Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk was mijn allereerste een 'Standard'. Net iets goedkoper en bovenaan in het lijstje van de consumentengids.

Maar er zat een raar trillinkje in het hoog, dat ook na omruilen bleef. Toen wat bijbetaald en de Pioneer gekocht. Geweldig leuk ding. In die tijd ging het om de hoeveelheid Watts. Zat ik toch mooi gebeiteld met 2x12 Watt.

In die tijd las ik de Consumentenbond ook. Nu heb ik veel minder vertrouwen in ze.

Vandaar dat je het niet meer leest ....   Bij mij juist omgekeerd. ik vind dat ze goede dingen schrijven.  

Bij een van mijn 1e werkgevers was  half 70e jaren was de Consumentengids een gruwel  :D

Maar als er dan wat positiefs getest was dan was het ook niet aan te slepen.   ;)

Inderdaad die SA-500 maar ook later de SX-450 samen met een PL-12D en 2 Wharfedale Denton 2 luidsprekers.

Speelt beter dan nieuw http://www.tubejack.nl/restauratie-pioneer-sx-450-receiver/

Edited by Tubejack

Ik heb weer een hele mooie en goed lopende Lenco l75 gescoord een heel licht gezoem van het motortje is hoorbaar als ik mijn oor heel dichtbij de Lenco houd.

Er komt een Jelco s arm op en aansluitingen achterop voor de phonkabel.

:)

Ik heb weer een hele mooie en goed lopende Lenco l75 gescoord een heel licht gezoem van het motortje is hoorbaar als ik mijn oor heel dichtbij de Lenco houd.

Er komt een Jelco s arm op en aansluitingen achterop voor de phonkabel.

:)

Mooi Peter, ben zelf bezig met een Dual 1229 en een verbouwde Lenco.

Vandaar dat je het niet meer leest ....  http://www.tubejack.nl/restauratie-pioneer-sx-450-receiver/

Ik ben meelezer Jack. Neem het oktober nummer bijvoorbeeld met een vergelijking van lampen. De consumentenbond heel stellig verhaal over led waar ze heel enthousiast over zijn. Alleen vind ik licht niet mooi( beter erg lelijk). En neem van mij aan ik heb uitvoerig getest.

Ik ook. :)

Vind Led sowieso vaak niet mooi.  Hoewel bij mijn schoonzoon heb ik wel mooie Led gezien heb met dat mooie gelige licht van een gloeilamp.

(Kwam dacht ik uit Thailand waar ze op vakantie waren.)

Vintage:  Dit is leuk een Dynamo ST-35.  Een buizen versterker met 2x EL84.  Met een heel lage vervorming bij de belangrijkste  1e watt < 0,1% en dan nog een mooi spectrum qua vervorming ook.

dynacost35-768x576.jpg

Edited by Tubejack

Ik ben meelezer Jack. Neem het oktober nummer bijvoorbeeld met een vergelijking van lampen. De consumentenbond heel stellig verhaal over led waar ze heel enthousiast over zijn. Alleen vind ik licht niet mooi( beter erg lelijk). En neem van mij aan ik heb uitvoerig getest.

Licht van een kooldraadlamp dat vind ik mooi hangt boven mijn set.

Het is weer  een "snoepje"  Groovy.  Zo' n beetje alle weerstanden en condensatoren waren verlopen. :blink:  Maar de Philips EL84 buizen nog redelijk.

Dus net als jullie "lekker" bezig.   Morgen staat deze op het programma.  TEAC AT-100  moet puur op gevoel, want er is nauwelijks documentatie.

a.jpg

Niet perse een Dual fan hoor, het is meer dat ik wat meer idler aangedreven draaitafels met elkaar wil vergelijken (en wil hebben ;))

Nu reeds een Lenco L75 en een Garrard 401 aan "gewone" tafels een Dual 704 en Sony PS-X7, beide direct drive. Beide laatste ooit als nieuw zelf gekocht en na omzwervingen in de familie/vriendenkring weer teruggekomen bij de eerste eigenaar. Hopelijk komt daar binnenkort een mooie Revox B-790 bij, ooit ook nieuw gekocht toen ik nog bij RAF werkte.

Niet perse een Dual fan hoor, het is meer dat ik wat meer idler aangedreven draaitafels met elkaar wil vergelijken (en wil hebben ;))

Nu reeds een Lenco L75 en een Garrard 401 aan "gewone" tafels een Dual 704 en Sony PS-X7, beide direct drive. Beide laatste ooit als nieuw zelf gekocht en na omzwervingen in de familie/vriendenkring weer teruggekomen bij de eerste eigenaar. Hopelijk komt daar binnenkort een mooie Revox B-790 bij, ooit ook nieuw gekocht toen ik nog bij RAF werkte.

Laat eens weten wat die vergelijkingen opleveren Ruud.

1 dt is geen dt 2 is een halve en en 3 maakt een hele :D

Edited by Groovy

Vind Led sowieso vaak niet mooi.  Hoewel bij mijn schoonzoon heb ik wel mooie Led gezien heb met dat mooie gelige licht van een gloeilamp.

(Kwam dacht ik uit Thailand waar ze op vakantie waren.)

Er zullen nog altijd best wel led-lampen tussen zitten die van dat kille, witte licht geven, maar er wordt tegenwoordig zo veel geïnnoveerd op gebied van lampen/licht dat de huidige led-lampen prima licht kunnen geven...

Wat eigenlijk veel erger is, is de hoeveelheid rotzooi die zo'n led-lamp op het net veroorzaakt. Apparatuur met een vermogen van minder dan 25W hoeft namelijk aan geen enkele regel te voldoen voor wat betreft de belasting die het vormt voor het net. Het is immers maar een kleine belasting. Maar als je dus veel led-lampen hebt, dan kan het totaal wel (ver) boven die 25W uitkomen. Vooral bij kantoren en fabrieken kan dit echt een serieus probleem vormen. Ze zorgen voor allemaal harmonischen op het net en daar kan het net echt serieus van over de zeik gaan, in de vorm van overbelaste trafo's en kabels (nulgeleiders vooral) bijvoorbeeld, of een vervormde spanning...

Voor in huis zal het zo'n vaart niet lopen, maar aangezien de echte audiofiel op z'n minst een audiogroep aanlegt in zijn meterkast, zou die zich toch ook bewust moeten zijn van dergelijke fenomenen. Anders zit je aan de ene kant een audiogroep aan te leggen, terwijl je elders in huis (op misschien wel dezelfde fase) allerlei harmonischen op het net aan het introduceren bent. En ondertussen maar blijven volhouden dat zo'n audiofiele zekering zo goed is voor je geluid... :rolleyes:

Interessant én raak!  Henrie. :) Ik heb nog geen enkele led lamp.   Vervuilen spaarlampen ook het lichtnet?

Ja, ongeveer net zo erg volgens mij. Alle niet-lineaire belastingen doen dat in meer of mindere mate. Dat zijn alle belastingen die niet puur resistief ®, inductief (L) en/of capacitief ( C) zijn, zoals een gloeilamp (vrijwel puur resistief) of een elektromotor (enigszins inductief; mits hij niet aangestuurd wordt door een frequentieomvormer). Maar alle spaarlampen, tl-buizen, schakelende voedingen, enz. zorgen dus voor harmonische vervorming in de stroom. Ook een zogeheten lineaire voeding (trafo -> gelijkrichterbruggen -> buffer-elco's) vormt geen lineaire belasting. De stroom in het net is vanwege de gelijkrichterbruggen immers niet sinusvorming. Dus is er harmonische vervorming in de stroom. En als gevolg daarvan kan/zal de spanning ook vervormen...

Harmonische vervorming in de stroom is vooral vervelend voor het net. Bij 3-fasen belastingen is de stroom in de nulgeleider 'normaal gesproken' ook daadwerkelijk nul. Maar dat is alleen zo bij lineaire belastingen. De stromen in de 3 fasen heffen elkaar op in de nul, omdat ze onderling 120 graden verdraaid zijn. Echter, bij harmonische stromen is dat niet het geval. De derde harmonischen in elk van de 3 fasen zijn met elkaar in fase, dus die heffen elkaar niet op in de nul, maar tellen juist bij elkaar op. Zelfde geldt voor de 9e harmonische, en de 15e en de 21e, kortom, elke meervoud van de 3e harmonische. Dat kan er voor zorgen dat de stroom in de nul juist hoger is dan in de fasen. Iets waar met name in oudere netten totaal geen rekening mee gehouden is. De 5e, 7e, 11e, 13e, enz. harmonischen heffen elkaar ook niet op in de nul (al zijn ze minder groot dan de 3e harmonische en de meervouden daarvan), maar die zorgen daarnaast nog voor problemen in de spanning ('extra' draaivelden, of juist tegengestelde draaivelden; vooral vervelend voor motoren, die daardoor thermisch zwaarder belast worden)...

Edited by Henrie

Dank je Henie voor je heldere uitleg,  ik had wel enig idee,  maar bij zoveel troep eigenlijk niet stilgestaan. :(  Dus allemaal weer aan de al oude gloeilamp  :rolleyes:

Een van mijn leeraren Menno van der Veen heeft daar een aardige oplossing voor.

Een trafo met een heel smalle bandbreedte zodat alleen 50hertz wordt doorgelaten en de rest van de harmonische onderdrukt.

Want denk je daar van?  Hier is de website http://www.toruspower.com

Edited by Tubejack

Allemaal leuk en aardig, maar als je het niet kunt horen niks aan doen, hè.

Je kunt het wel degelijk horen.  Ooit een proef gedaan met een man of 25.  Het zal daarbij verschil maken in hoeverre het net bij jou thuis vervuild is.   

Eh, ik zeg ook niet dat jij het niet kunt horen, maar ALS je/men het niet kunt horen, etc.

Hier al verschillende led-lampen, spaarlampen, en tl-buizen, ook op mijn (luister)kamer. Doe ik ze uit, merk ik er niks van. Doe ik ze aan, idem.

Nou ja, snertsetje. Oh nee, flutoren. :-(

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...