Ivan10 Posted 7 september 2012 Report Share Posted 7 september 2012 Wat een schoonheid, Jack! Met nog mooi advies van KT88 ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 september 2012 Report Share Posted 7 september 2012 Dank je Moet ik alle schakelaars ook ultrasone reinigen? Beter van niet. Het is niet nodig en bovendien hebben deze schakelaars een unieke "feel" die je dan naar z'n grootje zou kunnen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 september 2012 Report Share Posted 7 september 2012 Dank je, het is fijn om aan zulke mooie spullen te mogen sleutelen. Het is net een Royce Rolls "Trusted to deliver excellence " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 september 2012 Report Share Posted 9 september 2012 Als ik één ding geleerd heb is dat je niet àlles moet geloven. Volgens deze weblink zijn cijfers > dan 0,1% mogelijk ik heb ergens zelfs nog lagere waardes gezien. Maar hoe ik aan 0,01% kom is me een raadsel? Warmte http://www.thevintag...ha-CT-7000.html Maar goed, 0,1% stereo is voor een tuner extreem goed en alleen de beste exemplaren op deze aarde halen dat. Deze Yamaha heeft kennelijk wat aandacht nodig, hij klinkt goed en ziet er bijna als nieuw uit toch is e.e.a. verlopen. Het geluid is iets "warm" logisch ook want alleen de 2e harmonische wordt nog een klein beetje doorgegeven, de 3e is verwaarloosbaar. De rommel links komt uit mijn meetapparatuur en computer. De signaalruisverhouding stereo is beter dan opgegeven. Al met al erg knap voor een toestel uit 1975! waar nog nooit iets aan onderhouden is Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Hoi Jack dat zijn keurige metingen. Hoe ze die 0.01% bij Yamaha hebben gehaald is natuurlijk de vraag. Mogelijk zou het ook nog aan je zender kunnen liggen en heb je nu een tuner gevonden waar de de zender mee kan door meten . De beperkende factor moet ergens zitten toch. Mare 0.1% is voor een tuner al een heel mooie waarde. Zit overigens wel erg mooi in elkaar die Yamaha. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Ben bezig geweest mijn armloze platenspeler Thorens TD126 schoon te maken. Dat was een hele dag. Nadeel is dat een vorige eigenaar een rubberenmat aan de draaischijf heeft gelijmd. De extra zware mat wordt niet door de motor met nieuwe snaar op prijs gesteld. Het komt allemaal langzaam tot onplezierig opgang. Ik heb nog een TD150 draaischijf liggen, niet zo mooi. Maar de Thorens en motor apprecieert deze veel liever. Ik heb nog geen idee hoe ik de rubberenmat van de draaischijf afkrijg. Misschien maar als verloren beschouwen. Hierna misschien naar een hifiwinkel om de speler de SME arm aan te laten meten. Ik krijg de interlink er met RCA-stekker en al niet door het bestaande gat heen. Dus er zal wat geboord moeten worden of gesoldeerd. De SME mount zit er gelukkig al op. Het is dus jammer genoeg een ´aangepaste´ Thorens. De originele arm is verwijderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Tja, als ik kijk naar moderne stereo-encoders/limiters/compressors van b.v. Optinod of Omnia dan zit dat rond de 0,1% THD. Mijn meetzender is verwacht ik, beter. Ik heb al diverse keren rond de 0,06% gemeten. O.a. een Marantz 104. Het is de bedoeling dat de Yamaha aan de kabel komt en deze Tandberg TD-3001a aan de buitenantenne Ben ik nu aan het opknappen, het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken Hij deed vanmiddag weinig meer, gewoon omdat hij jaren ergens op zolder heeft gestaan. Stilstand = achteruitgang. Nu doet hij het weer een beetje, er moeten 70... 80 condensatoren vervangen worden, veel connectoren en schakelaars schoongemaakt. En dan het leukste. Afregelen Simultaan ben ik met een Marantz 115 bezig ook al zo'n fijn ding. Daar is de stereo-decoder defect van = vrij complex. Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Ben bezig geweest mijn armloze platenspeler Thorens TD126 schoon te maken. Dat was een hele dag. Nadeel is dat een vorige eigenaar een rubberenmat aan de draaischijf heeft gelijmd. De extra zware mat wordt niet door de motor met nieuwe snaar op prijs gesteld. Het komt allemaal langzaam tot onplezierig opgang. Ik heb nog een TD150 draaischijf liggen, niet zo mooi. Maar de Thorens en motor apprecieert deze veel liever. Ik heb nog geen idee hoe ik de rubberenmat van de draaischijf afkrijg. Misschien maar als verloren beschouwen. Hierna misschien naar een hifiwinkel om de speler de SME arm aan te laten meten. Ik krijg de interlink er met RCA-stekker en al niet door het bestaande gat heen. Dus er zal wat geboord moeten worden of gesoldeerd. De SME mount zit er gelukkig al op. Het is dus jammer genoeg een ´aangepaste´ Thorens. De originele arm is verwijderd. Beste Ivan, Zo"n vastgelijmde mat lijkt me makkelijk te verwijderen met oplosmiddel. Zelf werk ik dagelijks met een middel wat de meeste lijmen zoals bison makkelijk kan verwijderen. Het heet"renia desohl" en wordt in de schoenmakerij verwerkt. gr frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Dat is een goede suggestie, Frans! Ik kan eens kijken wat ze hebben bij de Gamma of Praxis. Zijn er nog meer winkels waar ik aan kan denken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Ik verwacht dat een nachtje weken in thinner het ook wel oplost . Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 14 september 2012 Report Share Posted 14 september 2012 Dat is een goede suggestie, Frans! Ik kan eens kijken wat ze hebben bij de Gamma of Praxis. Zijn er nog meer winkels waar ik aan kan denken? Misschien ook bij de tapijthandel? anders kan ik evt wat voor je regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 september 2012 Report Share Posted 15 september 2012 http://webshop.smwholland.nl/nl/pc/catalogus/schoenm-/sc00013/pg00029/renia-desohl.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 15 september 2012 Report Share Posted 15 september 2012 Dank heren! We gaan vandaag eens op pad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2012 Report Share Posted 17 september 2012 (...) Ik heb nog geen idee hoe ik de rubberenmat van de draaischijf afkrijg. Misschien maar als verloren beschouwen. (...) Beste Ivan10, Het idee van Kappa7 ('n nachtje laten weken in een badje van thinner) lijkt me uiterst nozel! In ieder geval véél beter dan mijn eigen eerste aanvechting: de hobbybrander d'r op! Dan krijg je zo'n mat er beslist wel van af... Nog even nakrabben met de staalborstel en met de stalen pannenspons... Maar dan zou het plateau door de verhitting vermoedelijk wel ernstig vervormd zijn geraakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 september 2012 Report Share Posted 18 september 2012 Er staat nu een Technics setje uit 1978 te spelen bestaande uit een SU-9011 voor en SE-9021 eindversterker en de bij passende ST-9031 tuner. Zie http://tubejack.home...ics/su-9011.pdf Opmerkelijk mooi gemaakt de eindversterker is geheel DC gekoppeld een voorversterker met fraaie MC phonotrap en dat zal Spido wel leuk vinden 10ohm ingangsweerstand waarmee de Lyra Delos uitstekend mee overweg kan Het is een zéér snelle versterker combi. (...) Ik denk dat Spido 2x gelijk heeft Beste Tubejack, Wat leuk dat jouw Lyros Delos zo goed overweg kan met die lage ingangsimpedantie! Dan zal de eigen spoelweerstand van het element ook wel gering zijn, vermoed ik. Het "matchen" is altijd doorslaggevend... vooral wanneer het top-apparatuur betreft: een MC-element kan nooit beter zijn dan de trafo of pre-amp waarop het is aangesloten. (Ik houd m'n hart vast t.a.v. de aanstaande Hear phonotrapdag! Verwarring, verbijstering valt te vrezen. Zoveel combinaties van goede elementen en goede phono-voorversterkers, die toch zo slecht kunnen uitpakken!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 september 2012 Report Share Posted 18 september 2012 Met de trafo heb je wel gelijk Spido. De phonotrap is echter alleen een kwestie van de juiste instelling van de impdedantie. Doe eens een bijdrage bij phonotrappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2012 Report Share Posted 18 september 2012 Beste Tubejack, Nee, "problemen" waren er eigenlijk ook niet. Maar met een lagere afsluitimpedantie (ca. 10Ω) klonk 't allemaal wat frisser. De moderne top MC-elementen hebben overigens ongeveer dezelfde specs (ook qua inwendige impedantie*) als die vintage MC200. * Bijvoorbeeld: MC Anna: inwendige impedantie 6Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω Xpression: inwendige impedantie 4Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω MC20 Super: inwendige impedantie 5Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω MC Windfeld: inwendige impedantie 4Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10Ω En bij de retrostijl SPU Synergy GM wordt zelfs aangegeven: inwendige impedantie 2Ω, aanbevolen afsluitimpedantie > 10-50Ω. Een waarschuwing tegen tè zwaar afsluiten, dus! http://ortofon.com/products/cartridges Beste Spido, Inderdaad, ook de Lyra Delos klinkt wat frisser bij een afsluitimpedantie van 10Ω. Onregelmatigheden....dus, tikjes en krasjes vallen iets meer op, voor de rest is het erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2012 Report Share Posted 18 september 2012 (edited) Had ik deze al genoemd Pioneer SX-450 ? Nagenoeg opnieuw moeten opbouwen, met onderdelen uit 2 exemplaren. Ook de kleinste kan muziek maken zie ook http://www.tubejack.nl/sx450.php Ik kan er wel langer over door gaan, maar het komt allemaal op hetzelfde neer: het is gewoon een prachtig apparaat geworden. Kun je dit ook met mijn tweede SX-450 doen?* Tot nader, Ralph. *opmerking, tuurlijk, maar even met wat anders bezig. Edited 20 september 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 september 2012 Report Share Posted 19 september 2012 Hmm, welk knopje zei je ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 19 september 2012 Report Share Posted 19 september 2012 Leuk ik ben blijven hangen bij het vinylperserij artikel in de HVT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 september 2012 Report Share Posted 22 september 2012 Even bij Pioneer blijven: staat nu te spelen TX-8500II zo mooi maken ze niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 oktober 2012 Report Share Posted 10 oktober 2012 Ik heb vaak pech met dit merk maar vandaag een hele mooie op de werkbank een Luxman T-530. De ontvangst en selectiviteit is erg goed en hoort tot het beste wat ik ooit in huis heb gehad. Maar liefst een 6! voudige variocap afstemming. Er stond een datum in 11-1982 dus bijna 30jaar oud Nu na al die tijd is wel wat onderhoud nodig dit is de originele binnenkant: En hier halverwege op het hoofdbord zijn alle 40 elco's vervangen door types die weer minstens 25 jaar meegaan. Natuurlijk extra mooie in de muziekweg. Ook de rode trimcondensatortjes die vaak problemen geven gelijk preventief vervangen. Het mooiste is al geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 oktober 2012 Report Share Posted 12 oktober 2012 Ik moest even wachten op onderdelen, maar hier....... Luxman T-530 vervolg. Hij moet écht helemaal uitelkaar Zou hij het weer doen Tuurlijk 75 mooie nieuwe condensatoren in deze Lux. Nu meten. De vervorming is extreem laag en hoort tot de allerbeste daar kan menig nieuw apparaat echt niet tegenop Ook het frequentie bereik is mooi vlak, Deze T-530 is een top tuner en kan weer héél lang mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 oktober 2012 Report Share Posted 12 oktober 2012 Vandaag een SME 3009 op mijn TD126 proberen te monteren. Mooi materiaal die SME armen. Helmaal de ins en outs begrijp ik niet van de arm. Op het moment een eerste poging ondernomen in het afstellen en ik heb alleen rechts geluid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 oktober 2012 Report Share Posted 23 oktober 2012 Vandaag een SME 3009 op mijn TD126 proberen te monteren. Mooi materiaal die SME armen. Helmaal de ins en outs begrijp ik niet van de arm. Op het moment een eerste poging ondernomen in het afstellen en ik heb alleen rechts geluid... Beste Ivan10, Hoe is het nu? Spido draait inmiddels al enkele jaren meestal met een Thorens TD126 III / SME 3009 II combi. Gaat goed, zo niet heel aardig. Hij beschouwt de SME 3009 II als een godswonder: het ìs er nu eenmaal... de hemel zij geprezen... ja, laat ons danken voor deez' bijzondere genade... maar wij begrijpen die niet! Die gammele meslagers! Die ongedempte... eh... dìnges! Die horizontaal handmatig volstrekt ongewis, ja onwéétbaar draaibare / instelbare toonkop! (Met een spiegeltje er recht onder heb je nog de meeste kans dat het niet helemáál fout gaat.) En dan dat rare zooitje kabelcapaciteitscorrectiecomponentjes dat je er maar liever meteen uit moet slopen als je tòch MC wilt gebruiken... Die rare pseudo DIN-connector aan de armvoet, die helemaal niet nodig is: die connector, dus, met al z'n schuifcontactweerstanden en z'n wiebeligheid. Maar toch: àls 't eenmaal werkt... dan werkt 't best héél aardig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts