Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zou een vintage pc (bv een 8088) ook mooier streamen ;)

Goeie vraag.

Ik denk het wel, in principe. Tenslotte streamt mijn simpele Olive Opus 4 beter dan de Olive 03HD van Thingman. Teveel troep erin, schat ik zo.

M :mellow: rc

In de versimpelde SS20 combineert de foiltweeter (magnetostaatje) met een 13,5 cm middentoner. En dat vindt KF eigenlijk al "op het randje".

Een bandje in een tweeweg zetten is zelfs ver over het randje, zeg dat maar tegen KF.

Trouwens, heeft dat gat onderin de kast wel nut? Het moet, neem ik aan, iets brengen wat de conus niet kan?

Hangt er vanaf welk bandje dat is. In jouw Apogees zit een bandje wat waarschijnlijk ergens rond de 500 Hz begint. Magnepans kennen dat ook. Nu zijn deze gecombineerd met een vel, maar met een woofer gaat ook best (zoals bij de Centaurs).

En ook in de professionele audio vind je vaak tweewegsystemen met folies. En als laatste... er loopt hier een topic waar erg lovend over een kleine Adam twee weg met folie tweeter gesproken wordt.

:)

(...) Trouwens, heeft dat gat onderin de kast wel nut? Het moet, neem ik aan, iets brengen wat de conus niet kan?

Beste Thingman,

"Dat gat onderin" is een reflexpoort: d.i. de monding van een zgn. reflexpijp.

De kast - met inbegrip van de reflexpijp - en de woofer, moeten tezamen als één systeem worden gezien.

Zo'n systeem heet "reflexsysteem": het biedt, indien juist ontworpen en gebouwd, een dieper lineair doorlopende en minder vervormde basweergave dan bijvoorbeeld een gesloten systeem van gelijk formaat.

Om die reden ziet (en hoort) men tegenwoordig vrijwel geen gesloten systemen meer, maar alleen nog reflexsystemen.

En natuurlijk brengt dit systeem iets wat de conus (alleen) niet kan: bàsweergave.

Ja, maar daar houd jij niet van, hè?

Hangt er vanaf welk bandje dat is. In jouw Apogees zit een bandje

Nee, daar zit geen "bandje" in.

Verdiep je eens in de verschillen tussen een true-ribbon die als dipolaire lijnbron fungeert en een "bandje" dat noch dipolair is, noch een lijnbron, en noch een true-ribbon is, en waarvan de belastbaarheid in relatie tot de onderste frequentie-inzet heel erg nauw luistert. En daardoor ongeschikt voor tweeweg. Nou ja... tenzij je het combineert met een woofer die tot 8kHz probleemloos werkt. Een kleintje dus.

Ik heb het totaal niet over het tweeweg-concept zelf.

Dat vind ik persoonlijk een prachtig concept en de beste systemen die ik ken zijn vooral wel tweeweg.

Alleen zit daar nooit een "bandje" bij...

Beste Thingman,

"Dat gat onderin" is een reflexpoort: d.i. de monding van een zgn. reflexpijp.

De kast - met inbegrip van de reflexpijp - en de woofer, moeten tezamen als één systeem worden gezien.

Zo'n systeem heet "reflexsysteem": het biedt, indien juist ontworpen en gebouwd, een dieper lineair doorlopende en minder vervormde basweergave dan bijvoorbeeld een gesloten systeem van gelijk formaat.

Om die reden ziet (en hoort) men tegenwoordig vrijwel geen gesloten systemen meer, maar alleen nog reflexsystemen.

En natuurlijk brengt dit systeem iets wat de conus (alleen) niet kan: bàsweergave.

Ja, maar daar houd jij niet van, hè?

Nee dat klopt. Ik ben inderdaad niet meer zo weg van een relatief trage en meestentijds ook wat ondoorzichtige basweergave.

Maar 't klinkt wel lekker vet, dat moet ik toegeven.

Ik ga liefst naar een disco of naar mijn neefje als ik zoiets wil horen.

Nee, daar zit geen "bandje" in. (...)

In de zgn. audiofiele Apogees († 2001) zitten alléén maar aluminium bandjes, dus met

- enorme faseverliezen over de (in relatie tot de weer te geven frequentieband: véél te grote) spanne van de membranen

- dipool-output en dus akoestische kortsluiting met de bijbehorende basloosheid, alsmede

- volstrekt oncontroleerbare fasehuishouding / interferentiepatronen van akoestische reflecties vanaf de achterzijde van de membranen, waarvan de output in tegenfase is met die van de voorzijde*

- weinig (en overigens ongecontroleerde) inwendige demping van staande golven en andere resonanties in het membraanmateriaal

apogee_540x405.jpg

Al deze bezwaren betekenen niet dat de Apogee "Scintilla", bijvoorbeeld, niet - ondanks alle nadelen en beperkingen - voortreffelijk zou kunnen klinken!

Goede demping van het "achterkantgeluid" met bijv. zakken gevuld met langharige wol, ondersteuning in het basgebied door een speksteenbehuisde, actieve (reflexsysteem)subwoofer...

Ach, er zou met enige moeite bèst nog wel iets van gemaakt kunnen worden!

Die moeite omvat dan minstens een doodordinaire draadgewonden (vermogens)serieweerstand van 4Ω of zo.

Want die ribbon Apogees zijn technisch gezien gewoon kortsluitbrugjes (0,1Ω), die eigenlijk een transformator nodig hadden. (Net zoals destijds bijvoorbeeld de Decca en Kelly ribbons).

En dan is er nog het huidige aanbod van Apogee lawaaidozen.

Apogee lijkt zich geen zorgen te maken om zijn audiofiele merk-reputatie.

Kennelijk verdienden de heren Bloom & Spiegel nog niet genoeg aan de "Full Ribbons".

Zo kan Thingman in zijn disco toch nog naar Apogees luisteren...

samen met zijn (ahum... eh...) "neefje", wellicht... ^_^

Apogee

Apogee Sound Int. Loudspeakers

assapogee1.jpg

Apogee loudspeakers offer some of the most advanced engineering in the world.

We use proprietary drivers and driver treatments, low resonant materials for horn flares, and exquisitely designed and crafted enclosures.

Ron Vogel Audio (...)

http://www.ronvogelaudio.nl/pag8.php

*

(...) Above 500Hz came the true ribbon mid/treble section, made up of five ribbons: four 0.5in wide and one 1.9in wide. The latter, centrally-located ribbon rolled off above 3.5kHz, while the 05in. ribbons, two at the front and two at the back, covered the area above that. Martin observed that, 'An interesting twist occurs here since the central mid element naturally operates as a dipole, with "in theory" the rear radiation is out of phase with the front. However, while the front flanking treble ribbons are run in-phase with the main ribbon, as one might expect, the rear-facing treble ribbons are wired in reverse. In effect, the HF range is unipolar, representing a pulsating cylinder mounted in the 2.25in wide vertical slot in the baffle. In the overlap region between the mid and upper treble ribbons, the sound is reinforced to the front but decayed to the rear, forcing a cardioid-type response in this range.' (...)

http://hometheaterre...akers-reviewed/

Dussss.. als u cardioïde kunt luisteren... Dan klopt het hoog tòch nog, ondanks alles.

Volgens Martin Collomsss, dussss...

Nee hoor, Magnepan heeft een proces tegen Apogee gewonnen.... patent inbreuk.

:)

In de grond inbreuk op patent van Apogee, dat wel...

Er zat groot geld achter die rechtzaak. Groot geld van de Magnepan groep, bedoel ik.

Een rechtzaak, gewonnen door groot geld, was de oorzaak van de ondergang van Apogee.

In de zgn. audiofiele Apogees († 2001) zitten alléén maar aluminium bandjes, dus met

- enorme faseverliezen over de (in relatie tot de weer te geven frequentieband: véél te grote) spanne van de membranen

- dipool-output en dus akoestische kortsluiting met de bijbehorende basloosheid, alsmede

- volstrekt oncontroleerbare fasehuishouding / interferentiepatronen van akoestische reflecties vanaf de achterzijde van de membranen, waarvan de output in tegenfase is met die van de voorzijde*

- weinig (en overigens ongecontroleerde) inwendige demping van staande golven en andere resonanties in het membraanmateriaal

Al deze bezwaren betekenen niet dat de Apogee "Scintilla", bijvoorbeeld, niet - ondanks alle nadelen en beperkingen - voortreffelijk zou kunnen klinken!

Goede demping van het "achterkantgeluid" met bijv. zakken gevuld met langharige wol, ondersteuning in het basgebied door een speksteenbehuisde, actieve (reflexsysteem)subwoofer...

Ach, er zou met enige moeite bèst nog wel iets van gemaakt kunnen worden!

Die moeite omvat dan minstens een doodordinaire draadgewonden (vermogens)serieweerstand van 4Ω of zo.

Want die ribbon Apogees zijn technisch gezien gewoon kortsluitbrugjes (0,1Ω), die eigenlijk een transformator nodig hadden. (Net zoals destijds bijvoorbeeld de Decca en Kelly ribbons).

En dan is er nog het huidige aanbod van Apogee lawaaidozen.

Apogee lijkt zich geen zorgen te maken om zijn audiofiele merk-reputatie.

Kennelijk verdienden de heren Bloom & Spiegel nog niet genoeg aan de "Full Ribbons".

Zo kan Thingman in zijn disco toch nog naar Apogees luisteren...

samen met zijn (ahum... eh...) "neefje", wellicht... ^_^

Dussss.. als u cardioïde kunt luisteren... Dan klopt het hoog tòch nog, ondanks alles.

Volgens Martin Collomsss, dussss...

Dit alles ten spijt hoort een 'bandje' niet in een tweeweg met een conus eronder.

En je basreflexkisten wordt niet beter door een ander, superieur principe, stelselmatig te ondermijnen met niet-steekhoudende woorden, dussss...

Spido,een Appo is zuiverder in het geluid als die spekstenen kast van jou.

Je praat over fase verliezen die dappo,s van jou , moet je maar eerst units in doen die de zelfde parameters hebben ,maar die zitten bij jou gegarandeerd niet er in,en dan durft je ook nog over fase verliezen te praten,en vul maar met veel wol kleurt die nog harder.

Een beet je a-sociaal gedrag van Magnapan ,je ziet Appo,s worden weer gebouwd en hoe gaat het met Magnapan.

Nee dat klopt. Ik ben inderdaad niet meer zo weg van een relatief trage en meestentijds ook wat ondoorzichtige basweergave.

Maar 't klinkt wel lekker vet, dat moet ik toegeven.

Ik ga liefst naar een disco of naar mijn neefje als ik zoiets wil horen.

Kom je weleens in een disco? Het laag dat de gemiddelde audiofiel thuis heeft verbleekt helemaal vergeleken met die grote 18" woofers, soms ook nog in enorme hoorns ingebouwd. Mis je thuis nooit dat |live" gevoel, die punch van de kick-drum? Dat is geen echt live, dat is opgenomen punch en weergegeven door grote basreflex of hoornluidsprekers uit de PA wereld. Vind je het niet logisch dat een 5 inch woofertje, dat op papier mischien wel tot 35 Hz komt, totaal geen live-laagweergave-ervaring geeft? En dan praten de verkopers over de "speed" van zo'n miserabel waffertje! Nou als iets traag klinkt dan zijn het die minimonitortjes wel en als iets "snel" of "punchy" klinkt dan zijn het wel de 18" woofes in een ordinair grote basreflex kast.

Kom je weleens in een disco? Het laag dat de gemiddelde audiofiel thuis heeft verbleekt helemaal vergeleken met die grote 18" woofers, soms ook nog in enorme hoorns ingebouwd. Mis je thuis nooit dat |live" gevoel, die punch van de kick-drum? Dat is geen echt live, dat is opgenomen punch en weergegeven door grote basreflex of hoornluidsprekers uit de PA wereld. Vind je het niet logisch dat een 5 inch woofertje, dat op papier mischien wel tot 35 Hz komt, totaal geen live-laagweergave-ervaring geeft? En dan praten de verkopers over de "speed" van zo'n miserabel waffertje! Nou als iets traag klinkt dan zijn het die minimonitortjes wel en als iets "snel" of "punchy" klinkt dan zijn het wel de 18" woofes in een ordinair grote basreflex kast.

Ja, zoiets mis ik wel ja (vroeger meer dan nu gelukkig), maar het is toch vooral een kwestie van geluidsdruk. Het gaat over geluidsdrukken die ik zelf niet met goed fatsoen in mijn woonruimte kan genereren.

Ik heb verder niet te klagen over een live-gevoel bij live-opnamen, noch over punch als het in de muziek zit, noch over gebrek aan wat dan ook, maar de geluidsdruk is enigszins gelimiteerd thuis...

En ja, het is heel logisch dat een 10cm woofertje geen echte laagervaring kan verzorgen... voor mij stond dat in elk geval nooit ter discussie.

Akkoord Carl, ik neem aan dat je iets klassieks wil hebben, zal een lijstje sturen.

Nee hoor Ruud ik vind veel muziek leuk. Ik zoek eigenlijk Live in Japan van Blind Faith. Maar je krijgt de versterker in ieder geval. Die LP is alleen maar een geste.

Beste Audiovrienden (verzoeke aan anderen om niet te reageren!),

Ik ben ernstig ontklutst geraakt door de Leak "Stereo 60" / "Varislope II Stereo" buizen versterkercombinatie, die Tubejack onlangs heeft gereviseerd.

Die klinkt namelijk preciezer, duidelijker, natuurlijker, vanzelfsprekender... èchter, kortom, dan alle andere versterkers en versterkercombinaties die ik ooit in huis had.

Hoe kàn dat nou toch?

Jarenlang dacht ik dat een versterker vooral was bedoeld om te VERSTERKEN. Dus: "méér vermogen is altijd beter!"*

Ik dacht ook dat een versterker vooral moest versterken met zo weinig mogelijk RUIS en BROM. Dus: hoe gunstiger de S/N ratio (signaal/ruis-verhouding), hoe beter!

En ook meende ik dat minimale VERVORMING van het allergrootste belang was. Dus lette ik op hoeveel cijfertjes er stonden achter de komma bij de opgaven van time harmonic distortion (THD) en intermodulation distortion (IM). Want: hoe minder vervorming, hoe beter!

Verder had ik het idee ik dat de DAMPING FACTOR van groot belang was, om het weerspannige, eigengereide stel luidsprekers (massa-veer systemen met elektromagnetische retourkrachten) in toom te houden: vooral, wanneer het hogere orde meerwegsystemen met forse woofers in grote behuizingen betrof! Dus: hoe hoger de dempingsfactor, hoe beter!

De genoemde vintage/historische buizencombinatie is op geen van de aangegeven punten superieur aan de vele moderne high-end versterkers en versterkercombinaties op basis van transistoren en halfgeleiders die ik de laatste decennia heb mogen bezitten.

Hoe komt het dan toch, dat die stokoude combi gewoonweg beter / duidelijker / verstaanbaarder / herkenbaarder / natuurlijker / overtuigender / echter klinkt?

Komt het doordat er minder memory distortion is? Of komt het door iets anders?

* Ik meen me een tekstdeel te herinneren uit de brochure van de Leak "Sandwich" luidsprekers, anno 1961: "This loudspeaker was designed to produce ample sound levels in a domestic environment from a 10 W amplifier. However, higher powered amplifiers may of course be used."

(...)

Can it be that it was all so simple then?

Or has time re-written every line? (...)

(song: "The Way We Were")

Hoe komt het dan toch, dat die stokoude combi gewoonweg beter / duidelijker / verstaanbaarder / herkenbaarder / natuurlijker / overtuigender / echter klinkt?

Dat zijn nu precies de kwalificaties die ik gebruik om aan te geven waarom ik mijn set toch prefereer boven anderen.

Ondanks dat het laag, de controle etc etc.

Heb er geen verklaring voor. Wellicht komt het doordat een goed ontworpen buizenset (mits deze een paar fatsoenlijke speakers aanstuurt) toch natuurlijker, overtuigender (ik gebruik vaak het woord plastischer) klinkt dan een transistor set.

Guest tubejack

Beste Spido,

Met hulp van moderne elektronica, is het denk ik mogelijk om nóg betere buizen versterkers te maken.

En is zelfs dit mogelijk:

vervormingGE6211A.jpg

Was dat niet waar ze in het tijdschrift Audio & Techniek enige decennia geleden ook al een kruistocht voor hielden (geinspireerd op o.a het Franse blad l'Audiophile van/door Jean Hiraga)?

Misschien leest John nog wel eens mee

Beste Spido,

Met hulp van moderne elektronica, is het denk ik mogelijk om nóg betere buizen versterkers te maken.

En de kans dat die beroerder klinken dan die ouwe Leak is dan nog best groot. :D

Jack, jij weet ook hoe je moet "toveren", dan hoef je dus niet met die meetplaatjes aan te komen. ;)

(laten we er dan maar helemaal voodoo van maken)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...