Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

(...)

akai_630DB_11.jpg

Dat is toch die reus met drie stille, stoere, stabiele motoren en enorme profi 27 cm spoelen?

Dat is toch dat deck met noise killing Dolby aan boord en met vrijwel onverslijtbare glaskristalkoppen?

Dat is toch het analoge apparaat dat digitaal opnemen bij voorbaat al onnodig maakte?*

't Is dat het Japans is... anders zou Spido er zó maar enthousiast voor zijn!

* Nou ja... onnodig? Het is natuurlijk wel héél mooi dat je tegenwoordig niet meer minutenlang hoeft te spoelen, voordat je een gezocht fragment vindt!

Guest tubejack

* Nou ja... onnodig? Het is natuurlijk wel héél mooi dat je tegenwoordig niet meer minutenlang hoeft te spoelen, voordat je een gezocht fragment vindt!

Beste Spido,

Zo'n deck helpt prima, in deze tijd: "van stress en alsmaar sneller en moeten" Wellicht en ultieme "onthaast machine" ^_^

Voor jou is er ook een mooie van Neerlands fabrikaat dè Philips N4520 :o

n4520.jpg

Vind ik zelf ook mooi! :wub:

Nou, of die móói was! En zo waren er ook schoonheden van bijvoorbeeld Tandberg, Revox/Studer, Telefunken, Ferrograph, Teac, Uher, Ampex, Wega, Sony, Technics, Denon, Nagra, Byer, Crown, MagnaSync, Rola, Otari, Pioneer, Tascam, Sansui en... Braun. Nu bekend van de roterende (OralB) tandenborstels, de pijnlijke ontharingsmasjientjes (SensiPil) en de lawaaierige scheerapparaatjes (BrAun, ohnehin).

Maar Braun maakte ooit prachtige (erstklassige) hifi-apparatuur: zowel qua vormgeving als qua prestaties.

De Braun TG1000 recorder (deck) was echt een hèbbeding, destijds.

En nu nòg wel, eigenlijk... :wub:

vinUnusualBraunTG10004a.JPG

Maar... jouw Akai heeft Dolby B aan boord, en dat scheelt een slok op een neut qua signaal/ruis-verhouding: vooral bij lagere bandsnelheid.

(Spido speelt soms nog wel eens oude eigen opnamen (vooral audio-familiekiekjes) af via een Akai 4000DB: een veel simpeler, goedkoper apparaat. Maar ook mèt Dolby aan boord. En dat scheelt dan alwéér een slok!

Hij ervaart echter soms dat opnamen erg kieskeurig zijn: ze worden het liefst weergegeven door hetzelfde apparaat dat ze heeft opgenomen. Iets met kopstand (azimuth) en voormagnetisatiespanning, of zo...)

Guest tubejack

Ik heb nu een Kenwood L-1000T in het rek staan een apparaat uit 1991 dus geen vintage.

L-1000T.jpg

Volgens jaarboek 1991 een apparaat van 2000gulden met indrukwekkende specificaties zoals een S/N van 96dB en een kanaalscheiding van 68dB. Nog maar 1 21 jaar oud, het display is al stuk en het apparaat heeft vreemde kuren zoals spontaan schakelen naar een testtoon. Een deel van deze kuren is te wijten aan een componentenkeus met beperkte levensduur. Jammer want soms doet hij het een tijdje en het ontwerp is verschrikkelijk mooi. Ik zie dat helaas meer in apparatuur uit de 90e jaren van Rotel etc.

Nu in 2012 is dat soms erger 6...8 jaar, dan gaat het door goedkope onderdelen en slechte printen stuk. Weggooi apparatuur :(

Ok aan vintage zit ook vaak het nodige werk, maar dat heeft al 25 jaar zijn of haar diensten verleend ;)

Weer een avondje/nachtje genoten van de Leak Varislope 2 Stereo / Stereo 60 buizenversterker-combinatie, die Tubejack onlangs reviseerde.

Oude (vintage) opnamen van Nederlandse Jazz en van Queen ("A NIght at the Opera"), ondermeer.

Er valt nog veel te genieten, jongens.

Zouden jullie het geloven, wanneer ik zou zeggen dat ik "nieuwe dingetjes" in heel oude & zeer bekende opnames heb ontdekt?

Nee, hè?

Dàggikal!

Guest tubejack

Zouden jullie het geloven, wanneer ik zou zeggen dat ik "nieuwe dingetjes" in heel oude & zeer bekende opnames heb ontdekt?

Hallo Spido,

Ik herken dat wel, welke luidsprekers en andere randapparatuur heb je aangesloten?

Beste Tubejack,

O, er zijn heel eenvoudige spulletjes op aangesloten, hoor. Voorlopig nog alleen een ouwe Philips CD-speler (CD711) en een versimpelde versie (tweeweg) van de SoundStone20 luidsprekers.

(De 20 cm en 13,5 cm bas/midden units van de speakers zijn filterloos parallel geschakeld en de (93 dB/1W/1m) foiltweeter via een enkele 2,2µF MKP (Mundorf "Supreme"); alles in dezelfde polariteit. De 20 cm unit breidt de weergave in het laag wat uit, en de 13,5 cm unit doet dat in het midden/hoog. Zo vullen ze elkaar aardig aan en is er een mooi rendement.

Technisch kun je daar wel vragen bij stellen, maar op deze manier klinkt het toch prettiger en natuurlijker dan het oorspronkelijke driewegsysteem. Tja, soms kun je iets verbeteren door het simpeler te maken...)

Guest tubejack

Als die 711 een broertje of zusje is van de 713 dan heb je een heel leuke cd-speler.

Ziet er niet uit ......CD713.jpg

Maar spelen kan hij als de beste, helemaal met een kleine ingreep

Een simpel 2 weg is inderdaad mooi met een buizenversterker.

Soms zonder dat je het direct in de gaten hebt, ontstaan de mooiste dingen :)

Guest tubejack

Beste Tubejack,

O, er zijn heel eenvoudige spulletjes op aangesloten, hoor. Voorlopig nog alleen een ouwe Philips CD-speler (CD711) en een versimpelde versie (tweeweg) van de SoundStone20 luidsprekers.

(De 20 cm en 13,5 cm bas/midden units van de speakers zijn filterloos parallel geschakeld en de (93 dB/1W/1m) foiltweeter via een enkele 2,2µF MKP (Mundorf "Supreme"); alles in dezelfde polariteit. De 20 cm unit breidt de weergave in het laag wat uit, en de 13,5 cm unit doet dat in het midden/hoog. Zo vullen ze elkaar aardig aan en is er een mooi rendement.

Technisch kun je daar wel vragen bij stellen, maar op deze manier klinkt het toch prettiger en natuurlijker dan het oorspronkelijke driewegsysteem. Tja, soms kun je iets verbeteren door het simpeler te maken...)

Ik heb ooit eens gevraagd waarom je geen bandtweeter in model 2x 16,5 hebt gestopt, dit lezende moet het mogelijk zijn.

Met b.v. de nieuwe Monacor RBT-1000.

MON-1021720.jpg

Guest tubejack

Een tweeter met 93dB/1W/1m, dat is vast geen BBC afstemming :D .

Ik gebruik ook geen weerstanden in serie met de drivers en dat bevalt me goed.

Ik denk een 50+ afstelling :D Die 2 mid-laag hebben een rendement van 92dB dus wie weet?

Vergeet niet het "leveranciers effect" en bafflestep mee te nemen. Een ander probleem is, om een basspeaker met een echt rendemend van 93 dB te vinden.

Die worden meestal zwaar overgewaardeerd. En zeker wanneer je een wat dieper doorlopend laag wilt, is dat vrijwel omogelijk.

:)

Vergeet niet het "leveranciers effect" en bafflestep mee te nemen. Een ander probleem is, om een basspeaker met een echt rendemend van 93 dB te vinden.

Die worden meestal zwaar overgewaardeerd. En zeker wanneer je een wat dieper doorlopend laag wilt, is dat vrijwel omogelijk.

Het kan best wel hoor, kijk maar. Als je twee van deze drivers neemt heb je 91+3=94 dB rendement :D :biggrin: :D en het kastje hoeft maar een paar honderd liter groot te zijn.

hh_test_phl5010.jpg

Het kan best wel hoor, kijk maar. Als je twee van deze drivers neemt heb je 91+3=94 dB rendement :D :biggrin: :D en het kastje hoeft maar een paar honderd liter groot te zijn.

Precies... wanneer je de speaker in een wand inbouwt en dus 180 graden afstraalt. In een kast (met 360 grd afstraling) is dat al gauw 3 dB minder.

Weet je overigens hoe groot die kast moet zijn wanneer je er twee in een gesloten kast wil bouwen.?

Guest tubejack

Staat te spelen Onkyo T-9900 II

T-9090II.jpg

Zit nog wat werk aan (altijd bij dit soort tuners) Voor de rest extreem mooi, zelfs vergulde antenne aansluitingen :)

Ik heb ooit eens gevraagd waarom je geen bandtweeter in model 2x 16,5 hebt gestopt, dit lezende moet het mogelijk zijn.

Met b.v. de nieuwe Monacor RBT-1000.(...)

Beste Tubejack,

Strikt genomen kàn dat wel, maar het resultaat zou je vermoedelijk tegenvallen.

In de versimpelde SS20 combineert de foiltweeter (magnetostaatje) met een 13,5 cm middentoner. En dat vindt KF eigenlijk al "op het randje". Hij vindt dat de foiltweeter het best combineert met een 5 cm dome hoog-middentoner.

Jouw luidsprekers hebben 16,5 cm woofer/middentoners. Dank zij de goede inzet van de dometweeter (flink belastbaar in het hogere deel van het middengebied, plus een lage en goed gedempte eigenresonantie) klinken ze pittig in het middengebied en is de plaatsing van stemmen en instrumenten ook in orde.

In een combinatie van 16,5 cm woofer/middentoner met foiltweeter zou het hele middengebied voor rekening van de 16,5 cm unit komen.

Dat kàn, zoals in de "Cirrus" wordt aangetoond.

Maar dat kan ook béter...

cirrus.jpg

Lees het lovende verhaal van Klang und Ton.

Lees daarna ook de bevindingen van een bezitter.

http://www.lautsprec...i/cirrus_en.htm

http://www.hifi-foru...-104-16331.html

Guest tubejack

Altijd extreem, geweldig, top...

Hoe ga je dat nou noemen als het gouden aansluitingen zijn?

Altijd is wel wat veel Marc ^_^

Maar zie de schoonheid van techniek van deze Onkyo T-9090 II

T-9090IIpage1.gif

Zelfs het chassis is ontkoppeld ....... actueel niet ;) Dat zie je nergens in een tuner.

T-9090IIpage2.gif

Je hebt zelf gehoord, hoe goed Onkyo kan klinken. De Integra lijn waar dit apparaat in thuis hoort schat ik een niveau hoger.

Maar vergulde cinch aansluitingen is vrij gewoon in dit segment. Vergulde antenne aansluitingen niet. Ik heb het één keer

eerder gezien bij een Rotel RTH-10

ROTEL+MICHI.jpg

rekachter.jpg

Ook mooi maar deze Onkyo vind ik technisch mooier. Als je de schoonheid van techniek ziet, kan de lat steeds hoger, zonder bijbehorend prijskaartje :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...