Jump to content

Vintage - 1...?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Eindelijk,bij Spido is het knopje omgedraaid hij hoort het verschil tussen versterkers :) Er zijn ook andere goede buizen versterker,s niet alleen Leakie

Duckie ,A & T was een goed blad ,Guide Tent schreef over het verschil tussen Buis , transistor en op-amp en ook nog met feiten .

Franse blad l'Audiophile moet je als freak gewoon in huis hebben .

Nelson Pass heeft het ook over de bijzondere combinatie van hoog rendement luidsprekers en buizenversterkers. Hij heeft zelf een schakelingetje ontworpen die je achter een transistorversterker plaatst dat dit effect enigszins simuleert.

Spido heeft lage-Q (gesloten kast?) of hoogrendementspeakers die gewoon teveel controle hadden door de hoge dempingsfactor.

En in de vorige HVT stond een interview waarin de "mascotte" van Marantz verklaarde dat men vervorming inbouwde om de ervaren kilheid in de meeste opnames tegen te gaan.

Vond men ook niet de CD in het begin te kil ten opzichte van de LP?

De buizenversterker vervormt over het algemeen veel meer. maar als het geluid er nu mooier van wordt? Beter geschikt voor in de huiskamer? Als de kille perfectie van de studio, met de reflectie vrije ruimten en close-miking, ruimtelijker en "atmosferischer" wordt en details naar voren worden gehaald door de (pretig klinkende) 2de harmonischen te versterken?

Beste Mumsoft,

Ik kan me niet voorstellen dat de verschillen tussen transistorversterkers en buizenversterkers kunnen worden verklaard door harmonische vervorming.

En zeker niet in het geval van die antieke Leak Stereo 60, die door sterke negatieve tegenkoppeling in elke versterkertrap bij 2x25W maximaal 0,1% totale vervorming levert. Zo'n miniem aandeel vervorming is, volgens vele betrouwbare tests (AES), niet hoorbaar.

Beste Mumsoft,

Ik kan me niet voorstellen dat de verschillen tussen transistorversterkers en buizenversterkers kunnen worden verklaard door harmonische vervorming.

En zeker niet in het geval van die antieke Leak Stereo 60, die door sterke negatieve tegenkoppeling in elke versterkertrap bij 2x25W maximaal 0,1% totale vervorming levert. Zo'n miniem aandeel vervorming is, volgens vele betrouwbare tests (AES), niet hoorbaar.

Wat is dan de verklaring? Toch geen magie hoop ik.

Hoe komt het dan toch, dat die stokoude combi gewoonweg beter / duidelijker / verstaanbaarder / herkenbaarder / natuurlijker / overtuigender / echter klinkt?

Komt het doordat er minder memory distortion is? Of komt het door iets anders?

Misschien doordat je om sentimentele redenen heel graag WILT dat die stokoude combi beter / duidelijker / verstaanbaarder / herkenbaarder / natuurlijker / overtuigender / echter klinkt?

De buizenversterker vervormt over het algemeen veel meer. maar als het geluid er nu mooier van wordt? Beter geschikt voor in de huiskamer? Als de kille perfectie van de studio, met de reflectie vrije ruimten en close-miking, ruimtelijker en "atmosferischer" wordt en details naar voren worden gehaald door de (pretig klinkende) 2de harmonischen te versterken?

De meeste studio's hebben een knopje "buizengeluid" op hun PC software zitten. Zo simpel is het kennelijk... :huh:

Maar echte studio's gebruiken nog steeds ouderwetse buizenapparatuur. Omdat het buizengeluid kennelijk gewaardeerd word.

Ik vraag me dan wel af... kan te veel buizengeluid ook voorkomen...??

De laatste buizen zijn uit m'n set verdwenen en ik mis ze geen seconde. Elektrische gitaren klonken wat vetter en saxofoons hadden wat meer body. Maar soms ook te veel. En goed / duidelijk / herkenbaar / natuurlijk / overtuigend en echt klinkt het ook.

:)

Misschien doordat je om sentimentele redenen heel graag WILT dat die stokoude combi beter / duidelijker / verstaanbaarder / herkenbaarder / natuurlijker / overtuigender / echter klinkt?

En als je nou eens niet wilt dat die ouwe meuk beter klinkt. Gaat dan opeens het nieuwere spul beter klinken?

ach we zijn gewoon allemaal in shock dat spido verschil hoort.

gelukkig heeft ravon de verklaring al gegeven. spido doet aan nostalgische autosuggestie. beste goede verklaring he. spido: schaam je, hou eens op met luisteren, ga meten.

groet

Het verbaast me niets dat die Leak perfect klinkt. Al dat power gedoe is nergens voor nodig. Uiteindelijk gaat het om natuurgetrouw geluid. Niet klinisch dus.

Het verbaast me niets dat die Leak perfect klinkt. Al dat power gedoe is nergens voor nodig. Uiteindelijk gaat het om natuurgetrouw geluid. Niet klinisch dus.

Volgens mij zijn dat twee verschillende dingen. Een buizenversterker en powergedoe.

Die relatie ontgaat mij...

Guest tubejack

Ik vind het frappant dat transistor liefhebbers, het altijd over "buizen geluid" hebben en buizen liefhebbers over het "klinische transistor" geluid.

Terwijl in mijn beleving bij een fatsoenlijke set, die verschillen ook weer niet zo wereld groot zijn.

Zouden al die mensen met "rommel" spelen.? Of zijn audiofielen inderdaad van die vervelende bekrompen mensen zoals Hear eerder geopperd?

Je zou het haast gaan denken <_<

Ik schreef zojuist in een ander topic al dat je met alle actieve devices mooie en goedklinkende dingen kunt maken.

En ook al ben ik zelf technicus, ik denk gewoon niet wat we het in dingen als THD moeten zoeken (zolang dat getal maar onder een zekere grens ligt en die zou best nog wel eens hoger kunnen liggen dan wij allemaal denken).

Wat dan wel? Your guess is as good as mine.

Ik vind het frappant dat transistor liefhebbers, het altijd over "buizen geluid" hebben en buizen liefhebbers over het "klinische transistor" geluid.

Terwijl in mijn beleving bij een fatsoenlijke set, die verschillen ook weer niet zo wereld groot zijn.

Zouden al die mensen met "rommel" spelen.? Of zijn audiofielen inderdaad van die vervelende bekrompen mensen zoals Hear eerder geopperd?

Je zou het haast gaan denken <_<

Vast en zeker Jack! We praten hier natuurlijk wel over subtiele verschillen die er toe doen als je geconcentreerd luistert.

Dat het om de eerste paar watts gaat, dan met 100n Watts vermogen pochen van je (transistor)versterker? Leuk woord, pochen, tijd niet gebruikt!

Mijn ervaring is dat het helemaal niet alleen gaat om de eerste paar Watt's gaat (muv (zeer) hoog rendements luidsprekers die ook nog eens een makkelijk impedantie bereik hebben).

Daarbij zijn er ook nog eens hoog vermogen buizenversterkers en kunnen buizen klinken als solid state en vice versa (voor wat dat klinken 'als' waard is).

Gewoon zorgen voor synergie tussen versterker en luidsprekers...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...