Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Tubejack,

De receiver uit diezelfde reeks kocht ik ooit - in combinatie met een Tandberg 3-motor/3-heads (!) Dolby (!) cassettedeck, samen met een paar Bowers & Wilkins DM 2A luidsprekers - voor een oom & tante van mijn vrouw. Die hebben er tientallen jaren veel plezier van gehad!

Guest tubejack

Tja het is mooi spul, zo'n oude Tandberg TPT3001 heeft specificaties en een kwaliteit, die nu zoveel decenia later, niet of niet gauw overtroffen zullen worden door nieuw. Het FM gedeelte van een Magnum Dynalab MD-109 misschien.... maar die kost zo'n 10.000€

De gevraagde 2e handsprijs voor een goed exemplaar is dan ook stevig http://www.audio-extasa.eu/tandberg-tpt-3001-fm-tuner-p-1024.html

• 3 weeks later...
Guest tubejack

Da's een mooie KT88!

http://www.thevintag...ca-SM-4646.html

De preamp heeft een eigen voeding! en de linker en rechter eindtrap ook :) Kun je héél mooi opknappen :wub:

Ik heb er ook nog een test van er zitten dikke STK modules in de eindtrap.

Maar ik heb even versterkers genoeg :)

Ga morgen starten met het inrichten van de werkruimte die ik vorig jaar net in orde had

toen de jongste weer een jaartje thuis kwam. :wacko:

Het rek wordt 1,5x zo groot zodat ik ook monster receivers en andere spullen kwijt kan

die breder zijn dan de standaard 43cm

Hier een foto van het oude "rekje"

audiorekje.jpg

Guest tubejack

Nee gelukkig niet :wacko:

Het rek krijgt er minimaal 2 rijen 50 of 60cm brede planken bij, want ik kan lang niet alles kwijt.

Ik heb ook een mooi Ikea dressoir in die ruimte staan, die over was na de verhuizing van de jongste.

Daar zet ik telkens een apparaat op dat opgeknapt en speelklaar is, of staat in te spelen.

Vandaag ga ik verder met mijn meetopstelling. We hadden afgelopen zaterdag een cursusdag.

Buizenbart was er ook :)

SAM_0132.JPG

Edited by tubejack

(...) We hadden afgelopen zaterdag een cursusdag. Buizenbart was er ook :)

Beste Tubejack,

Goodtube eveneens, zo te zien? En gindse heldere, verlichte persoonlijkheid in de bespiegeling is zeker onze Tubejack?

(Zijn glans verblindt ons! Zijn vuur verzengt ons!)

Guest tubejack

Goodtube eveneens, zo te zien? En gindse heldere, verlichte persoonlijkheid in de bespiegeling is zeker onze Tubejack?

(Zijn glans verblindt ons! Zijn vuur verzengt ons!)

Beste Spido,

Nee Patrick was er helaas niet. Verlicht nee, het is fijn om minder afhankelijk te zijn en dingen te doen die ik de moeite waard vind.

Dat is voor iedereen -die dat echt wil- weggelegd. Het heeft wel consequenties.

Guest tubejack

Ik zit nu hier naar te luisteren een zware Onkyo Intergra A-809 versterker van een klant.

Misschien nog geen vintage, maar vind het wel goed :)

Nu eens serieus een paar uur naar geluisterd, net niet de details van mijn dure Array set

het geluid is wat harder. Maar de versterker speelt na een half uurtje opwarmen heel verdienstelijk

via de phono trap. Kan mijn MC element zo aansluiten 130ohm vind ik precies goed :)

Er zitten lekker veel ingangen op maar liefst 7 op lijn en 1 mm/mc

Is dit nu de Ooooo :o van Onkyo waar ze vroeger reclame mee maakten?

Aanrader, als je weinig kunt besteden of niet uit je luie stoel wilt komen, want ook A/B is aanwezig :)

a-8870_4.jpg

Edited by tubejack

• 3 weeks later...

Psst... vintage lovers... come and SEE!

Sommige hifi-liefhebbers van de eerste uren hadden het toch wel mooi voor elkaar, hè?

Een Thorens TD124 draaitafel met SME 3012 arm en Ortofon SL15 element, een Leak "Through Line II" buizen-tuner, een Leak "Varislope Stereo" buizen-voorversterker, een stel fraaie Leak "TL20" buizen-eindversterkers onder de motorkap...

radio%20gram5.jpg

en dat allemaal zo prachtig afgewerkt! :D

radio%20gram.jpg

http://www.hifiworks...dio%20gram5.jpg

Zie ook: http://www.hifiworks...dio%20gram3.jpg en let op het tellertje achter het contragewicht.

radio%20gram3.jpg

Trouwens, ook de verzwaring van het contragewicht (loodplaatje met klemveertje) verdient onze aandacht en bewondering!

Een Thorens TD124 draaitafel met SME 3012 arm en Ortofon SL15 element, een Leak "Through Line II" buizen-tuner, een Leak "Varislope Stereo" buizen-voorversterker, een stel fraaie Leak "TL20" buizen-eindversterkers onder de motorkap...

High end uit vervlogen jaren ..... moet een jaarsalaris hebben gekost destijds.

Benieuwd wat ze daar voor luidsprekers bij gebruikten .... vast zelfbouw met Wharfedale "Golden" en Peerless "HF".

Veel meer was er nog niet, als we Quad en de Amerikanen er even buiten laten.

Overigens is het "trough line", naar de trogvormige afstem "spoel" die als een soort Lecher leiding dwars in de tuner lag.

En de eindversterkers zijn geen TL20s, de TL20 was een stereo-chassis.

Het zijn ook geen TL12-Plus monoversterkers. Er schijnt een separate voeding te zijn. Kon dit type niet terugvinden.

Guest tubejack

Sorry ik vind het echt NIET mooi, ik heb niets maar dan ook niets met die ouwe buizenzooi.

Wel veel respect voor de ontwerpers die geringe middelen voorhanden hadden, slimme schakelingen en prachtig

gewonden trafo's bedachten.

Museum stukken vind ik het. <_<

(...) Het zijn ook geen TL12-Plus monoversterkers. Er schijnt een separate voeding te zijn. Kon dit type niet terugvinden.

Beste KT88,

Bedankt voor je correcties. Als het geen TL20's waren (obviously) en ook geen TL12... dan misschien het verloren gewaande type 15?

(...) The 1946 Wireless World advertisement announces the arrival of a product that appears forgotten these days - it was the "Type 15" audio power amplifier. The amplifiers claim to fame was the then astonishingly low total harmonic distortion - at just 0.1 per cent for 15 Watts output. Other interesting details were:
  • a flat frequency response with 0.25dB from 20Hz to 20kHz
  • distortion of 0.2% * for 15 Watts at 60Hz
  • a damping factor of 20
  • Class-A triode output stage (presumably a pair of KT-66 valves)
  • a four-stage circuit (not the later three-stage circuit of subsequent amplifiers).

The "Type 15" preceeded the well-known TL/12, but it was the amplifier that set the performance standard adopted by Leak for all its amplifiers, and also initiated a famous trade mark - the "Point One" range of amplifiers, so named of course for the low distortion figures achieved. The companies own advertising material makes mention of these performance standards being achieved in June 1945 by the designing of the original "Point One" series - presumably this is also referring to the "Type 15".

Circuit details of the Type 15 are not available, but would be of much interest, and would be included on this page if they become available. The amplifier had 2xKT66's output valves, three octal-based signal valves (possibly Osram single triode L63's), an octal-based pentode for the first stage, and one rectifier.

The Leak Type 15 amplifer preceeded the Williamson, which was first published in Wireless World in April and May 1947. The Williamson was capable of very similar technical performance to the Leak Type 15, but as many manufacturers made the Williamson available as a kit, it meant that many audio enthusiasts could afford such superlative performance. The Williamson amplifier, like the Leak Type 15 is a four-stage circuit. (...)

http://www.44bx.com/...leak_bkgnd.html

* Gezien de voorgaande tekst, zou dit 0.1% moeten zijn, nietwaar?

P.S. De dempingsfactor van 20 is verbazingwekkend hoog, als je ziet dat moderne buizenversterkers als de VdV, met hun veelgeroemde audio-trafo's, een veel lagere factor opleveren.

Is daar een voor mij te begrijpen verklaring voor te geven?

Bedankt voor je correcties. Als het geen TL20's waren (obviously) en ook geen TL12... dan misschien het verloren gewaande type 15?

Nope. De EL84 kwam pas in 1953 uit.

De TL15 zou volgens het verhaal 2 x KT66 hebben.

P.S. De dempingsfactor van 20 is verbazingwekkend hoog, als je ziet dat moderne buizenversterkers als de VdV, met hun veelgeroemde audio-trafo's, een veel lagere factor opleveren.

Is daar een voor mij te begrijpen verklaring voor te geven?

Tegenkoppeling. Of het gebrek daaraan.

Ik geloof dat we deze discussie een aantal keer gehad hebben.

De ontwerper vond het zo goed genoeg en ik ook :)

Tigoza... noemen ze bij ons in Brabant zo iemand (tis goed zat).

Zo steek ik dus niet in elkaar. Wanneer niet constant werkt aan verbetering, zak je af naar een middelbaar of nog lager niveau.

:)

Guest tubejack

Tigoza... noemen ze bij ons ijn Brabant zo iemand (tis goed zat).

Zo steek ik dus niet in elkaar. Wanneer niet constant werkt aan verbetering, zak je af naar een middelbaar of nog lager niveau.

Ik denk wel eens is het geen audiofiele neurotica :rolleyes: dus dwangmatig iets moeten "verbeteren"

Voorbeeld, ik heb hier een fraaie Onkyo A-809 versterker staan. Zo mooi ontworpen voor dat geld

dat ik daar alleen maar respect voor kan hebben.

Er hoeft niets "verbetert" te worden. Zélfs al zou dat kunnen, ga ik dat niet doen.

Ook al zou een klant dat willen, maak ik hem enkel schoon en vervang alleen de versleten onderdelen.

En feliciteer ik de man of vrouw met het advies " verder niets doen" het is al goed!

Tja Jack,

Voor sommigen lijkt het wel een zelfgekozen lijdensweg ..... altijd maar ontevreden, altijd maar op zoek naar beter.....

Ik ben blij dat ik met mijn simpele spullen tevredenheid heb gevonden. Ik hoefde alleen maar het knopje in mijn kop te vinden en om te zetten.

Hahaha, 'zegt' degeen die maar vast blijft houden aan Array.... :D

Hahaha, 'zegt' degeen die maar vast blijft houden aan Array.... :D

Daar is ook de nodige ontwikkeling in geweest, dus stilstand is er niet.

Van de andere kant... wanneer ik het nóg beter zou willen, gaat het erg veel geld kosten.

Wat meestal hoor, klinkt n.l. aanzienlijk minder.

Van alle sets op de ASSA b.v. zou ik maar met één set willen ruilen (of die andere van dezelfde importeur).

En dan is het nog maar de vraag of deze in mijn ruimte beter dan wat ik nu heb, zou klinken.

Maar ik bedoelde niet zozeer mijn installatie, maar meer ontwikkelingen in het algemeen.

Stilstand is achteruitgang zeg maar.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...