http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Philips/Philips_AG2230.htm&ContentFrame 

Philips_AG2230.jpg

Philips_22GA230_Arm.jpg  

De Philips 22GA230 heeft een arm met dwarsdrukcompensatie

Edited by spido

Ik ga mijn Dual 1019 klaar maken voor gebruik Ruud. Als daar goed geluid uitkomt wil ik nog wel kijken naar een 401. Bij de vergelijking bij Hanze tussen een 160 en 124 was ik niet echt overtuigd. Blijf de idee hebben dat bij een draaitafel het element de doorslaggevende factor is, daarna de arm en dan het loopwerk.

Ik ga mijn Dual 1019 klaar maken voor gebruik Ruud. Als daar goed geluid uitkomt wil ik nog wel kijken naar een 401. Bij de vergelijking bij Hanze tussen een 160 en 124 was ik niet echt overtuigd. Blijf de idee hebben dat bij een draaitafel het element de doorslaggevende factor is, daarna de arm en dan het loopwerk.

Je vergeet de phonokabel en voorversterker. Alles samen is n.l. de combinatie. 

Laat je niet gek maken Duck, gaat niets boven een goede idler drive platenspeler ;)

Ik ga m niet kopen hoor. Vraag me alleen wel eens af of dit soort sota modellen uit de 80er jaren niet beter zijn dat die "overdreven" draaitafels van de laatste 10-20 jaar. Kenwood was ooit een respectabele Japanse fabrikant en ik kan me voorstellen dat er destijds meer hoogwaardige engineering aanwezig was dan bij veel kleine DT merkjes van de laatste jaren,.Al maak je het plateau 100 kilo zwaar en zet je er 10 snaartjes omheen...

Of het echt hoorbaar is tov een andere goede DT is natuurlijk weer een andere vraag.

EN die handvaten, tja ikzelf vind het wel koel, hou wel van een pro uitstraling. Bij een gewicht van ruim 30 kilo is het ook wel prettige als je een stevig grip hebt (in de basic fit  heb ik best wel moete met een dumbel van 32 kilo, heb je sterke vingers voor nodig om die een tijdje vast te houden), ook al hoef je hem maar 1 keer neer te zetten.

Edited by Duck-Twacy

Hij klinkt lekker Carl de Dual 1019.  Staat nu op een "high-end" set aangesloten.

Rumble filter kan gewoon uitblijven. ;) Zo' n DL-110 elementje geeft al erg veel informatie.   

Weet je wat ik mooi van vinyl vind: "je kunt veel harder  spelen"

Zonder dat het irritant wordt,  of dat je het idee hebt dat het te hard staat.  :)

Edited by Tubejack

Bijzonder, toonregeling voor links en rechts apart.

Ik heb vroeger een draagbare radio gehad (staat nog altijd bij mijn ouders) die zelfs de volumeregeling links rechts apart had. Die had dus meteen geen balance-knop nodig ;) Toonregeling (equaliser) was wel voor twee kanalen tegelijk...

Mijn eerste versterker, de Pioneer SA 500A had dat ook, een knop met twee afzonderlijk draaibare onderdelen, die daarmee ook de balans vastlegden. Als je er gewoon aan draaide veranderde je het volume zonder de balans te veranderen.

Edited by Moderator2
spatietje

Ik kan me nog herinneren dat de schuifregelaar populair werd. Heeft een jaar of 10 geduurd (schat ik) toen zag je ze niet meer (behalve op mengpanelen en wellicht eaualizers)

De kwaliteit van die schuifpotmeters liet nogal te wensen over. Ze waren niet goed stofdicht en de knopjes vielen er spontaan vanaf, of het plastic brak. Studio schuifpotmeters zitten een stuk degelijker in elkaar.

Mijn eerste versterker, de Pioneer SA 500A had dat ook, een knop met twee afzonderlijk draaibare onderdelen, die daarmee ook de balans vastlegden.

Dat was ook mijn eerste versterker Marc!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...